Ensimmäinen planeetta minkä näit putkella?

Aloittaja LyraB, 04.02.2007, 21:32:43

« edellinen - seuraava »

avanti

Saturnushan se oli minullakin ensimmäinen planeettahavaintoni tähtikaukoputkella, joskus 70-luvun alkupuolella. Ostin 60/1200 millin refraktorin alkusyksystä, mutta sitten tuli kuukausikaupalla huonoja säitä - tai siltä ainakin tuntui. Mutta lopulta näin vähän utuisella taivaalla, ensin pienellä suurennuksella Saturnuksen - oli se sykähdyttävä ja mieleenpainuva näky!   ;D
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

jonttuli

Minunkin ensimmäinen planeettani oli saturnus jonka näin. Olin vielä aika tuntuvassa kuumeessa kun menin saturnusta etsimään ja löytyihän se sieltä leijonan tähdistöstä. Tiedätte kai miten siinä käy kun on kuumeessa ja ruumiinlämpö on tavallista suurempi eikä putki kerkeä viiletä ulkona niin okulaari pääsee huurtumaan, mutta onneksi kerkesin nähdä saturnuksen jolloin ajattelin: "on se olemassa." Sen jälkeen olo oli vielä pahempi kun olin 20 asteen pakkasessa :-X, mutta olin kuitenkin tyytyväinen olinhan nähnyt saturnuksen livenä :)

Marco_m

Viime yönä ensimmäistä kertaa uudella putkella taivasta pääsin katselemaan, Jupiter oli ensimmäinen planeetta mikä sillä tuli nähtyä.
Hieno näky oli kun kunnon putki alla, hieman horisontin puolella vain oli niin ei kauhean tarkkaa kuvaa saanut, pilviä hieman yms.
SW80ED DS-PRO - AZ3

Nebula

Ensimmäinen planeetta jonka näin oli muistaakseni Venus. Siellä se vaan olla möllötti, kirkkaana valopisteenä taivaalla. Mutta luulin sitä vielä silloin Jupiteriksi... :)
Jesper Rissanen

makke12

Minun ensimmäinen planeetta taisi olla mars kun katsoin sitä ja näin sen punertavan pinnan.
luulin ensin merkuuriukseksi ;D

DJ

---

90/600 APO Triplet; Meade LXD75 mount.

---
ASTRONOMY.FI  PRIRODA.FI

Naamakirja: http://vkontakte.fi/#6905653

jacofin

Jupiter. Ensimmäisen putkeni hankin kolme viikkoa sitten, ja eilen oli etelätaivas Helsingissä otollinen. Jupiter oli maksimissaan vajaan 7 asteen korkeudella noin klo 23 aikaan. Skymax 127 putkena, oli sykähdyttävää nähdä Ganymedes, Io, Kallisto sekä Jupiterin kyljessä Europa, jotka sitten jälkikäteen varmistin Stellariumista.   

MattiH

Jupiter.
Muistaakseni -95. Olin myöhään ulkona joskus kesä/heinäkuun taitteessa. Näin n. 10 asteen korkeudella etelässä kirkkaan, keltaisen valopisteen.
Tarkastin Tähdet -vuosikirjasta, että kyseessä olisi Jupiter.

Menin takaisin ulos hiljattain saamani venäläisen 50mm kaukoputksen kera, alustana toimi kolkupyörä.
Oli huikaisevaa nähdä ensimmäistä kertaa vieraan taivaankappaleen pinta! Ja ne kuut... Huh huh.

Samana (tai seuraavana ???) vuonna näkyi Saturnus suoraan sivulta, joten renkaita ei näkynyt. Oli hienoa seurata keväällä päivä päivältä, kun ne alkoivat näkymään ensin pieninä piikkeinä ja myöhemmin selvempinä.

Contrast-Booster

En muuten tiennyt missä planeetat ovat kunnes ostin kaukoputken.. ;D Luulin niitä kirkkaiksi tähdiksi mutta kun ekalla putkella ja ursan tähtikartalla etsin niin ensimmäinen näkemäni planeetta oli mars. (olin tuolloin 11v kun luulin planeettoja tähdiksi :))
7x50 kiikarit
Skywatcher Skyliner 200/1200
Canon Powershot A70

Jason

Armeijassa näin ensimmäiset putkella näkemäni planeetat, tosin putki oli järeä merivalvontakiikari jalustalla enkä tiedä mitä tarkalleen silloin näin lähellä horisonttia.
Uskoisin että Venus olisi ollut ensimmäinen koska sen kirkkaus voisi vetää puoleensa.
Siitä oikeestaan innostuin tähtitieteestä vaikka menikin useampi vuosi kunnes hankin sky-watcher 127:n.
Taisin katsella niillä merivalvontakiikareilla öisin enemmän taivaalle kuin merelle :D
Putkella (kun tiesin mitä katselen) löysin ensin Venuksen sitten Marssin ja sitten oikeestaan  vahingossa/tuurilla Saturnuksen.
Saturnus oli upein näky renkaineen mutta paljon on näkemättä "paljain silmin"
On muuten vaarallista ajella fillarilla kirkkaalla kelillä tähtitaivaan alla, silmät jotenkin hakee aina taivaalle haeskellen planeettoja.

BR Jason

J.L

Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

Alfa_UMi

Minun ensimmäinen planeetta havaintoni putkella oli Jupiter vuoden 2007 syksyn alussa. Iltataivaalle oli ilmestynyt hyvin kirkas piste. Ajattelin, että Sirius se ei voi olla, vuoden ajasta johtuen - ehkä siis jokin planeetta. Seuraavaksi juoksin tietokoneelle Ursan kartasta tarkistamaan, ja Jupiterhan se oli. Samassa hetkessä aloin jo kaivamaan 30mm, 25 kertaa kiinteästi suurentavaa, putkeani ja kamerajalustaa.

Saatuani Jupiterin näkökenttään oli aivan haltioissani. Jupiterin rinnalla kauniissa rivissä häilyi neljä pistettä! Ehkä ne ovat kuita! Taas koneelle tarkastamaan, ja kuitahan ne olivat. Niiden nimetkin selvisivät.

Tämä ensi havaintoni on mitä ikimuistoisin. Parhaimpia havaintokokemuksiani. Kaikki sujui pienissä puitteissaan täydellisesti. Toisin kuin viime yö - kiitos pilvien... Ilmaantuivat heti putken pystytyksen jälkeen.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Erik Pirtala

Tässä oma tarinani:

Pari päivää sitten oli eka tuubi tullut villenkellosta Heti ensimmäisen selkeän kelin tultua putki valmiiksi. ursan tähtikartasta katsoin kuunsirpin olevan korkealla etelässä. ja venus melkein sen alla. Heti ryntäsin putkelleni. Ekaa kertaa kun käytin en osannut suunnata putkea edes kuuhun  :cheesy: no, pitkän tuskailun jälkeen sain kuun näkökenttään. sitten aloin etsiskellä venusta kiikareilla. kyllä se näkyiSilloin sattui olemaan päivä joten Venuksen etsiminen ei ollut ekaa kertaa putkea käyttävälle helppo tehtävä. no, sitten yritin suunnata putkea siihen. meinasi jo hermot mennä, Etsintä ei oltu vielä säädetty mutta kuitenkin haravointi palkittiin  :laugh: siinä sitä möllötti minikokoinen puolikuu, aluksi olin hieman pettynyt kokoon, mutta tiesin että kyllä se siitä vielä kasvaa, kun vaihe vähenee.

Pioneer 12

Jupiterhan se. Ei tosin tähtikaukoputkella mutta kaukoputkella kuitenkin  :wink:
Sky-Watcher Skymax 102

Bigvilzu

 Ensimmäinen planeetta jonka näin taisi olla jupiter ja sen kuut. olihan se mahtava tunne joskus kun oli kylmää ja pimeää ja yön kruunasi kun löysi putkella kauniin jättiläisen