Aloittelijalle kiikarit

Aloittaja Pororo, 12.01.2009, 18:42:13

« edellinen - seuraava »

Arzka

Yllätys,yllätys!
Jalustatuen kierre oli muovisen korkin alla. :afro:
Pitää nyt kokeilla kuinka kiiikari istuu jalustassa.

Antti

Tuli mieleen muutama vinkki koskien kiikareilla katselua, kun itse omistan 12x50 kiikarit. Minkäänlaista jalustakierrettä ei ole enkä ole erillistä jalustaa noille edes kaivannut. Ovathan nuo toki suurennoksen puolesta jo isohkot joten tutina näkyy selvästi ilman mitään tukea. Kiikarit kulkevat hyvin usein mukana, kun ovat niin kätevät ottaa mukaan ja niillä näkee paljon. Tässä siis muutama vinkki vähentämään kiikarin heilumista ja parantamaan katselunautintoa.

Jos katselen zeniitin alueelle, käyn usein maahan selinmakuulle ja tuen kiikareita silmäkuoppiin, jolloin katselu on todella miellyttävää eikä kiikarin tutinaa edes huomaa. Horisontin alueelle ja matalalle taivaalle katsellessa voi mennä istumaan maahan polvet koukussa, jolloin kädet saa tuettua polviin eikä kiikari heilu. Keskitaivaalle katsellessa kiikarit voi esimerkiksi painaa puuta vasten, jolloin heiluminen vähentyy huomattavasti. Ja tietysti kiikarit voi tukea laittamalla ne jonkin tason päälle. Edellä mainittuja keinoja olen siis itse käyttänyt paljon.
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

Arzka

Hyviä vinkkejjä!
Tuosta selälleenmakaamisesta niin jos kiikarit painaa silmäkuoppiin niin minulle tulee siitä päänsärkyä ja juoksu buranapurkille
Kyllää muuten...

chilimieli

Itse ostin halpis (15€) kiikarit sateliittien katseluun. Päiväsaikaan kiikarit pelaavat itseasssa ihan hyvin. Illalla ulos mentäessä ei pimeässä meinaa saada heti hyvää kuvaa millään taivaalta. Hetken odottelun jälkeen kiikarin jäähtyessä sisältä kuuluu pari *klik* ääntä ja wola, ilmeisesti apupeilit asettuvat pakkasen johdosta paikoilleen. :cheesy:

Tuonkin hintaluokan kiikarilla erottaa ihan kivasti otavan kaksois tähdetja uusia taivaankohteita, joita ei silmä himmeyden takia erota.
Sateliitit realiajassa:
http://www.n2yo.com/whats-up/?c=w

Celestron Astromaster 90 AZ
Skywatcher Skyliner-200P  Parabol Dobson
Canon 600D

Arzka

Jep, halvallakin saa hyvää :) kiikari on oiva peli tähtiharrastuksen parissa. Halvallakin havaitsee hienoja tähtijoukkoja ja himmeäitä tähtiä. Kiikari muodostaa suuren kuvakentän niin hävainnointi on helppoa ja hauskaa! :)   

chilimieli

Itse ainakin pidän näinkin halvoiksi kiikareiksi ihan hyvinä. Tässä on tullut jokaisena kirkkaana iltana käytettyä näitä ja kyllä niillä tähtikuvioita tarkkailee, vaikkei paljoa enempiä nääkkään, kuin ilman kiikaria.. Kunnon pimeydessä kuitenkin tähtitaivas avautuu huomattavasti tiheämpänä, kuin ilman kiikaria.
Sateliitit realiajassa:
http://www.n2yo.com/whats-up/?c=w

Celestron Astromaster 90 AZ
Skywatcher Skyliner-200P  Parabol Dobson
Canon 600D

Galakseilla

Mikä olisi aloittelijalle hyvät kiikarit tällä hetkellä?
Hintaluokassa 50e-100e, saako sillä edes mitään?
Mietin, että voisi itselle joululahjaksi tilailla.

Sen tiedän, että kuvia näkyy kyllä ihan jo 20e teatterikiikareilla, mutta haussa olisi semmoiset joilla tekisi muutakin. Lähinnä että optiikka olisi laadukasta eikä mitään kiina kamaa. Kahtelin tuossa Villeä. Semmonen 100e kustantais Celestronit. Onko ne hyvät? Mihinkä merkkiin voi luottaa?

Muoks: Tarkennetaan sen verran, että tarkoituksena on opetella tähtikarttaa ja äimäillä kuuta ja muita planeettoja jotka voisi näkyä kuten Jupiter.
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.

juha_k

Tuossa esim. hyviä kiikareita.

http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTERYHMA=12&JARJESTYS=25

Optiikka lienee kaikissa siedettävän hintaisissa nykyään Kiinassa tehty, parempien merkkien laaduntarkkailu vain seuloo kiinankaman tiukemmalla seulalla kuin halpismerkit.
Kiinassa tehdään hyvää optiikkaa.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Galakseilla

Tuolla Ursan sivuilla ei ole kuin Helioksia. Onko se sitten ainut oikea merkki?
Vai onko sillä mitään väliä tässä hintaluokassa?

Kirppareilta olen yrittänyt bongailla käytettyjä, mutta kun ei oikein tiedä mihin merkkiin luottaa. Oma silmä ei osaa sanoa mitään muuta kuin onko linssit naarmuilla, mikä yleiskunto (kirppari käytetty). Nekin kun monesti saattaa olla kalliimpia kuin kaupasta uusi.

Lidlissähän on kait joskus ollut hyviä ja laadukkaita kaukoputkitarjouksia (hintalaatusuhteeltaan), onko kiikareihin mitään vastaavaa?

Villen ja Ursan tavaraan voi varmaan luottaa? Ettei ihan silmään pissasta?
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.

Tikkes

Itse ostin anttilasta 20*80 kiikarit vuosi sitten ja olen ollut ihan tyytyväinen. Jalustan kyllä tarvitsee katseluun.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Galakseilla

Ok.

Katselin noita villen tarjouksia. Siinä 100e hintaluokassahan saa vaikka mitä. Optican 20x80 Giant:it tulen varmaan tilaamaan, jos kellään ei ole sanomista Opticoiden laadusta. Mihinkähän Jyväskylässä pääsisi kokeilemaan kiikareita?
Mietin vain onko tuo 20x80 liian härski, onko suurennos liian iso. Pitääpä virkistää muistiin nuo FAQit
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.

weldor

Lainaus käyttäjältä: Galakseilla - 01.12.2011, 07:26:16
Ok.

Katselin noita villen tarjouksia. Siinä 100e hintaluokassahan saa vaikka mitä. Optican 20x80 Giant:it tulen varmaan tilaamaan, jos kellään ei ole sanomista Opticoiden laadusta. Mihinkähän Jyväskylässä pääsisi kokeilemaan kiikareita?
Mietin vain onko tuo 20x80 liian härski, onko suurennos liian iso. Pitääpä virkistää muistiin nuo FAQit

Itsellä on nuo Opticat ja ihan ok laatu niissä on ollut erityisesti hintaansa nähden. Näissäkin niitä "maanantai" kappaleita on (ehkä enemmän kuin muissa) mutta jos hyvän yksilön saat niin hyvä hinta/laatu suhde on. Suurennos ei mielestäni ole liiallinen. Seulaset on hyvän näköiset, ja kuuta on oikein kiva katsoa.
"Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

-Paul Gauguin-


Havaintovälineet 25.8.2012 alkaen:

-Sky-Watcher 200P / HEQ5

Marko.J

Itselläni on Celestron 15x70 -kiikarit. Hintaansa nähden mielestäni ihan ookoo peli, niillä on mm. mukava katsella monia syvän taivaan kohteita, mutta jotta katselusta saa enemmän irti niin jo tämänkin kokoisilla kiikareilla jalusta on käytännössä välttämätön. Kiikarin mukana tuleva jalusta-adapteri onkin sitten aika kehno muovirimpula...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Galakseilla

Kyllä mun pitää päästä kokeilemaan isoja kiikareita johonkin, ennenkuin menen tilaamaan. Jalustaa en hommaa, muutenhan se on jo sama ostaa dobsoni tai putki. Anttilassa näyttäisi olevan myös samainen Optican 20x80 giant. Pitääpä tehdä yllätyshyökkäys sinne testailemaan.
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: Galakseilla - 01.12.2011, 15:21:00
Kyllä mun pitää päästä kokeilemaan isoja kiikareita johonkin, ennenkuin menen tilaamaan. Jalustaa en hommaa, muutenhan se on jo sama ostaa dobsoni tai putki. Anttilassa näyttäisi olevan myös samainen Optican 20x80 giant. Pitääpä tehdä yllätyshyökkäys sinne testailemaan.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä, jos vain on mahdollisuus. Saattaa siinä testaillessa myös mieli jalustan tarpeellisuudesta muuttua. Yritäpä pitää tuollainen jättikiikari vakaana johonkin kaukaiseen kohteeseen suunnattuna vaikkapa parin minuutin ajan. Itse olen suhteellisen isokokoinen karju, mutta silti tekee tiukkaa vähäkään pidemmät havaintosessiot edes tuolla 15x70 kiikarilla ilman jalustan tai jonkin muun tuen apua. Kyllä siinä alkaa vähitellen habassa tuntumaan, kun yrittää pidellä näkymää vakaana...  Paljon enemmän saisit irti 20x80 kiikarista ja havaitseminen olisi mukavampaa, jos sille olis myös jotain tukea laitteelle.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi