Tuohon vois vielä lisätä niiden kohteiden määrä per putkikoko joissa on jotain näkemistä ;D Omalla 12,7 cm putkella esim. juuri ja juuri jaksaa tiirailla Orionin sumua ja Andromedan gxia, siis kaksi (2) kohdetta :P
No voi voi :(
Minä kun olen juuri myynyt oman 30cm tykkini ja vakaasti päätänyt keskittyä visuaalihavaintoihin 10cm putkella...
Aikoinaan kun olin saanut hommatuksi itselleni ensimmäisen kaukoputken (TAL-1), aloin kärsiä välittömästi jonkinmoisesta alemmuuden tunteesta. Kohteiden etäisyydestä tuli minulle jonkinmoinen pakkomielle. No ensimmäisiä ennätyksiä oli tietysti M77, n. 60MLY etäisyydellä oleva galaksi Valaan tähdistössä. Sitten keksin, galaksin ngc772 Oinaan tähdistöstä, etäisyys n.110MLY, kauempana kuin yksikään Messierin kohde. Jostain oli jäänyt semmoinen mielikuva, ettei ngc-kohteita näin pienillä putkilla edes näe. Tein itselleni kuitenkin etsintäkartat ja eräänä kauniina yönä hain kohteen näkökentään ja sen todellakin näin. Lisäksi erotin kyseisen galaksin omaperäisen muodon, sillä on kirkas haara joka kiertyy toiselle reunalle tehden sumupläntistä selvästi toispuoleisen - ihan kuin nuijapää sikiöasennossa. Ensimmäinen kerta kun erotin jostain galaksista jotain muotoa jota saatoin kuvailla muillakin sanoilla kuin: pyöreä tuhnu, ovaali tuhnu tai littana tuhnu. Tästä galaksista tuli välittömästi minun kestosuosikkini.
Sittemmin olen toipunut moisesta MLY-narkoosista ja nyttemmin ilmeisesti myös "aperture feveristä". Ei Iiro varmaan pahaa tarkoita, kyllä pikkuisillekkin putkille kohteita riittää havaittavaksi vaikka kuinka - ja niiden joukossa on paljon kohteita joita ei voi kuvailla pelkästään sanoilla pyöreä utu, ovaali utu tai littana utu. En ole itse ainakaan huolissani, että kohteet loppuisivat.
Iiro on varmasti arvannut minun vastaavan hänen kommentteihinsa rajamagnitudeista. Meillä oli tästä aiheesta hyvin mielenkiintoinen ketju edellisen foorumin aikoina - sääli, että sekin meni bittien taivaaseen. Se mitä minkäkin kokoisella putkella näkee, on niin monesta seikasta kiinni, että ilmoitetuilla rajamagnitudeilla on vähintäänkin +/- 1.5 magnitudin toleranssit. Esimerkiksi omakokemukseni on, että 13 magnitudia 10cm putkelle on paljon helpompi saavutus kuin 16.5 magnitudia 40cm putkelle...