Aloittelijan kysymyksiä ccd-kuvauksesta

Aloittaja J Piira, 22.10.2016, 07:24:13

« edellinen - seuraava »

J Piira

Joo tuota täytyy käydä tutkimaan. Pitääkö niitä pisteitä esim. tuossa kuvassa valita vain noilta tummilta alueilta vai pitääkö saada myös tuolta oikean yläkulman vaaleammasta alueesta?
- Jukka -

Timpe

Periaate on simppeli:
* Asettele pisteet taustataivaan alueelle, missä ei ole mitään jälkeäkään DS-kohteista, joita kuvaat.
* Yleensä pelaan itse tuolla liitekuvaan merkityllä toleranssilla ja generate -napilla, jotta saan perussetin pisteitä kuvaan.
* Pisteiden tulee asettua tasaisesti kaikkialle, missä on taustataivasta (tarkista yksittäiset pistesijainnit, jottei pisteen alle jää tähtiä, ks. näytekuvan suurennusta).
* Poista pisteet siltä alueelta, missä tiedät olevan itse deep sky -kohdetta tai sen reuna-alueita.
* Aseta Correction kohtaan Subtract ja aja työkalua muutamaan kertaan eri pistemäärillä ja pistesijainneilla.
* Saat jokaisesta DBE-ajosta kaksi kuvaa, joista tähtikentästä tarkistat taustan tasaisuuden ja ds-kohteen muuttumattomuuden (käytä automaattivenytystä näihin kuviin).
* Taustataivas-kuvasta näet DBE:n suorittaman korjauksen (jos on kovin läikikästä korjausta, niin korjaa pisteiden määrää tai sijoittelua siten, että ne ovat tasaisesti taustaivaan päällä). Tuollainen tumma/vaalea läikkä taustakorjauskuvaan tulee esim. silloin kun automaatti on sijoittanut pisteen tähden halon päälle -> siirrä tuo piste sivummalle ja kokeile uudelleen DBE:n ajamista. Pyri tasaiseen korjaukseen!
* Kokeile kunnes olet tyytyväinen korjaukseen, tallenna DBE työpöydälle, niin voit käyttää samaa settiä myös RGB kanaviin, jos tuo oli tehty luminanssiin  :wink:

Liitteessä hätäisesti tehdyt DBE-ajot NGC 1931:n L-pinolleni.
- Timo Inkinen

J Piira

Joo kiitoksia yksityiskohtaisista selvän tuntuisista ohjeista. Noista ja tuosta mainitsemastasi videosta saa vihjeitä mitä parametreja kannattaa muutella.
- Jukka -

J Piira

Olen yritellyt opetella deconvolution-prosessia LighVortexAstronomy.com ohjeiden mukaan, Mutta en oikein onnistu tekemään range_maskia (aiemmin on toiminut ). Tuosta kuvasta näyttää ettei maskista tule samanlaista kun tuo realtimepreview näyttää.  Mistähän tuo voisi johtua?
- Jukka -

J Piira

Taitaakin olla, niin että tuon kuvan josta maski tehdään täytyy olla toisenlaisessa muodossa.
- Jukka -

J Piira

Olen ihmetellyt kun kuvienkollimointi näyttää vaihtelevan melko paljon vaikka koko putkeen ei edes koske. Eilen testailin taas reduserin etäisyyttä ja noitten ensimmäisten kuvien perusteella etäisyys alkaa olla jo melko hyvä. Jossain vaiheessa ajoin autofokuksella tarkennuksen uudestaa ja sen jälkeen kuvien kollimointi oli huonontunut aika oleellisesti. Kolme viimeistä kuvaa otettu sen jälkeen kun kävin pyörittelemässä tuota fokuserin sivussa olevaa ruuvia. Tuo ruuvi jos se nyt jokin liikkeen tiukennusruuvi on oli jäänyt aika tiukalle. Voisiko olla, että ne neljä ruuvia joilla fokuseri on kiinni putken kyljessä olevassa alustassa olisivat löysässä aiheuttaisi
tuon. Tuo autofokuserihan ei ole oikean featertoughin-laitteen kanssa samalla periaatteella toimiva, muttaeiköhän tuonkin pitäisi toimia?
- Jukka -

Timpe

Eli kun tarkennat, niin kollimointi liikkuu? Tulee mieleen, että tarkennin voi olla vinossa ts. se tarkentuu vain yhdessä kohdassa kollimointilinjalle. Miten Airy disk -renkaat käyttäytyvät, kun tarkennat kuvaa? Tuleeko fokuksen kummallekin puolelle suunnilleen samanlaiset Airy-renkaat ts. kollimointi ei muutu tarkennuksen aikana?

Ja kuten sanoit, niin voihan se koko fokuserikin hiukan liikkua putken kyljessä. Millainen tuki sille on putken sisäpuolella? Oikein säädetty FT fokkari saa olla melkoisen kireällä, joten sen tarkennusputkea ei saa kovin helpolla liikkumaan ilman tuota moottoria. Olet kai ottanut löysät sen tarkennusputken säädöistä pois, jos sinne sellaisia on jäänyt johonkin?
- Timo Inkinen

J Piira

En ole vielä oikein perehtynyt tuon fokuserin säätöihin, kun tuo jalustaprojekti ollut päällimmäisenä. Tuo kuvassa näkyvä sormin kierrettävä ruuvi saa siis olla melko tiukalla? Onko tuossa muita ruuveja joihin uskaltaa koskea. (Löytyykö jostain manuaalia jossa olisi selitetty?)  Kyllä se rengas tarkennuspisteen molemmilla puolilla on mielestäni samanlainen.
- Jukka -

naavis

En ole tuohon nimenomaiseen tarkennuslaitteeseen perehtynyt, mutta jos nyt ymmärsin mitä ruuvia tarkoitit, luulisin sen olevan lukitusruuvi tarkennukselle. Se ei siis saisi olla kireällä jos moottorifokusta käytetään. Sen tarkoitus on estää tarkennuksen vahinkosäätäminen visuaalikäytössä.

Valmistajalta saa yleensä pyytämällä ohjeet tarkennuslaitteen eri säätöruuvien käytöstä. Ainakin sain omasta tarkennuslaitteestani pienen ohjedokumentin Baaderilta pyytämällä.

Timpe

FeatherTouchin ohjeet löytyvät täältä: http://starlightinstruments.com/store/index.php?route=product/category&path=93
Ja naavis on oikeassa, se keskimmäinen ruuvi on lukitukselle. Siihen sormikireys, jotta tarkennin vielä liikkuu, muttei muuta. Lisäksi uskoisin FT:n olevan tehdassäädöissään niin hyvin, ettei sen muihin (kuusiokololla säädettäviin) ruuveihin juurikaan tarvitse koskea. Käytännössä juuri tuolla lukitusruuvilla säädän viimeiset löysät varovasti pois, mutten lukitse tarkenninputkea. Melkein uskoisin, että mahdollinen liikevara löytyy jostain muualta kuin tuosta FT-tarkentimesta  :smiley:
- Timo Inkinen

J Piira

Niin kyllä tuo fokuserituntuu hyvinkin tukevalta. tarkistin ne neljä  lukitusruuvia joilla tuo fokuseri on kiinni siinä putken kyljessä olevassa kannassa, ne eivä aivan loppuunasti kiristettyjä olleet joten niistäkin se voisi päästä liikkumaan kun tuolta sivusta autofokuseri vääntää. Kunhan pääsee testaamaan, niin sitten näkee. Tuo muutos kollimoinnissa  siitä alle 4" arvosta sinne yli 20":iin on kuitenkin melko selvä eli jokin siinä ei pysy kohdillaan.  Tuo autofokusointi, joka tuon muutoksen aiheutti ei juurikaan liikuttanut fokuseria sisään tai ulos eli pysyi lähes samassa kohdassa.
- Jukka -

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 02.04.2018, 18:11:53
. Tuo muutos kollimoinnissa  siitä alle 4" arvosta sinne yli 20":iin on kuitenkin melko selvä eli jokin siinä ei pysy kohdillaan.  Tuo autofokusointi, joka tuon muutoksen aiheutti ei juurikaan liikuttanut fokuseria sisään tai ulos eli pysyi lähes samassa kohdassa.
Sitten tarkentimen sisäputki löysällä tai ylikireällä, moottori yrittää tarkentaa, mutta käytännössä kallistaa sisäputkea?
Laita laser kollimaattori kiinni(jos sattuu olemaan) ja katso pysyykö säde paikoillaan kun moottorilla ajaa eteen/taakse.
Timo Kantola

J Piira

Onkohan tuo kollimoinnin muuttuminen tuolla määrällä niin iso, että näkyy jo havaittavasti  laserkollimaattorin pisteen siirtymisenä pääpeilissä. Täytyy kokeilla tuota vaikkapa huomenna, jos tuon teltan vielä aamulla löytää lumimyräkän jäljiltä.
- Jukka -

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 02.04.2018, 21:00:19
Onkohan tuo kollimoinnin muuttuminen tuolla määrällä niin iso, että näkyy jo havaittavasti  laserkollimaattorin pisteen siirtymisenä pääpeilissä.
Jos sitä ei kuvissa huomaa (vai näkyykö?), niin kannattaako siihen tuhlata ruutia..
Timo Kantola

J Piira

Olen yrittänyt saada selvää siitä mikä tuon kulman vaalean alueen aiheuttaa. Se näkyy etenkin pinotussa luminassikuvassa. Löytyisikö  tuohon kokeneemmilta jotain mahdollisia syitä. En ole oikein itse saanut tolkkua tuosta. Olen kokeillut vastavalosuojaa putken suulla sekä muita sivuvalosuojia, mutta eivät oikein vaikuta tuohon.
- Jukka -