Nimimerkin takana...

Aloittaja MarkoM, 24.08.2006, 00:30:54

« edellinen - seuraava »

pappa

Kiitos Tomi hienosta tarinasta harrastus rintamalla. Hyvää jatkoa sinulle "Taivaiden tiellä" . Vanha ihan herkistyy kun alkaa muistelemaan niitä ajan kultaamia tapahtumia, silloin joskus kauan sitten.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Erik Pirtala

#121
Nimeni on Erik. Ikää löytyy vain sen 13 vuotta (Minkä pystyy jo kirjoitusten tasosta päättelemään). :oops:
Asun Laukaassa, joka sijaitsee noin 20 kilometriä Jyväskylästä pohjoiseen.

Tähdistä ja planeetoista olen ollut kiinnostunut jo koko pienen ikäni. Alkusysäyksen tälle harrastukselle antoi se, kun löysin vuoden 2008 syksyllä isäni ikivanhat pölyiset kiikarit.
Siitä lähtien aina selkeinä öinä raahauduin kiikareiden kanssa pihalle taivasta tiiraamaan ja samalla tähtikuvioita opettelemaan. Kuu oli suosikkikohteeni. Sitä erityisesti tuijotin aina kun mahdollista.

Sitten vuoden 2009 hemikuussa, alkoi tuntua siltä, että halusin nähdä enemmän. Seuraava askel olisi siis tähtikaukoputki. Käytin pilviset illat etsien netistä juttua kaukoputkista - sitten löysin Villestar -verkkokaupasta hienon oloisen putken. Se oli Celestron Astromaster 90 hintaan 160e.
Kyllä sitä saikin vanhemmilta ruinata, kunnes lopulta päädyimme sopimukseen, minä maksaisin siitä 80€ ja he loput 80 euroa.
Kun se lopulta saapui, vaikutti se niin valtavan suurelta! Tällöin kirosin ensimmäistä kertaa tähtiharrastajan kannalta erittäin epäsuotuisia sääennusteita. Kyllähän se harmitti, kun ei upouutta putkea päässyt heti testaamaan. Selkeitä ilmoja odotellessa katselin putkella ikkunan läpi puita ja lintuja.

Kun viimein, joskus kauniin aurinkoisena keväisenä päivänä, oli kasvava kuunsirppi näkyvissä päivätaivaalla. Minulla oli alkuun vaikeata löytää edes sitä kuuta, mutta kun viimein sain sen näkökenttään, oli voitonriemu suuri. Vaikka valoisan taivaan takia kontrasti oli olematon, näkyi silti kuusta runsaasti hienoja yksityiskohtia - paljon enemmän kuin mitä kiikarilla.

Selkeää säätä jatkui pimeän tuloonkin saakka. Vein putken pihalle odottamaan pimeän tuloa. Olin joitain viikkoja aikaisemmin hoksannut, että auringonlaskun jälkeen länsitaivaalla näkyvä kirkas tähti olikin Venus -planeetta. Auringon laskettua, menin takapihalle putken kanssa. Länsitaivaalla näkyien kuunsirppi ja Venus. Venus oli pienoinen pettymys sen pienen koon takia. Olin kuitenkin tyytyväinen - näinhän sentään simmäistä kertaa jonkin planeetan kiekon omin silmin.

Siitä lähtien vasta koukkuun jäinkin. Vietin paljon aikaa internetissä etsien tekstejä ja informaatiota tähtiharrastuksesta.

Kevään 2009 aikana seurasin Venuksen vaiheen muuttumista ja sen koon kasvamista.

Siitä lähtien havaitsin aina vain uusia asioita. Kevättalvella oli Saturnuskin näkyvissä. Monen monta kertaa olin sitä yrittänyt löytää tuloksetta. Vihdoin tajusin sen olevan melko kirkas kohde. Eräänä iltana katselin täysin pimeästä talosta ikkunan läpi. Suuntasin putken erääseen tähteen, joka osoittautuikin juuri Saturnukseksi. Näky oli niin sanoinkuvaamattoman kaunis, että minun piti irroittaa katseeni okulaarista ja katsoa uudestaan varmistaakseni nähneeni oikein. Okulaarissa näkyi kaunis valkoinen, renkaan ympäröimä pallo. (Tällöin renkaat näkyivät kuitenkin kapeina, kuten nytkin) 

Merkuriuksen bongasin vuoden 2009 huhtikuussa, Jupiterin Toukokuussa ja Marsin vasta seuraavana talvena. Uranuksen havaitsin elokuussa 2010.

Aina kun olin saanut rahaa säästettyä kylliksi, ostin jonkin uuden suotimen tai okulaarin. Tällä hetkellä tätä tilpehööriä on noin kolmensadan euron edestä, mikä on minun mittapuullani aika paljon. Tänä syksynä hommasin uuden jalustan ja putken.

Näitä ensimmäisiä havaintoja on kiva muistella, niin mieleenpainuvia ne olivat ja varmasti ovatkin jokaiselle harrastajalle.

Selkeitä iltoja kaikille ja kiitoksia niille, jotka ovat minua tämän foorumin välityksellä harrastuksessa eteenpäin auttaneet.

getty

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 21.10.2010, 00:47:17
Nimeni on Erik Pirtala. Ikää löytyy vain sen 13 vuotta (Minkä pystyy jo kirjoitusten tasosta päättelemään). :oops:

Ole huoleti, ei pysty. Foorumilla kirjoittelee kaksi tai kolme kertaa ikäisiäsi jamppoja, jotka voisivat ottaa vakavasti mallia kirjallisesta ulosannistasi.

Selkeitä säitä sinne (toivottavasti tännekin).
Pekka Peura, Oulu

tomppa

Lainaus käyttäjältä: pappa - 20.10.2010, 23:26:56
Kiitos Tomi hienosta tarinasta harrastus rintamalla. Hyvää jatkoa sinulle "Taivaiden tiellä" . Vanha ihan herkistyy kun alkaa muistelemaan niitä ajan kultaamia tapahtumia, silloin joskus kauan sitten.
Mukavaa jos pidit tarinastani.   :smiley:
Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 21.10.2010, 00:47:17
Nimeni on Erik Pirtala. Ikää löytyy vain sen 13 vuotta (Minkä pystyy jo kirjoitusten tasosta päättelemään). :oops: Asun Laukaassa, joka sijaitsee noin 20 kilometriä Jyväskylästä pohjoiseen
Jaahas, mistäs syystä nämä samanikäiset harrastustoverit asuvat aina vähän liian kaukana.   :grin: Ja niin kuin getty jo mainitsikin, sitä ei todellakaan voi päätellä.  :wink:
Selkeitä öitä sinnepäin ja onnea uuden putken johdosta!  

TähtiJussi

#124
Lainaus käyttäjältä: Tomi.K - 21.10.2010, 08:52:07
Jaahas, mistäs syystä nämä samanikäiset harrastustoverit asuvat aina vähän liian kaukana.   :grin:
No älä! Nakkilaan täältä on jotain autolla 100 km ja Jyväskylään vielä enemmän. Ainakin voi pitää yhteyksiä toisiinsa täällä foorumilla (miksei myös facebookissa, jos joitakin siellä sattuu olemaan). Itse kun käyn kahdeksatta luokkaa, niin koulutyöt estävät tähtien tarkkailun ainakin arkisin, kun koulussa tahdon menestyä. Kun te Tomi ja Erik käytte koulua, luokkaa alempana, niin tuleeko teilläkin koulutyö joskus tielle?

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 21.10.2010, 00:47:17
Nimeni on Erik Pirtala. Ikää löytyy vain sen 13 vuotta (Minkä pystyy jo kirjoitusten tasosta päättelemään). :oops:
Asun Laukaassa, joka sijaitsee noin 20 kilometriä Jyväskylästä pohjoiseen.
Ei sitä pysty päättelemään. Siisti kirjoitus asu kun on :smiley:. Itsellä kävi niin että tuossa noin kaksi vuotta sitten kirjoitin (näin jälki käteen) mielestäni aika huonosti, koska ei oikein ollut kokemusta tälläisille palstoille kirjoituksesta. Eihän siitä mitään tulisi jos kokemus puuttuisi . Sinullakin huomaa kuinka kirjoitusasu on parantunut ensimmäisistä viesteistä.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Poro

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 21.10.2010, 17:42:38
Ei sitä pysty päättelemään. Siisti kirjoitus asu kun on :smiley:. Itsellä kävi niin että tuossa noin kaksi vuotta sitten kirjoitin (näin jälki käteen) mielestäni aika huonosti, koska ei oikein ollut kokemusta tälläisille palstoille kirjoituksesta. Eihän siitä mitään tulisi jos kokemus puuttuisi . Sinullakin huomaa kuinka kirjoitusasu on parantunut ensimmäisistä viesteistä :smiley:.

Silloin kun minä olin koulussa tuli kirjoiteltua vain kouluun liittyvät pakolliset tehtävät, nyt internet aikaan, on foorumia, tekstareita ja s-posteja, niin teidän nuorten kirjallinen ulosanti kehittyy todella nopeasti. Siinä on wanhoilla tekemistä, että pysyy perässä.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

tomppa

#126
Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 21.10.2010, 17:42:38
No älä! Nakkilaan täältä on jotain autolla 100 km ja Jyväskylään vielä enemmän. Ainakin voi pitää yhteyksiä toisiinsa täällä foorumilla (miksei myös facebookissa, jos joitakin siellä sattuu olemaan). Itse kun käyn kahdeksatta luokkaa, niin koulutyöt estävät tähtien tarkkailun ainakin arkisin, kun koulussa tahdon menestyä. Vaikken mikään hikipinkokaan ole (kiitettäviä eli ysejä haetaan :tongue:). Kun te Tomi ja Erik käytte koulua, luokkaa alempana, niin tuleeko teilläkin koulutyö joskus tielle?
Ei sitä pysty päättelemään. Siisti kirjoitus asu kun on :smiley:. Itsellä kävi niin että tuossa noin kaksi vuotta sitten kirjoitin (näin jälki käteen) mielestäni aika huonosti, koska ei oikein ollut kokemusta tälläisille palstoille kirjoituksesta. Eihän siitä mitään tulisi jos kokemus puuttuisi . Sinullakin huomaa kuinka kirjoitusasu on parantunut ensimmäisistä viesteistä :smiley:.
No ei se kovin pitkä matka ole.. :rolleyes: Jos joskus vaikka tehtäisiin yhteinen havaintosessio.. :wink: Ei häiritse tämä homma mitenkään, päinvastoin.

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 21.10.2010, 17:42:38
Kun te Tomi ja Erik käytte koulua, luokkaa alempana, niin tuleeko teilläkin koulutyö joskus tielle?

Pidän huolen siitä, ettei tule. Kouluhommat hoidan päivisin, jotta mahdolliset selkeät yöt saisin hyödynnettyä mahdollisimman hyvin.

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 21.10.2010, 17:42:38
Itsellä kävi niin että tuossa noin kaksi vuotta sitten kirjoitin (näin jälki käteen) mielestäni aika huonosti, koska ei oikein ollut kokemusta tälläisille palstoille kirjoituksesta. Eihän siitä mitään tulisi jos kokemus puuttuisi . Sinullakin huomaa kuinka kirjoitusasu on parantunut ensimmäisistä viesteistä :smiley:.

Näin jälkeenpäin ajateltuna etenkin nuo minun ensimmäiset viestit olivat sellaista skeidaa, että oikein hävettää.  :oops:

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 22.10.2010, 12:20:17
Näin jälkeenpäin ajateltuna etenkin nuo minun ensimmäiset viestit olivat sellaista skeidaa, että oikein hävettää.  :oops:

Murheet pois, kehitys on aina hyvästä ja minustakin viime aikoina foorumille on ilmestynyt paljon junioreita ulosannilla ja sisällöllä, jolle moni aikamieskin kalpenee.

Pietari

Nimeni on Pietari Laakso ja asun soinissa. Ikää on 14 vuotta. (Mukavaa että täällä on edes muutamia melkeen saman ikäsiä  :wink: ) Olin kiinnostuin tähdistä jo joskus 6 vuotiaana kun olin eskarissa ja sieltä mentii johkin tähtitieteenseen liittyvään esitykseen.  Mutta harrastuksena alkoin vasta 2008 jolukuussa, kun katsoin kiikareilla kuuta ja venusta. Ensinmäinen kevät meni havaitessa 20x80 kiikareilla. Vuoden 2009 helmikuussa kävin lakeuden ursan tähtitornilla, näin siellä paljon upeita kohteita. Oman putken hankin 2009 syyskuussa synttäri lahja rahoilla. Nyt on havaittu reilu vuosi kaukoputkella ja monia kymmenia kohteita olen taivaaltä löyttänyt. Toivottavasti jatkossakin löytyy lisää.

suveli77

Hei,
täältä löytyy 34-vuotias perheenäiti (taidan olla jonkin sortin kummajainen varsin miesvaltaisella palstalla?) ja minulla on tähtiharrastuksesta kiinnostunut 4-vuotias poika. Hänen myötä hurahdin aiheeseen itsekin 2010 alkutalvesta. Olemme juuri liittymässä Ursan jäseneksi ja asustelemme Helsingissä.
On pakko opetella tähdet, planeetat sun muut, jotta voin kertoa niistä pojalleni, joka ei vielä osaa lukea. :cheesy:
Poika tällä hetkellä erityisen kiinnostunut Jupiterista ja toivoisi näkevänsä sen ja suurimmat kuut putkella. Olen yrittänyt selittää, ettei kuva sitten "ihan yhtä hieno" kuin Hubblen ottamat..Poika oppi hetkessä ulkoa kaikki planeetat ja niiden suurimmat kuut ja muistaa kertakuulemalta missä tähdissä mikäkin planeetta majailee kullakin hetkellä. Selittää näitä sitten päiväkotikavereilleen, jotka tietenkin huuli pyöreänä  :grin:.

Koko tammikuu oli melkoisen pilvistä, mutta nyt ollutkin varsinaisen hienoja, selkeitä öitä. Lastenhuoneen ikkunasta ihailemme näin helmikuussa Orionin tähtikuviota, Jupiteria ja tietenkin kuuta. Tunnistamme myös Ison Koiran tähdistön Siriuksen, Karhunvartijan Arcturuksen, Leijonan Reguluksen, Pienen koiran Procyonin, tähdistön Kassiopeian ja tietenkin Ison karhun Otavan. Nyt on kolmen aikaan yöllä (kun käyn hoitamassa yöllä vauvaa) mielestäni näkynyt Neitsyessä Saturnus ja Spica.

Joka päivä tulee katsottua Ursan sivujen tähtikarttaa.

Vain kiikarit/kaukoputki puuttuu!! Olemme ihailleet teidän muiden hienoja kuvia. Meillä tietysti tavoitteena päästä tähtitornille tiiraamaan sekä joskus saada kiikarit/putki sekä hyvä kamera yms varusteet. (no, täytyy varmaan aloittaa siitä kiikarista, vaikka mummo kyllä sanoi että sillä olisi joku vanha pieni kaukoputki 80-luvulta jalustan kanssa varastossa  :azn:)

Hyviä bongaussäitä kaikille!

Timpe

Lainaus käyttäjältä: suveli77 - 16.02.2011, 22:29:08
täältä löytyy 34-vuotias perheenäiti (taidan olla jonkin sortin kummajainen varsin miesvaltaisella palstalla?) ja minulla on tähtiharrastuksesta kiinnostunut 4-vuotias poika. Hänen myötä hurahdin aiheeseen itsekin 2010 alkutalvesta. Olemme juuri liittymässä Ursan jäseneksi ja asustelemme Helsingissä.

Tervetuloa foorumille ja hyvän harrastuksen pariin; pienestä se tämäkin touhu alkaa meistä jokaisen kohdalla eli jostain vain herää kiinnostus tähtiin ja tähtiharrastukseen. Teillä tuo taitaa mennä jo suvussa, jos kerran mummokin panttaili tähtikaukoputkea omassa varastossaan! :laugh:
- Timo Inkinen

hm

Lainaus käyttäjältä: Tomi.K - 20.10.2010, 20:44:52
Viime keväänä sain erittäin vakavan sairauden, johon on vain yksi parannuskeino, sairaus nimeltään kaukoputkikuume...

Voi, voi, otan osaa. Asia on kuitenkin niin ikävästi, että tauti ei välttämättä parane. Monilla sairaus vain pahenee ja voimistuu vuosien myötä. Taudin kuvaan liittyy oheisvaivoja ja alttiutta sivusairauksille, joista mainittakoon linssikaukoputkikuume, apokuume, ccdkuume ja kamerahorkka. Tälläkin foorumilla on lukuisia kroonisia potilaita, joille ei ole enää mitään tehtävissä.

Hannu Määttänen / Porin Karhunvartijoiden passiivinen perustajajäsen

Jorma Koski

Taudin oireisiin saa lievennystä ihailemalla Ursa Kaivopuiston tornin putkia ja hienoa Mathis-jalustaa

http://www.ursa.fi/ursa/torni/laitteet.html

tai halimalla Ursan Orimattilan havaintokeskuksen laitteistoa Artjärven kylän Tähtikalliolla,
varsinkin lähes metrin pääpeilillä varustettua Astrofoxia

Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

hant69

-Ikä 50 ja risat
-harrastukset kaikki muu paitsi mikään urheilu
-vaikutus alue Nummi-pusula nykyään
-Kaukoputki Skylyx 70/700
-nykyinen päähärrastus vaimon hevostallin rakentaminen