Lapimmies.
Olen syntynyt vuonna 1970, vuoden pimeimpänä päivänä, Muoniossa. Kello oli tuolloin 05:17.
Normaalien muistamattomien vuosien jälkeen, kävi ilmi että olen kiinnostunut kaikenlaisista teknisistä laitteista, kuten putkiradioista, porakoneista, moottorisahoista jne.
Koulua kuljin Muonin peruskoulussa. Koululta oli matkaa kotiini noin 3 km. Bussipysäkille taivaltaessani (500m) ihailin kaunista tähtitaivasta, revontulia sekä täydenkuun valaisemaa maisemaa.
Sänkyni oli ikkunan alla, josta saatoin nähdä (valosaasteettoman) tähtitaivaan aina kun oli selkeää. Siinä nuoren pojan ajatukset vilistivät. Kuinka upealta nuo kaikki näyttää. Äitini huomasi kiinnostukseni ja sain lahjaksi "tähdet ja avaruus" kirjan. Se oli joskus 1981 (tjsp). Sehän sai minut syttymään tarkempaan tiirailuun.
Olinkohan 13.v kun aloin aktiivisesti tarkkailemaan tähtitaivasta, opiskelin kirkkaimmat tähdet ja kirjoitin havainnostani A5-kokoiseen vihkoon. Siellä oli havainnot vilkkuvasta satelliitista, Andromedasta, Orionista jne. Meillä oli myös 8x50 kiikarit. Niillä tiirailin kanssa, ja olen ihan varma että silloin huomasin "ohikatsomisen". Kun kiikareilla katsoi Andromedaa, ei sitä meinannut nähdä, mutta ohikatsomisella se selvästi erottui. Kiikareiden ongelma oli heilunta ja vapina. Niimpä askartelin 1984, teräsputkesta ja vanerista kiikarille jalustan. Sen verran hitsi pysyi käsissä, että tuo onnistui yläasteen käsityötunnilla. Sen jälkeen tuli paljon lisää merkintöjä "Päiväkirjaan". Venus, Mars, Jupiter ja Saturnus. Ne olivat pisteitä vain, paitsi Venus jonka vaiheet pystyi "aavistamaan" kiikarillakin.
Aloin olemaan sen ikäinen, että tytöt alkoivat kiinnostamaan, joten pikkuhiljaa aktiivinen tarkkailu jäi vähemmälle. Muutin 1987 rovaniemelle opiskelemaan, jolloin koko harrastus unohtui. Aina kotona käydessäni kuitenkin menin ulos ja ihailin tähtitaivasta, revontulia jne.
Rovaniemellä opiskeltuani ja armeijan käytyäni, työ vei minut Espooseen. Siellä kuluikin sitten aika vuoteen 2013 asti. Silti aina Muoniossa käydessäni, saatoin mennä ulos ihmettelemään tähtitaivasta ja sitä kuinka kaunis se on, minulla harmitti Espoon surkeat havainto-olosuhteet. Tähtitaivas ei koskaan näyttänyt kauniilta Espoossa, koska sitä ei juuri näkynyt. Muoniossa myös laajensivat katuvaloja siten, että nyt lähimpään katuvaloon on noin 300m. Paikka ei ole hyvä taivaskuvaukseen.
Nokian romahduksen takia tuli kengän kuva perseeseen, Äitini myös kuoli samoihin aikoihin (Isäni kuoli jo 1983).
Minulle tarjoutui paikka saksassa Berliinissä. Oma poikani oli jo 20 vuotias, joten samantien otin paikan vastaan. Asuin Berliinissä vuoden, ja aina kotitalollani käydessä ihastelin tähtitaivasta. Työt saksassa potkivat minut uuteen työhön ja samalla pystyin muuttamaan yhteen morsmaikkuni kanssa.
Morsmaikkuni talo on kohtuu hyvällä paikalla saksassa (Google mapsista voitte katsoa, An der Bergwiese 7, bad Schwalbach)
Olemme myös rakentaneet mökin hyvälle paikalle lapissa, viimeisen kahden vuoden aikana. (Osoitetta ei vielä virallisesti ole. ) Mutta se on Särkijärven itäpäässä ja noin 4 km on lähimpään katuvaloon. Olen siellä viimetalvena ihastellut revontulia ja tähtitaivasta. Se sai minut päättämään, että hankitaampa nyt sitten se harrrastekaukoputki jota olen lapsesta asti haaveillut. Nyt se hankintaprosessi on käynnissä. Jalusta on jo hankittu, vain putki puuttuu ja fokuseri ja guidauskamera ja okulaarit ja lämmityspannat ja, ja ....:D
Tuo tekninen osaaminen/kiinnostuneisuus aiheutti mm. seuraavaa:
Mökkiin päätimme hankkia KNX-taloautomaation. No se hankittiin. Yllätys tuli konffauksen kanssa. Konffaaminen olisi maksanut 65€/tunti. Ihan peruskonffauksen tekeminen olis maksanut arviolta 2500€ AJattelin, ettei tuo nyt niin rakettitiedettä voi olla. Kävin jotain KNX/DALI webinaareja läpi, ostin konffaussoftan ja konfaasin älysähköt itse. Aikaa meni rutosti, mutta lopputulos tyydyttää. Liitteenä on kuva käyttöliittymän etusivusta.
Joten jos minä tuon KNX:n selätän, niin kyllä minä astrokuvauksenkin voin oppia.
Ammatiltani olen tietoliikenneteknikko. VUodelta 1994. Joten ammatilani ei ole enää mitään käyttöä nykymaailmassa.
PS:Jos joku haluaa joskus vuokrata mökkiä Särkijärvellä tai taloa Muoniossa. Olen avoin tarjouksille.
UGH. Olen puhunut, jag har talat. :D