Tekijänoikeudet Internetissä

Aloittaja J-P, 25.11.2009, 16:16:53

« edellinen - seuraava »

Never

Olen Arton kanssa samaa mieltä. Kerran kun valloitat internetin materiaalillasi... et saa sitä enää koskaan takaisin tai kuriin. Jos itsekin lähtisi jahtaamaan jokaista tahoa, joka laittomasti kuviani ja piirroksiani käyttää... pitäisi lopettaa koulu ja ruveta täyspäiväiseksi Neiti Etsiväksi tai siis nettietsiväksi.

Amerikkalaisilla ja venäläisillä varsinkin näyttää olevan tapa että, mikäli joku on netissä esillä (esim. piirros ds-jaoston deep sky archivessa) sieltä saa kuvan itselleen ottaa ja käyttää edelleen miten itse parhaakseen näkee. Pitäisin vähintäänkin kohteliaana ilmottaa, kun valokuvia/piirroksia käyttää, muuten minua ei kiinnosta koska oma materiaalini on kuitenkin ilmaista käyttää.

/Jake

J-P

On ihan ok ottaa materiaalia omaan käyttöönsä. Samoin varmuuskopiointi operaattoreiden taholta on suotavaa.
Saa printata itselleen vaikka kaikki kuvat, jos muste riittää.

Natriumpitoinen lasku tiulee perässä, jos käyttää mainontaan tai muuhun kaupalliseen toimintaan. Siitä jää kiinni 90% varmuudella.
(riippuen laajuudesta tietysti, pihakirppiksen flyeri on eri asia, kuin kansainvälinen "Cosmos" hajuvesimainos)

Kuvia ja tekstejä on ok linkittää. Kopioida sivustoille lähteen mainiten, jos toiminta on yksityistä ja ei kaupallista, on ihan ok.

En erityisemmin vahdi materiaalia, mutta joskus saan tracker softalta automaattiraportin, jonka tarkistan, tai joku kuvaaja mainitsee nähneensä materiaalia käytettävän kaupallisesti.
Eli pieniin ei puututa, mutta isoihin kyllä. Pieniinkin, jos asiaan liittyy raskauttavia tekijöitä, kuten horoskooppeja yms...

J-P

Horus

Valitettava fakta on se, että kaikki mitä laittaa nettiin on käytännössä heti julkaisun jälkeen kaikkien netinkäyttäjien käytössä, ikuisesti. Kannattaakin sen vuoksi miettiä mitä nettiin laittaa. Kuvien kohdalla kannattaa laittaa niin pieniresoisia versioita joita ei voi käyttää ainakaan printtijulkaisuissa. Myös erinlaiset nimimerkit tms. kuvien yhteydessä ovat hyvä keino. Toki ne voidaan leikata pois, mutta ompahan joitain kopiointia vaikeuttavia asioita. Tekstin osalta ei ole mitään toivoa.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Horus - 27.11.2009, 13:25:16
Valitettava fakta on se, että kaikki mitä laittaa nettiin on käytännössä heti julkaisun jälkeen kaikkien netinkäyttäjien käytössä, ikuisesti. Kannattaakin sen vuoksi miettiä mitä nettiin laittaa. Kuvien kohdalla kannattaa laittaa niin pieniresoisia versioita joita ei voi käyttää ainakaan printtijulkaisuissa.
Minä olen tehnyt samoin. Eli nettiin vain max 640x480pix/72 dpi kuvia. Näin voi vaikeuttaa ainakin kuvien varastamista painettuihin lehtiin.
Jo 800x600 kuvaa voi käyttää sanomalehtipainatuksessa kahden palstan kuvana, ja lisäksi se antaa enemmän manipulointimahdollisuuksia. Isompia en missään tapauksessa laittaisi nettiin.
Tämä vihjeeksi monille foorumilaisille, jotka linkittävät tänne isoja, usean megan kokoisia kuvia. Se on kuin kutsu kuvavarkaille...
Itse olen ajatellut jatkossa laittaa kuviin myös nimikirjaimet tms.
Tähtikuvaajalla täytyy ollla kuviensa oikeudet. Kun tuntikausia kyykkii kameran kanssa yöllä ja jälkikäsittelee kuvia vielä tietokoneella monta tuntia lisää, on selvää, että
kuvavarkaudet rassaavat. Oikeudellisesti kyseessä on Suomen lain mukaan rikos. Tämä ei vain mene jakeluun kaikenmaailman piraattipuolueissa, jotka haluvat repiä tekijänoikeudet auki ja kaiken pitäisi olla ilmaiseksi jaossa netissä.

Jutun otsikkoon muuten korjaus; tiedon edelleen levittäminen ei ole kiellettyä. Uutisella, esimerkiksi supernovan löytymisellä, ei ole tekijänoikeutta, mutta kylläkin kuvalla, jossa se näkyy.

Jorma M.
Kangasala

Kaizu

#19
Joitain vuosia sitten käytiin oikeutta siitä saako toisen julkaisemia kuvia linkittää omiin julkaisuihinsa ilman lupaa. Siinä vaiheessa kun minä seurasin asiaa niin linkitys oli luvallista. En tiedä lopullista ratkaisua. Kiista syntyi kun joku iltapäivälehti käytti toisen uutisessa ollutta kuvaa niin että linkki meni suoraan kuvaan eikä kuvan omistaneen lehden etusivulle, eli kuvasta ei käynyt ilmi missä se alkujaan oli julkaistu. Toisen lehden uutisen yhteydessä oli kilpailijan kuva samasta aiheesta.
Empiiristä tutkimusta:

Tämän kuvan poimin tähän suoraan kotisivujeni lähdekoodista, joka on kaikkien netinkäyttäjien saatavilla. Linkitin sen tähän kuin se olisi minun ottamani. Kuva tietenkin häviää tästä heti kun teen jotain muutoksia ko. sivuun mutta siihen asti se on tässä kaikkien töllisteltävänä. Siispä laittakaa ainakin signeeraus kuviinne.
Selvennykseksi; oman kuvani tilalle olisin voinut linkittää jonkun J-P:n kuvan ja erehdyttää jonkun luulemaan että minulla olisi siihen jotain osaa. Hänen kuvissaan on signeeraukset kohdillaan, joten se ei onnistu.

Kaizu
Kai Forssen

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 29.11.2009, 16:26:54
Joitain vuosia sitten käytiin oikeutta siitä saako toisen julkaisemia kuvia linkittää omiin julkaisuihinsa ilman lupaa. Siinä vaiheessa kun minä seurasin asiaa niin linkitys oli luvallista. En tiedä lopullista ratkaisua.

Linkitystilanteessa en voisi vastustaa kiusausta ja päivittäisin samantien omalle sivulle jonkin "ei niin asiaan" sopivan kuvan. Varmaan loppuu luvaton linkitys.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Vesa Kankare

Linkittämisen voi estää serveripäässä htaccessilla. Tätä kutsutaan Hotlinkingiksi ja niille ketkä .htaccessin päälle tajuaa tässä malli. Tämä ei estä kopioimista, mutta linkittäminen suoraan omille sivuille ei tämän jälkeen onnistu. Olen luonnollisesti sallinut linkittämisen omilta sivuilta, googlelta ja maailman ykkösfoorumeilta... :) Mitään muistikuvaa tuon syntaksista ei enää ole... Netistä löytynee lisätietoja.


RewriteEngine    on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} \.(gif|jpe?g|png|bmp|tif|tiff)$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !vkastronomy\.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !astronetti\.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !avaruus\.fi [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !cloudynights\.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !google\. [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !search\?q=cache [NC]
RewriteRule    \.(gif|jpe?g|png|bmp|tif|tiff)$ - [F,NC,L]

Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.11.2009, 17:32:09
Linkitystilanteessa en voisi vastustaa kiusausta ja päivittäisin samantien omalle sivulle jonkin "ei niin asiaan" sopivan kuvan. Varmaan loppuu luvaton linkitys.

Mitähän roskaa sivustosi oikein suoltaa? Sieltä tuli silmille jotain epämääräisiä mainoksia...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 29.11.2009, 21:20:38
Mitähän roskaa sivustosi oikein suoltaa? Sieltä tuli silmille jotain epämääräisiä mainoksia...

??? Ei vaan mulle tullut Operalla vieraillen, joten voi olla selainkohtainen juttu. Iirolla on hillityn hienot, tietopitoiset deep sky -sivut, joilta löytyy tolkuton määrä hienoja ds-havaintoja ja piirroksia. Syvä kumarrus näiden työstöön ja taustatoimintaan kuluneille työtunneille + asialleen omistautuneelle miehelle niiden takana :cool:
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

webbiin laittamani kuvat olen myös pienentänyt. Maksimissaan joko 800 tai 900 pikseliä kuvan pisin sivu. Hyvin harvoin täysikokoista kuvaa nettiin laitan.

Kuvan exif kenttiin voi laittaa tietoja kuvaajasta, paikasta jne. Mitään pysyvää suojausta sekään ei tarjoa, koska yleisesti saatavilla olevilla softilla voi käsitellä exif tietoja - poistaen tai muuttaen em. kenttiä...

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 29.11.2009, 21:20:38
Mitähän roskaa sivustosi oikein suoltaa?

Ne on havaintoja  :cheesy: Joillakin koneilla olen huomannut, että jonkinlainen pop-up hyppää silmille. Omilla koneilla tällaista ei tule, joten blokkeri tms. ilmeisesti poistaa ne. En tiedä mistä ne tulevat, palvelin on Soneran ja täten maksullinen, joten en usko että ainakaan sieltä. Etusivulla on pari komponenttia kolmannelta osapuolelta, joten tulisiko sieltä.

PS. Kiitos Timpe kannustuksesta. Kohta suunnataan Australiaan vain ja ainoastaan havaitsemaan...meni jo offtopikiksi.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

GaryP

Jeah, popupblocker nappaa osan pois ajoissa, viimeisenä hyppää silmille tämä...
:tongue:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 30.11.2009, 07:58:55
Jeah, popupblocker nappaa osan pois ajoissa, viimeisenä hyppää silmille tämä...

Sinusta halutaan amerikan kansalainen? :grin:

Mutta asiaan, noista nettigallerioista tämä kotimainen Kuvat.fi on siinä mielessä hyvä galleria, että siihen pystyy tekemään vesileimakuvan (läpinäkyvällä taustalla oleva gif tai png) ja määrittämään, mihin kohtaan kuvaa se lätkäistään (esim. iso © keskelle kuvaa) ja millaisella läpinäkyvyydellä. Periaatteessa helpottaa huomattavasti kuvien lataamista nettiin kun ei joka kuvaan tarvitse photarissa erikseen alkaa signaturea vääntämään. Toinen hyvä puoli on, että alkuperäisen kuvan lataamisen pystyy estämään eli kävijöille näytetään siinä tapauksessa vain tuo 640px mediumkuva.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.11.2009, 17:32:09
Linkitystilanteessa en voisi vastustaa kiusausta ja päivittäisin samantien omalle sivulle jonkin "ei niin asiaan" sopivan kuvan. Varmaan loppuu luvaton linkitys.

Tässäkin tulee helposti ongelmia tekijänoikeuden kanssa, pitäisi olla omaa tuotantoa oleva kuva ja sellaisia riittävän hyviä ei oikein ole, sitä on liian asiallisia kaikki omat kuvat, saksalaisilla sivuilla olisi oikein hyviä kuvia, mutta valitettavasti sitten pitäisi itse riistää heidän tekemiään kuvia.

Kopi

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 05.12.2009, 21:35:02
Tässäkin tulee helposti ongelmia tekijänoikeuden kanssa, pitäisi olla omaa tuotantoa oleva kuva ja sellaisia riittävän hyviä ei oikein ole, sitä on liian asiallisia kaikki omat kuvat, saksalaisilla sivuilla olisi oikein hyviä kuvia, mutta valitettavasti sitten pitäisi itse riistää heidän tekemiään kuvia.
Siihenhän vois vaihtaa tilalle kuvan, jossa tekstinä jotain: "Here should be a nice astro picture, which we tried to steal from xxx. Unfortunately he found out our scam and picture is not anymore available. But we'll try to steal something else from somebody else, because we are so stupid"  :evil: