Aloittelijalle kiikarit

Aloittaja Pororo, 12.01.2009, 18:42:13

« edellinen - seuraava »

Pororo

Käyvätkö kaikki kiikari>kolmijalka-adaptorit käytännössä kaikkiin kiikareihin ja kolmijalkoihin... Olipas tuossa k:ta kerrakseen... =)
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

pappa

Kiikarin keskiöruuvi on standardi, ja sovittimien ruuvit käyvät jalustojen päiden kierteisiin myös standardin ansiosta.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Pekka Moisio

Mun ensikiikarit on 28x110 Garrett Opticalin signature seriesit. http://www.garrettoptical.com/biggest-binocular-p/s110hd-wp.htm

On aika isot, painavat ja vaatii jalustalta paljon, mutta valovoimaa on sitten kunnolla. Oon tykännyt vaikka joskus niskat on koetuksella, kun katselee tarpeeks korkeelle.

Äsken juuri havainnoin/piirsin M33 galaksin ja näkyi helposti taajaman mag 5.5 taivaan alta :)

KukkiS

Kumpaako suosittelisitte aloittevalle taivaan tutkijalle??

Celestron 15x70 SKYMASTER http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1363&show=all
Konus 20x80 GIANT  http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2644&show=all

Vai jokin muu kiikari, hinta sais olla siinä 100e pintaan.

Tarkoitus ois ekana katella kuuta ja sit samalla vähän noita muita planeettoja. Myöskin alku tutkailu tapahtuu käsin, myöhemmmin olisi tarkoitus hankkia jalusta.

Kiitos.


pappa

Celestronia on käsitelty tälläkin foorumilla ja täyttänee toiveesi. Tosin ilman jalustaa katselu ei anna sinulle mahdollisuuksia kunnon havaintoihin koska kiikareiden paino on sen verran suuri. Vaikka voimaakin olisi sydämmen syke ja muut pienetkin tärähdykset moninkertaistuvat. Jalustakin saisi olla tähti kiikareilla aika jämäkkä joten lueskele täältä jalusta ja kiikari osiota katsellaksesi kokemuksia.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Pororo

Joo mun ekat kiikarit oli noi Celestronit ja ehdottomasti on täyttänyt odotukset. Hieman värivirhettä ja vinjetointia kun kirkkaisiin kohteisiin katsoo, mutta ehdottomasti hintansa arvoiset. Minäkin suosittelen jalustaa ja kyllähän noita löytyy tuolta Villeltäkin ihan hyviä, nyt näin aloittelijalle. Minulla ei ole kokemusta Konuksen kiikareista, mutta täältäkin olen lukenut, että vaikka linssillä onkin enemmän kokoa ei se tuossa luokassa tuota mitään merkittävää eroa. Ainoat erot, mitkä nyt tulevat mieleen liittyvätkin sitten tuohon optiikan laatuun ja suurennokseen.
Jalustaa kuitenkin suosittelen.
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

Marko.J

Ääni Celestronille täältäkin. Mielestäni hyvä hinta-laatu suhde. Eilen tuli viimeksi katseltua Kuuta ko. värkillä.  Myös monet ds -kohteet näkyvät hyvin. Jalustaksi käy vaikkapa riittävän tukeva kameranjalusta. Mutta tuo mukana tuleva muovirimpula jalustasovitin on kyllä mielestäni hieman liian hutera noin painavalle kiikarille.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

GaryP

Anteeksi nyt että tökin tähän väliin, mutta kun kehutaan yhtä tuotetta, ei riitä että on koettu se kehuttu, vertailua pitää olla takana toisestakin.

Onko joku päässyt kokeilemaan molempia?

Itsellä tuli taas eteen hinku myös kiikareihin. 10*50 ja 15*70 löytyvät, jälkimmäinen on Anttilan muutamanvuoden takaisia hankintoja. Sinänsä olen niihin tyytyväinen, koska molemmat puoliskot katsovat samaan pisteeseen. Nyt anttilassa jo jonkin aikaa halvennettuna myytävät "jättiläiset" 20*80 ovat järjestään olleet karua katsottavaa, päänsärky tulee muutamassa sekunnissa kun aivot yrittävät epätoivoisesti raksuttaa kuvia päällekkäin.

Pienemmillä kiikareille on ollut käyttöä ihan mukavasti, isommat olivat vähän toista vuotta lainassa ja palautuivat juuri kotiin. Taivas on kiikareiden läpi kaunista katsottavaa, pykälän verran haluaisin kuitenkin lisää laatua ja valovoimaa, maksamatta itseäni kipeäksi.

Siis, onko jollakulla kokemuksia erilaisista kiikareirsta niin paljon että voi hyvällä omallatunnolla kehua yhtä toisen kustannuksella?

Keskustelua on käyty muuallakin, mutta aiheen herätessä jälleen henkiin, miksen sitten samalla tässä paasaisi?
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

bluedog


Kyllä 15-20x suurentaville kiikareille jalusta on ihan "must" hankinta.
Yksi varteenotettava vaihtoehto on mielestäni tämä;
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=373842&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20161&categoryId=20692#
Manfrottoista ja Giottoseista en tiedä  mutta pidän tuota helv....n hyvänä hintaisekseen, johan sen kertoo jalustan nimessä oleva numerosarjakin..
No ehkä saisi ylettyä vähän korkeammalle mutta tällaiselle 175cm onnistuu vielä 60astetta ilman kyykistelyä.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4846.0 löytyy tarinaa lisää eritoten Optica merkkistä. Ko. merkillä on omat heikkoutensa mutta esim. tuota Garyp:n mainitsemaa päänsäryä en ole omissani havainnut tunninkaan sessioissa. Sattui ehkä heti kohtuuyksilö matkaan. Ainakin edukkaita kiikareita ostaessa olisi sii hyvä päästä testaamaan ostettavaa yksilöä.
Skywatcher Skyliner 200P

GaryP

Sait taas pahan mielen minulle kun huomasin tuon Kaizun mainitseman 23 x 135 kiikarit... Olin jo unohtanut että jollakulla on sellaisiakin. Lottovoiton jälkeen sitten...
:undecided:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Nettianttilasta en tuota jalustaa ostaisi. Ehkä oikeasta Anttilasta kun ensin olisin päässyt toteamaan sen tukevuuden. Olen nähnyt monta "tukevaa" muovista kinopäätä. Nettianttilan kuvasta ei näy valmistusmateriaali, eikä sitä kerrota muuallakaan.

Omat isot kiikarini olivat todella "lottovoitto". Linssit olivat väistymässä digitaalitekniikan tieltä Ämmässuon kaatopaikalle mutta satuin pääsemään väliin pitkine kynsineni.
Kiikaritarina
Niitä ei saanut kaupasta, ne piti tehdä itse. Netistä löysin tarinan jossa joku Saksalainen oli värkännyt kaukoputksen samaisesta linssistä. Sillä poloisella oli vain yksi linssi, minullapa oli kaksi.

Kaizu
Kai Forssen

KukkiS

Kiitoksia vastauksista, joten taidan pistää noi Celestron 15x70 SKYMASTER sitten pistää tilaukseen.

bluedog

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 06.09.2009, 22:24:28
Nettianttilasta en tuota jalustaa ostaisi. Ehkä oikeasta Anttilasta kun ensin olisin päässyt toteamaan sen tukevuuden. Olen nähnyt monta "tukevaa" muovista kinopäätä. Nettianttilan kuvasta ei näy valmistusmateriaali, eikä sitä kerrota muuallakaan.

Juu, ei tarvi ostaa netanttilasta, saa ainakin Kodin ykkösistä. Eipä tullut tuo mieleen. Kinopää on metallia, muutenkin jalusta on rautaa, terästä ja alumiinia.  Säätöjä vähän joka suuntaan, pari vesivaakaa. Painaa 4,3kg, ei rimpula.
Skywatcher Skyliner 200P

GaryP

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

RKA

Kaverilla meni vuoden päästä ostosta anttilan optica jättikiikarit roskiin, ne hajosi. Noin halpoja en ostaisi (99) itsekkään, vaikka olenkin köyhä opiskelija.