Celestron 15 x 70 kiikarit

Aloittaja Oscuro, 06.09.2006, 16:08:53

« edellinen - seuraava »

Oscuro

Elikkäs minkäslaisia kohteita näkee tuollaisella Celestron #71009, 15 x 70 kiikarilla :)? mitkä on siis himmeimpiä kohteita mitä näkee ja miten kuu näkyy tuollaisilla? Pystyykö kiikareiden läpi kuvaamaan? Minkälainen jalusta tuollaisten kiikareiden kanssa on hyvä? Ja onko esim 20x80 kiikarit käytännössä paljon paremmat vai onko niillä kovin suurta eroa?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

NoNo

mulla on erimerkkinen kiikari (15X70), joten tuskin suurta eroa on havainnointiin. Asustan Espoossa ja taustavaloa piisaa mikä osaltaan haittaa. Messier kohteet opuksen avulla olen löytänyt kohteita joiden magnitudi on alle 6. Himmeämpiä on turha etsiä. M31 näkyy, ei tosin minään mahtavana laikkuna, mutta kuitenkin. M42 näkyy jo paljon paremmin, mutta havainnointiolosuhteetkin ovat olleet paremmat. Jalusta on Manfrotton 190DB kamerapäällä varustettuna. Kiikarin läpi en ole yrittänyt kuvata muuten kuin kännykällä, joka onnistui siedettävästi. Ei tosin  sekään mikään mahtava elämys ollut.

mika mill

Kyllä kyseisillä kiikareilla pitäisi näkyä lähes kaikki Messierin kohteet. Tällöin kuitenkin kannataa unohtaa kirjojen värikkäät ja moni-ilmeiset kuvat etsimistäsi kohteista. Tietenkin moni kohde näkyy pistemäisenä pienenä utuläikkänä, mutta kyllä kirkkaimmista kohteista yksityiskohtiakin erottuu. Kannattaa hommata tai rakentaa kunnon jalusta ja uhrata aikaa kohteiden tutkiskeluun, silloin niistä saa enemmän irti. Antoisia havainnointihetkiä!

T: Mika

Horus

Lainaus käyttäjältä: NoNo - 06.09.2006, 16:27:55
mulla on erimerkkinen kiikari (15X70), joten tuskin suurta eroa on havainnointiin.

Kyllähän nyt himmeämpiä kohteita tuolla kiikarilla näkyy, jos on vain pimeää. Kuitenkin tuo 6magn. on sen verran "kirkasta", että hyvissä olosuhteissa ja pimeällä paikalla, sen kirkkauksia kohteita voi tiirailla jo paljain silminkin (hyvänäköinen).
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Timo Kuhmonen

minulla on käytössä melko lailla vastaava kiikari, eli Helios 15*70. Jalustana olen siihen käyttänyt kahta eri Manfroton jalustaa. (myös minä kiikaroin Espoossa)

Toinen jalusta itsellä on 055NAT2. Tuossa mallissa jos keskiputkea joutuu nostamaan kiikarin nostamisen takia -> kokoonpanon tukevuus heikkenee.
Itse pitäsin tämän luokan jalustaa vähimmäisvaatimuksena. Tukevuus tietenkin riippuu kiinnityksestä ja osaltaa myös kamera / videopään tukevuudesta.

Toinen jalusta mitä olen käyttänyt on Manfroton 475B. Kokoa sillä on enemmän, ja painoa myös. Videopäänä minulla on ollut Manfroton 136 (ko. malli tietääkseni ei enää ole myynniissä)
Ko. jalustassa _hyvin tuetun_ keskiputken saa notettua tai laskettua veivin avulla. Muutenkin kokoonpano on tukevampi. Kovilla pakkasilla Manfroton viedopäät (tietyt mallit)
menee raskaaksi liikutetta (rasvat ei sovi pakkaskäyttöön)

Berlebach valmistaa myös sopivia jalustoja. Niissä on yleensä keskiputki kallistettavissa. Itsellä ei näitä ole ollut käytössä.
-> Jos kallistusta on noissa rittäävästi, voisi olla mahdollista (?) suunnata keskiputki pohjoiseen taivaannapaan. Tuolloin videopäässä voisi kohteita seurata yhden akselin suuntaa muuttamalla (sivusuuntainen panorointi)...

-Timo K.-

NoNo

Lainaus käyttäjältä: Horus - 07.09.2006, 10:45:31
Kyllähän nyt himmeämpiä kohteita tuolla kiikarilla näkyy, jos on vain pimeää. Kuitenkin tuo 6magn. on sen verran "kirkasta", että hyvissä olosuhteissa ja pimeällä paikalla, sen kirkkauksia kohteita voi tiirailla jo paljain silminkin (hyvänäköinen).
niin pitäisi varmaan nähdä, mutta kun ei näy. Pääkaupunkiseudulla on valoa ilmeisesti tarpeeksi häiritsemässä. En tarvitse silmälaseja vielä ,joten näössä ei ole suurempaa vikaa. Koitin viime talvena useampaan otteeseen yli kuutosen kohteita jotka olivat varmasti kiikarin (tämä 15X70) kentässä, mutta ei näy. En ole päässyt kokeilemaan maaseudulle miltä asiat sieltä näyttää.

Oscuro

#6
Onko siis järkevämpää ostaa tuollaiset kiikarit vai joku pieni kaukoputki? tarkoitan siis pienellä kaukoputkella niitä konuksen pieniä linssiputkia
ja minkälaisia viritelmiä olette tehneet että kiikareita voisi käyttää selältään?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

diesel

Varmasti näet enemmän vaikka sillä Konuksen perusputkella. (konustart 700)

Se on muuten loppujenlopuksi tosi edullinen paketti.

Itse tein pari vuotta sitten sen jalustasta videokameralle tukevan jalustan.

Nyt rakentelen kahdesta sellaisesta itselle ns. kiikaria (tosin kehitys vaiheessa vielä)

Oscuro

#8
eli onko siis järkevämpää ostaa tuollainen KONUSMOTOR 60/900 tai joku 114/500 peiliputki, kuin 25x100 kiikarit? ja anteeks että tulee kokajan uusia kysymyksiä mut ku oon alottelija enkä tiiä oikeestaan mitään nuista kaukoputkista yms.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

diesel

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 09.09.2006, 00:36:07
eli onko siis järkevämpää ostaa tuollainen KONUSMOTOR 60/900 tai joku 114/500 peiliputki, kuin 25x100 kiikarit? ja anteeks että tulee kokajan uusia kysymyksiä mut ku oon alottelija enkä tiiä oikeestaan mitään nuista kaukoputkista yms.

No jos noista pitäis valkata niin ehdottomasti toi 114mm peiliputki. Se on jo lähes 2x suurempi kuin toi 60mm.

Tosin jos haluat katsella myös putkellasi enemmän maakohteita niin silloin toi 60mm.

Jalustat on kummassakin samat EQ-tyyppiset.
Sillä seurantamoottorilla et oikein tee mitään jos et ala valokuvaamaan.