Kuvausta f/2.8 kaukoputkella (10" BorenSimon Power-Newton)

Aloittaja Timpe, 18.08.2019, 15:47:27

« edellinen - seuraava »

Timpe

Jep, käytetty silikoni on saniteettisilikonia (sitä kirkasta/väritöntä) ja se on melko elastista luonnostaan. Saa nähdä mitä tuosta tulee...

Nyt yritän järkeillä apupeilin paikkaa putkessa ja minusta se on nyt turhan kaukana fokkarista. Laskentakaava offsetille on tässä Offset = (secondary size)/(4*focal ratio) => 88 mm/(4 x 4) = 5,5 mm.
Ja täällä on hyviä kuvia apupeilin offsetin säätämisestä: https://www.fpi-protostar.com/bgreer/collim.htm

Jos ja kun putken päästä katsomalla näkyy tällaista, niin minusta ollaan sivussa oikeasta linjasta  :huh:
(Olen linjannut tuossa tilanteessa apupeilin holograafisella laserilla osoittamaan putken keskelle ja fokkarissa näkyy CatsEye Telecat XLS heijastus, huomatkaa miten tuo kuva keskittyy apupeilissä):



Tuo voisi selittää myös sen, miksi CatsEye XLKP antaa erilaiset tulokset offset ja keskipupilliinsa.
- Timo Inkinen

J Piira

Tuo minun pääpeilin kiristyksen parantelu (josta Timpe tuolla edellä mainitsi) Kuvassa alkuperäinen rakenne.  Kun pääpeilin sai kohdalleen noilla säätöruuveilla (S1,S2 ja S3)), niin ongelma oli se, että jos kiristysruuvia esim. K1:stä kiristi tiukkaan niin S1 ja S2 toimivat tukipisteinä ja S3:ssa peilinpidin pyrki nousemaan  jousta vasten ylös. Sitten kun K2:n ja K3:n kiristi tiukalle, niin tuo peilin kevytrakenteinen pidin pyrki vääntymään. Kun siirsin kiristysruuvit  S1:n, S2:n ja S3:n kohdalle sisäpuolelle pysyi kollimointi kiristettäessä paremmin säädetyssä kohdassa.  Tosin vaihdoin samalla säätöruuvien jouset tiukempiin.
- Jukka -

Timpe

Juuri noin kuten J.Piira tuossa selvensikin.
Oikeastaan tuossa pidin-mallissa ei ole lukitusruuveja nytkään, vaan lukitus tapahtuu kiilaamalla jouset pohjaan S1-S3 ruuveilla ja tekemällä sen päälle pientä kollimointisäätöä lisää K1-K3 ruuveilla. Tuolla lisälevyllä pohjassa tuon rakenteellisen toiminnon huomaa paremmin, kun pidin ei vääntyile omaan tahtiinsa ja nuo K1-K3 ruuvit toimivat rakenteessa ikään kuin "kollimoinnin hienosäätöruuveina" karkean S1-S3 kollimoinnin jälkeen. Jos toimivaa lukitusta haluaa, niin sitten pitäisi tehdä yhdet kierrereiät aivan S1-S3 ruuvien viereen niiden sisäpuolelle (=keskemmälle pidintä) ja nyt tuo uusi tukilevy mahdollistaa tuollaisen lukituksen tekemisen aiempaa paremmin, kun vastepintaa löytyy laajemmalta alueelta kuin mitä GSO on ajatellut.

Tuossa pohjakuvassa näkyvät lisäruuvit ovat itse asiassa vieläkin hiukan huonoilla paikoilla, sillä niiden pitäisi sijaita lähempänä peilin keskustaa. Kuvassa ylävasemmalla näkyvä "lisäporattu lukitusruuvi" on itse asiassa sekin huonossa paikassa, koska sen kierre on ohuessa alumiinivalussa, missä kierteet korkaavat lukitusta tehdessä aivan liian helposti. Käytännössä lukitusta varten tuonne pidinpohjaan (mutta peilin puolelle takalevyä) pitäisi lisätä oikeat kierteet, jotka kestävät vääntöä. Olen varautunut tekemään tuonkin lisämodauksen (tai rakentamaan pitimen pohjan ulkopuolelle vielä kokonaan uuden "lukitustason", mihin nuo lukitusruuvit saa oikeasti (lue: kestävästi!) kierteistettyä paikalleen).

Jos siis nykyinen kuuden kollimointiruuvin + kolmen sivuttaislukitusruuvin + pohjaan kiristettyjen kierrejousien + peilin silikonikiinnityksen kokonaisyhdistelmä ei toimi ja pidä peiliä paikallaan.
Tuosta voi lukea rivien välistä kuinka "susi-rakenne" tuollainen GSO:n originaali peilinpidin alkujaan on eli sapiskaa GSO:n kiinalaisinsinööreille taas kerran :angry:

Otin myös apupeilin irti ja liimasin sen silikonilla uudelleen mielestäni oikeaan kohtaan (noin 4 mm keskemmäksi putkea). Ja tällä kertaa kuivattelen silikonia kunnolla, sillä ulkokuivatuksessa ollut pääpeilin silikoni olikin vain pintakuiva ja päästi tänään peilin irtoamaan asennusvaiheessa pitimestään!!! :shocked: Muutaman voimasanan jälkeen piti tarkistaa vauriot, jotka apupeili oli saanut syrjäänsä (siellä nyt uusi parin millin lohkeama apupeilin reunassa, muttei muuta pahempaa). Rapatessa roiskuu, huh-huh!
- Timo Inkinen

vehnae

Tuossa mun pääpeilin saksalaisvalmisteisessa pidikkeessä on juuri näin, eli lukitusruuvi on heti säätöruuvin vieressä. Toimii muuten erittäin hyvin, paitsi että lukitusruuvin kunnollinen kiristys muuttaa kollimaatiota. En nyt ihan heti keksinyt missä tuo välys on, sekä jousi että lukitusruuvihan molemmat nostavat peiliä ylöspäin eli sen pitäisi aina olla säätöruuvin kierteiden yläpintaa vasten. No, ongelma ei ole iso, lähinnä kollimaation viimeisen pääpeilisäädön saa tehdä kahdella kädellä yhtä aikaa lukitusruuvia ja säätöruuvia vastakkain kääntäen jotta hienosäätö onnistuu.

Timpe

Uskalsin asentaa tänään apupeilin putkeen takaisin, mutta pääpeiliä kuivattelen vielä toisen yön ylitse.
Tässä siis kuva apupeilin muuttuneesta offset-säädöstä putken vastapäästä katsottuna...



Nyt ollaan hivenen tolkullisemmassa asennossa apupeilin suhteen  :smiley:

Ja kun mainitsin eilen tuosta Glatterin holograafi-ristikosta, niin tässä olisi kuva siitäkin tositoimissa.



Suuntasin taas apupeilin keskelle putkea tuon avulla, mutta jäin hieromaan huomiseen apupeilin tarkkaa sivuttaiskallistus-asentoa ts. pää on nyt niin täynnä vetistä nuhaa etten ole asennuskelpoisessa kunnossa tänään. Pitää samalla hitusen myöhemmin miettiä mitä teen tuolle pitimen lukitukselle, sillä kunnollinen lukitus "oikeaan paikkaan" olisi nyt tässä vaiheessa vielä helppo lisätä tuohon GSO-pitimeen (kiitos Jari kuvasta!).  :smiley:
- Timo Inkinen

Timpe

#20
Lyhyt kuittaus siitä, että jätin toistaiseksi tekemättä tuon lisälukituksen pääpeilille. Kasasin putken ja kollimoin sen, mistä tuli hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät ovat siinä, että uusi pääpeilin tuenta vaikuttaa selvästi paremmalta kuin aiemmat tukiyritykset tuolle pitimelle. Nyt Catseye näytti hiukan poikkeavia heijastuskuvia kun putken ajoi 90 astetta suuntaansa, mutta poikkeamat olivat heijastusrenkaan (keskimerkki) reunan suuruisia. Ts. pääheijastuksen taustalle tuli heijastus, mikä meni limittäin pääheijastusrenkaan kehän kanssa. Ei enää selvästi erilaisia heijastuskuvia sen mukaan mihin suuntaan putki näyttää ja tuosta jäi sellainen fiilis että kollimointipoikkeamat taitavat toistaa itseään. Mutta pitää tutkia lisää ennen kuin uskon tuon todeksi.

Huonot uutiset koskettavat apupeilin uutta asentoa/kiinnitystä. Purin sen, koska olin saanut apupeilin hiukan vinoon tuossa 45 asteen kulmakappaleessa ja se teki omat hankaluutensa kollimointiin. Lisäksi vaihdoin sanitettisilikonin tuossa kohdassa hiukan jäykempään Casco SuperFix massaan. Apupeili on siis nyt liimauksessa uudelleen. Toinen huono uutinen on, että tuon apupeilin alapuolen  kulmakappaleen materiaali on muovia (!) ja muoviin kierteistetty M6 lukitusruuvin reikä alkoi osoittamaan pieniä korkkaamisen oireita. Tein siis tuohon kohtaan uudet M8 kierteet, jotta apupeilin saa jatkossa kierteilleen M8 ruuvilla ja ristikon keskelle joutuisi tekemään saman M8 reiän. Tuo epäilyttää saatavilla olevan tilan puolesta, joten saatan kumminkin lisätä tuohon kulmakappaleeseen M6 kierteet erillisellä kierre-adapterilla, niin ristikolle ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Hmmm...  :undecided:
- Timo Inkinen

Timpe

Apupeilin kulmakappale sai tänään uudet alumiinikierteet niiden GSO:n muoviin tehtyjen kierteiden tilalle. Tuosta näkyy samalla kovia kokenut apupeili, jossa on samanlainen vekki toisessa päässäkin peiliä.



Sitten lisään kuvan tuosta pääpeilin tuennasta putken ulkopuolelta, jonka luulen nyt olevan lähes lopullinen versio. Tuossa näkyy myös yksi kolmesta sivuttaislukituksesta, joilla pidän pääpeilin pidinkuppia lukittuna putken seiniä vasten. Nuo kuusiokoloruuvit voi nyt lukita kunnolla välittämättä pääpeilin taipumisesta mahdollisen peilinpidin-väännön seurauksena. Käytännössä jokaisella ruuvilla on pienen pieni vaikutus myös kollimointiin (karkea kollimointi tapahtuu noilla kolmella valkoisten ruuvienkantojen viereisillä jousiruuveilla, loput kuusi ruuvia ovat puskemassa pidintä lukitukseen).



Fokkarista ei vielä ole tästä kulmasta lähikuvaa. Tuossa on nyt Howie Glatter laser kiinni miehen suunnittelemassa Parallizer 2"->1.25" adapterissa.
Vasen panta putken ympärillä on apupeilin ristikkoa varten, oikea taas jalustakiskoa varten. Ei tuossa jää kovin pitkiä pätkiä GSO:n ohutta hiilikuituputkea itsekseen taipuilemaan :wink:



Catseye XLKP kollimoinnista taas kysymys. Jos ja kun teen kollimointia noilla vehnae-Jarin opeilla, niin en kyllä saa yhteneviä tuloksia TuBlugin ja XLKP:n kanssa. :undecided:
Tässä on huolella säädetty apupeili XLKP:n offset-pupillin näkymästä kuvattuna.



Ja tässä sitten keskipupillin näkymä pääpeilistä, kun sen pitäisi olla TuBlugin mukaan täysin kohdallaan. Olen tehnyt n+1 kpl noita iterointeja apu/pääpeilin säätöihin, mutta en saa noita kahta näkymää yhteneväisiksi XLKP:n pupilleissa. Missä vika, kun haamuheijastus jää aina samaan kohtaan hiukan oikealle pääheijastuksen alle? Heitän ilmeisesti TuBlugilla ohitse kiitävää vesilintua...  :tongue:



Laserin käyttö kollimoinnin tarkistukseen kertoo, että olen kyllä melkein oikeassa kollimaatiossa sen mukaan ts. laserin mittatarkkuus loppuu kesken. Säde osuu keskimerkin kehälle ja palaa lähtöpisteeseensä. Hiukan laseria tarkentimessa liikuttamalla säde osuu keskelle keskimerkkiä ja palaa lähtöreikäänsä tarkasti. Ollaan siis hyvässä kollimoinnissa, mutta XLKP:n mukaan vielä sen ulkopuolella hiukkasen.

- Timo Inkinen

vehnae

Mielenkiintoista. Eihän autokollimaattorissa ole mitään klappia tms kun sen laittaa tarkentimeen? Mä olen joutunut painamaan XLKP:ta kädellä vähän fokkaria vasten että se on varmasti suorassa. Laitoin tuossa sentin leveän siivun alumiiniteippiä autokollimaattorin kylkeen joka poisti tuntuvan klapin, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilla käytännössä. Tublugissa vastaavaa klappia ei ole, se pysyy paikallaan ihan laittamalla. Ja barlow-laser on muutenkin siitä kiva peli että sen täsmällisellä asennolla ei ole merkitystä eli siinä mielessä tarkistaisin ensimmäisenä autokollimaattorin asemoinnin fokkarissa.

ps. Jos laitteet epäilyttää ja olet Timpe tulossa DS-miittiin niin ota putki ja välineet mukaan niin voidaan verrata ristiin.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 05.09.2019, 20:25:47
Mielenkiintoista. Eihän autokollimaattorissa ole mitään klappia tms kun sen laittaa tarkentimeen? Mä olen joutunut painamaan XLKP:ta kädellä vähän fokkaria vasten että se on varmasti suorassa.

Ei tietääkseni ole klappia FeatherTouchissa, mutta tsekkaan tilanteen ja kiinnitän XLKP:n seuraavaksi samaan tapaan kuin kiinnittäisin kameraa fokkariin... h-u-o-l-e-l-l-i-s-e-s-t-i!
Huomasin muuten, että tuossa TuBlugin viistekappaleessa on pientä liikettä (kiinnitysruuvi oli hiukan löystynyt). Pitää katsoa sekin virhemahdollisuus, ts. jospa TuBlugini tarvitsee nyt pientä kollimointia vaikka onkin barlow-laite.  :grin:

Nope, en taida ennättää. Pitää muuttaa nuorempaa poikaa Helsinkiin opiskelijasoluun.
- Timo Inkinen

Timpe

Perjantai-iltana oli hetkinen selkeää tähtitaivasta ennen pilvien tuloa, joten ennätin tsekata käytännössä mitä aiemmin päivällä tekemäni huoltotoimet noiden kollimointi-välineiden kanssa vaikuttivat lopputulokseen. Päivällä oli siis epäilystä, että joko CatsEye XLKP tai Glatterin TuBlug olisivat jotenkin vinksallaan ja siksi aiheuttamassa edellistä ristiriitaa XLKP:n kollimointinäkymiin.

Tein putkelle perinteisen laserkollimoinnin kapealla lasersäteellä (apupeilin säätö hyvin huolellisesti) ja sitten TuBlugilla pääpeilin säätö samaan tapaan huolella. Käytin TuBlugissa jopa sen pyörittelyä tietääkseni, milloin pääpeilin suuntaus olisi täsmälleen oikea. Tästä pyörittelyn hyödystä sen verran, että tuolla saa helposti ja varmasti selville sen pääpeilin säätövirheen, vaikka TuBlugin lukematarkkuus ei olisi muutoin riittävä. Huomasin näet että pääpeilin keskimerkin varjo kiertää pientä ympyrää tuossa TuBlugin viistetasossa kun TuBlugia pyöritetään (jos siis pääpeilin säätö on pikkuisenkin vinossa). Huomaa, että myös tuo TuBlugin saa hiukan vinoon tarkentimeen, mikä vaikuttaa lopputulokseen kollimointitarkkuutta heikentäen  :huh:
Tuossa on kuva pääpeilin säätötarpeesta (vinossa) ja keskimerkin varjon näkyminen eri puolilla tuota viisteen reikää, kun TuBlugia pyöritetään.



Tuon jälkeen olin 95% varma, että Newton olisi kollimoituna lähes täydellisesti. Mutta sitten kun lisäsin XLKP:n fokkariin, niin sepä ilmoittikin että kollimointi olisi vinossa johonkin suuntaan. Päätelin siitä, että XLKP:n näkymään ei ollut nyt 100% luottamista ja aloin tutkimaan sen rakennetta. Tässä kuvassa näkyy CatsEye XLKP purettuna osiin:



Tuo oikealla näkyvä heijastava levy tulee keskellä näkyvän osan kiinnityspaikkaan siten, että kumitiivisterengas jää peilin alla sen alapuolelle pinteeseen, kun tuon vasemmalla reunalla näkyvän alumiiniholkin lukitsee paikalleen. Jos peiliä ei ole lukittu täysin pohjaan tuota alumiiniholkin reunusta vastaan, niin peili saattaa jäädä aavistuksen vinoon ja näin XLKP:n tarkkuus hukkuu tuohon pieneen vinouteen. Kuvasta puuttuvat kartiopäiset ruuvit, jotka lukitsevat tuon mustan osan paikalleen peileineen. Nyt kun tiesin kuinka XLKP pelittää, niin sen mahdolinen vinous oli helppo korjata. Painetaan voimalla osia yhteen ja lukitaan ne paikalleen kolmella kartioruuvilla tiukasti vasta sitten! Tuolloin tuo peilitaso jää automaattisesti oikeaan tasoon XLKP:n holkkiin nähden (olisikohan tuo ollut hiukan löysästi paikallaan tsjp.?). Tuon jälkeen XLKP:kin alkoi näyttämään melkein oikeassa kollimaatiossa olevaa näkymää ts. mittatieto oli yhtenevää TuBlugin ja Glatterin laserin kanssa.  :smiley:

Hetkinen säätelyä kumpaankin peiliin (meni vieläkin CatsEyen näkymien opiskeluksi) ja tuon jälkeen sain keskusreiän kautta näkymän, jossa oli häiriötön heijastus keskimerkistä ja sen kummallakin puolella (yhtä kaukana keskimerkistä) näkyi pieni piste. En saanut tuota kahden pienen rinnakkaispisteen näkymää kamerakuvaan saakka, mutta tässä on taas XLKP:n keskuspupilin näkymä siten kuinka kännykkäkamera sen näki.



Toisaalta offset-pupillin näkymä jäi yhä vain vajaaksi, mutta jätin sen tähän malliin, kun tuo moitteeton keskusmerkki + rinnalla näkyvät pienet vaaleat pisteet näytti juuri "oikealtaTM" kollimointinäkymältä. :smiley:



Tuon jälkeen laitoin kameran kiinni putkeen ja ajattelin pääseväni kuvaamaan illalla hyvin linjassa olevalla BS Newtonilla f2.8 valovoimalla. Tööt, väärin!!!  :shocked:
Illalla kamera oli huolellisesti kiinnitettynä fokkariin, mutta sen näkymät tähtitaivaaseen olivat pahasti vinksallaan. WTF? :realmad:
Tässä ovat viiden testikuvan kollimointimittaukset yhdessä kuvassa ja kuva-ala oli oikein kunnolla v-i-n-o-s-s-a ennen kuin löysin tyuon kallistuman aiheuttajan...



Pöh, olin aiemmin muuttanut TSOAG9:n asentosäädöillä kameraa 60 astetta toiseen suuntaan (nyt OAG-kamera olisi kennon pitkällä sivulla). Ja tuossa yhteydessä kuvausjuna oli jäänyt hiukan vinoon tavalla tai toisella. Pilvien keskeyttäessä kuvaamiset en ehtinyt kuvaamaan kuin yhden testiruudun, jossa päästiin liki oikeaan 98% (1,6") kollimointitarkkuuteen. Tässä olisi sen tähtikenttä malliksi:



Hiukan heikommat tähdet löytyvät oikeasta alanurkasta, mutta kokonaisuudessaan tuo antaa hyvän lupauksen tämän putken ja ASA 0,73x korjaimen aikaansaamasta kokonaiskuvalaadusta ts. ASA-korjain on kovan hintansa arvoinen lyhentäjä/komakorjain. :cool:  En silti tiedä tässä vaiheessa, saanko tuo TSOAG9:n asennot riittävän hyvin tasaiseksi kuva-alan kaltevuuden suhteen, koska siinä on se pikalaippa-kiinnitys OAG:n asennolle. Se on tuon OAG-mallin heikko kohta! Kiristin tänään päivällä laipparuuvit mielestäni hyvään asentoon, mutta saa nähdä mitä tuosta tuli tähtitaivaan suhteen.

Newton on nyt hyvässä kollimoinnissa ja se tuntuu myös pysyvän siinä asennossa, vaikka pyöritän putkea eri asentoihin (mukaan lukien putken parkkiasennot). En näet saanut aikaan mitään kollimointisiirtymiä, kun kallistelin putkea ja pidin TuBlugin paikallaan näyttämässä pääpeilin asentoa.  Pitää tutkia samaa asiaa lisää myös tuolla XLKP:lla, kun ehdin. Tässä mielessä nuo edellä tehdyt/kuvatut modaukset ovat kannattaneet ja putki on nyt huomattavasti tehdas-GSO:ta tukevammassa kunnossa. :cheesy:

Ai niin, tuo tarkoittaa muuten sitä, että myös se silikoni-modaus toimii pääpeilin kiinnityksessä! Jiihaa!!!  :laugh:
- Timo Inkinen

wm-x

Hyvää työtä! Melkein omat pelot newtonin suhteen karisee lukiessani tätä juttua. Kiitos myös kun jaksat jakaa tätä hiljaista tietoa putken kollimoinnista muillekkin. Nuo havainne kuvat ovat kultaakin kalliimpia monelle.

Olen näet etsimässä uutta putkea seuraavalle kaudelle ja hinnan puolesta tuollainen nopea newton on vain lyömätön peli, vaikka linssiputkien ystävä olenkin.


Timpe

Kiitos!  :azn:
Täällä olen askarrelut päivällä apupeilin tarkan aseman kanssa, sillä siinä on ollut toivomisen varaa tällaisessa ATM-putkessa, jossa on itse tehdyt apupeiliristikko ja -pidin. Pitää siis olla luova noiden ristikon kiinnitysten kanssa, jotta apupeilin saa juuri oikeaan kohtaan fokkarin alle, minkä jälkeen kollimoituna lopputulos olisi optimaalinen. Homma jäi kesken perhesyistä (tuttavavierailu yms.), mutta jatkan lähiaikoina samaa touhua.

Laitoin tänään myös tilaukseen CatsEye HotSpot keskimerkit saadakseni linjaukset aiempaa paremmin timmisti kohdalleen. Tässä putkessahan ei noita vielä ollut.
Siis tältä sivulta kansainvälisen tilaajan ohjeilla. Noita olisi saanut FLO:n sivuiltakin, joten saatoin hävitä hinnassa riippuen siitä jääkö tuo lähetys tullin haaviin. (FLO ei myynyt kaikkia malleja)
2 pcs - 15" Max-HS spotting templates: $24
4 pcs - Yellow HotSpots:  $12
Product Total: $36
Shipping and handling via economy USPS 1st-Class Mail to Finland:  $29
for a delivered cost of US$65


Tilasin tuolta siis kahdet kappaleet noita keskusmerkkejä, joten saatan myydä toiset tuollaista CatsEye HotSpot keskusmerkkiä tarvitsevalle (kokonaiskustannukset puoliksi toteutumishintaan; nyt PayPal on veloittanut 61.43 EUR verran omaa online-saldoani + mahdollinen tulli + paikalliset toimituskulut täällä Suomessa).

Lisäksi hain illalla parit ohjevideot aiheeseen liittyen:
https://www.youtube.com/watch?v=lsUXhAnnzAc STS Collimation
https://www.youtube.com/watch?v=yk--h_gDlRo STS Collimation, Continued (=peruskauraa Newton -kollimoinnista, mutta työkaluilla jotka jo omistan)
https://www.youtube.com/watch?v=Vj12cx3tnsM Newtonian Axial Convergence Collimation Tutorial aka. CatsEye ohjeistus tuolle HotSpot merkille ja muillekin CatsEye työkaluille.

Lopuksi vielä linkki CatsEye ohjesivulle suoraan (inhoan noita kehys-sivuja, joita ei saa linkitettyä muutoin kuin avaamalla lknkit uudelle välilehdelle):
https://www.catseyecollimation.com/pdfsops.html
- Timo Inkinen

Timpe

CatsEye HotSpot keskimerkit ovat vieläkin matkalla jossain päin maailmaa (kun katsoin jostain tracking sivustosta saamallani US koodilla, niin kohdemaana oli yhtenä vaihtoehtona Albania  :tongue:) Eiköhän tuo lähetys vielä joskus eksy Suomen postiin saakka.

Tuo TSOAG9 ohjaimeni on kyllä yksi murheenkryyni tässä kokoonpanossa, sillä ei siitä löydy muuta asentoa kuin yksi, missä kamera jää jotenkuten suoraan. Tein näet eilisiltana tutkimusta tuon asennoista ja sain nämä tulokset ensin XLKP/TuBlug kollimoidulle putkelle...

3D Curvature -lukema karkaa heti lapasesta kun ollaan väärässä asennossa ts. tuo on suurin yksittäinen tekijä tämän putken kollimoinnin tarkkuudessa:



Ja vaikka luulisi, että tuollainen 5" (21% kaarevuus) olisivat siedettäviä lukemia kuvauksen aloittamiseen, niin ei se ihan niin ole. Tsekatkaapa tästä tähtikentästä nurkat KAF 8300 kokoisella kennolla kuvaten. Ollaan siis aika lähellä maksimikenttää mitä tuo 2" ASA korjain antaa ulos...



Tuon päälle törmäsin toiseen anomaliaan eli tarkensin putken hiukan (pari astetta) kuvauskohteen sivussa ja siirsin putken kohteeseen + kuvasin muutamia kuvia siirron jälkeen ennen kuin tarkensin uudelleen täsmälleen kuvaussuuntaan. Kyllä tämän joutuu edelleenkin ainakin tarkentamaan uudelleen, kun vaihtaa suuntaa. Kollimointi näkyy pysyvän tuossa siirrossa jotenkin kohdallaan, mutta tarkennus muuttuu noin paljon... eh? Vai olisikohan tuossa fokuksen ryömimisestä kyse, kun putkessa on paljon alumiinia lisätukena? :undecided: 

Hiukankin väärä tarkennus tuo kumminkin kaikki kuvakentän virheet esille tällä tavalla.



Tässä on kuvassa frame9 yläpuolella ja tuo uudelleen tarkennettu frame10 alapuolella, niin näette erot fokuksessa ja tähtien muodossa.



Lainaus käyttäjältä: wm-x - 07.09.2019, 20:56:39
Melkein omat pelot newtonin suhteen karisee lukiessani tätä juttua.

Toisaalta kun tulee näitä konstailuja, niin F2.8 kuvaaminen teettää kyllä omat lisäkiusansa kuvaamiseen.
- Timo Inkinen

Timpe

ASA-korjainkin teettää kovasti ongelmia... :huh:

Tässä on illan aloitusnäkymä edellisiltä kollimointikerroilta ts. putki pysyy hyvin kollimoinnissaan, vaikka sen käyttää välillä parkissa vaaka-asennossa. Tämä edellä oleva oli se hyvä uutinen, mutta kirjoittelun syynä on huonot uutiset eli syy, miksi ASA-korjaimella päästään kolmessa minuutissa CCD:n jäähdyttelyn aikana äärimmäisyydestä toiseen...

1.6" kollimointi ja 14,4 curvature lukemat:


Kolmen minuutin päästä 8,9" kollimointi ja 44 kaarevuus putkeen koskematta, WTF?!! :shocked:


Sama muutos tähtien muodossa (ja määrässä) näkyy näin:


Tulivatko pilvet äkilllisesti taivaalle?
Nope, mutta ASA korjain huurtui taas kerran takalinssistään näin:



QSI 583ws CCD-kameran ympärillä on nyt lämmityspanta pienellä lämmöllä, mutta se ei ole kontaktissa ASA-korjaimeen/tarkentimeen lainkaan.
Käytännössä tuonne ASA-korjaimen sisälle (kuva) tai takalinssille (tänä iltana) näyttää kertyvän kosteutta kovin helposti kuvan osoittamaan malliin. Tällä kertaa oli ohut huurrekerros takalinssissä kameran jäädytyksen seurauksena ja se haihtui itsekseen pois, kun ruuvasin korjaimen pois OAG:n edestä ja annoin sen olla hetken aikaa kädessäni. Tuossa aiemmassa kuvan tapauksessa huurretta oli linssiryhmän sisällä ja sen korjaaminen oli mahdotonta tuomatta koko korjainta lämpimään sisätilaan (hiustenkuivaaja ei poistanut kosteutta ASA:n sisältä sitä kunnolla lämmittämälläkään). Millä tavalla tuota QSI/ASA -yhdistelmää pitäisi siis lämmittää? Ja onko muilla 2" ASA-korjaimen käyttäjillä vastaavia kosteusongelmia lyhentimen kanssa?

Riccardin 0,75x korjaimessa riitti, kun kameralämmityksen vei riittävän kauas massiivisesta Riccardi lyhentimestä. Nyt se ei näyttänyt auttavan, vaan ASA:n takalinssille tuli kosteutta. :sad:
Liitteessä on illan kuvausten kollimointilukemat ts. taitaa olla aika tarkentaa putki uudelleen tuolla R-suotimella, mitä kuvaan tällä hetkellä yhteen putkeen koko ajan.
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 22.09.2019, 23:45:41
...illan kuvausten kollimointilukemat ts. taitaa olla aika tarkentaa putki uudelleen tuolla R-suotimella, mitä kuvaan tällä hetkellä yhteen putkeen koko ajan.

Tästä liitteestä näkee tarkennuksen merkityksen F2.8 putkella kuvaten ts. pelivara on todella pieni...
- Timo Inkinen