DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

maukkaK

Tuolla hyvät ohjeet DSS:lle.

https://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSOpas

Kannattaa varmaan ensin koittaa säätää ohjelman tähtientunnistus-herkkyyttä. Eli Register checked pictures kohdasta register settings ja advanced välilehti. Siellä liukusäädin jota liikuttamalla saa tunnistusherkkyyttä muutettua.  Pienempi prosenttimäärä löytää enemmän tähtiä.  Painamalla compute the number of detected stars -nappia näkee säätimen vaikutuksen. 
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Kettu-Pekka

Itellä vähän samaa probleemaa. Eli ohjelma ei tunnista tähtiä kuvista vaikka liukusäädin on minimissään. Mikähän tuohon auttaisi?

einari

DSS:llä on vaikeuksia tunnistaa tähtiä jos tähdet on enemmän viiruja kuin pyöreitä.
___
Tapio

Kettu-Pekka

Dss 3.2.2 käytössä. Kun tallennan sillä tiff kuvan niin photoshop7 ei osaa avata sitä. Mikä avuksi?

Timpe

Tallenna kuvat DSS:ssä TIF 16-bit muodossa, niin Photari avaa ne ongelmitta. DSS taitaa oletuksena tyrkätä ne 32-bit TIF-muotoon, mikä tuottaa tietyn tiedostokokorajan jälkeen ongelmia Photareille.
- Timo Inkinen

Tertsi

Hei,

Olen opetellut DSS:ää itekseen nyt muutaman päivän ajan ja olen ihmetellyt miksi pinoamisen ja kuvankäsittelyn (PSP:ssä) jälkeen kuvat on harmaasävyisiä, eli ikäänkuin värit ovat hävinneet?

Olen lueskellut tätä ketjua ja koittanut etsiä syytä tähän, mutta tuloksetta. Minulla on otettuna myös drak, flat ja bias ruudut, joista jokainen muodostettu 10:stä ruudusta.  Ja normivalotukset (3 kuvaa).

Minulla on päällä seuraavat asetukset:

RAW/FITS DPP Settings:

RAW Files:
Color Adjustments: Kaikki on 1.0
Adaptive Homogeneity-Directed (AHD) Interpolation
Set the black point to 0 (valittu)

FITS Files:
Monocrome.. (valittu) ja camera Canon EOS DIGITAL REBEL (minulla on siis EOS 500D)
Colors Adjustments: Kaikissa 1.0
Adaptive Homogeneity-Directed (AHD) Interpolation

Register checked pictures...:

Dark: Median Kappa-Sigma clipping ja Hot Pixel detection and removal
Flat: Median Kappa-Sigma clipping
Flat: Median Kappa-Sigma clipping

Stack checked pictures...:

Result: Standard mode ja Align RGB Channel in final image
Light: (Median kappa...) ja RGB Channels Background Calibration
Dark, Flat ja Bias samat asetukset kuin aikaisemmin
Aligement: Automatic
Cosmetic: Ei mitään

Alla oleva kuva on esimerkki pinoamisen ja pienoisen säädön jälkeen PSP:ssä (andromeda...)ja yhdestä RAW kuvasta (IMG...)  Missä lie värit?  :undecided:

T. Tertsi
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Tertsi

Nyt taisin löytää vihjeen, että värit saadaan esiin kuvan jälkikäsittelyssä. Tätähän en ole siellä tehnyt.  :shocked:
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

ellu

#247
Moikka!
Olen kokeillut kuvata okulaarin lävitse syväntaivaan kohteita, mutta pinotessa DSS ei hyväksy kuin yhden kuvan.. Miksi?  :undecided:
Kuvailen kyllä vain pokkarilla mis on se CHDK ohjelma asennettuna, että eikö ole vain tarpeeksi laadukasta kuvaa... vaiko mikä syynä sitten?  :rolleyes: Yksittäiset kuvat on kyllä.. no ihan hyviä. Kyllä niistä erottaa mitä on kuvannut, mutta olisiko tähdet sitten kuitenkin liian viiruja ettei sen vuoksi hyväksy kuin yhden kuvan?
Ja jostain kuulin ettei goto kaukoputket siis dobsonit (itsellä siis sellainen) sovellu syväntaivaan kuvaukseen? Kannattaako siis unohtaa syväntaivaan kuvailu..  :cheesy:
Kiitoksia jos joku jaksaa auttaa aloittelija-kuvaajaa mäessä  :azn:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

einari

Voi olla että rekisteröintivaiheessa ei tunnista jos ei tähdet tarpeeksi pyöreitä'
Tai sitten tähtien tunnistusta pitää säätää.
https://www.ursa.fi/wiki/Havaintov%e4lineet/DSSLuku5
Elo ohjeen mukaan prosenttilukua pienemmäksi.

Goto-ominaisuus ei kerro soveltuuko jalusta tähtikuvaukseen.
Moottoroitu jalusta pitää olla ja mielellään ekvatoriaalinen.
___
Tapio

ellu

Tuon linkin ohjeiden mukaan olen yrittänyt toimia  :undecided:
Tähtien tunnistusta olen säätänyt ihan pienimmilleen ja isommalle ja tuntuu se tunnistavan tähtiä paljonkin. Mutta kun rupeaa raksuttamaan ja rekisteröimään kuvia niin tulee hetkenpäästä ilmoitus, että yksi kuva hyväksytty tai jotain vastaavaa.. En muista tarkalleen mitä ilmoituksessa luki.
Pitääkö kaikkien kuvien tähdet olle juuri samassa paikassa?
Mietin vain olisiko seurannassa vikaa..

Alusta on motoroitu, mutta ei ekvatoriaalinen.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

JKyytinen

Minä olen kuvannut vain ilman seurantaa ja joidenkin kuvien kanssa DSS ei vain halua yhteistyöhön. Ihan kunnon järkkärikuvien kanssa tulee joskus se, mutta nytkin sain kännykkäkuvat pinoon ihan ongelmitta. Ne, jotka eivät onnistu, eivät vain onnistu.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Timi

Lainaus käyttäjältä: Ellu - 26.10.2013, 11:18:46
Pitääkö kaikkien kuvien tähdet olle juuri samassa paikassa?

Itsellä tuo ohjelma toiminut aina moitteettomasti tuolta osin pelkällä seurantajalustalla tai myös guidauksen kanssa ja en muuta kameran asentoa/asetuksia (lukuunottamatta ehkä valotusaikaa) tai muutakaan kuvaussession aikana yhtään eli valotusruudut mahdollisimman identtisiä, arvaus olisi että kuvasi eroavat jotenkin liikaa toisistaan???

einari

Joo, tuo voi olla jos tähtien paikat liikaa poukkoilee.
Voisi kokeilla sitä että ensin rekisteröi (register), eikä anna samantien pinota (stack) vaan ennen pinoamista ruksii pois ne kuvat jotka liikaa poikkeaa 'normista'.
___
Tapio

Nurinniska Observatory

Ei se DSS siitä häiriinny jos tähtien paikat muuttuu. Ditheröinnissä (jota käytän ja josta jaksan koko ajan mainita) siihen nimenomaisesti pyritään. Ongelmia tulee jos tähdet eivät ole pistemäisiä/pallomaisia.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

kihar

Minulla on sama ongelma. Mikä ohjelma osaisi käyttää canonin cr2 -kuvia jos tähdet eivät ole ihan pyöreitä?