Ensimmäinen planeetta minkä näit putkella?

Aloittaja LyraB, 04.02.2007, 21:32:43

« edellinen - seuraava »

LyraB

Eikö olekin hieno hetki kun näkee ensimmäisen kerran planeetan putken läpi? :D Minulla se oli saturnus. Jalkani ja käteni tärisi kun katselin renkaita. Sinä iltana aloitin afokaalisen tähtikuvauksen ja otin ensimmäiset kuvat! Saturnuksesta en saanut kummoisia, mutta kuusta jonkinlaisia. Kun menin nukkumaan ei meinannut uni tulla! Kertokaa omista kokemuksistanne! Olis ihan kiva kuulla ;)

       MK

J-M

Ensimmäinen planeettani oli Venus eräänä kirkkaana aamuna. Muistan ihmetelleeni että ihme soikio, onkohan optiikassa jotain vikaa? Sängyssä sitten välähti että eiku - sehän oli vaihe! Ja samaan tapaan unet meni...
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Oscuro

Saturus oli ensimmäinen planeetta(ja toistaiseksi ainoa), jonka näin. Löysin sen vähän sattumalta, ja aika jännältä näytti.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Toni

Kyllä minäkin Saturnusta ensimmäiseksi katselin kun opettelin kaukoputken käyttöä. Tammikuussa 2002 kohde oli korkealla kaakossa ja suuressa kulmassa näkyneet renkaat monien kuiden ohella tekivät suuren vaikutuksen. Saman vuoden toukokuussa tulikin sitten katseltua saman tuubin läpi useampaa planeettaa, kun niitä oli kokonaiset viisi näkyvissä vähän auringonlaskun jälkeen.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

allar

Minullapa ensimmäinen näkemäni planeetta oli Jupiter. Huomasin idästä nousevan jonkun kirkkaan kohteen ja suuntasin 50mm linssiputkeni kohti valopistettä. Näin useita pieniä pisteitä kirkkaan pläntin ympärillä ja ajattelin että "Onko tämä nyt se Jupiter!!". Juoksin sisään ja tarkistin T+A:n tähtikartasta että Jupihan se. Hienoa oli...
Allar Saviauk

Miika

Mars oli minulla ensimmänen planeetta, jota katsoin kaukoputkella. Olin juuri saanut kaukoputken kotiin ja muistin, että Mars on jo korkealla ja pitihän sitä sitten vilkaista.
Miika V.

Timo Kuhmonen

Saturnus oli ensimmäinen planeetta, jonka putkella näin. Tosin putki oli työkaverin, olimme eräänä iltana talvella Nuuksiossa valosaastetta paossa. Hienot oli planeetan renkaat, aivan kuin golfpallo olisi ollut munkkirinkilän keskellä ;-)

kimiza

Marsihan se oli. Koeajaessa kaukoputkea surffasin eri kohteita, ja Mars oli niistä yksi. Pieni, oranssi pallukka, kuin tähti. Ei läheskään yhtä säväyttävä kokemus kuin Saturnus.

Muuten, eilen kun pyöräilin kouluuni iltapäivällä kuuden aikaan, kun taivas oli vielä tummansininen Auringon laskettua horisontin alle, näkyi länsitaivaalla kirkas keltainen piste. Oliko se Venus vai? En osannut odottaa että se olisi niin kirkas.

EDIT: En sitten millään jaksanut itse tarkastaa Winstarsilla. Venus se oli.

Juhku

Saturnus ja ai että se oli upea! On se kyllä vieläkin todella mieluista katseltavaa. Siellä se vaan köllöttelee ja kulkee eteenpäin..

Oscuro

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 07.02.2007, 15:13:35
Marsihan se oli. Koeajaessa kaukoputkea surffasin eri kohteita, ja Mars oli niistä yksi. Pieni, oranssi pallukka, kuin tähti. Ei läheskään yhtä säväyttävä kokemus kuin Saturnus.

Muuten, eilen kun pyöräilin kouluuni iltapäivällä kuuden aikaan, kun taivas oli vielä tummansininen Auringon laskettua horisontin alle, näkyi länsitaivaalla kirkas keltainen piste. Oliko se Venus vai? En osannut odottaa että se olisi niin kirkas.

EDIT: En sitten millään jaksanut itse tarkastaa Winstarsilla. Venus se oli.

Minäkin eilen bongasin Venuksen paljain silmin. Minäkin yllätyin sen kirkkaudesta. Toivottavasti tänään voisi kaukoputkella katsella sitä, mutta ainakin äsken oli pilviä siellä suunnalla. Näkisi sitten, että onko Venus kaukoputkella yhtä hieno kuin Saturnus.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Ganymedes

Minäkin eilen löysin Venuksen paljain silmin. Ainoa "tähti" taivaalla, kun löysin sen. Katsoin kaukoputkella ja siinä se oli ;D

jre

Saturnus se oli minullakin ensimmäinen planeetta jota tuli putkella havaittua. Putki oli käytettynä hankittu "marketti putki" 60mm linssillä ja höpöhöpö okulaareilla. Tämän tiedostin jossain määrin ja oli todella vaikuttunut siitä miten Saturnus näkyi, ihan viluväreet menivät pitkin selkää.
Heti seuraavana yönä piti kokeilla kuvausta, lainasin enon Canon pokkaria, olikohan joku digital Ixus tms. ensin käsivaralta mutta siitä ei luonnollisesti tullut mitään. Hetken kun olin sisällä lämmittelemässä ja ideoimassa sovitinta jolla kameran saa okulaariin keskitettyä, silmiin iski (ajankohtaan nähden ihme kyllä) hyttysmyrkky purkki ja sen korkki vaikutti oivalliselta. Korkki oli muutaman millin suurempi halkaisialtaan kuin okulaari ja kameran zoom tötterö, mutta onneksi korkin sisäreunassa oli tasaisin välien muovi liuskat. Liuskoista kun terävällä veitsellä otti varovasti siivu kerrallaan pois niin jonkinajan kuluttua minulla oli sovitin jolla sai kameran keskitettyä okulaarin päälle afokaalisesti. Ja ei kun kuvaamaan.
Vanhalle foorumille muistaakseni postailin "mahtavia" Saturnuskuviani mutta mahtavatkohan enää olla tallessa.

LyraB

Lainaus käyttäjältä: jre - 08.02.2007, 22:32:08
Saturnus se oli minullakin ensimmäinen planeetta jota tuli putkella havaittua. Putki oli käytettynä hankittu "marketti putki" 60mm linssillä ja höpöhöpö okulaareilla. Tämän tiedostin jossain määrin ja oli todella vaikuttunut siitä miten Saturnus näkyi, ihan viluväreet menivät pitkin selkää.
Heti seuraavana yönä piti kokeilla kuvausta, lainasin enon Canon pokkaria, olikohan joku digital Ixus tms. ensin käsivaralta mutta siitä ei luonnollisesti tullut mitään. Hetken kun olin sisällä lämmittelemässä ja ideoimassa sovitinta jolla kameran saa okulaariin keskitettyä, silmiin iski (ajankohtaan nähden ihme kyllä) hyttysmyrkky purkki ja sen korkki vaikutti oivalliselta. Korkki oli muutaman millin suurempi halkaisialtaan kuin okulaari ja kameran zoom tötterö, mutta onneksi korkin sisäreunassa oli tasaisin välien muovi liuskat. Liuskoista kun terävällä veitsellä otti varovasti siivu kerrallaan pois niin jonkinajan kuluttua minulla oli sovitin jolla sai kameran keskitettyä okulaarin päälle afokaalisesti. Ja ei kun kuvaamaan.
Vanhalle foorumille muistaakseni postailin "mahtavia" Saturnuskuviani mutta mahtavatkohan enää olla tallessa.


Erittäin hienolta kuulostava kokemus!  ;)

Sombrero

Ensimmäinen näkemäni planeetta oli Venus, sitten Jupiter, Saturnus, Mars, Merkurius, Uranus & Neptunus.
Ex planeetta Pluto on vielä näkemättä.  ;D
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

papamiguel

Ihan pikkupoikana tiirasin sekunnin murto-osan ajan kohti aurinkoa maakaukoputkella... olin siinä jotakin tikkaa tiiraamassa ja kun vaihtoi lintua lentäen puusta toiseen ja silmä kiinni okussa lähdin kääntämään putkea perään, niin tuliset terveiset singahti silmään...

No sitten vanhempana kun oikein avaruuteen ruvettiin tiiraamaan, niin Marsin näin ensin ja samana iltana Saturnuksen. Molemmat sattumalta ja olihan siinä sellaista "Galileo meets Kolumbus"- fiilistä kieltämättä. Ainakin niin pitkään, kun emäntä sitten tuli rauhoittelemaan, että "aikuiset miehet tuolla lailla huutelevat"

:)