Valitettava fakta on se, että kaikki mitä laittaa nettiin on käytännössä heti julkaisun jälkeen kaikkien netinkäyttäjien käytössä, ikuisesti. Kannattaakin sen vuoksi miettiä mitä nettiin laittaa. Kuvien kohdalla kannattaa laittaa niin pieniresoisia versioita joita ei voi käyttää ainakaan printtijulkaisuissa.
Minä olen tehnyt samoin. Eli nettiin vain max 640x480pix/72 dpi kuvia. Näin voi vaikeuttaa ainakin kuvien varastamista painettuihin lehtiin.
Jo 800x600 kuvaa voi käyttää sanomalehtipainatuksessa kahden palstan kuvana, ja lisäksi se antaa enemmän manipulointimahdollisuuksia. Isompia en missään tapauksessa laittaisi nettiin.
Tämä vihjeeksi monille foorumilaisille, jotka linkittävät tänne isoja, usean megan kokoisia kuvia. Se on kuin kutsu kuvavarkaille...
Itse olen ajatellut jatkossa laittaa kuviin myös nimikirjaimet tms.
Tähtikuvaajalla täytyy ollla kuviensa oikeudet. Kun tuntikausia kyykkii kameran kanssa yöllä ja jälkikäsittelee kuvia vielä tietokoneella monta tuntia lisää, on selvää, että
kuvavarkaudet rassaavat. Oikeudellisesti kyseessä on Suomen lain mukaan rikos. Tämä ei vain mene jakeluun kaikenmaailman piraattipuolueissa, jotka haluvat repiä tekijänoikeudet auki ja kaiken pitäisi olla ilmaiseksi jaossa netissä.
Jutun otsikkoon muuten korjaus;
tiedon edelleen levittäminen ei ole kiellettyä. Uutisella, esimerkiksi supernovan löytymisellä, ei ole tekijänoikeutta, mutta kylläkin kuvalla, jossa se näkyy.
Jorma M.
Kangasala