Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

tomppa

Minullakin on tuo SW102Mak ja kyllä sillä planeettoja ihan hyvin katselee, tosin galakseja ja tähtisumuja ei paljoa tuon kokoisella putkella näy. Itse suosittelisin myös Sky-Watcher Skymax 127 ilman gotoa tai Sky Watcher Skyliner 200 ja onhan tuo SW102Mak goto ihan hyvä planeettojen ja avointen joukkojen katseluun, mutta tuon kokoiselle putkelle ei ole gotosta paljoa hyötyä.

Marko.H

Kiitos Vastauksista! Nyt pitää vain päättää mikä noista :)

juha_k

Jos olet vasta kuuta tuolla putkellasi katsellut, voisi yksi vaihtoehto olla esim. kohtuulaatuisen okulaarin hankkiminen(vaikka 10mm plössl n. 40eur)
ja tuon putken suomien mahdollisuuksien käyttäminen ennen kuin putken vaihtoa suunnittelee.

Pitäisi olla planeetoissa ja esim. avoimissa tähtijoukoissa lillukallekin katseltava talveksi tai pariksi.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Marko.H

Siitä vanhasta kaukoputkesta vielä kun eilen otin sen esille niin olen hukannut sen !korjaus! anteeksi okulaarit  :undecided:
Ja jos sitten ostan uuden putken niin ajattelin tuota Sky-Watcher skyliner-150.
Vähän pienempi versio skyliner 200 ja halvempi kun nyt ei ole vielä niin paljon rahaa, että jonkun
huippuputken saisi. Tuo skyliner 150 olisi omasta mielestäni hyvä vaihtoehto, mutta minkäslainen alusta ylipäätänsä
on noissa skylinereissa?
Ja tässä linnki kyseiseen putkeen http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1039&show=all

juha_k

Skyliner on Newton- tyyppinen kaukoputki dobson- jalustalla.
Ei yhtään hullumpi valinta, joskin kannattaisi harkita lisäpanostusta ja 20- senttistä versiota.

Kannattaa myös vakavasti harkita onko kaukoputken hankinta tarpeellista vielä tässä vaiheessa, perehdy kaikessa rauhassa
vaihtoehtoihin ja eri putkityyppien ominaisuuksiin.
Ja siihen kiinnostaako homma yleensäkään.

Varteenotettava vaihtoehto voisi olla myös kiikarit, vaikka 7 x 50
Edullisen kamerajalustan kanssa niitä voi käyttää myös taivaan tarkkailuun eikä  niistä okulaarit huku.
Ja niille löytyy muutakin käyttöä jos tähtihomma ei nappaa.
Tosin planeetoista noilla ei paljoa irtoa.

Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: Marko.H - 29.12.2009, 11:52:36
Tuo skyliner 150 olisi omasta mielestäni hyvä vaihtoehto, mutta minkäslainen alusta ylipäätänsä
on noissa skylinereissa?

Dobson -jalusta: Lihasvoimalla käännettävä, manuaalisesti suunnattava (ei goto), tukeva ja helppokäyttöinen perusjalusta lähinnä visuaalihavainnointiin.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

naavis

Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 29.12.2009, 17:25:47
Dobson -jalusta: Lihasvoimalla käännettävä, manuaalisesti suunnattava (ei goto), tukeva ja helppokäyttöinen perusjalusta lähinnä visuaalihavainnointiin.

Ja jos on ihan väkisin saatava goto, nykyään on tarjolla ns. lihasvoima-gotoja, eli kyseessä on dobson-jalusta joka neuvoo mihin suuntaan putkea on lykittävä. Ursa myy Orionin valmistamia IntelliScope-putkia, joissa on tämä ominaisuus.

M.K

Itsekkin olen tässä jossakin vaiheilla hankkimassa ensimmäistä kaukoputkeani ja olen miettinyt sitä että onko kellään teistä kokemsuta SKY-WATCHER 150 Explorer kaukoputkesta?
Minulle on se tärkeää vain että sillä näkee edes jotenkin planeetat ja muita kohteita

bluedog

Lainaus käyttäjältä: M.K - 02.01.2010, 19:49:00
Itsekkin olen tässä jossakin vaiheilla hankkimassa ensimmäistä kaukoputkeani ja olen miettinyt sitä että onko kellään teistä kokemsuta SKY-WATCHER 150 Explorer kaukoputkesta?
Minulle on se tärkeää vain että sillä näkee edes jotenkin planeetat ja muita kohteita

Kun menet etusivulle ja laitat hakukenttään esim. sw 150 tai skywatcher 150 niin jo pitäisi löytyä tietoa.

Mutta näin hetivastauksena; näkyy planeetat ja muitakin kohteita.
Skywatcher Skyliner 200P

Snowi

Terve kaikille foorumilaisille.

Taas tässä kävi näin kun löysin tämän foorumin, niin innotushan siitä lähti näin hienoon harrastukseen.
Edellinen innostus oli omaa sääasemaa kohtaan ja eikä mennyt aikaakaan kun hankin sääaseman ja tein sille omat sääsivut (www.klaukkala-saa.fi). Siihenkin harrastukseen on nyt uponnut varmaan jo pari tuhatta euroa.
Toisaalta tämä harrastus täydentäisi loistavasti tuota sääharrastusta ja nuo säätiedot helpottaisi hyvien tarkkailusäiden arvioimista.

Eli hakusessa olisi kaukoputki lähinnä DS-kohteiden tarkkailuun sekä sitten myöhemmin valokuvaamiseen. Olen kuullut että peiliputket olisivat tähän tarkoitukseen parhaimpia ja tällä hetkellä olen katsellut tälläistä Celestronin putkea http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3421&show=all
Budjetti on noin 1000€ luokassa, mutta kuten aiemminkin on käynyt niin budjetti voi jopa tuplaantua kun oikein innostuu  :cheesy:. Mitä muita lisävarusteita minun pitäisi hankkia jos haluan DS-kohteita katsoa ja myös sitten myöhemmin valokuvata? Kuvauksessa tuo seurantamoottori on ilmeisesti pakko olla ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tuossa Celeronissa sellainen taitaa ollakin. Sitten myös varmaankin lisäokulaareja pitäisi miettiä ja joitain filttereitä? Kaikki suositukset ja ehdotukset otetaan mielellään vastaan tuohon hintaluokkaan ja ehkä vähän ylikin jos tässä sitten oikein innostuu.
Kamerana minulla olisi Canon Powershot G11 joka varmaankin sopii näin alkuun myös avaruuskuvaamiseen. En ole löytänyt muita tuon kameran käyttäjiä tässä tarkoituksessa, mutta se voi johtua siitäkin että on niin uusi malli vielä. Tuossa kamerassa on parannettu juuri hämärässä kuvaamista ja kohinan määrää vähässä valossa. Tosin alunperin hankin sen ihan vain normaaliin kuvauskäyttöön.

Olen pistänyt tilaukseen Celestronin 15x70 SKYMASTER kiikarit, mutta eivät ole vielä tulleet perille asti kun tilaus on tehty pari päivää sitten http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1363&show=all
Kiikareiksi valitsin nuo koska ovat ainakin tällä foorumilla saaneet ihan mukavaa palautetta ja olivat vielä tarjouksessa.
Kuulemma kiikarit ovat hyvät alkuun ja niillä voi sitten opetella tähdistöjä sun muita. Nuo kiikarit varmaankin käyvät myös muuhunkin käyttöön kuin tähtien katsomiseen.

Pietari

Jos meinaat kahtoa DS-kohteita niin jonkin lainen suodin olisi hyvä, ehkä UHC suodin sumuille ainakin , mutta suodin ei ole välttämätön. Jos okulaareja tarvii lisää niin Baader Hyperion okulaarit ovat hyvän laatusia mutta kalliita. Jos meinaat tolla kameralla kuvata tarvit adapterin, jonka voi ostaa tai itse tehdä.

einari

Jos tuohon putkeen päädyt niin kannattaa suosiolla aloittaa visuaalipuolella.
Putken läpi kuvatessa  (ilman seurannan korjausta) voi toivoa saavansa luokkaa max 30-60s valotusaikoja.
Lisäksi pokkarilla kuvatessa tarvii sovittimen jolla saa kuvattua okulaarin läpi.
Helpommalla kuvauspuolella pääsee kun laittaa pokkarin putken reppuselkään ja kuvaa kameran omalla optiikalla (tällöin max valotusaika voi olla enemmänkin kuin 60s).
Toki pokkarilla voi kuvailla okulaarin läpi kuuta ja planeettoja.
Aikaisemmista Canonin G-sarjan pokkareista olen lukenut/kuullut ihan hyviä arvioita.
___
Tapio

Marko.J

Tuo putki on varmasti hyvä syvän taivaan kohteiden visuaalihavaitsemiseen (itselläni on Sky-Watcher 200/1000). Sen sijaan kannattaa varmistaa, että  jalusta on riittävän tukeva syvän taivaan kohteiden kuvaamiseen noin isolle putkelle, jos aiot putkellasi myös valokuvata. Putken lisäksi jalustan kun pitää kantaa vielä kamerasi sekä mahdollinen guidausputki ja -kamera.

Itse olen päässyt HEQ-5 jalustalla ja SW:n peiliputkella ilman seurannan korjausta juuri noihin einarin mainitsemiin valotusaikoihin. Guiderin ja peiliputken kanssa jalustani onkin sitten käytännössä ylikuormattu, vaikka tietojen mukaan jalustan pitäisi kantaa ko. kuorma...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Snowi - 03.01.2010, 23:29:28
Eli hakusessa olisi kaukoputki lähinnä DS-kohteiden tarkkailuun sekä sitten myöhemmin valokuvaamiseen. Olen kuullut että peiliputket olisivat tähän tarkoitukseen parhaimpia ja tällä hetkellä olen katsellut tälläistä Celestronin putkea http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3421&show=all
Budjetti on noin 1000€ luokassa, mutta kuten aiemminkin on käynyt niin budjetti voi jopa tuplaantua kun oikein innostuu  :cheesy:. Mitä muita lisävarusteita minun pitäisi hankkia jos haluan DS-kohteita katsoa ja myös sitten myöhemmin valokuvata?

Esimerkkinä käyttämäsi 20cm Newton on varsin käypäinen laite visuaalipuolen juttuihin ts. saat sillä näkyviin tähtitaivaalta lähes kaiken mitä haluat ja tuon kokoinen putki ei jää rajoittavaksi tekijäksi tässä suhteessa. Sitten jatkoa ajatellen budjetin tuplautuminen ei oikein riitä tämän kokoisen putken valjastamiseksi kuvauskäyttöön. Kuten Einari ja Marko tuossa jo totesivatkin, niin alkuun pääset hyvin pokkaria putken selässä ohjaten, jolloin jalustan tukevuus yms. seikat riittävät vielä käyttötarkoitukseensa. Sitten kun alat kokeilemaan putken läpi kuvausta, huomaat varsin nopeasti, ettei Celestronin jalusta riitä tähän tarkoitukseen ilman erillistä seurannankorjausta yms. lisähärpäkettä ja lisähankintojen jälkeen sen kantavuuskin alkaa olemaan koetuksella. Tähtikuvaus on näet loputon rahansyöppö aloitusvaiheessaan ja kun systeemit saa tässä kokoluokassa toimivaan kuntoon, huomaat käyttäneesi rahaa reilusti enemmän kuin alkuun suunnittelit  :shocked: (Käytännössä sopiva kuvausjalusta 20cm Newtonille löytyy Losmandy Gemini G11:n suunnalta, jolloin puhutaan noin 3500-4500 euron kertahankinnasta pelkän jalustan suhteen. Käytännön esimerkkejä hinnoista löydät vaikka täältä: http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c20_Mounts-----Equatorial.html)

Tietäkö joku tarkemmin kuinka tuo C8N soveltuu muulta rakenteeltaan kuvauskäyttöön vai meneekö sekin vaihtoon syystä tai toisesta valokuvausvaatimusten takia? Mutta kuten sanottua, tuollainen peruspaketti riittää hyvin visuaalipuolelle ja tähtikuvauksen aloittamisen harjoitteluvälineeksi.  :smiley:
- Timo Inkinen

Snowi

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Mitä tuo seurannan korjaus käytännössä tarkoittaa, eli ilmeisesti jokin lisäosa mikä taas maksaa lisää rahaa?  :azn: Eli vaikka jalustassa olisi automaattinen kohteen seuranta niin sekään ei riitä?
Tässähän käy pian niin että karkaa ihan lapasesta, mutta alkuun on varmaan ihan hyvä vain harrastaa tuota visuaalipuolta ja sitten myöhemmin harkita kohteiden kuvaamista. Kuvaaminen kiinnostaa kuitenkin niin paljon että jos tämä harrastus kiinnostaa vielä visuaalipuolen jälkeen (joka on erittäin todennäköistä) niin kuvaamisen aloitan 99% varmuudella.
Ilmeisesti kuvauskäyttöön Celestronin CG-5 jalusta muodostuu pullonkaulaksi, mutta kuten myös Timpe kysyi niin jos nyt hankkisin tuon Celestronin putken niin pystyykö sillä kuvaamaan paremman jalustan kanssa vai meneekö sekin sitten vaihtoon?
Olen myös miettinyt 10" Celestronia mikä olisi tuon 8" mallin isoveli. Siinäkin tosin tulee mukana aivan sama jalusta kuin tuossa 8" versiossa. Tuollainen 3-4k€ jalusta on ainakin tässä vaiheessa vähän liikaa, mutta kävisikö esim. tälläinen (tuo CGEM joka on ylimpänä sivulla) http://www.ylva-astronomia.fi/jalustat.htm
Tuossa olisi lähes tuplasti enemmän kantavuutta kuin tuossa CG-5 jalustassa, vai riittääkö sekään?

Mietin näitä vaihtoehtoja sen takia että sitten kun jos aloittaa kuvaamisen niin ei tarvitsisi kaikki varusteita myydä ja ostaa uusia tilalle, vaikkakin kuulemma näistä varusteista saa ihan hyvän hinnan käytettynäkin.
Jos ei yksinkertaisesti ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin hankkia vielä kovemmat välineet niin sitten pitää miettiä kuvaamista myöhemmäksi.