Toivottavasti osaan auttaa. Olen jo parin vuoden ajan käyttänyt Deepskystacker ohjelmaa.
1. Kerro ohjelmalle mistä löytyy pinottavat ruudut, löytyy yläosasta kohdasta "Open picture files". Sama täytyy tehdä muille kalibrointi kuville, darkki ruudut kohdasta "dark files" jne.
2. Klikkaa auki "Raw/FITS DDP Settings". Mene FITS - välilehdelle, ja valitse kameralistasta käyttämäsi kameramalli, löytyy kaikki tunnetuimmat merkit ja mallit. Jos haluat nopeuttaa pinoamiseen kuluvaa aikaa, laita ruksi kohtaan "Create super pixel from the raw Bayer matrix", sekä RAW ja FITS files välilehdille. Syntyvä resoluutio on puolet kameran resoluutiosta. Jos taas tietokoneesi on uudempaa mallia, niin voit käyttää ed. kohdan yläpuolella olevia vaihtoehtoja. En osaa tarkalleen sanoa mitä ne kaikki asetukset ovat.
3. Jos raakakuvat näyttävät ruudulla hyvin tummina, niin oikeasta yläkulmasta löytyy liukusäätimiä. Niillä saa kohteen erottumaan paremmin. Voisi auttaa jos vedät harmaata ja valkoista nuolta vasemmalle.
4. "Register checked pictures" kohdan alta löytyy "Register Settings" ja mene sieltä "Advanced"- välilehdelle. Napsauta kerran "Compute the number of detected stars", ohjelma ilmeisesti laskee kuvissa näkyviä tähtiä. Itse olen laittanut sen säätimeen 2%. "Actions" - välilehdellä ruksit jokaiseen kohtaan ja "Select the best pictures and stack them" kohtaan olen laittanut 100 %. Jos käsittelet uudelleen jo pinottuja ruutuja, ota ruksi pois kohdasta "Register already registered pictures". DSS ei enää tällöin uudestaan rekisteröi kuvia, säästyy aikaa.
5. Napsauta "Register Settings" kohdasta "Stacking parameters" valikkoa. Sieltä voi valita pinoamis menetelmäksi ”Standard Mode” kohdan. Itse olen laittanut ruksin kohtaan "Aling RGB Channels in final image". Älä laita ruksia samaisessa valikossa oleviin ”Enable 2x/3x Drizzle”, syntyvä resoluutio 4 tai 9 kertaa isompi kuin kamerasi resoluutio. Minä kerran kokeilin sitä Drizzle 3x menetelmää, tietokone käsitteli kuvia reilun vuorokauden yhteen menoon ja lopuksi ohjelma ilmoitti ”Out of memory”. 2 Gt keskusmuisti ei riittänyt kuvien käsittelyyn.
Light, Dark, Flat, Bias/Offset – välilehdille olen valinnut pinoamistavaksi ”Median” kohdan. Ohjelmassa on paljon erilaisia kuvan laatuun vaikuttava ominaisuuksia, en ole kaikkia edes kokeilutkaan. ”Alingment” välilehdeltä olen käyttänyt automaattista menetelmää ”Automatic”.
Siitä ”Recommended Settings” kohdasta löytyy kuvien käsittelyyn liittyviä algoritmeja. Vaikea sanoa mitä niistä olisi hyvä käyttää.
6. Tämän jälkeen paina OK. Tulee ”Stacking Steps”, jossa on näkyy yhteenvetona pinoamismenetelmät sekä käyttämäsi valotusajat ja darkit. Paina vielä OK painiketta, jolloin ohjelma alkaa käsittelemään kuvia. Ensin DSS tekee esim. MasterDark kuvan valitsemista darkki kuvista, sama tehdään myös mahdollisille bias ja flat kuville. Sen jälkeen ohjelma rekisteröi kuvia. Kun kaikki nämä on tehty, DSS pinoaa valitsemasi kuvat.
7. Sitten kun kaikki ruudut on yhdistetty, tulee näkyville pinottu kuva. Alareunassa on hyödyllisiä säätimiä, joilla saa sumun tai galaksin erottumaan paremmin. Kokeilemalla selviää mitä ne tekevät. Kun jälki menee huonompaan suuntaan, säädä toiseen suuntaan vähän kerrallaan.
8. Kun kuva mielestäsi on hyvä, niin se pitää tallentaa kohdasta ”Save picture to file…”. Valitse talletusmuodoksi TIFF Image (16bit/ch), ”Compression” kohtaan None ja ”Options” kohtaan ”Embed adustments in the saved image but do not apply them”. Tällä tavoin olen laittanut nuo talletusmuodot.
Olen käyttänyt sellaista tiedostonimeä, josta käy ilmi seuraavat asiat: Kohde, kaukoputki, kamera, valotusaika, herkkyys. Esim. NGC 7000_S-W 80ED_Canon 400D_6 kpl 10min_ISO 1600.
Toivottavasti näistä ohjeista oli apua, kerro miten kävi.
Tietääkö kukaan, käyttääkö DeepSkyStacker ohjelma kaikkia prosessorin ytimiä? Minä käytä vielä vanhaa single core prosessoria.