DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

monni

Lainaus käyttäjältä: maukkaK - 27.08.2013, 13:56:42
Mitähän virkaa koko kameravalinnalla on.  Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään kameraa siellä valittuna. (Generic RGGB tms.)
Eikä mulla ole sitä Fits-välilehden täppääkään valittuna.  Ainakin 7D ja 5DII:lla olen silti pinoillut kuvia.

Sama juttu. 3.3.2 ei toimi 60D:n rawien kanssa, 3.3.3 beta toimii. Ei tarvi valita kameran mallia, senkun importtaa suorilta rawit softaan ja se on siinä.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Ojizzz

Noniin! puolen yötä kun harjoitteli, niin rupes toimimaan.. Eli versiolla beta51 homma toimii, kun jättää kameran valitsematta. Kiitos tästä!!

Sitten seuraavaan ongelmaan: yritin pinota kasaa lyhyellä polttovälillä (18mm) ja kiinteällä jalustalla otettuja kuvia. Siispä ongelmana on nyt kuvakentän kiertymisen ja tynnyrivääristymän kombinaatio. Kuvien reunat ja varsinkin kulmat jäävät sumeiksi.

Onko tähän ongelmaan jotain helppoa ratkaisua?

Yritin mm. kuvien flattikalibroinnin jälkeen korjata kuvien vääristymiä GIMPin lisäosalla (lensfun tjsp..?) jonka pitäisi tuntea ko linssin vääristymät. Tämä ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Pitäisikö tässä kuvata suorakulmaista ruudukkoa, ja hakea manuaalisti kalibrointiarvot, ja muokata kuvia sitten näiden perusteella? Ymmärrettäväähän on että vääristyneen kuvan kohdistus ei ole mahdollista kuvia venyttämättä jos kuvakenttä on kiertynyt kuvien välillä..

monni

En mä keksi tohon muutakuin sen, että croppaa keskeltä missä kuvakenttä on parhaimmillaan. Itse kuvittelin että 50mm obiskat olis loistavia taivaankuvaamiseen, mutta on ollu aika karvasta huomata miten uskomattoman kamalaa ne piirtää reunoilla tähdistä.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

zenix

Millä olette muuntanut noi TIFFit jpg:ksi? GIMP ei huoli beta51:sen tiffiä (virheitä tms) ja ifranview hukkaa informaatiota..

edit: Lightroom osaa..

Kaizu

Tietääkseni jpg on 8 bittinen. Jos 16 bittinen tif muutetaan 8 bittiseksi jpg-tiedostoksi, hukkuu väkisinkin informaatiota.

Kaizu
Kai Forssen

maukkaK

Oletko Autosave.tiffiä yrittänyt avata?  Se ei tosiaankaan onnistu millä tahansa. Kannattaa DSS:ssä tallentaa ihan itse kuva tiffinä, niin pitäisi Gimpilläkin avautua (ei kyllä ole kokemusta tuosta betasta).
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

kjj

Vaikka Gimp lataakin 16-bittisen tiffin (pienen varoituksen kera), niin se käsittelee sitä sisäisesti 8-bittisenä, joten suuri osa dynamiikasta niistetään konversiossa pois. Riippuu toki itse kuvasta, onko tästä havaittavasti haittaa vai ei.

maukkaK

Aivan, noinhan siinä käy.  Gimp käsittelee kuvat ainakin vielä 8 bittisinä.  Siksi kannattaa käyttää DSS:n (rajalliset) säätömahdollisuudet hyväkseen, ennen kuvan tallennusta, jolloin Gimp saa jo lähtökohtaisesti paremman kuvan käsiteltäväkseen.  Tämä siis jos käytössä on vain DSS ja Gimp, esim PixInsight käsittelee kyllä 16-bittiset kuvat vaivattomasti.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

zenix

Otin Photoshopin Trialin ja tein sitä kautta :) Ensin siellä 16 bittiseksi ja sen jälkee jpgkiksi :)

Olikos tuon saman curves-levels hommaan jotain ilmaista softaa? Ei viitsisi tuon takia näin alkuun ostella (nykyään vuokrata) photoshoppia.

Timi

#234
Miksikähän DSS antaa RAW-kuvien (Canon) pinoamisen jälkeen tuollaisen kapean pystykuvan, JPEG onnistuu.
Kohde ei näy.
Liekö jokin asetus pielessä?


TIF kuvan esikatselu koneelta (Testi 2 RAW ruutua).

monni

Lainaus käyttäjältä: Timi - 10.09.2013, 19:27:12
Miksikähän DSS antaa RAW-kuvien (Canon) pinoamisen jälkeen tuollaisen kapean pystykuvan, JPEG onnistuu.
Kohde ei näy.
Liekö jokin asetus pielessä?


TIF kuvan esikatselu koneelta (Testi 2 RAW ruutua).


Versio 3.3.2 ei syö Canonia kunnolla. Hae 3.3.3beta. Sille kelpaa rawit ilman että sekoilua tapahtuu juuri esimerkin osoittamalla tavalla.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timi

Lainaus käyttäjältä: monni - 10.09.2013, 19:57:09
Versio 3.3.2 ei syö Canonia kunnolla. Hae 3.3.3beta. Sille kelpaa rawit ilman että sekoilua tapahtuu juuri esimerkin osoittamalla tavalla.

Kiitos vinkistä, nyt toimii beta versiolla.




JKyytinen

Hmm... tämmöinen pieni kysymys, että miten ihmeessä Edit Stars Modella saa lisättyä tähtiä. Olen kyllä saanut poistettua niitä, mutta en vain tajua, miten niitä saa lisättyä
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

monni

Lainaus käyttäjältä: astrofotoJe?se - 14.09.2013, 15:17:45
Hmm... tämmöinen pieni kysymys, että miten ihmeessä Edit Stars Modella saa lisättyä tähtiä. Olen kyllä saanut poistettua niitä, mutta en vain tajua, miten niitä saa lisättyä

En ihan hahmota kysymyst. Lisättyä dataa jota kuvassa ei alunperin ole, eli haluat luoda tähtiä "tyhjästä"? Vai olemassaolevien tähtien kokoa kasvattaa?

Ensimmäinen vaihtoehto ei oikein ole mielestäni suotavaa :)
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

JKyytinen

Siis kun ohjelma ei tunnista tähtiä kuin yhden, jolloin pinoaminen ei onnistu, miten saan merkittyä muut tähdet
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2