DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

Uppo

Onkohan kukaan tutustunut tuohon http://deepskystacker.free.fr/english/index.html?
Suht pätevältä ja yksinkertaiselta vaikuttaa, ensimmäiset testailut vasta menossa. Hidas tuntuu olevan, tosin rautakauppa vierailu on jo muutenkin edessä. Niin ja tuo on freeware softaa.

Muutama clippi sivuilta.
# Native use of RAW files from most DSLRs (CR2, NEF, CRW, ...) without using an intermediate file format (TIFF or other).
# Darks, Flats and Offsets computed from and applied directly to the RAW picture before any interpolation.
Jani Virtanen

Timo Kantola

Kiitos vinkistä, imuroin sen juuri. Saattaa olla ihan hyödyllinen.
Timppa.
Timo Kantola

Juha-Matti Penttilä

Eilen innostuin uudelleen käsittelemään M 1, Rapusumu projektin. Uusimmassa DeepSkyStacker versiossa on se hyvä puoli, että valmiit kuvat ovat resoluutioltaan samaa luokkaa kuin raakakuvat. Aiemmassa versiossa valmiiden kuvien resoluutio oli 1301 * 1953, uudemmassa versiossa 3906 * 2602 pikseliä. On ainakin varaa suurentaa kuvaa. Kuvasta voi tallentaa 16 bittisen Tiff -tiedoston, jolla onkin kokoa 58 Mt.

Aloitin kuvien pinoamisen noin klo. 12:05 ja noin kuuden tunnin päästä ohjelma oli pinonnut kaikki kuvat. Ensimmäiset kaksi tuntia ohjelma rekisteröi dark, flätti ja bias ruutuja. Vähän on omituista kun tunnin käytin kuvaamiseen ja 7 tuntia tietokone käsitteli kuvia, pitäisi olla toisinpäin.

Tässä olisi kuvasarja ohjelman eri vaiheista.

Vajaa neljä tuntia vielä odottamista, hyvin ehti juoda kahvia, klo. 14:06.
http://img250.imageshack.us/img250/7669/deepskystackerjatehtviesu5.jpg

Ohjelma on juuri saanut kuvat pinottua, klo. 18:01
http://img185.imageshack.us/img185/9447/deepskystackerjatehtvieoy0.jpg

Käppyrät säädetty kohdalleen... kuva parani merkittävästi, klo. 18:34. Ei se kuvan säätäminen tähän loppunut.
http://img242.imageshack.us/img242/525/deepskystackerjatehtviemx0.jpg

Täytyy joskus käydä tietokone kaupassa, jos haluan vielä jatkaa kuvaamista. Harmi vain kun koneeseen menee max. 1 Gt muistia, tällä hetkellä 512 Mt. Prosessori on 2.8 GHz Celeron.

Onko muilla kokemusta DeepSkyStacker ohjelmasta? Helppokäyttöisin ohjelma mitä olen kokeillut. Onnistuu myös Fits eli CCD kuvien pinoaminen ja pieni muotoinen käsittely, ohjelmalla olen pinonnut myös CCD kameran kuvia.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

portsu73

Näytti Hyvältä ohjelmalta. Tuo muitin määrä taitaa vaikuttaa aikalailla. Registaxissa pöytäkoneessa 512 ja läppärissä giga. Läppäri huomattavasti nopeampi. Elikkä muistia lissää.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

-Jarz-

#4
Moi!

Latasin tuon DeepSkyStacker-ohjelman koneelleni kuultuani siitä einarilta. Pinosin sillä vanhoja valosaasteisia DiMAGE7:llä ottamiani kuvia ja hämmästyksekseni lopputulos oli vallan mainio verrattuna Registax 4:seen. Ohjelma osaa kohdistaa automaattisesti kuvat, sekä tarvittaessa vielä kääntää niitä. Näin Alt-Az jalustallakin otetut 30s valotukset kohdistuivat hienosti päällekkäin.

Tässä 395x360 100% croppeja alkuperäisistä 2560x1920 kokoisista kuvista.



Raakakuvat: 4x30s, ISO800, 50mm, f3.4



Darkit: 1x30s, ISO800, f3.4



Pinottu: 4kpl raakakuvia, 1kpl darkki



Lopullinen kuva.

Kuvasta säädetty histogrammi, sekä asetettu kontrasti ja valoisuus kohdalleen. Lisätty hiukan värikylläisyyttä ja lopuksi ajettu "Gaussian Blur" suotimen läpi, jolloin saatu sopivan pehmeä reunaiset tähdet.
En olisi uskonut, että noinkin valosaasteen kyllästämistä kuvista saa tulokseksi kuvan, mistä näkee jopa tähtien värejä. Himmeimmät tähdet lienevät jossain 11.5- 12 magnitudin paikkeilla.
On nuo pinoamisohjelmat vaan hienoja  :o.

Lisätty: Tietokone 2.66GHz Pentium 4 ja 1.5Gt keskusmuistia. Aikaa ohjelmalta kului kuvien kaikkeen käsittelyyn n. 20 minuuttia. Kuvat muutaman megatavun kokoisia JPG kuvia.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

MarkoM

#5
Osaako joku selittää, minkä vuoksi DeepSkyStacker hävitti M27 kuvasta vasemmasta ylälaidasta tähdet? Ohjelma tuntuu muuten mielenkiintoiselta automaattisen pinoamisominaisuuden vuoksi, mutta jos se hävittää informaatiota kuvista niin se ei ole oikein hyvä. Vertailun vuoksi DSS:llä ja MaxIm DL:llä pinotut kuvat:

Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Vesa Kankare

Yhdistitkö kuvat jollain mediaanilla tai sigma clippingillä DSS:llä? Näyttäisi vähän että joku sen tyyppinen "matematiikka" on ne hukannut.

Ihan hakuammuntana ideoinnin avaukseksi tällainen arvaus:

Jos kuvassa on hieman kentän kiertymää (napasuuntauksesta johtuen), kuva pyörii kohdistustähden ympäri. Ja jos Maxim osaa pyörittää kuvaa ja DSS ei, mediaanit ja clippingit hävittävät tähdet sieltä missä pyöriminen on voimakkainta (vasen yläkulma, jos kohdistustähti on valittu kuvan oikeasta alakulmasta). Tää siis ihan hatusta heitettynä.

Pystyykö DSS:stä valitsemaan millä menetelmällä kuvat pinotaan? Mimmonen siitä tulee, jos käyttää yksinkertaista addiä?
Vesku
www.vkastronomy.com

portsu73

#7
Tuossa dss:n ruudussa tuo kuva näyttää erilaiselta kuin tallennettu kuva.
Kopioitu leikkelepöydälle:
http://picasaweb.google.com/portsu73/Joutsen200702/photo#5113633174183289474

Ja tässä tallennettu:
http://picasaweb.google.com/portsu73/Joutsen200702/photo#5113638212179927698

Kuvissa huomattava ero.

EDIT. Löytyihän se kun vähän luki tarkemmin mitä tekee. Eli-> save picture to file.->Aukee pikkuikkuna ->täppä kohtaan: apply adjustments to the saved image.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 23.09.2007, 18:29:26
Yhdistitkö kuvat jollain mediaanilla tai sigma clippingillä DSS:llä? Näyttäisi vähän että joku sen tyyppinen "matematiikka" on ne hukannut.

Muistaakseni käytin mediaania, mutta ei sen käsittääkseni pitäisi (tai ei saisi) kuvaan noin vaikuttaa?

Ohjelmastahan on juuri ilmestynyt uusi versio, jolla kokeilin pinota kuvat uudelleen noin suunnilleen samoilla asetuksilla. Lopputulos oli aivan toisenlainen, joten ehkäpä ohjelman kakkosversiossa oli bugeja...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lauri Kangas

Jos pinoaa mediaanilla ja kohdistetuissa kuvissa tähdet on jokaisessa eri paikassa, niin kyllä sen mediaanin tuloksena on musta pikseli siinä kohtaa. Kentän kiertymä ja oikealta alhaalta valittu kohdistustähti vaikuttavat loogisilta selityksiltä. Normaalistihan kuvat kannattaa pinota ihan normaalilla summalla eli keskiarvolla.

poksu

Moi,

aloitin uuden aiheen, koska edellinen DSS -ketju oli yli 200 päivää vanha...

Latasin viikolla tuon DeepSkyStacker -ohjelman, ja lueskelin sen user's manualia,
mutta silti niiden ohjeiden mukaan toimiminen ei oikein tahdo mennä putkeen, en
aloittelijana ymmärrä kaikkia ohjeiden toimintoja..

Jaksaiskohan joku ystävällinen laittaa sellaisen rautalanka -tasoisen ohjeen jolla pääsisin alkuun.
Mitään hifistely -säätöjä ei tarttisi ohjeisiin laittaa, sen verran vaan että sais sen perussetin meneen putkeen...
Esimerkiksi ohje, jolla pinoaisin ottamani 10 kpl minuutin RAW-valotuksia andromedasta. Lisäksi otin
muutaman kappaleen niitä "dark" -kuvia samoilla valotusajoilla...

t. poksu

Juha-Matti Penttilä

#11
Toivottavasti osaan auttaa. Olen jo parin vuoden ajan käyttänyt Deepskystacker ohjelmaa.

1. Kerro ohjelmalle mistä löytyy pinottavat ruudut, löytyy yläosasta kohdasta "Open picture files". Sama täytyy tehdä muille kalibrointi kuville, darkki ruudut kohdasta "dark files" jne.

2. Klikkaa auki "Raw/FITS DDP Settings". Mene FITS - välilehdelle, ja valitse kameralistasta käyttämäsi kameramalli, löytyy kaikki tunnetuimmat merkit ja mallit. Jos haluat nopeuttaa pinoamiseen kuluvaa aikaa, laita ruksi kohtaan "Create super pixel from the raw Bayer matrix", sekä RAW ja FITS files välilehdille. Syntyvä resoluutio on puolet kameran resoluutiosta. Jos taas tietokoneesi on uudempaa mallia, niin voit käyttää ed. kohdan yläpuolella olevia vaihtoehtoja. En osaa tarkalleen sanoa mitä ne kaikki asetukset ovat.

3. Jos raakakuvat  näyttävät ruudulla hyvin tummina, niin oikeasta yläkulmasta löytyy liukusäätimiä. Niillä saa kohteen erottumaan paremmin. Voisi auttaa jos vedät harmaata ja valkoista nuolta vasemmalle.

4. "Register checked pictures" kohdan alta löytyy "Register Settings" ja mene sieltä "Advanced"- välilehdelle. Napsauta kerran "Compute the number of detected stars", ohjelma ilmeisesti laskee kuvissa näkyviä tähtiä. Itse olen laittanut sen säätimeen 2%. "Actions" - välilehdellä ruksit jokaiseen kohtaan ja "Select the best pictures and stack them" kohtaan olen laittanut 100 %. Jos käsittelet uudelleen jo pinottuja ruutuja, ota ruksi pois kohdasta "Register already registered pictures". DSS ei enää tällöin uudestaan rekisteröi kuvia, säästyy aikaa.

5. Napsauta "Register Settings" kohdasta "Stacking parameters" valikkoa. Sieltä voi valita pinoamis menetelmäksi "Standard Mode" kohdan. Itse olen laittanut ruksin kohtaan "Aling RGB Channels in final image". Älä laita ruksia samaisessa valikossa oleviin "Enable 2x/3x Drizzle", syntyvä resoluutio 4 tai 9 kertaa isompi kuin kamerasi resoluutio. Minä kerran kokeilin sitä Drizzle 3x menetelmää, tietokone käsitteli kuvia reilun vuorokauden yhteen menoon ja lopuksi ohjelma ilmoitti "Out of memory". 2 Gt keskusmuisti ei riittänyt kuvien käsittelyyn.

Light, Dark, Flat, Bias/Offset – välilehdille olen valinnut pinoamistavaksi "Median" kohdan. Ohjelmassa on paljon erilaisia kuvan laatuun vaikuttava ominaisuuksia, en ole kaikkia edes kokeilutkaan. "Alingment" välilehdeltä olen käyttänyt automaattista menetelmää "Automatic".

Siitä "Recommended Settings" kohdasta löytyy kuvien käsittelyyn liittyviä algoritmeja. Vaikea sanoa mitä niistä olisi hyvä käyttää.

6. Tämän jälkeen paina OK. Tulee "Stacking Steps", jossa on näkyy yhteenvetona pinoamismenetelmät sekä käyttämäsi valotusajat ja darkit. Paina vielä OK painiketta, jolloin ohjelma alkaa käsittelemään kuvia. Ensin DSS tekee esim. MasterDark kuvan valitsemista darkki kuvista, sama tehdään myös mahdollisille bias ja flat kuville. Sen jälkeen ohjelma rekisteröi kuvia. Kun kaikki nämä on tehty, DSS pinoaa valitsemasi kuvat.

7. Sitten kun kaikki ruudut on yhdistetty, tulee näkyville pinottu kuva. Alareunassa on hyödyllisiä säätimiä, joilla saa sumun tai galaksin erottumaan paremmin. Kokeilemalla selviää mitä ne tekevät. Kun jälki menee huonompaan suuntaan, säädä toiseen suuntaan vähän kerrallaan.

8. Kun kuva mielestäsi on hyvä, niin se pitää tallentaa kohdasta "Save picture to file...". Valitse talletusmuodoksi TIFF Image (16bit/ch), "Compression" kohtaan None ja "Options" kohtaan "Embed adustments in the saved image but do not apply them". Tällä tavoin olen laittanut nuo talletusmuodot.

Olen käyttänyt sellaista tiedostonimeä, josta käy ilmi seuraavat asiat: Kohde, kaukoputki, kamera, valotusaika, herkkyys. Esim. NGC 7000_S-W 80ED_Canon 400D_6 kpl 10min_ISO 1600.

Toivottavasti näistä ohjeista oli apua, kerro miten kävi.

Tietääkö kukaan, käyttääkö DeepSkyStacker ohjelma kaikkia prosessorin ytimiä? Minä käytä vielä vanhaa single core prosessoria.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 25.10.2008, 17:31:34
Tietääkö kukaan, käyttääkö DeepSkyStacker ohjelma kaikkia prosessorin ytimiä? Minä käytä vielä vanhaa single core prosessoria.

Itselläni on kaksiytiminen prosessori ja ohjelma ilmoittaa stäkkäysvaiheessa, että kaksi prosessoria käytössä, joten sen perusteella ohjelma käyttää kaikkia käytettävissä olevia ytimiä.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

poksu

Kiitos Juha-Matti ohjeistasi!
Pikaisen kokeilun jälkeen tuntui toimivan mainiosti!

Ennen kuvien rekisteröintiä valitsin ohjelman pyynnöstä Check All koska ilman sitä se ei suostunut rekisteröimään kuvia,
muuten tein kaiken siinä järjestyksessä kuin ohjeissasi.

Pinoamisen jälkeen lopullisen kuvan alapuolella olevat kuvasäädöt tuntuivat mahdollistavan monenlaista
fiksausta kuvaan, joilla pystyi kokeilemaan että millä säädöillä kuvasta saa parhaat osat esiin.
Tallentamisen jälkeen kun avasin kuvan Digital Photo Professionalilla, niin siellä se kuva näytti paljon vaatimattomammalta
kuin DSS:n ikkunassa. Yritin DPP:n editointi-säädöillä fiksata mutta en ainakaan vielä löytänyt sieltä säätöjä joilla olisin saanut sen
siihen kuntoon kuin DSS:ssä. Tämä tosin oli vielä aika pikaisen kokeilun tulosta, ja varmasti kuvankäsittelyn taidot kehittyvät,
mutta tuo asia jäi vielä vähän vaivaamaan...
Mutta se pinoaminen DSS:llä pelitti upeasti ja se että kone osaa automaattisesti kasata ne darkit ym. on fiksu juttu.

poksu 

einari

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 25.10.2008, 17:31:34
Toivottavasti osaan auttaa. Olen jo parin vuoden ajan käyttänyt Deepskystacker ohjelmaa.


4. "Register checked pictures" kohdan alta löytyy "Register Settings" ja mene sieltä "Advanced"- välilehdelle. Napsauta kerran "Compute the number of detected stars", ohjelma ilmeisesti laskee kuvissa näkyviä tähtiä. Itse olen laittanut sen säätimeen 2%. "Actions" - välilehdellä ruksit jokaiseen kohtaan ja "Select the best pictures and stack them" kohtaan olen laittanut 100 %. Jos käsittelet uudelleen jo pinottuja ruutuja, ota ruksi pois kohdasta "Register already registered pictures". DSS ei enää tällöin uudestaan rekisteröi kuvia, säästyy aikaa.

5. Napsauta "Register Settings" kohdasta "Stacking parameters" valikkoa. Sieltä voi valita pinoamis menetelmäksi "Standard Mode" kohdan. Itse olen laittanut ruksin kohtaan "Aling RGB Channels in final image". Älä laita ruksia samaisessa valikossa oleviin "Enable 2x/3x Drizzle", syntyvä resoluutio 4 tai 9 kertaa isompi kuin kamerasi resoluutio. Minä kerran kokeilin sitä Drizzle 3x menetelmää, tietokone käsitteli kuvia reilun vuorokauden yhteen menoon ja lopuksi ohjelma ilmoitti "Out of memory". 2 Gt keskusmuisti ei riittänyt kuvien käsittelyyn.

Light, Dark, Flat, Bias/Offset – välilehdille olen valinnut pinoamistavaksi "Median" kohdan. Ohjelmassa on paljon erilaisia kuvan laatuun vaikuttava ominaisuuksia, en ole kaikkia edes kokeilutkaan. "Alingment" välilehdeltä olen käyttänyt automaattista menetelmää "Automatic".

Siitä "Recommended Settings" kohdasta löytyy kuvien käsittelyyn liittyviä algoritmeja. Vaikea sanoa mitä niistä olisi hyvä käyttää.

8. Kun kuva mielestäsi on hyvä, niin se pitää tallentaa kohdasta "Save picture to file...". Valitse talletusmuodoksi TIFF Image (16bit/ch), "Compression" kohtaan None ja "Options" kohtaan "Embed adustments in the saved image but do not apply them". Tällä tavoin olen laittanut nuo talletusmuodot.


Ylläoleviin juttuihin muutamia kommentteja:

4. "Compute the number of detected stars". 2% ei ole mikään absoluuttisen oikea arvo vaan riippuu kuvasta. Tavoitteena on saada riittävästi referenssitähtiä joiden mukaan DSS osaa kuvia pinota. En ole vielä osannut haarukoida mikä on minimi mutta ehkä se voi olla jotain 30 ja 50 välillä. Oikean määrän näkee siinä että pinoamisen jälkeen kaikki halutut kuvat on rekisteröity (=ovat saaneet dx/dy-arvot).
Liian paljon löydettyjä tähtiäkään ei ole hyvä koska hidastaa toimintaa.

5. Median-pinoamistapa on ihan hyvä peruslähtökohta mutta jos kuvia on riittävästi niin kannattaa kokeilla myös muita (esim median kappa sigma clipping
)
Rekisteröinnin jälkeen kannattaa jättää huonoimpia ruutuja pois "Check above a threshold..." -valinnalla. Kannattaa katsoa mitä scoreja kuvat ovat saaneet.

8. DSS tekee pinoamisen jälkeen automaattisesti autosave.tif-nimisen tiedostoon siihen hakemistoon jossa kuvat ovat olleet. Tämä tiedosto kannattaa lukea myöhemmin kuvankäsittelyohjelmaan koska siinä on laajempi dynamiikka (32-bittinen). Ainakin Photoshop osaa lukea sen.
___
Tapio