Tämä ei ole helppo juttu mielestäni, sillä kuten on jo mainittu, ensimmäinen putki on aina ensimmäinen. Minä en kovin paljon visuaalisesti katsele, mutta annanpa oman mielipiteeni:
1) Jos aikaa ei ole paljon ja arvostaa vaivattomuutta & nopeaa putken jäähtymistä suosittelisin linssiputkea.
2) Jos ei meinaa kuvata syvää taivasta, suosittelen alt-az-jalustaa helppokäyttöisyyden vuoksi.
Itselläni on ollut ekana putkena 100 mm f/10 akromaattiputki (linssikaukoputki siis). Sen jälkeen olen omistanut 250 mm goto-dobsonin, 80 mm kiina-apolinssiputken, 200 mm SCT:n (8" edge hd) ja viimeisinpänä lisänä 60 mm kiina-apo. Näistä minulla on edelleen nämä pienehköt linssiputket. 60 mm versio on pelkästään aurinkokuvauskäytössä ja 80 mm putki toimii mm. visuaalikäytössä sekä vaikkapa planeettakuvauksessa.
Koska olen laiska, perheellinen ja aika on vähissä, en jaksa kollimoida (sulkee pois Newton-putket, edge hd piti kollimointinsa hyvin). Enkä raahata isoja putkia ulos (sulkee pois Dobsonit ja muut Newtonit sekä isommat sct:t). Enkä jaksa odotella putkien lämpötilojen tasaantumista / jäähtymistä. Näin ollen olen todennut, että käytän alt-az-jalustaa ja linssiputkia. Käytössäni on aurinkokuvauksessa Skywatcher solarquest alt-az -jalusta (seuraa aurinkoa itsekseen) ja muussa käytössä Skywatcher az-gti alt-az -jalusta (seuraa automaattisesti kohteita, voi ohjata kännykällä). Näiden parina 60-80 mm linssiputki on itselleni ollut passeli kombo. Myös manuaalinen alt-az-pää löytyy hyllystä ja käytän sitä kameran teleoptiikan kanssa, mutta se on jo toinen juttu se.
Tuollaisella setillä ei kannata odottaa mitään 8" putken tarjoamia näkymiä syvän taivaan kohteista, mutta:
A) Koko setti liikkuu yhdellä kädellä
B) Kolmijalaksi riittää tukeva kamerajalusta
C) Kuu ja planeetat ei häviä näkökentästä isommillakaan suurennoksilla, kun jalusta seuraa kohdetta (toimii muutamalla paristolla)
D) Mallia grab & go eli voi pitää sisällä kasattuna, kantaa ulos ja alkaa katsella / kuvata.
Olen nauttinut viime vuodet tästä alt-az/linssiputkikombosta enemmän kuin mistään muusta omistamastani setistä helppouden vuoksi. Mutta jos on aikaa ja tilat pitää iso putki valmiudessa, ja haluaa opetella kollimointia yms, se isompi kalusto saattaa olla silloin parempi lähtökohta. Itselleni se ei ollut.
Edit: Unohtui sanoa, että jos ei meinaa kuvata syvää taivasta, niin en taatusti itse valitsisi Newtonia ekvatoriaalijalustalle pelkkään visuaalikatseluun. Jos taas luulee, että kuvausinto voi puraista, sitten tuo kombo voi olla hyväkin lähtökohta. Kuun ja planeettojen kuvaus taas onnistuu alt-az-jalustallakin täysin ongelmitta.