Olen käyttänyt Sky-Watcher Skymax 102 kaukoputkea puolisen vuotta. Kysymyksessä on Maksutov- Cassegrain- tyyppinen kaukoputki 102 mm objektiivin halkaisijalla. Sillä näkee erittäin mukavasti kuun pinnanmuodostuksia, mutta planeettojen osalta en ole vielä toistaiseksi päässyt näkemään Airyn kiekkoa enempää. Esimerkiksi vaikka Venus näkyi todella komeasti keväällä iltataivaalla, ei kaukoputkellani näkynyt muuta kuin levymäinen kappale, jossa oli kirkas reunus ja itse planeetta tummana keskellä. Sama juttu oli 1.8. Saturnuksen ja Jupiterin kanssa. Kiekko oli Venusta pienempi, mutta Saturnuksen renkaita ei näkynyt. Kiikarillakin 7 x 50 näkyi renkaat. Voi olla, että kysymyksessä on osaamattomuus kaukoputken käytössä. Okulaareja on käytössä kaksi Super 25 (laajakulma) Super 10 sekä 3 x Short Barlow 1,25”
Osaisiko joku osaavampi neuvoa, miten saisi planeetat paremmin näkymään ? Ilmeisesti tuolla kaukoputkella pitäisi näkyä muutakin, kuin Airyn kiekko. Toinen vaihtoehto on hankkia isompi ja tehokkaampi kaukoputki.
Voisiko kaukoputken kollimointi auttaa ? Jostain olen lukenut, että Maksutov-Cassegrainia ei tarvitsisi kollimoida.