Mitä kaukoputkella näkee?

Aloittaja Oscuro, 31.08.2006, 16:41:19

« edellinen - seuraava »

iosainio

Lipsahti tuo oman sijainnin syöttö ohi tutkiessa ohjelmaa, enkä sitä nyt pääse asettamaan. Siitä kuvakavalkadista en pääse aloitukseen.

vvsalmin

sijaintia voi muuttaa kun klikkaa siitä koordinaatteja  :azn:
Sky-Watcher EXPLORER 200PDS + HEQ-5 PRO

iosainio

Lainaus käyttäjältä: vvsalmin - 03.09.2023, 07:30:44
sijaintia voi muuttaa kun klikkaa siitä koordinaatteja  :azn:

Noinhan se tapahtuu, kiitos.

Geodeetti

Löytyykö jostain okulaarin/barlovin testikuvia? lähinnä kiinnostaa miten paljon parempi kuva on perusokulaari (alle 100€) vs. (Noin 200€) Kalliimpi. Esim Celestron omni vs. Baader hyperion. Vai pitääkö jo sitten laittaa yli 500€..  :rotfl:

einari

Testikuvia?
Okulaaria harvoin käytetään kuvauksissa.
No planeettakuvauksessa barlowia kyllä mutta sen laadulla ei tunnu olen suurta merkitystä (koska tehollinen ala on yleensä niin pieni).
___
Tapio

VP

Lainaus käyttäjältä: Geodeetti - eilen kello 16:54:24Löytyykö jostain okulaarin/barlovin testikuvia? lähinnä kiinnostaa miten paljon parempi kuva on perusokulaari (alle 100€) vs. (Noin 200€) Kalliimpi. Esim Celestron omni vs. Baader hyperion. Vai pitääkö jo sitten laittaa yli 500€..  :rotfl:

Olen tullut siihen tulokseen, että noin 3000€ on sopiva budjetti jolla voi hankkia 1-3 kappaletta hyviä okulaareja ja muutaman muun jotka jäävät harkintaan.

Hyperionit ainakin ovat aivan sontaa. Okulaarien arvioita voit lueskella täältä, joskin Google kääntäjällä voi jotkin termit olla hieman kankeita: https://astro-talks.ru/forum/viewtopic.php?f=32&t=1483#p90458

Hyväksi havaittuja riippuen putkesta ja halutuista ominaisuuksista (silmäväli, näkökenttä yms) ovat ainakin TeleVue Nagler / Delos / Ethos, Houdinit, Celestronin X-Cel sarja, XWA:t, UFF:it. Muista myös että mikäli okulaari ei tuota halutunlaista suurennusta kaukoputkessasi, on syytä ostaa yksi kaukoputki lisää.
Lajin helppous viehättää.

Geodeetti

Lainaus käyttäjältä: einari - eilen kello 18:02:06Testikuvia?
Okulaaria harvoin käytetään kuvauksissa.
No planeettakuvauksessa barlowia kyllä mutta sen laadulla ei tunnu olen suurta merkitystä (koska tehollinen ala on yleensä niin pieni).

Se on totta, uutta afokalinen kuvaus mahdollista. Yhden testin olen nähnyt jossa oli otettu kuvia muutaman okulaarin läpi. En tosin löydä sitä enää, kun ei edes muista malleja tai merkkejä.

Geodeetti

Lainaus käyttäjältä: VP - eilen kello 20:01:45Olen tullut siihen tulokseen, että noin 3000€ on sopiva budjetti jolla voi hankkia 1-3 kappaletta hyviä okulaareja ja muutaman muun jotka jäävät harkintaan.

Hyperionit ainakin ovat aivan sontaa. Okulaarien arvioita voit lueskella täältä, joskin Google kääntäjällä voi jotkin termit olla hieman kankeita: https://astro-talks.ru/forum/viewtopic.php?f=32&t=1483#p90458

Hyväksi havaittuja riippuen putkesta ja halutuista ominaisuuksista (silmäväli, näkökenttä yms) ovat ainakin TeleVue Nagler / Delos / Ethos, Houdinit, Celestronin X-Cel sarja, XWA:t, UFF:it. Muista myös että mikäli okulaari ei tuota halutunlaista suurennusta kaukoputkessasi, on syytä ostaa yksi kaukoputki lisää.

Ok, x-cel vois olla tutkimisen arvoinen. Tekevät joo, mutta hintaa alkaa olla.