Kun tuo digijärkkärin modauspolku tuli käytyä tuskalla loppuun asti, niin ihmetelläänpä seuraavaksi sitten oikeiden tähtikameroiden CCD-kennojen ominaisuuksia
Tässä alla on vertailukuvat kennojen herkkyyksistä QSI:n
sivuilta. Olen merkinnyt kuviin QSI kameran tyypin, sen CCD-kennon pikselimäärän ja fyysisen koon (pikselin koko ja kennon halkaisija). Lopuksi olen heittänyt kaavioon vielä ko. kameramallin lähtöhinnan, josta tullaan ylöspäin varusteiden mukaan.
Kuten kuvasta näkee, siinä on vain
"Single-shot-color" -kameroita eli värikameroita, jotka vastaavat kuvaamiseltaan esim. digitaalista järjestelmäkameraa. Mukana on tosin vertailun vuoksi tuon QSI 583:n mustavalko-kameran graafi, josta näkee tällaisen mv-mallin herkkyysedun suhteessa näihin värikameroihin. En ole kuitenknaan kiinnostunut näistä mustavalkokameroista, sillä haluan käyttää ne Suomen vähäiset selkeät säät hyödyksi täysimääräisesti ja näin värikameran edut ajavat mv-kameran ohi omassa luokittelussani. Anyway, kertokaas mikä tolkku noissa kameroiden hinnoitteluissa oikein on, kun hinnat eivät näytä menevän ainakaan kennon pikselimäärien mukaan. Eivätkä ne näytä menevän myöskään kennon fyysisen koon mukaan, kun tuo uusin 583 malli on noista kennoltaan kookkain. CCD:n herkkyydessä näyttää olevan eroa suhteessa kennon pikselimääriin ja näin tuo 540c nousee varmaan hinnaltaan muita kalliimmaksi, eh?

Asiaa on näemmä puitu jo aiemminkin esim. täällä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7460.0 (Pikselien määrän merkitys kamerassa)
ja täällä
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4508.msg36194#msg36194 , josta lainaan olennaisen tähän:
Tässähän on kysymys kuvausputken ja kameran resoluutiosta sekä vastaavasti ohjausputken ja sen kameran resoluutiosta. Resoluutiolla viittaan tässä arvoon kaarisekuntia / pikseli. Tämän saa laskemalla 206 x kameran pikselin koko mikrometreinä / polttovälillä. Siis, jos kameran pikseli on 9 mikrometriä ja putken polttoväli on 1800 mm, niin kaavasta johdettuna 206 x 9 / 1800 = 1,03 kaarisekuntia / pikseli. Nämä arvot lasketaan sekä kuvauskalustolle että ohjauskalustolle.
Oman kuvausröörini polttoväli on 1500mm (tai noin 1250mm, jos Santelille laskee tulevaisuutta) ja jos tuolla arvolla laskee erottelun vaikka tuon 5,4 um pikselikoon mukaan päädytään 0,74 kaarisekuntiin / pikseli. Tai sitten 7,4 um pikselikoon mukaan, niin päästään lukuun 1,0 "/pikseli. Nykyisen EOS 7D kameran 18 Mpix pikselimäärä ja 4,7um pikselikoko ovat niin huimia suhteessa tähän erotteluun, että olen onnellisesti "over-samplannut" kaikki tähtikuvani ja tästä huoimatta olen ollut lopputuloksiin kohtuullisen tyytyväinen, vaikka tähdet ovatkin kasvaneet kymmenien pikselien kokoisiksi loppukuvassa. Tämän perusteella matematiikkakaan ei taida tuoda tähän mitään ratkaisua vai kuinka?
QSI:n mallit ovat tuossa netistä lukemani perusteella, mistä on tullut sellainen mielikuva, että tuon valmistajan kamera voisi olla ihan mukava omistaa. Jos siis yleensäkään kelvollista tähtikameraa aikoo joskus ostaa näin taalan heikentyessä (nyt 1.00 EUR = 1.44470 USD)...

Ai niin, mihin kohtaan noita käppyröitä tavallisen modaamattoman digikameran herkkyys sitten asettuu?