Mitä varusteita aloituskokoonpanoon?

Aloittaja Juha, 03.09.2006, 22:20:17

« edellinen - seuraava »

Juha

Terve,

Villen Kellosta lähtee juuri tilaukseen S-W 150/750, mutta koska pelimies ostaa kaiken tarvittavan kerralla, tarvitsenkin nyt vinkkejä. Aion aloitella kuvaushommia, joten kameratelineen ostan, mutta mitä muuta tarvitsee? Putken mukana tulee vain kaksi okulaaria, joten tarvitseeko samalla tilata 2x Barlow? Entä suodattimet? Aurinkoa ei ole tarkoitus havainnoida/kuvata, mutta tarvitseeko kuulle suodattimen? Entä jalustaan seurantamoottorit pidempää valotusaikaa varten?
Tarvitsen siis peruspaketin havainnointiin ja satunnaiseen kokeilevaan kuvaukseen. Kiitos vinkeistä!

-Juha

Horus

Jos kuvaat, niin seurantamoottori on (lähes) pakkohankinta.

Kyllä se barlowi on aika hyvä hankinta. Se kuitenkin tuplaa suurennokset ja antaa valinnanvaraa havainnoidessa. Suodattimet ovat kanssa ihan mukavia, mutta ensi hätään kait kuu -suodin on se oleellisin hankinta. Ja kyllä, tuohon putkeen on hyvä hankkia suodin Kuun havaintoja varten. Värisuodattimista en ole itse niinkään vakuuttunut. Siis niiden tarpeellisuudesta. Ainakin itselläni ne ovat jääneet visuaalihavainnoissa lähinnä kuriositeetti havaintojen tekoon. Valosaastesuodin lienee hyvä, jos havaitsee valosaasteisilla alueilla. Nebula yms. suodattimia ei ehkä aivan aluksi kannata hankkia. Ostaa sitten jos tuntee, että niille on tarvetta. Vaikka sanot, että Aurinkoa ei ole tarkoitus havaita, niin silti olisi mukavaa jos varastossa olisi kokoaukon aurinkosuodin. Kesällä on aina silloin tällöin mukavaa katsella pilkkuja, jos niitä on näkyvillä.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Iiro Sairanen

Itse en tuhlaisi rahaa Kuu-suotimeen. Ton kokoisella putkella pärjää hyvin ilmankin. Ja Kuu-suotimen voi tehdä itse kahdesta polaroidusta kalvosta, jolloin siitä saa vieläpä portaattomasti säädettävän.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Juha

Ok, mitenkäs esim. tuon Barlow´n valinta? Villen Kello tarjoaa useaa mallia, itse tietysti ottaisin halvimmasta päästä.

Niin ja tuo kuusuodin, onko alla olevan linkin kuusuodatin sopiva tuohon putkeeni?

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=231

J-M

Kyllähän tuo suodatin varmaan asiansa ajaa. Tuollaista paksureunaista en itse ostaisi. Ja pysyttele erossa muovirungolla varustetuista suodatimista, niiden kierteet korkkaa ensimmäisissä kunnon pakkasissa.

En kuitenkaan voi sanoa varmasti, onko tuo hyvä suodatin, koska läpäisyä ei ole annettu. Sillä, onko suodattimella 50% vai 13% läpäisy on kummasti eroa...
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.