DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

jmantyla

On se vaan uskottava, että DSS:lla tulee parempia kuvia kuin Registaxilla.
Otin uusintakäsittelyyn tämän kuvan Kassiopejan NGC7789:stä:

[Pentax K110D + Tal150P 9x30 s. ISO800]
Risto Heikkilä kutsuu tätä "taivaalliseksi jalokivilaatikoksi" kirjassaan Syvä taivas.
Ei ollenkaan huono ilmaus. Omasta mielestäni tämä on komeimpia koskaan ottamiani tähtikuvia.

Jorma M.

-Jarz-

Niin siis mun mielestä Registax on suunnattu planeetta- ja kuukuvien pinoamiseen ja tekee siinä hommansa hyvin. DSS:llä et edes sitten pysty pinoamaan noita kuvia, sillä se on suunniteltu nimenomaan syväntaivaan kohteiden käsittelyyn ja tekee hommansa sitten taas siinä hyvin. Kokeilin kerran Registaxilla pinota M44:stä ottamiani kuvia ja tulos oli aika heikko joskin sävykäs.
Molemmat ohjelmat ovat hyviä, mutta suunnattu eri tarkoituksiin ja kattavat siksi mainiosti tähtikuvaajan tarpeet.

Holmeskuva on ihan hieno. Käytitkö pinoamisessa sitä DSS:n komeetta toimintoa, vai pinositko vaan tähtien mukaan, jolloin komeetta venyy? Tosin tuossa Holmesissa ei ole niin kirkasta ydintä, että se komeetta tähtäin välttämättä löytäisi sen sieltä komeetan keskeltä.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 04.11.2008, 21:49:38
Niin siis mun mielestä Registax on suunnattu planeetta- ja kuukuvien pinoamiseen ja tekee siinä hommansa hyvin. DSS:llä et edes sitten pysty pinoamaan noita kuvia, sillä se on suunniteltu nimenomaan syväntaivaan kohteiden käsittelyyn ja tekee hommansa sitten taas siinä hyvin. Kokeilin kerran Registaxilla pinota M44:stä ottamiani kuvia ja tulos oli aika heikko joskin sävykäs.
Molemmat ohjelmat ovat hyviä, mutta suunnattu eri tarkoituksiin ja kattavat siksi mainiosti tähtikuvaajan tarpeet.
Holmeskuva on ihan hieno. Käytitkö pinoamisessa sitä DSS:n komeetta toimintoa, vai pinositko vaan tähtien mukaan, jolloin komeetta venyy? Tosin tuossa Holmesissa ei ole niin kirkasta ydintä, että se komeetta tähtäin välttämättä löytäisi sen sieltä komeetan keskeltä.
JM
Holmesin kuvassa en käyttänyt komeetta-toimintoa. Holmes nimittäin liikkui komeetoista poiketen niin hitaasti, että sitä saattoi valottaa 7,5 minuuttia. Ytimestä huomaa vain vähäisen liikkeen. Kuva on tehty siten, että alkuperäiset 15, 30, 45 ja 60 sekunnin jpg-kuvat on vastaavien darkkien kera käsitelty erikseen ja tulokset tallennettu 16 bit tiffinä. Lopuksi nämä 4 tif-kuvaa + neljä darkkia on pinottu Dss:lla.

Registax on tosiaan parhaimmillaan planeettakuvien käsittelyssä.

Jorma M.

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 04.11.2008, 22:27:26
Holmesin kuvassa en käyttänyt komeetta-toimintoa. Holmes nimittäin liikkui komeetoista poiketen niin hitaasti, että sitä saattoi valottaa 7,5 minuuttia. Ytimestä huomaa vain vähäisen liikkeen. Kuva on tehty siten, että alkuperäiset 15, 30, 45 ja 60 sekunnin jpg-kuvat on vastaavien darkkien kera käsitelty erikseen ja tulokset tallennettu 16 bit tiffinä. Lopuksi nämä 4 tif-kuvaa + neljä darkkia on pinottu Dss:lla.


DSS osaa muistaakseni yhdistää valotuasaikojen perusteella darkit oikeisiin light kuviin, joten voit ladata kaikki samalla kertaa DSS:ään käsittelyyn. Jos ei halua, että kaikki on sekaisin samassa listassa, niin sitten laittaa eri valotukset omiin ryhmiinsä (Group1, Group2, jne...) ja DSS sitten yhdistää nuo eri ryhmien valotukset samaan kuvaan.
On ehkä vähän kätevämpää tuolla lailla.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timo Kuhmonen

Eilen kokeilin DeepSkyStackeria, M57 kuvalla. Täytyy sanoa, että DS kuvien osalta tulee jatkossakin tätä softaa käytettyä. Selkeillä ohjeilla pääsi melko nopeaan ohjelmaan "sisälle". Loppuvaihessa, kun oli pinotun kuvan säädöt - aluksi meni homma "arpomiseksi". Kokeilulla kuitenkin kohtuulliset arvot löytyi. Täytyy etsiä noille säädöille selvemmät kuvaukset... ehkä siten hahmottuu säätimien toiminta paremmin itselle.

einari

Kuten ohjeissakin kerrotaan niin DSS ei ole tarkoitettu tähtikuvan 'loppusäätöön',
vaan se kannattaa tehdä jollain muulla ohjelmalla (esim PSP tai Photoshop).
___
Tapio

frodo

Morjenttes
   Mulla Dss :n kanssa asennus ongelmia ja olisin todella kiitollinen jos jollakin antaa jotakin neuvon tynkää.
Olen yrittänyt asentaa dss:ia mutta ohjelma herjaa aina joistakin puuttuvista dll tiedostoista, ja olen käynyt katsomassa dss:n sivuilta neuvoa,mut ei vaan auta vaikka olen asentanut päivitykset koneelle.
siis käyttis on xp.
jos todellakin jollakin olisi ohjetta olisin todellakin otettu.

  _frodo_

-Jarz-

Muistaakseni mulle kävi noin kun asensin kerran päivityksenä vain sen uuden "DeepSkyStacker.exe" tiedoston. Asia korjaantui kun poistin koko ohjelman ja asensin sitten uusimman version kokonaan uudelleen.
Tuon jälkeen ei ohjelma ole enää sekoillut vaikka asentaisikin vain sen päivitetyn "DeepSkyStacker.exe" tiedoston. Käyttiksenä Windows XP pro.

Tämä versio pelittää ainakin mulla http://deepskystacker.free.fr/download/english/DeepSkyStacker.zip .

JM

Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

frodo

Sorry -Jarz- ei "vörkkiny"

Juha-Matti Penttilä

Oletko asentanut tietokoneellesi tämän päivityksen?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=889482FC-5F56-4A38-B838-DE776FD4138C&displaylang=en

Muistaakseni joskus minullekin ohjelma herjasi puuttuvista dll tiedostoista. Kun tuon asentaa, niin pitäisi toimia. Luullakseni tuo päivitys sisältyy Service Pack 3:een.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

frodo

.... olen asentanut vaaditun pack in ,ja koneelta löytyy vaadittu dll tiedosto,mut ei vaan toimi :huh:
en tiedä onko sit koneen käyttäjä vaan sit niin tyhmä ettei ymmärrä  :rolleyes:

Uppo

Kerros nyt vielä mistä tiedostosta se herjaa ja missä se sinulla koneella on?
Jani Virtanen

frodo

Niin tiedosto on msvcr80.dll  mistä ohjelma herjaa . Ja molemmat sekä servicepack että dss ovat c levyllä. Mut nou hätä, kävin loudaamassa hieman vanhemman version ja nyt pelittää. entiedä missä on ollut vika. Nyt siis koneella dss 3.0 ja herjaukset tulivat dss3.2.2 olikohan se näin mut uusimasta versiosta anyway..
  Kiitän kuiteskii  kaikkia vastauksista ja nyt sit vaan opettelemaan käyttöä. Onneksi löytyy manuaali näiltä astronetin sivuilta. Eli kiitosta myös manuaalin tekijöille.

Timpe

Jatketaanpas ketjua komeettakuvien pinoamisen osalta:
Voisiko joku kertoa, kuinka DSS:llä pinotaan kasa komeetan kuvia siten, että komeetta pysyy paikallaan ja tähdet tekevät ne viirut (tai vast.) taustalle? Pari iltapuhdetta on mennyt tuskailuun muutaman Lulin kuvan kanssa ja nyt mitta tuli täyteen oman DSS-kädettömyyden kanssa, kun tuloksien kanssa on vähän niin ja näin... argh! :angry: Alla on mm. yksi lopputulos, jossa komeetalla on kolme ydintä!  :evil:
(Toki voi olla niinkin, että pinottavat originaalikuvat ovat /C:stä, mutta jos nyt ensiksi tietäisi oikean menettelytavan DSS:n kanssa.)
- Timo Inkinen

Juha-Matti Penttilä

Siinä ohjelman oikeassa laidassa on se komeetan kuvake ja sitä painamalla tulee vihreällä värillä teksti: "Click to set the comet here". Ainakin minulla komeetan kohdalla tulee takaisin hiiren kursori. Jotta ohjelmalle voisi kertoa missä kohtaa se komeetta on siinä kuvassa, niin voit samaan aikaan painaa näppäimistöltä Shift napin pohjaan ja hiirellä klikata komeetan ydintä (sallii vapaasti valita haluaman kohdan). Tämän jälkeen pitää tämä tallentaa ohjelman oikeassa laidassa olevaa levykkeen kuvaketta painamalla. Tämä pitää tehdä jokaiselle kuvalle erikseen ja tallennus pitää tehdä ennen kuin valitsee seuraavan kuvan kuvaluettelosta.

Valikosta Stacking parameters comet - välilehdeltä valitset sitten sopivan pinoamis menetelmän.

Minäkin olen muutaman kerran käyttänyt näitä menetelmiä komeettakuvien pinoamisessa mutta huonoin tuloksin.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera