Ensimmäinen planeetta minkä näit putkella?

Aloittaja LyraB, 04.02.2007, 21:32:43

« edellinen - seuraava »

Poro

Ensimmäinen planeettani omia kakkuloitani tehokkaammalla optiikalla havaittuna oli jupiter, ei ollu putkea silloin eikä yö menny oikein putkeen sekään, armyn ankeissa sotareeneissä yöväijyssä,  Arvaatte varmaan miksi meitin tykki saarrettin ja väijytettiin, vallattiin... Mäkiluodossa poteron pohjalla tuulensuojassa makoillessani ja tähtitaivasta katsellessa se jupiter osui kiikareihini ja vei mukanaan.
Harmaiden aikojen jälkeen viime vuoskymmenen lopulla ostin ekan putkeni, jolla bongasin sitten saturnuksen renkaineen, se oli eka putki havainto.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

danran

Ensimmäinen minkä näin oli Saturnus. Muistan kuinka opettelin käyttämään kaukoputkea, koska olin juuri saanut sen. Olin katsonut jo aiemmin että Saturnus on taivaalla TheSky ohjelmalla. Siinä sitten etsiskelin hetken, mutta kun en vielä oikein hallinnut kaukoputken käyttöä niin meni mönkään. Kunnes sitten päätin lopetella, niin ajattelin että nyt se on pakko löytää ja osoitin sen kohti kirkasta tähteä joka sittenkin oli Saturnus! Siinä sitten hymyillyttikin kun näki sen renkaat ensimmäistä kertaa putken kautta.

Saturnusta etsiskelemällä oppisinkin sitten kunnolla tähtämään ja liikuttelemaan kaukoputkea, jonka jälkeen alkoikin sitten syvän taivaan kohteet löytyä.
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D

zenix

Saturnushan se oli. Näkymä oli niin sanotusti huikea :)

Keke

Saturnushan se minullakin oli.T&a:n tähtikartasta katsoin että mitäs planeettoja olisi näkyvissä, ja kun saturnus kerran oli näkyvissä niin pitihän sitä tietysti katsoa.Sen verran mahtava kokemus oli että ei meinannut uni tulla.
Aleksi Flyktman

VeikkoM

Katselin vanhimpia havaintovihkojani 1970-luvulta ja päätyin siihen tulokseen, että
ensimmäinen kaukoputkella tiiraamani planeettaa oli Jupiter. Putkena oli muistaakseni
4 cm:n halpahalliputki, suurennusta on ollut 40x.  Tämä tapahtui vuonna 1975.

Jupiterin kuita olen näemmä sittemmin seuraillut kuukausitolkulla.  Planeetan pilvivöitä
katselin sitten pari vuotta myöhemmin, kun sain käyttöön 8 cm:n linssiputken paikallisyhdistyksestä.

Kuvittelisin, että tuohon innostukseen vaikutti tuolloin TV:stä näytetty Galileo-ohjelma.

Vuonna 1976 olen katsellut Saturnusta, jonka renkaat näkyivät hyvin pikkuputkellakin. 

Jupiter on ehtinyt ensihavainnoista kiertää 2,5 kierrosta Auringon ympäri. Saturnuskin on
lähtenyt jo toiselle kierrokselle ensimmäisen kaukoputkihavaintoni jälkeen.


Oli muuten hauska kaivaa vanhat muistiinpanot esiin ja katsella vähän, millaista touhua
havaitseminen oli tuolloin reilut 30 vuotta sitten, kun olin vasta vähän toisella kymmennellä.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Dalton

Minulla oli myöskin Saturnus. Olin alkanut tutkimaan Ursan sivuja ja tähtikarttaa joten tiesin mistä hakea, aikaisin kouluaamuna suuntasin uuden kaukoputken korkealle lounaaseen 20 mm linssillä ja itsekkin hämmästyin Saturnuksen renkaista miten selvästi erottui.  ;D

Tapanivi

Jupiter 30 mm linssiputkella ja 30x suurennuksella joskus 70-luvun alussa...
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Marko.J

Ensimmäinen oli Jupiter 6 cm linssiputkella 80-luvulla. Muistan vieläkin tuon tapauksen, näkyi oikein neljä kuutakin... Oli se vain kokemus! Sitten tuli Venus, Mars, Saturnus ja Merkurius. Pitäisi varmaan minunkin kaivaa esiin vanhat muistiinpanot.  :D
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Jauhoiksi Kivi

Marsin minä ensimmäiseksi löysin Celestronin 114lla, sitä kun olin jo aikaisemmin tiiraillut kiikareilla ja haaveillut putkesta  :)

spot80

Juu Saturnus löytyi puolivahingossa 80 lintuputkellani ja Seulaset myös näkymä ja innostus vei mennesään niin että siitä vuoden sisällä pihalla kökötti 200 sky liner dopson . Ja kyllä hienoja havaintoja on tullu rutkasti lisää.

ispi

#26
Tänään pilvipeite repeili siihen tahtiin että suunnistin putkeni kohti Saturnusta ja hienolta se kyllä näytti, hieman epäaidolta kenties.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

TommiK

Pari vuotta sitten Marsin ollessa lähimmillään maata reiluun 360.000 vuoteen, löysin lehdestä ko. tiedon ja ajattelin sen olevan näkemisen arvoinen kohde tässä elämässä. Googlella vaan sanat, Porvoo ja mars ja vastaukseksi löytyi muutaman harrastajan yhteystiedot. Reilusti otin yhteyttä, esittelin asian, että olisin kiinnostunut näkemään planeetan ja tiedustelin, että onkohan harrastaja menossa katsomaan kohdetta tänä iltana.

Yllätyin ystävällisestä ja lämpimästä tervetulotoivotuksesta illalla katsomaan Marsia Porvoon Linnanmäelle. En ollut kuulemma ainoa, joka oli ottanut asiasta ko. harrastajaan yhteyttä. Illalla jännitti kovasti. Tapasin harrastajan sovitussa paikassa, seurasin vierestä Dobsonin pystytystä ja hämmästyksekseni paikalle ilmaantui eräs kanadalainen ja kiinalainen tähtiharrastaja. Kummatkin olivat Suomessa työasioissa ja olivat molemmat ottaneet yhteyttä samaan tähtiharrastajaan. Mars oli pieni pallo, josta näkyi vielä hiukan sinistä napa-alueelta, kunoikein jaksoi pinnistää silmiään. Saman iltana minulle esiteltiin ensimmäistä kertaa elämässäni Plejadit ja olin tyrmistyä niiden kauneudesta. En ikinä kuvitellut että taivaalta voisi kiikarilla löytyä sellaisia jalokiviä!

Ensimmäinen planeetta - putkihavainto olikin varsin kansainvälinen hetki!

Nyt on kotona kolme jalustaa, kahdet kuvausvehkeet, kahdet kiikarit, MTO 1000 peilitele ja uusimpana hankintana Helios 1000 / 10 seurannalla. Harmi vaan että on ollut liian pilvistä. Seuraava kohde omalla putkella onkin Saturnus.

Ja kaikki alkoi siitä että omassa kunnassa ekana syksynä sammuttivat katuvalot kello 22...
"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

TommiK

Hiukan offtopic, mutta kyseessä on toinen planeetta, minkä olen nähnyt putkella, omalla putkella.

Kokemus oli varsin miellyttävä. Olen pitkään halunnut nähdä Saturnuksen "livenä", mutta olen myös kärsivällisesti
odottanut, että minulla on oma laitteisto, millä voin planeetan havaita. No, putki tuli ostettu jo ennen joulua
(Helios 1000/100) ja se on kiltisti ollut ulkona kirkasta säätä odottamassa.

Eilen työkiireiltäni illalla kasasin laitteiston takapihalle ja suuntasin napatähtäimen suunnilleen pohjantähteen. Harmikseni
lapset olivat käyneet tutkimassa putkea ja onnistuneet liikuttamaan etsinputken juuri tarpeeksi pois kohdaltaan...

Mutta kärsivällisyys on hyve. Jos harrastuksen aloittamisesta on kulunut jo lähes viisi vuotta, niin ei muutama minuutti
enää tunnu missään. Kärsivällisesti etsin moottorin ja säätöruuvin avulla planeettaa, vaikka se olikin selvästi etsinputken
hiusristikon keskellä. Aikaa alkoi kulua liikaa ja alkoi tulla toivoton olo, pitikä homma keskeyttää ja kohdistaa putket vaikka
kuun avulla, joka mukavasti oli sinä vieressä.

Ja sitten klo 23:24 planeetta liukui majesteetillisen hitaasti näkökenttään ja tuntui että henki salpautuu. Vielä kärsivällisesti
planeettai keskelle kuvakenttää ja hitaasti zoomaamaan pienemmälle polttovälille. Muutaman minuutin odottelu
ja tarkistus, että planeetta kestää kuvassa ja pikainen Barrlowin lisäys ja voi valtavaa!! Siin se oli renkaineen päivineen,
komeana kuin mikä. Ja itse etsittynä omalla putkella.

Jaksoin lähes tunnin tuijotella, kunnes pilvet ilmestyivät pilaamaan illan. Harmi, että ei ollut vielä viimeinen koulupäivä,
koka olin luvannut lapsille, että näkevät planeetan vielä tänä keväänä. Toivottavasti tänään on yhtä kirkas ilta.

Mukava harrastus...




"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

jperala

Saturnus tai mars taisi olla, kun saturnus sukelsi kuun taakse joskun 2000 luvun alussa, olin sitä seuraamassa.. taisi olla se mieleenpainuvin kokemus planeetta havannoista.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson