DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Prikka - 05.03.2012, 14:51:14
Saturaatio havaittu, en saa sitä kääntelemällä tuotua eri värejä kuvaan.

Painathan apply liukusäätimeen kajoamisen jälkeen?

Lainaa
Niin, mutta koko kuva vääristyy yhteen väriin. Miten saan esimerkiksi osavalotuksessa vihreänä näkyvän keskustan lopulliseen kuvaan vihreänä ja muut osat punertavina?
Pisti silmään että ohjelman kuvalistassa (siis siinä missä luetellaan käytetyt light- ja dark-kuvat), light-kuvien kohdalla lukee Depth-sarakkeessa "Gray 16 bit". Osavalotukset ovat kuitenkin värikuvia, eli onko minulla edelleen jokin RAW/FITS DDP Settings...-valikon asetus väärin?

Tuo Gray 16bit tarkoittaa, että kuvat ovat bayer-maskattuja, ja siis oikeastikin 16bittisiä harmaasävykuvia.  Ne de-bayeroidaan värikuviksi vasta pinoamisen lopussa (JA ruudulle piirtämistä varten).  Tämä on siis aivan OK.   Itselläni Canon 400D:n kanssa toimii:  

RAW-välilehti
- Color adjustments kaikki 1.0
- AHD -debayerointi
- kaikki täpät POIS päältä
FITS-välilehti
- Täppä "fitsit on dslr-kuvia" ja canon 400d

Tuon FITS-välilehden kamera-asetuksen on kerrottu vaikuttavan myös CR2:ille.  Valitettavasti listassa ei näy 500D:tä, en lähde arvaamaan mitä sen tilalla kannattaisi käyttää.

Pinoamisen Lights-välilehdellä valitse "RGB channels background calibration".  Cosmetic-välilehdellä kaikki pois päältä (ainakin siihen asti että prosessi muuten toimii).

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Prikka

Lainaus käyttäjältä: einari - 05.03.2012, 15:05:39
RAW-kuvat on DSS:n näkökulmasta harmaasävykuvia kun niitä ei ole debayeroitu.
Kun klikkaat jotain DSS:n kuvalistassta ennen rekisteröintiä/pinoamista niin näyttääkö katseluikkunassa oikealta (värit) ?
Mikä sulla olikaan valittuna siellä raw/fits-valinnassa ?
Olikohan niin että 500D vaati kanssa sen uudemman betan mitä tässäkin ketjuss ollut puhetta ?

Vertasin DSS:n osavalotuskuvaa Canonin Picture Style Editorin kuvaan, DSS näyttää värit paljon haaleampina mutta kuitenkin erottuvina.

RAW/FITS-valinnat ovat samat kuin ketraxin viestissä. Kameramallia olen vaihdellut laihoin tuloksin.

Dokumentaation mukaan tuki 500D:lle tuli jo 3.3.0:ssa, mutta voisin vielä kokeilla viimeisimpään betaan päivittämistä mahdollisten fixien varalta.

Prikka

Noniin, unohdin taas ottaa silmän käteen. Käyttämässäni versiossa ei olekaan 500D:n tukea...täytynee taas todella kerrata luetun ymmärtämistä.

CSB

Pitääs tunnista kun olin väärässä DSS kansa, kun taivas kuva kuten minun kuva on helpo ajattele kun väri on mukaan siksi ovat melkein yksi värinen, tumma sininen ja valkoinen tähti. Nyt kun olen käyttäny vaan RAW tiedosto huomasin kun DSS ei osa käsittele EOS500 kamera CR2 tiedosto ja se tule aina musta/valkonen.

JPG kyllä osa anta väri, olen kokeilu monet Canon EOS asetuksia DSS listasta mutta ei onnistu ja EOS500 ei ole listassa. Nyt palaan JPG kuva niin kaun kun DSS saa 500 listalle. Ajattelin tänään kokeile RAW tiedosto CanonE350 mutta pilvit are back, kokeilen heti kun taivas auki.

Minulle on viimeinen DSS ohjelma

Kaizu

Eilen kokeilin että josko tämä viimeisin versio DSS:sta osaisi pinota kuvat paremmin kuin edellinen. Olin kääntänyt Canonin RAW-kuvat 16-bittisiksi TIF-kuviksi. DSS:n pinoaminen tuotti loppukuvan joka oli pelkkiä pystysuuntaisia juovia. Juovien perusteellä saattoi päätellä missä osavalotusten tähdet olivat. Edellinen versio sentään osasi pinota TIF:it, jatkokäsittelyn joutui tekemään muualla.

Kaizu 
Kai Forssen

CSB

Yritan löytä DSS versio 3.3.0, luke kun on EOS500 tuki, en löyty. EOS500 ei ole uuden versio tukilistassa.

jone

Kuinkahan pitkään tämmöinen 20 kuvan satsin valmiiksi kuvaksi tällä ohjelmalla kestää? Valmista kuvaa ei näytä tulevan millään. Pelkkä harmaa kuva, missä pitäs näkyä pinottu kuva. Eipä nyt tiedä väsääkö ohjelma vielä kuvaa vai mitä tekee? Aikaisemmin pinosin 4 kuvaa muutama päivä sitten ja ei paljoa tarvinnut odotella. Kameramallia ei löytynyt listasta (Nikon D3100), vaan käytin listan ekaa vaihtoehtoa ja näkyi toimivan. Nyt ei sitten lopullista kuvaa näytä syntyvän millään :realmad:
Olen ihan aloittelia näissä pinoamis ja kuvansäätö hommissa. Ohjeet pinoamiselle katsoin tämän ketjun eka sivulta.
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

jone

No nyt onistui. Vika oli siinä että muistikortti oli täynnä, josta kuvat otin. Siirsin kuvat koneelle josta ohjelma käsitteli ne. Vielä kun onnistuisi kuvan säätö  :oops:
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.03.2012, 08:21:55
Eilen kokeilin että josko tämä viimeisin versio DSS:sta osaisi pinota kuvat paremmin kuin edellinen. Olin kääntänyt Canonin RAW-kuvat 16-bittisiksi TIF-kuviksi. DSS:n pinoaminen tuotti loppukuvan joka oli pelkkiä pystysuuntaisia juovia. Juovien perusteellä saattoi päätellä missä osavalotusten tähdet olivat. Edellinen versio sentään osasi pinota TIF:it, jatkokäsittelyn joutui tekemään muualla.

Kaizu

Kannattaa katsoa millä tavalla pinoat nuo kuvat. Auto adaptive weighted average ei ole minun järkkärikuvilleni toiminut ikinä. Median tai kappa sigma clipping on ollut ne toimivimmat omille kuvilleni. Jos pinoat ne järkkärin Rawit, katso että super pixel mode on käytössä, se nopeuttaa huomattavasti kuvien pinoamista (ja monesti jostain syystä parantaa loppupinon laatua huomattavasti)

Kaizu

Juu, medianilla toimii. Olisiko tuossa "auto adaptive weighted average" laskennassa jokin bugi.

Kaizu
Kai Forssen

einari

Super pixel mode tekee sitten neljäsosan kokoisen kuvan (= jonkinlainen binnaus).
___
Tapio

Kääkkä

Moro!

Tuossa pistin kameran pihalle seurannalla rallattamaan. Yrityksenä oli kuvata ison karhun aluetta 70mm polttovälillä niin, että olisi tullu M81/82 kuvaan myös, mutta meniköhän vähän huti? Tuossa keskellä kuvaa on tuo kolmio, jonka olen noita kohteita etsiessäni nähnyt aiemminkin?
Mutta asiaan.
Siinä kaksi kuvaa. Ensimmäisessä kuvassa 3 min 30sek valotusta ja toisessa 32min. Miksi tuo ensimmäinen kuva oli vaaleampi, kuin toinen vaikka toisessa enemmän valotusta? Ja mikäs oli selitys tuolle ilmiölle joka on tapahtunut ensimmäisen kuvan oikealle laidalle?

einari

Mitenkäs jälkikäsittelit kuvat ?
Olisiko käyrien venyttely jäänyt tekemättä - sinänsähän kuvat näyttää suunnilleensamalta ennen venytystä pinoamisen jälkeen jos valotusta on 5 x 30s tai 20 x 30s.
___
Tapio

poksu

Laitetaanko mv-ccd:n kaikki eri kapeakaistakuvat  DSS:n light-kuvien joukkoon pinoamisvaiheessa, vai pitääkö siinä välissä niille tehdä jollain softalla jotain? Tää kysymys sen takia että dss tuli tutuksi järkkärin kans kuvatessa, mutta oon harkitsemassa ryhtymistä mv-ccd :n pariin, ja etukäteen tätäkin pohdiskelen, koska lopullista päätöstä en oo vielä tehny..

APo

Hei, minulla on jonkinmoinen ongelma tämän ohjelman kanssa, se ei löydä kohdistustähtiä ollenkaan raakakuvista vaikka kuvissa kyllä tähtiä on vaikka muille jakaa :D vaikka arvon laittaa 100 prossaan niin se ei löydä mitään, yhdellä kertaa se löysi yhden tähden joka oli ylivalottunut mars. Ja ohjelma kyllä alkaa käymään läpi darkit ja flätit ja osavalotukset mutta sitten se ilmoittaa että vain yksi kuva voidaan pinota. Mistähän tää vois johtuu. Mietin että miten tällä ohjelmalla pinotaan esim planeettakuvat tai kuukuvat kun ei minulla onnistu edes pelkällä kameraoptiikalla otetut laajemmat taivaskuvat.
Pää pystyssä kohti uusia pettymyksiä