DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 27.02.2009, 23:21:18
Siinä ohjelman oikeassa laidassa on se komeetan kuvake ja sitä painamalla tulee vihreällä värillä teksti: "Click to set the comet here". Ainakin minulla komeetan kohdalla tulee takaisin hiiren kursori. Jotta ohjelmalle voisi kertoa missä kohtaa se komeetta on siinä kuvassa, niin voit samaan aikaan painaa näppäimistöltä Shift napin pohjaan ja hiirellä klikata komeetan ydintä (sallii vapaasti valita haluaman kohdan). Tämän jälkeen pitää tämä tallentaa ohjelman oikeassa laidassa olevaa levykkeen kuvaketta painamalla. Tämä pitää tehdä jokaiselle kuvalle erikseen ja tallennus pitää tehdä ennen kuin valitsee seuraavan kuvan kuvaluettelosta.

Kiitos, tuon perusteella olen toiminut suunnilleen oikein. Toimenpide on tasan yhtä hankala ja työläs tehtäväksi, kuin mitä luulin tuota tehdessäni :sad:
Tuossa pinossa on 8 minuutin valotukset (8x60s), joten tähtiviirut (~komeetan siirtymä 1500mm polttovälisen putken kentässä) olisivat kai melko lyhyet tällä kokonaisvalotuksella (pitäisi kait tulla 8 kpl lyhyitä viiruja, joissa on viirujen välissä lyhyt katkos valotuksien välillä). Yksittäiskuvissa näkyy tähdissä tuo lyhyt viiva, jonka toinen pää on kirkkaampi kuin toinen (johtunee kameran/putken heilahtamisesta laukaisuhetkellä). Turhauttavan vaikeaa touhua tämä vain on...
- Timo Inkinen

Timpe

Lisätään tähänkin ketjuun linkki "DeepSkyStacker's Support Group" Yahoo-ryhmään, joka oli uusi tuttavuus minulle.
   http://tech.groups.yahoo.com/group/DeepSkyStacker/
Lienee hyödyllinen paikka DSS:n ongelmien kanssa painiskeleville...
- Timo Inkinen

-Jarz-

Tuohon Yahoo!:n keskustelualueeseen tuli törmättyä, kun etsin vastausta värien vähyyteen DSS:llä pinotuissa kuvissa ja löytyihän sieltä vastaus...se on normaalia RAW-kuville ja väriä saa lisättyä värikylläisyyttä nostamalla, minkä kyllä jo tiesinkin.

Tuohon komeettakuvien pinoamiseen sen verran, että mikäli kuvat on ottanut putkeen ajallisesti, eli vaikka tietokoneella ohjattuna säännöllisin väliajoin, riittää DSS:ssä komeetan merkkaaminen ensimmäiseen, viimeiseen ja siihen referenssikuvaan, mikä yleensä on kuva, joka on saanut eniten (laatu)pisteitä. Lisäksi kuvalista tulee järjestää kuvausajan mukaiseen järjestykseen.
Ohjelma osaa nyt laskea miten paljon komeetta on liikkunut kuvien ottamisen välillä ja kohdistaa näin komeetan paikalleen. Jos kuvien ottamisen välinen aika kuitenkin vaihtelee suuresti ei tuo kohdistus onnistu.
Helpottaa isoilla kuvasarjoilla tuota työtä kun ei tarvitse ihan jokaista kuvaa erikseen kohdistaa vaan ainoastaan kolme  :smiley:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Heb

Moi!

Olen nyt tuolla DSS:llä pinonnut joitakin kuvia ja saanut ihan hyviä tuloksia. Kuvaan 450d:llä ja sitä ei löydy DSS:n "RAW/FITS DDP settings"-kohdan kameravalikosta. Haittaako tämä kuvien käsittelyä? Olen nyt valinnut valikosta kameraksi 400d:n. Miten te muut olette menetelleet asian kanssa? Onko jotain päivitystä, jolla saisi 450d:n kameravalikkoon?

einari

Jos se toimii niin...
Itsekin olen käyttänyt Canon Digital Rebel XTi-valintaa siinä luulossa että se olisi 1000D mutta eihän se ollutkaan.
___
Tapio

Juha-Matti Penttilä

Onko muilla ollut samanlainen ongelma? Minulla on sellainen ongelma tämän DSS:n kanssa, ettei kuvien yhdistämisen jälkeen tule näkyviin sitä pinottua kuvaa, jossa sitä voi käsitellä. DSS kyllä rekisteröi ja pinoaa kuvat täysin normaalisti. Ohjelma ei edes tallenna sitä Autosave tiedostoa mihinkään. Olen poistanut DSS:n koneelta ja asentanut sen uudelleen, eikä sekään auttanut. Käytössä on uusin versio ohjelmasta, 3.3.0.

Voisiko tuo minun ongelma liittyä käyttöjärjestelmän rekisteriin? Olen CCleaner - ohjelmalla puhdistanut Windowsia turhista tiedostoista. Olenkohan samalla poistanut ohjelman kannalta tärkeitä tietoja?
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Julius

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 23.08.2009, 18:37:50
Onko muilla ollut samanlainen ongelma? Minulla on sellainen ongelma tämän DSS:n kanssa, ettei kuvien yhdistämisen jälkeen tule näkyviin sitä pinottua kuvaa, jossa sitä voi käsitellä.

Voisiko tuo minun ongelma liittyä käyttöjärjestelmän rekisteriin? Olen CCleaner - ohjelmalla puhdistanut Windowsia turhista tiedostoista. Olenkohan samalla poistanut ohjelman kannalta tärkeitä tietoja?


Päivitin uusimpaan itsekin. Hyvin tuntuu toimivan. Tosin täysi asennus ei toiminut. Imutin pelkät exe't ja kopioin vanhan päälle.

Luulisi täysasennuksen palauttavan rekisterin kohdalleen.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 23.08.2009, 18:37:50
Onko muilla ollut samanlainen ongelma? Minulla on sellainen ongelma tämän DSS:n kanssa, ettei kuvien yhdistämisen jälkeen tule näkyviin sitä pinottua kuvaa, jossa sitä voi käsitellä. DSS kyllä rekisteröi ja pinoaa kuvat täysin normaalisti. Ohjelma ei edes tallenna sitä Autosave tiedostoa mihinkään....

Onhan kiintolevyllä tilaa tarpeeksi DSS:n temp-tiedostoille? Niiden sijainnin voi tarkistaa DSS:n "Stacking settings > Intermediate files" -välilehdeltä. Samasta paikkaa löytyvältä DSS:n "Output" välilehdeltä pitää lisäksi asettaa tiedoston luontiasetukset kohdalleen. Noilla säädöillä uusin DSS toimii ok omassa koneessani.
- Timo Inkinen

Juha-Matti Penttilä

Kiitti Timpe!

Laitoin ruksin "Create Output file" kohtaan ja nyt ohjelma näyttää sen pinotun kuvankin. 500 Gt kovalevyllä on runsaasti tilaa vielä.

Nyt vain käsittelemään viikonloppuna kuvattua Pacman sumua.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

GaryP

Lainaus käyttäjältä: einari - 23.03.2009, 00:11:36
Jos se toimii niin...
Itsekin olen käyttänyt Canon Digital Rebel XTi-valintaa siinä luulossa että se olisi 1000D mutta eihän se ollutkaan.

Noniin, katsoin äsken vanhemman version release notesin ( http://deepskystacker.free.fr/english/ReleaseNotes.htm ) ja siellä mainittiin 1000D. Mutta mistä se valitaan? Vai onko se poistettu uudessa versiossa?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

En ole itse huomannut suurempaa ongelmaa vaikka olen käyttänyt Rebel XTi-valintaa (1000D:lle).
___
Tapio

GaryP

Kiitos vahvistuksesta, tuon olisin itsekin valinnut noiden joukosta kun ei oikeaa löydy. Jatketaan testailua!
:azn:
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

PhotoShop CS4 valittaa muistin loppumisesta, jos avattavan TIF:n koko on yli 70-80 MB (ks. kuva). DSS tuottaa tällaisia kuvia jo hiukankin suuremmilla digijärkkäri-kuvilla, joten mikä avuksi PhotoShopin valitteluun?

Koneessa on nyt 32-bit Vista Business (itse asennettu OEM, SP2) ja 4 GB muistia, josta bootissa on vapaana 3072 MB BIOS-ilmoitusten perusteella. Vistan työpöydältä katsottuna Process Explorer näyttää vapaaksi vielä vajaat 2 GB RAM-muistia, joten luulisi vajaan 100MB TIF:n mahtuvan tähän vapaaseen työmuistiin heittäen, vai kuinka? PhotoShopin käyttöön on annettu tästä vapaasta muistista 86% ja PS:n Scratch Diskillä riittää tilaa, joten senkään ei luulisi olevan pullonkaulana. Jokin bugi PhotoShopissa?
- Timo Inkinen

xpr

Minulla sama ongelma, vaikka muistia kyllä on vapaana reilusti. Ainoa löytämäni keino on tallentaa kuva DSS:llä 16-bittisenä, jonka jälkeen sen saa auki photarillakin. Joku toinenkin keino voi olla, mutta ei minun tiedossani.

Timpe

Näissä on jotain aiheesta:
http://www.photography-forums.com/could-not-complete-your-request-because-there-not-enough-memory-ram-t69403.html
"I figured it out. There were some legacy files still in the directory when I uninstalled the old demo version."
http://objectmix.com/adobe-photoshop/309823-could-not-complete-your-request-because-there-not-enough-memory.html
"...you do have plenty of space on your scratch disc(s) don't you? (no more than 85% of unfragmented disc space in use. Not quite the same as 15% free, the used space must be unfragmented) Try deleting your prefs file as per Help as well, It's amazing how many problems a dodgy one causes."
http://forums.adobe.com/search.jspa?q=%22could+not+complete+your+request+because+there+is+not+enough+memory%22&resultTypes=MESSAGE&resultTypes=COMMUNITY&peopleEnabled=true&dateRange=all&username=&numResults=30&rankBy=10001
Tukifoorumi, en ehtinyt vielä kahlaamaan vastauksia kauttaaltaan, mutta tein haun... (so far, no luck).
Ilmeisen yleinen ongelma PS:n kanssa tämä näyttää olevan  :angry:
- Timo Inkinen