Kaukoputken ostaminen lahjaksi

Aloittaja Ford_P, 03.11.2006, 15:26:54

« edellinen - seuraava »

RL

Dobson jalustaisella newtonilla saa halvimmalla tehokkaimmat näkymät tähtitaivaalle ja planeetoille. Ja on melkoisen helppokäyttöinen. Maakohteita sillä pystyy katsomaan, mutta on hankalaa ja kuva väärin perin.

Ei tosiaan kannata tietokone käyttöistä jalustaa hommata ennen kuin on perus asiat kunnossa ja jos homma käy enemmän kiinnostamaan.

Dobsoni sopii myös mökkiputkeksi kun ei ole melkein mitään hajoavaa ja kestää säilytystä.

Dobson ursasta:
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skyliner-200p-kaukoputki/

Aleksi

Hei avaruusfoorumilaiset! Avaruudesta ja taivaankappaleista pitkään kiinnostunut veljeni täyttää helmikuussa 40 vuotta ja tarkoituksena olisi ostaa hänelle lahjaksi ensimmäinen kaukoputki. Isällämme on lintuharrastukseen tarkoitettu vanhempi kaukoputki, mutta sen käyttökelpoisuus tähtien tarkkailuun on aika heikko, vaikka kuu sillä näyttäytyykin kauniisti. Muuten perheessä ei ole tietämystä kaukoputken hankkimiseen, joten viime päivät on käytetty asian (pintapuoliseen) opiskeluun.

Ensin muutamia lähtötietoja ja kriteereitä kaukoputkelle: Isoveljelläni ei tosiaan ole ollut aiemmin kaukoputkea (jos lapsuuden pientä punaista lelukaukoputkea ei lasketa!), mutta hän on muuten varsin tietävä avaruuteen liittyen, joten kaukoputkesta kyllä saa löytyä enemmänkin ominaisuuksia. Hintaraja on 1000 euroon asti. Tavoitteena kaukoputkella olisi nähdä kuun ja planeettojen lisäksi myös tähtiä ja muita kaukaisia kohteita, joten ihan halpakaan kaukoputki tuskin riittää. Valokuvia isoveljeni ei ota vaan kaukoputki tulee vain katseluun. Isoveljelläni on iPad ja WiFi-käytössä, joten GoTo-ominaisuus tai vastaavia älylaiteominaisuuksia kaukoputkessa saa olla. Kaukoputkea isoveljeni todennäköisesi käyttäisi maaseudulla joko kotipihassa tai lähipellolla, jossa valosaastetta olisi vähän. Kaukoputken olisi hyvä olla toimintavarma myös talvipakkasilla. Kaukoputken koko tai paino tuskin muodostuu suureksi esteeksi, koska auto on käytössä ja katselupaikkoja löytyy kohtalaisen läheltä kotia. Todennäköisesti kaukoputki ostetaan Ursasta ja sieltä samalla Ursan jäsenyys. Kaukoputken mukana tuleva opastus ja kirjat tulevat varmasti myös tarpeeseen.

Kaukoputkia katsellessani olen haarukoinut tähän kolme ehdokasta:
1. Sky-Watcher Skyliner 200P (599 euroa jäsenhinta Ursassa)
2. Skymax-127 ja Az-GTi-jalusta (770 euroa jäsenhinta Ursassa)
3. Sky-Watcher Explorer-150P ja EQ-5-jalusta (780 euroa jäsenhinta Ursassa ja https://www.ursa.fi/kauppa/minka-kaukoputken-hankkisin/ listan mukaan sopivin)

Mitä mieltä avaruusfoorumilaiset ovat näistä vaihtoehdoista ja niiden sopivuudesta yllälueteltuihin esitietoihin? Toki kaikki kolme ovat nyt Ursan varastosta loppu, mutta ehkä niitä tulisi lisää vielä ennen helmikuuta. Explorer-130PDS ja Az-GTi-jalusta toki olisivat nyt Ursan kaupassa saatavilla. Skylinerin dobsonjalusta on hauska, mutta vaikuttaa kaukoputkista mitään tietämättömälle epäkäytännölliseltä.

Kiitos jo etukäteen.
-Aleksi

Pappis

Suosittelen vahvasti kääntymään Astro-Art Storen Jukka Paavilaisen puoleen. Hänellä pitäisi ehkä jopa olla varastossakin noihin spekseihin sopivia putkia.

Harmaa Vaeltaja

Vaihtoehtoja on muitakin kuin nuo ja Ursan kursseille pääsee vaikkei putkea sieltä ostaisikaan. Ehdottaisin että ottaisit yhteyttä Astroartiin Mikkeliin ja juttelisit Petruksen tai Jukan kanssa. Siellä on tavaraa paljon enemmän vaihtoehdoiksi ja merkittävä osa varastossa. He auttavat varmaan valinnassa ja seisovat suositustensa takana. Ainakin näin olen itse kokenut siellä asioimisen.

https://www.astroart-store.fi

Aleksi

Kiitos vastauksista Pappikselle ja Harmaalle Vaeltajalle. Laitoin jo Astroart-Storelle sähköpostia. Toki seuraan aktiivisesti ketjua täälläkin, jos tulee vielä lisää neuvoja.

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: Aleksi - 18.12.2021, 21:00:22
Kiitos vastauksista Pappikselle ja Harmaalle Vaeltajalle. Laitoin jo Astroart-Storelle sähköpostia. Toki seuraan aktiivisesti ketjua täälläkin, jos tulee vielä lisää neuvoja.

Heille voi hyvin myös soittaa ja kysellä.

Kaizu

Onnistumisen todennäköisyys ei ole kovin suuri jos harrastukseen perehtymäton hankkii toiselle perehtymättömälle harrastusvälineen. Olen omalla kohdallani vastaavan tilanteen ratkaissut Suomen Pankin lahjakortilla. Jos haluaa lahjan saajan suuntaavaan harrastuksensa tähtien katseluun, voi Suomen Pankin sijasta antaa vaikkapa AstroArtin lahjakortin.

Kaizu
Kai Forssen

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.12.2021, 14:23:10
Onnistumisen todennäköisyys ei ole kovin suuri jos harrastukseen perehtymäton hankkii toiselle perehtymättömälle harrastusvälineen. Olen omalla kohdallani vastaavan tilanteen ratkaissut Suomen Pankin lahjakortilla. Jos haluaa lahjan saajan suuntaavaan harrastuksensa tähtien katseluun, voi Suomen Pankin sijasta antaa vaikkapa AstroArtin lahjakortin.

Kaizu

Toisaalta se ensimmäinen putkiostos on yleensä aina harjoittelua eli kun oppii lisää asiasta niin se ensimmäinen menee vaihtoon jonkin ajan päästä joka tapauksessa. Näin se menee melkein kaikkien välineiden kanssa oli sitten kyse luistimista, kamerasta tai kaukoputkesta. Eli ei kannata kantaa tuosta asiasta liikaa murhetta, vaan keskittyä joulun iloon ja lahjan antamiseen.

Aleksi

Kiitos vastauksista Kaizulle ja jälleen kerran Harmaalle Vaeltajalle.

Olin yhteydessä Astroartin Jukkaan ja sieltä suositeltiin seuraavaa settiä: "GOTO-jalusta ja Newton-kaukoputki pidemmällä polttovälillä, joka olisi kustannustehokkain ratkaisu hyvään pakettiin. Newton-mallisesta kaukoputkesta saisi parhaan vastineen rahoille ja GOTO-toiminnolla oleva jalusta olisi mielekäs käyttää ja katselukohteiden vaihtelu onnistuisi kätevästi." Yhteensä paketille tulisi hintaa 1052 euroa eli 52 euroa yli tavoitteen. Kaukoputki olisi Sky-Watcher Explorer-150 PL ja jalusta Sky-Watcher EQM-35 PRO.

Miltä tämä paketti kuulostaa Avaruusfoorumilaisten korvaan? Tässä setissä allekirjoittanutta mietityttää yllättävän halpa kaukoputki ja kallis jalusta sekä se, että sivuilla kaukoputkea suositellaan valokuvaamiseen, josta myös Astroart-Storelle sanoin, ettei sitä tarkoitusta putkelle ole vaan ainostaan katselu.

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: Aleksi - 20.12.2021, 12:44:22
Kiitos vastauksista Kaizulle ja jälleen kerran Harmaalle Vaeltajalle.

Olin yhteydessä Astroartin Jukkaan ja sieltä suositeltiin seuraavaa settiä: "GOTO-jalusta ja Newton-kaukoputki pidemmällä polttovälillä, joka olisi kustannustehokkain ratkaisu hyvään pakettiin. Newton-mallisesta kaukoputkesta saisi parhaan vastineen rahoille ja GOTO-toiminnolla oleva jalusta olisi mielekäs käyttää ja katselukohteiden vaihtelu onnistuisi kätevästi." Yhteensä paketille tulisi hintaa 1052 euroa eli 52 euroa yli tavoitteen. Kaukoputki olisi Sky-Watcher Explorer-150 PL ja jalusta Sky-Watcher EQM-35 PRO.

Miltä tämä paketti kuulostaa Avaruusfoorumilaisten korvaan? Tässä setissä allekirjoittanutta mietityttää yllättävän halpa kaukoputki ja kallis jalusta sekä se, että sivuilla kaukoputkea suositellaan valokuvaamiseen, josta myös Astroart-Storelle sanoin, ettei sitä tarkoitusta putkelle ole vaan ainostaan katselu.

Painopiste on minusta oikea. Katselussakin painottuu hyvä jalusta. Huonolla jalustalla on suorastaan veemäistä tehdä yhtään mitään. Se heiluu pienestäkin hipaisusta ja kuva sinkoilee sinne tänne taivaalla, vaikea suunnata jne. Newtonilla voi sekä katsella että kuvata, ei se kuvausjuttu kai muuta tarkoita. Ei tuota minusta ole äärimmilleen vain ja ainoastaan kuvaamiseen optimoitu. 

Timo Kantola

Vaikka en varsinainen visuaalitarkkailija olekkaan, niin mielestäni eniten vastinetta saa rahalle aloittelija (jolla ei ainakaan alkuun ole tarkoitus kuvailla putken läpi), ihan perus dobsonilla:
https://www.astroart-store.fi/product/339/sky-watcher-skyliner-200p-newton-peiliputki-dobson-jalustalla

- helppo käyttää
- hieman ergonomisempi visuaali käytössä, kun ekvaattorijalusta (ekvaattorijalustalla joutuu putkea välillä kääntämään pituusakselin suuntaisesti - riippuu mihin ilmansuuntaan katselee - dobsonissa ei tälläistä ominaisuutta)
- ei tule sähkövikoja, eikä hyydy akun simahtamiseen.
- kuu (vau!) ja planeetat näkyy hyvin.
- pakottaa opettelmaan tähtitaivaan.
- 25kg (jalusta+putki) joutuu vähän jo kantamaan, mutta niin tuota Eq35pro+ putki = noin 22.5kg
Timo Kantola

Harmaa Vaeltaja

No, saahan sitä olla montaa mieltä. Vasta vähän aikaa sitten aloittaneena sanoisin että tuolla manuaali-dobsonilla kasataan aloittelijalle melkoinen kynnys. Se kynnys tulee siitä "joutuu opettelemaan tähtitaivaan" jutusta. Sillä dobsonilla kun ei oikein näe mitään, mille osaa sanoa jonkin nimen, ennen kuin oikeasti opettelee ja on oppinut sen taivaan. Ja siihen menee aikaa. Jos ei ole kovin teknisesti orientoinunut henkilö, niin sitten se kaksin käsin käänneltävä valosaavi tietysti on se oikea. Jos taas on teknisesti orientoitunut oikea tai wannabe insingöörinplanttu, niin pelkästään sillä go-to laitteella leikkiminen on hauskaa ja luo ohjelmaa pitkäksi aikaa samalla kun sitä taivasta opettelee. Kokemusta on. Ei kaikkea tarvitse tehdä 1700-luvun tapaan.....  :cool:

cmas

#57
Tämä ei ole helppo juttu mielestäni, sillä kuten on jo mainittu, ensimmäinen putki on aina ensimmäinen. Minä en kovin paljon visuaalisesti katsele, mutta annanpa oman mielipiteeni:

1) Jos aikaa ei ole paljon ja arvostaa vaivattomuutta & nopeaa putken jäähtymistä suosittelisin linssiputkea.
2) Jos ei meinaa kuvata syvää taivasta, suosittelen alt-az-jalustaa helppokäyttöisyyden vuoksi.

Itselläni on ollut ekana putkena 100 mm f/10 akromaattiputki (linssikaukoputki siis). Sen jälkeen olen omistanut 250 mm goto-dobsonin, 80 mm kiina-apolinssiputken, 200 mm SCT:n (8" edge hd) ja viimeisinpänä lisänä 60 mm kiina-apo. Näistä minulla on edelleen nämä pienehköt linssiputket. 60 mm versio on pelkästään aurinkokuvauskäytössä ja 80 mm putki toimii mm. visuaalikäytössä sekä vaikkapa planeettakuvauksessa.

Koska olen laiska, perheellinen ja aika on vähissä, en jaksa kollimoida (sulkee pois Newton-putket, edge hd piti kollimointinsa hyvin). Enkä raahata isoja putkia ulos (sulkee pois Dobsonit ja muut Newtonit sekä isommat sct:t). Enkä jaksa odotella putkien lämpötilojen tasaantumista / jäähtymistä. Näin ollen olen todennut, että käytän alt-az-jalustaa ja linssiputkia. Käytössäni on aurinkokuvauksessa Skywatcher solarquest alt-az -jalusta (seuraa aurinkoa itsekseen) ja muussa käytössä Skywatcher az-gti alt-az -jalusta (seuraa automaattisesti kohteita, voi ohjata kännykällä). Näiden parina 60-80 mm linssiputki on itselleni ollut passeli kombo. Myös manuaalinen alt-az-pää löytyy hyllystä ja käytän sitä kameran teleoptiikan kanssa, mutta se on jo toinen juttu se.

Tuollaisella setillä ei kannata odottaa mitään 8" putken tarjoamia näkymiä syvän taivaan kohteista, mutta:
A) Koko setti liikkuu yhdellä kädellä
B) Kolmijalaksi riittää tukeva kamerajalusta
C) Kuu ja planeetat ei häviä näkökentästä isommillakaan suurennoksilla, kun jalusta seuraa kohdetta (toimii muutamalla paristolla)
D) Mallia grab & go eli voi pitää sisällä kasattuna, kantaa ulos ja alkaa katsella / kuvata.

Olen nauttinut viime vuodet tästä alt-az/linssiputkikombosta enemmän kuin mistään muusta omistamastani setistä helppouden vuoksi. Mutta jos on aikaa ja tilat pitää iso putki valmiudessa, ja haluaa opetella kollimointia yms, se isompi kalusto saattaa olla silloin parempi lähtökohta. Itselleni se ei ollut.

Edit: Unohtui sanoa, että jos ei meinaa kuvata syvää taivasta, niin en taatusti itse valitsisi Newtonia ekvatoriaalijalustalle pelkkään visuaalikatseluun. Jos taas luulee, että kuvausinto voi puraista, sitten tuo kombo voi olla hyväkin lähtökohta. Kuun ja planeettojen kuvaus taas onnistuu alt-az-jalustallakin täysin ongelmitta.

ekaputki

Itse innostuin ja hankin ensimmäiseksi putkeksi 250 Dobsonin. Putki on ollut muutaman kerran käytössä ja katselin lähinnä kuuta ja Jupiterin kuita...

En väitä, että se oli väärä valinta ensimmäiseksi putkeksi, mutta olen samaa mieltä, että sen hyödyntäminen edellyttää tähtitaivaan opiskelua Senpä takia sen lisäksi, että olen osallistunut erilaisille netin kautta tarjolla oleville kursseille niin tähtitaivasta olen tutkinut ja opetellut kiikareilla. Hyvillä kiikareilla, jotka ovat jalustalla näkyy uskomattoman paljon. Ne on helppo ottaa esille ja pakkasellakin voi hyvin muutaman minuutin käydä jotain katsomassa. Odottelen nyt innolla lopputalvea ja alkukevättä kun illat ovat vielä pimeitä ja lämpötilat sopivampia. Sitten Dobson pääsee taas pihalle ja osaan paremmin etsiä mielenkiintoisia kohteita joissa tämä 10 tuuman putki pääsee oikeuksiinsa.

Kuten moni muukin on todennut niin tämä on hyvin henkilökohtainen juttu jota ei tiedä ennen kuin kokeilee. Omalla kohdallani valintani 1. putkeksi tuntuu ihan hyvältä mutta edellyttää halua, kiinnostusta ja aikaa opetella tähtitaivasta jotta siitä saa hyödyn irti

PS itsen en ole kokenut kollimointia mitenkään hankalaksi. Laserkollimaattorin avulla onnistuu hyvin/helposti ja omalla tavallaan mielenkiintoista