Nimimerkin takana...

Aloittaja MarkoM, 24.08.2006, 00:30:54

« edellinen - seuraava »

Marko.J

Tervetuloa mukaan saludo ja muut uudet tulokkaat!  :grin:

Mukavasti ovat Saturnus ja Jupiter tarttuneet kameraoptiikallakin!
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

LK

Ikää ei ihan vielä kolmea kymmentä. Tähtiharrastus alkoi tieteenkuvalehtien lukemisesta, ja taivaan tuijottelusta. 1997 muistaakseni liityin Ursaan, ja on enemmän ja vähemmän tullut tehtyä havaintoja. Pääasiassa olen ne yhdistänyt retkeily- ja kalastusharrastukseeni, kun monesti ne suuntautuvat kauas kaupunkien valosaasteista niin siellä sitten on nähtävääkin.

Olen puhtaasti visuaalihavaitsija, kuvauksesta en ainakaan vielä ole innostunut, vaikka tähtimaisemakuvaus kieltämättä on mielenkiintoinen aihepiiri. Erittäin paljon kiinnostaa kosmologia, mustat aukot ja pallotähtitiede.

Savosta kotoisin, nykyään Tampereen valosaasteessa. Kaukoputkeni möin pois, nyt on vain yhdet kiikarit ja yksi maakiikari. Ison kaukoputken sijaan hankin varmaankin helioksen tähtikiikarit ja laadukkaan jalustan. Varsinaiselle teleskoopille en näe tarvetta, kun asun 3. kerroksessa aivan keskustan liepeillä ja parveke on ahdas.

Kirjoittelin 2005-2007 tähtitiede aiheisia uutisia Tähtitiede.com sivustolleni, ja sitten lyhyen aikaa Avaruus.fi sivustolle.  Astronettia seurasin sen alkutaipaleista saakka, ja tälläkin foorumilla olen nyt toista kertaa kun alkuperäiset tunnukseni hävitin jossain vaiheessa. Tulevaisuudessa on haaveena päästä tekemään 'tähtivaelluksia' ympäri Maapalloa pimeisiin paikkoihin. Ja muistaa vihdoinkin vierailla TaUrsan tornilla...jäsen olen ollut jo syksystä saakka.

EeroV

#152
Terve tästäkin suunnasta!

Olen vasta aloitteleva harrastaja ja ikääkään ei ole kertynyt vielä kuin semmoiset 17 vuotta. Olen kiinnostunut kaikenlaisesta avaruuteen liittyvästä.

Harrastukset
- Tähtitiede
- Ilmailu (lentokoneiden kuvaaminen lähinnä)
- Lukeminen

Yhdistykset
- Ursa

pikkuteemu

Virallista pohjaa käyttäen:

Harrastukset:
   Tähtitiede (1978-84, 2011-)
   Valokuvaus (henkilö/muotokuvaus)
   Taiji

Kiinnostukset (tähtitieteessä):
  DS, Sumut, Galaksit
  Kosmologia, Fysiikka

Yhdistykset:
   Tampereen Ursa + Iso Ursa (Lehden takia)
   TT-kamerat

Havaintovälineet:
   Kiikarit 8x40, 11x70

Kamerat:
   Nikon D80
   Fuji F20
   Vaihtelevasti filkkavirityksiä..
Objektiivit:
   Kitti ja Nikon 35/1.8 DX


|  lisätiedot tuolta
v

AndreiA03

Morjensta! Terveiset Helsingistä! Elikkä ikää on 16. Aloitteleva harrastaja. Minua kiinnostaa hyvin paljon avaruus ja varsinkin tähtitiede! Olisi mukava tutustua teihin ihmisiin! Joita kiinnostaa avaruusaiheiset asiat.

Harrastukset:

*Avaruus
*Tähtitiede
*Historia
*Pyöräily
*Luonnossa liikkuminen

Yhdistykset:
*Ursa

tomppa

Tervetuloa! Täällä foorumilla on paljon mukavaa porukkaa ja viisaita, jotka varmasti osaavat vastata kaikkiin kysymyksiin, joita mieleen pilkahtaa.  :wink:

tähtityttö


Lainaus käyttäjältä: AndreiA03 - 26.01.2012, 22:04:59
Morjensta! Terveiset Helsingistä! Elikkä ikää on 16. Aloitteleva harrastaja. Minua kiinnostaa hyvin paljon avaruus ja varsinkin tähtitiede! Olisi mukava tutustua teihin ihmisiin! Joita kiinnostaa avaruusaiheiset asiat.

Harrastukset:

*Avaruus
*Tähtitiede
*Historia
*Pyöräily
*Luonnossa liikkuminen

Yhdistykset:
*Ursa

Tervetuloa myös minun puolestani ja oikein mukavia tähti säiti sinne myös! Toivotaan, että alkaa enemmän tulemaan kirkkaita iltoja/öitä, jotta pääsemme kaikki vauhtiin oikein kunnolla.

Kannattaa muuten kysellä tältä foorumilta kaikkea, koska täällä on fiksuja tähtitiedeläisiä, jotka auttavat mielellään kunhan vaan uskaltaan suunsa aukaista.  :cool:

pappa

Lainaus käyttäjältä: AndreiA03 - 26.01.2012, 22:04:59
Morjensta! Terveiset Helsingistä! Elikkä ikää on 16. Aloitteleva harrastaja. Minua kiinnostaa hyvin paljon avaruus ja varsinkin tähtitiede! Olisi mukava tutustua teihin ihmisiin! Joita kiinnostaa avaruusaiheiset asiat.

Täällä on Pappa, aikaa siihen kun olin sinun ikäisesi on kulunut paljon, ei kuitenkaan kuin silmänräpäys jos mittarina pidetään tähtiä, planeettoja ja muita vakituisia kiertolaisia jotka edelleen menevät samoja ratojaan. Nyt sinun aloittaessa harrastuksesi on maailma kuitenkin muuttunut ja tarjontaa tällä sektorilla on huikeasti enemmän kuin silloin joskus. Tähtitiedettä voi harrastaa nykyään vaikka pelkästään tietokoneen äärellä ja tutkimalla sen kautta mitä on löydetty ja mitä havaitaan. Tohtorin väitöskirjojakin on tehty pelkästään internetiin perustuvien havaintojen perusteella käymättä koskaan kaukoputken luona.

Itselläni on kultaisena lankana kulkenut koko harrastaja-ajan havaitseminen omin silmin. Ei ole mitään sen hienompaa kun näkee itse omilla silmillään jonkin kohteen ja katsoo sitä juuri sillä hetkellä. Kynät ja paperit ovat myös ikiaikaisia keksintöjä ja edelleen käytössä, niitä minä suosin edelleen ja luultavasti näin menettelen loppuun asti. Aineistoa on kertynyt satoja sivuja, kirjoja on hyllymetri, valokuvaus on muuttunut digitaaliseksi mutta periaate on edelleen sama, kuva hetkestä.

Optikkan laatu on parantunut huikeasti alku-ajan himmeistä laseista ja pienistä peileistä. Itse kuitenkin suosin edelleen näitä melko pieniä laitteita ilman automatiikkaa. Vanhemmiten on kuitenkin alkanut kaipaamaan vaikkapa sitä seurantamoottoria ja se saattaa tulla mutta muuta en kaipaa koska pidän edelleen vain siitä katselusta, kirjoittamisesta ja piirtämisestä. Toivotan sinulle oikein antoisia harrastushetkiä ja uusia oivalluksia loputtoman avaruuden meren äärellä.

Lämpimästi sinut tervetulleeksi toivotaen, omasta puolestaan: Pappa.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

pete 65

Tervehdys täältä Mäntsälästä.Elikkä olen 47v.mies.Kiinnostuin tähdistä jo ala-aste aikana.Aikaisemmin en ole tänne kirjotellu,paitsi tohon kaupustelu puolelle joskus.Ursaan kuulun,mutta itse toiminta on rajoittunut tähän omaan kerhoon,jonka ainoa jäsen olen :azn:.Kalustoa on jonkin verran eli 10" SW dobson ja kiikarit ja jotakin pientä siihen lisäksi.Muita harrastuksia,RC-lennokit,ulkoilu ym.ym.Että sellaista täällä Mäntsälän suunnalla.t.Pete

Jarkko.Alatalo

Saatan olla väärässä seurassa :rolleyes:

Minä en osaa ottaa mitään vakavasti vain puuhastelen yksikseni.

Harrastukset:
Päiväperhoset
Linnut
Luonnonvalokuvaus
   
Kiinnostukset (tähtitieteessä):
   Kuljen pää pilvessä ja jalat maassa...ei vaan minua kiinnostaa taivaan "tapahtumat" joita näkee paljain silmin.Jotain oon saanu kuvattuakin...

Yhdistykset:
Raahen eläinsuojeluyhdistys
linnunsuojeluklubi Birdlife Suomi
Suomen luonnonvalokuvaajat
Pohjoisen luontokuvaajat
Raahen kameraseura
Perhostutkijainseura
PPLY
KPLY

Eli luonnon sekakäyttäjä  :wink:


micko

Hei vaan

Aloittelen tähtiharrastusta apuvälineiden kanssa vasta kolmatta viikkoa. Pidempään jo ihmetellyt taivaan ilmiöitä paljain silmin ja suunnitellut kaukoputken ostamista. Vihdoin sain aikaiseksi.

Olen tätä kirjoittaessa juuri 28 täyttänyt fyysikko Turun seudulta. Koulutuksen puolesta vähän tietämystä taivaan ilmiöistä, mutta eipä siitä osaamisesta tunnu nyt paljoa hyötyä olevan.

Tähtien lisäksi harrastan tietotekniikkaa. Ohjelmointia ja Linuxia tarkemmin.

Erinäisissä yhdistyksissä on tullut oltua mukana pitkään, mutta suurin osa niistä liittyi opiskeluaikoihin. Ursan jäsen olen, mutta missään paikallisyhdistyksessä en. Vielä ainakaan.

Välineet:
Sky-Watcher Skyliner 200 ja sen mukana tulleet okulaarit "Super 10" ja "Super 25".
Kuusuodatin.
Canon PowerShot SX200 IS, johon asensin CHDK:n. Vielä en ole tuota testaillut. Muutamat kuvat ihan kameran omalla softalla olen ottanut, mutta no... Ei niistä sen enempää.

Aloin kirjoittaa bloginkaltaista harrastuksestani lähinnä omaksi iloksi. Kuten sivuilla sanon, on se myös nettikoodaamisen opetteluprojekti. Graafiset taidot vähän loppui kesken tuon ulkoasua luodessa, siksi noin ruma. Osoite sivulle on http://ellipsis.fi/~mhjlai/tähti.
Mikko Laine
Mosstack, koodaamani tähtipinoamissofta
Blogini
Kaikki kuvani on otettu yhdistelmällä Canon EOS 1100D, 200/2.8L II USM ja Eq3-2 ellen ole toisin sanonut.

Ransu

Tervetuloa mukaan Mikko! Täältä saa vastauksia myös käytännön harrastuskysymyksiin
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

jperala

Harrastukset:
•Taivaalle tuijotus
•Valokuvaus
•Ammunta (30 vuotta)

Havaintovälineet:
•Helios Evostar 102/1000 + EQ3-2
•Kiikari 10*50

Kamera:
•Sony Alpha A55

Objektiivit
•Sony 18-55
•Sigma 24-105
•Minolta 70-300
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

pappa

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.Alatalo - 05.03.2012, 21:48:05
Saatan olla väärässä seurassa :rolleyes:
Eli luonnon sekakäyttäjä  :wink:

Et ollenkaan, täälläkin on lintumies ja luonnonsuojelu yhdistys henkilö (Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys ja Itä-Hämeen luonnonsuojeluyhdistys, bongariliitto ja Birdlife tietenkin lintuyhdistysten kattojärjestönä). Sitä paitsi linnut käyttävät geoidimme magneettisia napoja suunnistaessaan ja onpa tähdistöäkin pidetty ainakin isompien lintujen suunnan näyttäjinä öiseen muuttoaikaan.

Lisäksi täältä löytyy akvaristi ja kiviharrastaja, näitä en ole muuten aikaisemmin listannut.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Iida M

Terve! Olen 13-vuotias Mäntsälässä asuva tähtiharrastaja. Olen ollut kiinnostunut avaruudesta lähes koko ikäni mutta varsinainen kipinä syttyi kun  katsoin kaverini kaukoputkella kuuta. Kuu oli aivan älyttömän upea, ja sen kraatterit näkyivät selkeästi ja kirkkaasti! Aloin lukea avaruus kirjoja ja etsin taivaalta tähtikuvioita. Sain veljeni vanhan kaukoputken(60/500) ja aloin katsoa sillä kuuta, planeettoja ja joitain sumujakin. Myöhemmin kaverini pyysi minua mukaansa Ursan tähtitornille kaivopuistoon. Tornilla katsoimme Jupiteria ja orionin sumua (M42). Innostukseni avaruuteen vain nousi ja nousi. Aloin ottaa vielä tarkemmin selvää galakseista ja kaukoputkien osista yms. Pian liityin ursan jäseneksi! Tähän päivään asti olen etsinyt lisää ja lisää tietoa tähtikuvauksesta, kohteista ja kaikesta muusta. Yksinkertaisesti sanottuna rakastan tätä harrastusta! Nyt monien vuosien jälkeen on aika päivittää kalustoa ja tähdätä kohti uusia kohteita. Uusi kaukoputki onkin jo ylihuomenna tulossa.  :wink: