Aloittelijan kysymyksiä ccd-kuvauksesta

Aloittaja J Piira, 22.10.2016, 07:24:13

« edellinen - seuraava »

einari

Jep, hyvää tulossa.
Ja kuten Jukka totesi niin kannattaa hyödyntää RGB:n luminanssi myös kun sitä kuitenkin on kiitettävästi kerätty.
___
Tapio

wm-x

En nyt noista kaappauksista saa ihan tarkasti selvää, mutta ehkä jättaisin tuon sinisen kanavan luminanssi pinosta pois.

Onkohan tuo tähden hehku yläpilvistä vai onko siinä jotain ccd kameraan/filtteriin liittyvää leviämistä? Onko jokaisessa kuvassa tuo tähden levähtäminen tapahtunut?
Optiikka ei taida olla niin nopeaa kuitenkaan tuossa sinun omatekemässä putkessä, että johtuisi siitä?

Youtube vain laulamaan ja sieltä etsit hyviä ohjeita. Opit käsitellessä parhaiten.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 18.04.2017, 20:56:02
Kokeilin koota noista RGB-kuvaa, mutta en nyt oikein tiedä menikö kaikki ihan putkeen? Voiko tuosta mitään värikuvaa  tulla? Voiko tuosta jos nyt ylipäätään kannattaa jatkaa cropata tässävaiheessa noita laitoja vai sotkeeko se LRGB:n yhdistämisen?

Dynamic croppia peliin vaan, niin hyvä tulee. Ja sitten pääset tekemään DBE:llä (Dynamic Background Extractor) taustan gradienttien poiston, kun eri väriset reunat eivät ole sotkemassa sen toimintaa. Ja sitten kun RGB on cropattu, niin samaa rajausta referenssinä käyttäen croppaat (Star Alignment) myös tuon luminanssin (jossa on mukana RGB:t), niin saat ne pinoon LRGB kuvaksi LRGB Combine prosessilla. Muutoin näyttää ihan oikealta värikuvalta, jolle pääsee sitten tekemään Background neutralization ja Color calibration temput värien perussäätöön.
- Timo Inkinen

J Piira

Silloin kun sinistä kuvailin taisi ilmassa olla jotain jäähileitä ja mahdollisesti jotain ohuita yläpilviä. Kokeili pinota nuo edellä olevat pinotut L G R ja B kuvat, Tuossa toisessa se edellinen pelkkä L-kanava ja toisessa nuo kaikki neljä
- Jukka -

J Piira

Joo hyvä. Kyllä luminanssikuvan pinoaminen kaikista selvästi tuohon kuvaan vaikutti ja luulen ymmärtäneeni tuosta Timpen neuvoista tuon croppaamisen idean. Kiitoksia! Kyllä tämä tästä taitaa ennen syksyä valjeta.
- Jukka -

J Piira

Ei tuosta LRGB_kuvan käsittelystä vielä oikein mitään tullut. Tulos ekalla kerralla oli kyllä aika väritön ja muutenkin huonon näköinen(paljon huonompi kuin järkkärillä aiemmin kuvattu huomattavasti vähemmin valotettu), mutta yritetään opetella?
- Jukka -

wm-x

Moni olisi tyytyväinen tuollaisesta alusta. Kyllä se siitä lähtee. Vaatii vaan useita kymmeniä tunteja koneen äärellä opiskellen ja silloinkin vaan ymmärtää perusteet.

einari

Näyttää hyvinkin 'luonnolliselta'.
___
Tapio

J Piira

Joo kyllä tässä yrityksessä on on todella oppinut paljon LRGB-kuvan käsittey prosessista ja myös kuvaamisesta mono-kameralla. Tuossa kuvan käsittelyssä varmaankin "ylikäsittelin"  tai jäi käsittelemättä monta asiaa. Niistä voi vihjeitä antaa, jos niitä pelkästä lopputuloksesta voi arvella. Vaikuttaako kuvan (tähtien) värittömyyteen L-valotuksen ja väri kanavien valotuksen suhde?
- Jukka -

wm-x

Vaikea on ohjeita kirjoittaa enempää, suosittelen käyttämään googlea ja etsimään ohjeita. Kokeilemaan, testaamaan, yrittämään eri tyylejä. En unohtaisi photoshopin käyttöä myöskään, se tekee joitain asioita paljon helpommin. Esim. tuosta sinun kuvasta olisin luminanssin käsitellyt kokonaan erikseen ja RGB kuvan omanaan ja sitten photarissa yhdistänyt.

Lataappas tämä työkalu:
https://drive.google.com/file/d/0B3Ky5pyZvsINR1NVcUhhY1NPbDA/view


Katso ohjeita täältä:
http://www.lightvortexastronomy.com/tutorials.html
http://www.harrysastroshed.com/pixinsight/pixinsight%20video%20html/pixinsighthomenewbie.html#

Oma workflow olisi tuolle ilman dataa näkemättä omalla koneella:

Luminanssi, todella nopeasti kirjoitettuna ja kaikki nimet omasta muistista:
-DBEx2
-Deconvolution(Tarvitset ensin: dynamic PSF, Starmask) Googleta.
-Linear noise reduction(TGVdenoise, MLT)
           -Kannattaa etsiä image analysis kohta pixinsightista ja ajaa extract wavelet layers. Ymmärrät  tuolloin missä wavelet kerroksissa kohina on. Katsot vaan että siinä on samat asetukset kuin Multiscale linear transformationissa.

-Histogram transformation
-HDRwavelet tranformation(tarvitset range maskin, josta vähennät starmaskin pixelmathissä)
-Maskin kanssa morphological tranformation tähtiä pienentämään.

RGB
-DBE
-Color calibration. Kannattaa valita tuo galaxi valkoisen referenssiksi ja ottaa pois detect layers täppä.
-Multiscale linear transformation(=MLT) Luminance + Crominance
-ArcsinH strech(tämä säilttää tähtien värit)
-Histogram transformation

Photoshop:

RGB:
Camera raw noise reduction
Saturated block(Googleta)
Gausian blur.

Luminanssi omaan layeriin ja värikuva omaan. Sitten vain vaihdat tuon väri layerin tyypin väriksi niin sinulla on värikuva.

Tämä oli hyvin yksinkertaistettu ja nopeasti kirjoitettu. Näin käsittelen  minun järkkäri kuvia LRGB tyylillä. Joku muu osaa paremmin ja minä en ymmärrä aiheuttaako tuo mono kameran datan käsittely jotain muutoksia workflowhun.

Jos haluat voit jakaa datan johonkin ja ottaa viikonloppuna minun koneeseen teamviewer etäyhteyden. Voidaan katsoa läpi nuo alun jutut ainakin.

J Piira

Kiitoksia wm-x:lle noista ohjeista. Tuota oikeaa Photoshoppia minulla ei ole enkä varmaan tule hankkimaankaan., mutta kyllä tuolla Pixinsightillakin varmaan saa kuvat kuntoon kunhan jaksaa kokeilla ja kysellä vähän yksityiskohtaisemmin jos ei jokin vaihe ala onnistua. Minä kokeilen seuraavaksi noita mainitsemiasi asioita tuossa käsittelyssä ja jos menee sormi suuhun niin kyselen neuvoja. Järkkärillä kuvattuja sain mielestäni ihan tyydyttävästi käsiteltyä noilla Naaviksen ja LightVortexAstronomy-ohjeilla, mutta näissä CCD-kuvissa ei oikein toimineet tai sitten vaan tein jotain väärin. Minä opettelen käyttämään vaikka googledrivea jolla saa tiedostoja jaettua, mutta ihan nyt en taida ehtiä. Noissa kuvissa tietysti vaikuttaa myös se, että ne on kuvattu 1300 mm:n putkella ja kun kamera ei ole ollut samassa asennossa, niin loppu kuvaa on vielä cropappu aika paljon ja kuvatessa L-kuvia kuu ja muut ympäristön valot ilmeisesti vaikuttivat, kun silloin ei vielä ollut mitään huurre/vastavalo suojaa.
- Jukka -

wm-x

Saat kaikki tehtyä pixinsightilla.

Käytitkö bachpreprosessia? Kannattaa ainakin masterit tehdä manuaalisesti imagecalibroinnilla+imageintegrationilla. Olisin näkevinään että tuo bias vähennys ei ole toiminut tai se on ajettu kahteen kertaan. Saat paremman master flatin kun teet noilla lightvortexastronomyn ohjeilla, tekee huomattavasti tasaisemman käntän kun on tuo equalize fluxes päällä ja kaikki kuvat ovat ns. saman arvoisia. Saa toki varmaan samat arvot tuohon automaattiseen tekoonkin, mutta itse en luota siihen enää.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 20.04.2017, 11:32:19
Kannattaa ainakin masterit tehdä manuaalisesti imagecalibroinnilla+imageintegrationilla.

Väitän, että kalibroinnin käsin tekemisellä ei saavuteta mitään BatchPreProcessingiin (BPP) verrattuna. Kalibrointivaihe on puhtaasti mekaaninen toimenpide, ja BPP automatisoi tämän parhaansa mukaan käyttäen kussakin vaiheessa parhaita asetuksia (esim. mainitsemasi EqualizeFluxes flatteja pinotessa – tarkistin koodista). Sen sijaan ImageIntegrationilla pinoaminen kannattaa tehdä pidemmän päälle käsin, sillä rejektioasetuksia joutuu yleensä viilailemaan sopivaksi siten että ylimääräiset satelliittiviirut yms häipyvät pinosta mutta muuta dataa ei heitetä hukkaan.


wm-x

Vehnae varmasti oikeassa. Yritinkin tuossa lopussa pientä disclaimeriä esittää omaan kommenttiin.

Olen vain todennut omassa käsittelyssä että ainakin näkee paremmin mitä on tekemässä ja parempaa jälkeä itsellä tullut. Pitäisi perehtyä ehkä paremmin noiden BPP asetusten säätöön. Toisaalta masterien teko on simppeli proseduuri tehdä "manuaalisestikkin".

J Piira

https://www.dropbox.com/sh/tlndbj49t0nfm9f/AADeAaqgfhvivBFwqHk6jhNra?dl=0     Tuolta löytyy(toivottavasti) nuo minun pinot. Niissä Ensimmäisissä Light-kuvien flat-kuvissa minulla oli varmaankin jotainpielessä, kun kalibroiduista kuvista näytti, että kulmat olisivat vaalenneet liikaa. Noista voi koettaa kasata kuvaa jos sattuu olemaan joskus joutoaikaa(mutta ei o pakko jos ei taho)
- Jukka -