Dark ja flat -kuvien käyttö tähtikuvauksessa

Aloittaja TuRe, 01.12.2009, 16:02:24

« edellinen - seuraava »

TuRe

Tässä on puhuttu painokkaasti ditheröinnin tarpeellisuudesta, jotta saadaan parempi lopputulos, myös digi-järkkärillä kuvatessa. Onko jokin suositeltava tapa, jolla toimenpide tehdään, että päästään muutaman pikselin ditheröintiin. Tuntuu aika sattumanvaraiselta painella nappeja ja toivoa pientä siirtelyä.
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Järkevintä olisi tehdä ditheröinti automaattisesti, ja kun autoguideri on käytössä niin sen kautta tehdyt siirrot ovat luontevin tapa. Ongelmahan onkin, kuinka saada autoguideri tietoiseksi millon kuvauskameralla on valotus käynnissä ja milloin ei. Homma hoitunee aika helposti ohjaamalla kameraa Nebulositylla ja autoguidaamalla PHD:llä, koska nuo softat osaavat jutella keskenään. Näin myös jonkun DitherMaster-ohjelman joka linkkaa Canonin EOS Utility -ohjelman PHD:hen.

Avaruusmurkku

Nyt on tullut kärsittyä 2 tuntia kunnon flattiä metsästäessä. Joten kysyisin nyt että miten bias saadaan vähennettyä fläteistä kun järkkärillä ei kuulema kannata ottaa biaseja ja en tajua Laurin neuvoa.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 19.08.2009, 16:21:49Muistakaa vähentää sekä varsinaisista kuvista että fläteistä bias-taso pois, mikäli ette käytä darkkeja. Muuten flätit eivät korjaa oikein. Samoin jos käytättekin darkkeja, pitää huolehtia ettei sinne flättiinkään jää bias-osaa (joka sisältyy darkkiin ja lähtee sen mukana pois). Biassikuvia ei kannata kuvata järkkärillä, vaan voi käyttää kuvaa joka on täytetty vakiobias-arvolla. Vanhoissa canoneissa se on 256 ja uusissa 1024, nyrkkisääntönä.

Ja miten on darkkien laita?
Why Black holes are black?

Sky-Watcher: Skymax-127 Black Diamond
Canon EOS 550D

einari

Laurin neuvoman vakioflätin saa helpoiten Iriksellä (olikohan jotain fill...).
Mutta homma tuskin menee pahemmin metsään jos ottaa niitä tavallisia bias-kuvia niin paljon kuin sielu sietää (vaikka 100+).
___
Tapio

naavis

Lainaus käyttäjältä: einari - 17.08.2010, 18:10:45
Laurin neuvoman vakioflätin saa helpoiten Iriksellä (olikohan jotain fill...).
Mutta homma tuskin menee pahemmin metsään jos ottaa niitä tavallisia bias-kuvia niin paljon kuin sielu sietää (vaikka 100+).


Meinaat varmaan vakiobiasia? :wink: Käsky on "fill x", jossa x on taso jolla kuva halutaan täyttää. Esimerkiksi Canon EOS 40D:llä käsky on "fill 1024". Tämä bias-kuva sitten vähennetään fläteistä ja valotuksista. Darkkeja Canonin uudemmilla järkkäreillä ei kannata ottaa.

extreme

Kysymys tähän väliin.

Olen parina yönä kuvaillut M31:stä. Valotusta on tullut n.26min yhteensä. Otettu 15s-30s osavalotuksina ISO 800 - 1600.

Olen ne pinonnut Deepskystackerillä mutta en saa siitä galaxia millään. Kirkas keskusta(?) ja ei mitään muuta. Koittanu  säätää arvoja mutta tuloksetta.
Kuvat itsessään on mielestäni onnistuneita koska tähdet ovat pysyneet pistemäisinä.

Putken virkaa toimittaa S-W 102 Skymax.

Kysymykseni kuuluu: Pitäisikö tällä kompinaatiolla onnistua saamaan edes jonkinlaista kuvaa M31:stä?
Halutaan ostaa putki!

Ex: Sky-Watcher Skymax-102 SynScan AZ GOTO
Canon EOS 1000D

jussi_k_kojootti

#66
Lainaus käyttäjältä: extreme - 30.08.2010, 17:58:28
Olen ne pinonnut Deepskystackerillä mutta en saa siitä galaxia millään. Kirkas keskusta(?) ja ei mitään muuta. Koittanu  säätää arvoja mutta tuloksetta.
Kuvat itsessään on mielestäni onnistuneita koska tähdet ovat pysyneet pistemäisinä.

Onko flatit, biasit (ja darkit) käytössä?

Koeta tallettaa DeepSkyStackerin pino sellaisenaan (ilman DSS:ssä tehtäviä värisäätöjä) tiffiksi, ja lataa tiff photoshopiin (muutkin käy, mutta 16bit kuvien käsittely pitäis onnistua --> gimp ei käy).  Photoshopissa koeta ihan ensin miltä Auto Levels toiminto näyttää.  Peru se, ja ala säätää leveleitä kanava kerrallaan (Layers-dialogista pitäisi löytyä myös channels --> valitset yksi kerrallaan R, G ja B-kanavat).  Perusoperaatio on vetää keskimmäinen "väkänen" levels-editorissa histogrammin oikeaan reunaan, ja sen jälkeen tasoittaa vasemmanpuoleisella väkäsellä tausta lähelle mustaa.

Sitten vaan uudelleen kanava kerrallaan, välillä voi säätää curvesilla (intuitiivisempää?)  väritasapainoa (taaskin ehkä kanava kerrallaan -- alasvetovalikosta R, G tai B siis), pikkuhiljaa galaksin reunojenkin pitäisi nousta esiin.  Jos ei Auto Levelsilläkään näkynyt galaksia, niin tarkista DSS:n pinoamisasetuksista background-calibration -asetus (kokeile toista).

Jos et pysty editoimaan 16-bittisenä niin sitten vaan 8-bittisenä sama juttu.

Lainaa
Kysymykseni kuuluu: Pitäisikö tällä kompinaatiolla onnistua saamaan edes jonkinlaista kuvaa M31:stä?

Kyllä pitäisi.  25min:ssa ei vielä ihmeitä, mutta enemmän kuin pelkkä keskusta.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Avaruusmurkku

Lainaus käyttäjältä: extreme - 30.08.2010, 17:58:28
Kysymys tähän väliin.

Olen parina yönä kuvaillut M31:stä. Valotusta on tullut n.26min yhteensä. Otettu 15s-30s osavalotuksina ISO 800 - 1600.

Olen ne pinonnut Deepskystackerillä mutta en saa siitä galaxia millään. Kirkas keskusta(?) ja ei mitään muuta. Koittanu säätää arvoja mutta tuloksetta.
Kuvat itsessään on mielestäni onnistuneita koska tähdet ovat pysyneet pistemäisinä.

Putken virkaa toimittaa S-W 102 Skymax.

Kysymykseni kuuluu: Pitäisikö tällä kompinaatiolla onnistua saamaan edes jonkinlaista kuvaa M31:stä?


Saattaa olla tyhmä kysymys mutta oletko säätänyt kuvan kontrastia? Omasta kuvasta ei lähtenyt mitään muuta irti kuin keskusta ennen kuin säädin kontrastia.
Why Black holes are black?

Sky-Watcher: Skymax-127 Black Diamond
Canon EOS 550D

extreme

Lainaus käyttäjältä: ketarax
Onko flatit, biasit (ja darkit) käytössä?



Flättejä ja biasseja en ole ottanut koska en tiedä miten otetaan. Ja mikäli olen ymmärtänyt oiikein, darkkeja ei tarvitse canonilla ottaa?
Halutaan ostaa putki!

Ex: Sky-Watcher Skymax-102 SynScan AZ GOTO
Canon EOS 1000D

naavis

Lainaus käyttäjältä: extreme - 30.08.2010, 20:09:25
Flättejä ja biasseja en ole ottanut koska en tiedä miten otetaan. Ja mikäli olen ymmärtänyt oiikein, darkkeja ei tarvitse canonilla ottaa?


Canonin uudemmanpuoleisilla järkkäreillä oikeastaan ainoa tarpeellinen kalibrointikuva on flätti. Bias voidaan korvata tasaisesti tietyllä lukuarvolla täytetyllä kuvalla ja darkit jättää pois, koska kamera kompensoi pimeävirtaa jotenkin sisäisesti. Flättikuvat otetaan suuntaamalla kamera optiikkoineen kaikkineen tasaista valkoista kohdetta (esim. EL-kalvo) päin. Sitten näistä kuvista vähennetään bias-arvo ja otetaan mediaani, jolloin saadaan master-flätti. Varsinaiset valotukset sitten jaetaan tällä master-flätillä, joka kompensoi optiikan aiheuttamaa vinjetointia ja kennolla olevia pölypalleroita.

Lauri Kangas

En tiedä DSS:stä yhtikäs mitään, varsinkaan missä muodossa se pinoaa ja näyttää kuvia (onko lineaarisena?) mutta ensimmäinen veikkaukseni olisi, että kuvassa on dataa vaikka kuinka paljon mutta ei vain näy. On siis opeteltava kaivelemaan niitä esiin haluamallaan kuvankäsittelyohjelmalla. Avainsana on levels ja curves. Skymax 102 varmaan vinjetoi sen verran rapsakasti että jos oikein kovasti haluaa kaivaa sitä dataa esiin, on ihan pakko ottaa flätit.

jussi_k_kojootti

Flatin ottamisesta vielä sen verran, että tarvitset oman flatin kullekin aineistosi (l. light-framejen) ISO-arvolle, mutta että riittävän kirkkaaseen ja tasaiseen kohteeseen optiikan suunnattuasi riittää kun laitat kameran Av:lle ja ammut moottoriperällä jotain 40+ kuvaa.  DSS:lle lataat ao. kuvat "open flat files ..." valinnalla, ja sen jälkeen DSS hoitaa loput.  Jatkossa samoja kuvia, ja varauksella samalla ISO-arvolla ja ~samalla optisella polulla otettuja uusiakin kuvia pinotessa voit ladata "open flat files ..."-kohdassa DSS:n generoiman MasterFlat-kuvan (DSS vähentää biasin) ja säästää vähän aikaa,
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

naavis

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 31.08.2010, 02:42:30
Flatin ottamisesta vielä sen verran, että tarvitset oman flatin kullekin aineistosi (l. light-framejen) ISO-arvolle...


Flätin ei tarvitse (eikä yleensä kannatakaan) käyttää samaa ISO-arvoa kuin itse aineiston. Flätti täytyy ottaa mahdollisimman pienellä ISO-arvolla, jolloin fläteistä tulee mahdollisimman kohinattomia. Canonin järkkäreillä hyvä arvo on esim. ISO100. Fläteissä vain aukon ja tarkennuksen tulee olla samat kuin itse kalibroitavassa aineistossa.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: naavis - 31.08.2010, 09:38:44
Flätin ei tarvitse (eikä yleensä kannatakaan) käyttää samaa ISO-arvoa kuin itse aineiston. Flätti täytyy ottaa mahdollisimman pienellä ISO-arvolla, jolloin fläteistä tulee mahdollisimman kohinattomia. Canonin järkkäreillä hyvä arvo on esim. ISO100. Fläteissä vain aukon ja tarkennuksen tulee olla samat kuin itse kalibroitavassa aineistossa.

Ops, tattis!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Kaizu

Minä olen tehnyt varsinaisesta kuvasta keinotekoisen flatin sillä oletuksella että taustataivas oikeasti on tasaisen tumma tai vaalea. Tämän pseudoflatin olen summannut varsinaiseen kuvaan. Sillä pimeät nurkat tulevat yhtä valoisaksi kuin keskialue. Tämän jälkeen olen levelsilla saatanyt taustan tummaksi. Tätä ei tietenkään tehdä mihinkään fotemetriakuviin mutta toimii omissa pienissä avaruuspostikorteissa.

Kaizu
Kai Forssen