Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Aivan kaikki Dobson jalustalle suunnitellut putket eivät sovellu ekvatoriaaliselle jalustalle peilin kiinnityksen ja/tai ohuuden vuoksi.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Tuli vielä mieleen, että jos haetaan normaalia "tusina-kiinalaista" parempaa laatua ja mietitään ns. parasta putkea lopuksi eliniäksi, niin sitten voisi olla hyvä tarkistaa myös Orion Opticsin mallit. Tällä tehtaalla on mm. omaa peilituotantoa ja putkimalleissakin löytyy useita eri tyyppisiä. Nämä kaikki maksavat sitten tuplaten-triplaten-jne. siihen halvimpaan kiinalaisputkeen verrattuna, mutta kummasti niille kalliille autoillekin löytyy markkinoita  :wink:  Webbisivuilta löytyy lisää tietoa tästä putiikista, mikä saattaa hyvinkin lisätä valinnan tuskaa, mutta voi olla yhtä lailla hyödyksi tarjonnan kartoittamiseen.
- Timo Inkinen

Nokkonen

Kiitoksia vinkistä, laadukkailta näyttivät Opticsin mallit.
Nyt kuitenkin kiitos teidän vinkkien ja neuvojen avustamana sekä perheen yhteisellä päätöksellä olemme päätyneet tähän Orioinin SkyQuest XT 12 IntelliSkopeen

Laite on ihan hervottoman kokonen, hauska yhteisvalokuva putkesta ja havannoitsijasta Company 7  ( seven haeven) sivuilla.
Käsittämättömän isokokoinen tötterö, kyllä tällä pitää jo jonkillaista suttua saada näkyviin, lisäksi oikeilla ja laadukkailla okulaari valinoilla kuten Meade-mad infosi päästään varmasti lisäksi ihastelemaan kiertolaisia pimenivissä loppusyksyn ja alkutalven kuulaina iltoina.

En kaikesta huolimatta ole kauppiaan ovea huomenna aamutuimaan nykimässä, vaan sovittiin että viellä tupla tsekataan että välinta on varmasti oikea.
Tutustutaan viellä konkreettisesti muutamaan eri vaihtoehtoon niin kuin GaryP muutamaan otteeseen oikeaoppisesti ohjeisti. Ja sitten vasta vingutetaan visaa.

Pitää alkaa selvittelemään miten tampereen tähtiharrastajat kokoontuu ja käydä tutustumassa paikanpäällä.

Willer

Hei!

Olisi vähän kysyttävää tällaisesta kaukoputkesta, joka on ostettu n. 10 vuotta sitten, mutta ollut suuremmassa käytössä vasta viimeisen puolen vuoden aikana. En edes tiedä mikä tämä putki on. Siinä lukee vain "Tanzutsu" ja "Instru-Scope". Jalusta on puinen ja varsin hutera, eikä sen tyypistä ole minulla tietoa. EQ-1, vai mikä se oli?

Olen tällä putkella nyt syksyn ja talven aikana tähyillyt taivaalle aina sään salliessa (marraskuussa peräti kaksi kertaa...). Enimmäkseen olen planeettoja ja kuuta katsellut, mutta nyt sitten tuli mieleen, että optiikka pitäisi varmaan kollimoida (planeetoista ei erotu yksityiskohtia, ja tähdet eivät ole pyöreitä, vaan niille jää jonkinlainen "pyrstö" suurempia suurennuksia käytettäessä).

Kysymus kuuluukin: kuinka tällainen putki oikein kollimoidaan? Putken mukana tulleessa englanninkielisessä käyttöohjeessa puhutaan vain apupeilin säätämisestä, eikä pääpeilin kollimoinnista sanota muuta kuin "No need of adjustment of main mirror is required". En kyllä ole löytänytkään putkesta minkäänlaisia pääpeilin säätöruuveja.  :rolleyes:

Caze

Käy katsomassa video tästä linkistä: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

En osaa sanoa, miten juuri sinun putkesi täytyisi kollimoida, kun et osannut kertoa merkkiä,joten tuosta ei välttämättä ole apua. Mutta kokeile silti.

Lue myös tämä keskustelu: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2025.0

Pete

Moro

Putki näytäis olevan RET 50
1000/114   putken pituus 395mm, f 8,7
Newton Katadiopteri kaukoputki

Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

weldor

Käypä kirjastosta katsomassa onko saatavilla Ursan julkaisema, Olli Manner - Kaukoputket, käyttäjän opas.
Auttaa erittäin hyvin alkuun kaukoputken käytössä ja siinä on hyvät ohjeet newton-putken kollimointiin.

T: Eräs RET-45 omistaja
"Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

-Paul Gauguin-

Havaintovälineet 25.8.2012 alkaen:

-Sky-Watcher 200P / HEQ5

Marko.J

Ret 50 tuo on.

Itselläni on (varastossa...) samainen rakkine. En (muistaakseni) koskaan joutunut kollimoimaan pääpeiliä, vaan apupeilin säätö riitti.

Optiikaltaan tuo putki oli mielestäni suhteellisen hyvälaatuinen, ja kyllä tähtien pitäisi pistemäisiä olla, eli säätöä putkesi kaipaa. Planeettojen yksityiskohtien näkyvyyteen vaikuttaa sitten tietysti myös putken nykymittapuun mukaan vaatimaton koko.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Willer

Ok, RET 50 siis.

Luulisin nyt osaavani kollimoinnin teorian, mutta käytäntö onkin sitten eri juttu...

Tänään jonkin aikaa rassasin tuota putkea, ja tilanne on nyt tämä: fokusointilaitteeseen katsottaessa apupeili näyttäisi olevan keskellä. Apupeiliin heijastuva kuva pääpeilistä on pyöreä ja keskellä. Apupeilin varjo on keskellä, mutta varjo ei ole symmetrinen. Silmä ei näy varjon keskellä, vaan hieman sivussa. Etsimen antama kuva ei myöskään enää täsmää kaukoputkesta näkyvän kuvan kanssa.

Pitäisikö pääpeiliä vielä jotenkin säätää? En edellenkään päässyt jyvälle siitä, mistä tuota pääpeiliä oikein säädetään. Katsoin tuon Cazen suositteleman videon ja YouTubesta vielä joitain muita videoita, mutta omassa putkessani ei ole päädyssä muuta kuin kolme ruuvia, ja niistä lähtee se koko päätylevy irti ja peili sen mukana.  :huh:

PS. Mitä tarkoitetaan "offseteilla"?

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: Willer - 16.12.2009, 19:50:28

PS. Mitä tarkoitetaan "offseteilla"?

Sitä, että monissa putkissa apupeili ei ole täysin "keskellä" putkea, jotta kaikki pääpeilistä heijastuva valo osuisi apupeiliin. Ret 50:ssä apupeili on kiinni putken edessä olevassa korjauslasissa, joten tuosta offsetistä ei ko. putken kohdalla tarvitse olla huolissaan.

Etsimen (kehoittaisin hankkimaan putkelle heti kättelyssä paremman, esim. itse tein aikanaan kiikarin linsseistä...) suuntaaminen onnistuu kääntelemällä etsintuubin "mutkakohdan" (ilmeisesti jonkinlainen peili siellä on sisällä) päällä olevia ruuveja.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Marko.H

Elikkäs olen aika uusi täällä (rekisteröidyin juuri äskettäin :cool:)
Mulla on ollut semmoinen lidlin kaukoputki joka maksoi jotain 50e.
Ja olen hankkimassa iha ensimmäistä kunnon kaukoputkea ja tuo Sky-Watcher Skymax-102 SynScan AZ GOTO vaikuttaisi hyvältä, mutta onko se hyvä aloittelijalle?

-Marko

TeroP

Kysymys oikeastaan kuuluukin, mitä haluat putkellasi nähdä. Olet jo kestänyt lidlin räikkää hetken ja olet päättänyt syventää harrastustasi, niin voisi ehkä kuvitella et haluaisit nähdä jotain enemmän, ainakin näin arviolta.

Oma ensimmäinen putkeni oli vastaava SkyMax102 ilman mitään gotoa, mutta se kävi oikeasti kyllä aika pieneksi itselle, sillä kun näkee planeetat "jotenkuten", kaksoistähdet ihan ok mutta tähtisumut/pallomaiset tähtijoukot aika huonosti verrattuna isompaan apertuuriin.

Eli kannattaa ihan tosissaan harkita ehkä jopa hieman isompaa vehjettä, jos vain siltä tuntuisi yhtään.

juha_k

Tervetuloa!

Luepas hieman ketjuja läpi aloittelijoiden putkihankinnoista ja FAQ.

Missä mallissa harrastus muuten on eli tähdistöjen tuntemus ja muut pohjatiedot, noiden pitäisi yleensä
olla jossain mallissa että putkea osaa hyödyntää.

Millainen tuo LIDL- putki on, onko sitä tullut käytettyä?

Jos kyseessä on n. 70 eurolla myyty 70-millinen Skylux, on sekin tietyin rajoituksin ihan toimiva kampe.

Kysysmäsi Sky Watcher on ihan ok putki(joihinkin tarkoituksiin jopa mainio hintaluokassaan), riippuu mitä haluaa katsoa ja missä(valosaaste), tarviiko tuota tietokoneohjausta(goto) vai käyttääkö senkin rahan
suurempaan objektiiviin jne.

LISÄYS: kysymyksiin ehdittiin näköjäänkirjoitteluni aikaan osin vastata.
Omasta kalustosta vielä, ostin ensiputkeksi suuremman Skymax 127:n, ilman goto:a(ei silloin ollut edes saatavana).
Ihan toimiva kompromissi vaikka monessa asiassa joku mu putki olisi parempi.
Putki on kompakti, objektiivin halkaisija on minulle riittävä syvään taivaaseen, rakenne suljettu(ei pölyynny helposti), ei tarvi sähköä.
Samalla rahalla saisin 200mm dobsonin jota usein aloittelijalle suositellaan.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Marko.H

Juu, olen vasta 15v, joten en tiedä vielä paljoa. Olen kumminkin katsellut tähtikarttaa ja tiedän jotenkin missä on mikäkin.

Juu tuo on juuri se kaukoputki mikä mulla on. Olen katsellut sillä useinmiten kuuta, mutta nyt haluaisin nähdä planeettoja. Noista valohaitoista ei haittaa, koska niitä ei ole täällä päin.

-Marko

Never

Skymax 127 on ihan noheva "ensimmäiseksi" kaukoputkeksi. Jos rahaa löytyy tai pappa betalar niin 20-senttinen dobson voisi olla mukava vaihtoehto. Voisi olla myös hyvä idea että käyt katsomassa jonkun toisen putkella mitä planeetoista ja taivaalta ylipäätään näkyy paremmin vermeillä. 15-vuotiaana mielenkiinnon kohteet voivat vielä vaihdella varsin reilusti  :azn:

Ja jos päätyy 20-senttiseen, kannattaa siirtää katseensa myös aurinkokunnan ulkopuolelle.

/Jake