Nimimerkin takana...

Aloittaja MarkoM, 24.08.2006, 00:30:54

« edellinen - seuraava »

wictro

Heräteostoksena Lidlistä Meade etx-70at, kun olen aina (tähti)kaukoputken halunnut.

Villestar mainostaa ko putkea "lapsille tarkoitettuna", mutta kelvatkoon, kun en paremmasta tiedä :)

Vettä vaan sataa ja harmaata on, niin ei pääse testaamaan mitä ylhäällä näkyy. Töissä kattelin hallin toiselta puolelta pieniä lcd-näyttöjä korvikkeeksi.

Noissa "mitä tulee tietää" ohjeissa ei suositella alle 100mm linssin putkea, mutta toisaalta kehotetaan alottamaan silmillä ja kiikarilla.

On tuo nyt mun kiikareita kireempi vehje, mutta iskinkö käteni **** ?


Lisähuomiona, että tuohonkaan ei juuri nyt olis ollu varaa, että 300€ hinta ois ollut kielteinen ostopäätös.. :P


.wic
Mika Wiemers - Kouvola

jussi_k_kojootti


Onkohan tämä nyt jo neljäs kerta kun alan esittäytymään, aiemmista yrityksistä tuli tolkuttoman pitkiä introspektioita,
vaikka lyhyestähän se pitäisi virsi kaunis .... ;)

Sijainti: Oulu
Ikä: 35
Ammatti: Ohjelmoija/ohjelmistosuunnittelija ja kaikkea muuta semmoista; gradun tehnyt (mutta paria tenttiä vaille) fyysikko.
Perhe: avokki ja taapero
Harrastus:  Alkoi parisenkymmentä vuotta sitten kesäloman myötä, kun kotiin ilmestyi 80-luvun vuosikerrat T&A:ta.  Pimeitä
odotellessa ahmin lehtiä yhä uudelleen ja idoleerasin Pekka Parviaista ja muita (ds-)kuvaajia siinä missä James Hetfieldiä.  Pimeiden tultua opettelin tähtikuviot ja kiikarihavainnointia, kunnes käyttööni ilmaantui n. 6cm linssiputki altaz-jalustalla -- ilman opettajaa.  Ja siihen se havainnointi oikeastaan sillä erää tyssäsikin, ei riittänyt miehenalulla kärsivällisyys ja ymmärrys siihen ettei saman tien A) löytänyt kohteita B) pystynyt kuvaamaan.  Päätin kuitenkin että Vielä Jonain Päivänä teen oman kaukoputken ;D

Kiinnostus taivaaseen ja luonnontieteisiin kuitenkin säilyi -- osa siitä oli imetty jo äidinmaidosta -- ja päädyin siis fysiikkaa opiskelemaan.  Matkan varrella alkoi valkenemaan niin optiikan salat kuin Ha-kanavan syvempi olemus, ja yliopiston laveilla kaistoilla oli hyvä seurata Hubblen (ja myöhemmin muidenkin) alati upeammaksi käyvää kuvavirtaa.  Joskus n. 2002 olosuhteet olivat yhden talven verran yllättäen sellaiset että valosaastetta ei ollut käytännöllisesti katsoen ollenkaan, ja tuolloin tuli lojuttua varmaan parin kuukauden yöt retkipatjalla järven jäällä kiikareilla tai paljain silmin taivasta kartoittaen.  Edelleen "varsinainen" kiinnostuksen kohteeni oli deepsky, mutta nyt en enää niin hermostunut siitä etten sitä varsinaisesti saanut näkökenttääni.  Mutta taas tilanteet muuttuivat, ja kaupunkiin palattuani vilkaisu taivaalle tuntui lähinnä huonolta vitsiltä ...

Aika tarkalleen vuosi sitten ostimme digipokkarin jälkikasvun ikuistamiseen, ja hetihän sitä piti kokeilla taivaallekin.  Kun yhdestä kuvasta sitten löysin Misamin, alkoi kuumottamaan ja pahasti.  Wikipedia tuntui yhtäkkiä riittämättömältä, ja kun suunnilleen samoihin aikoihin selvisi että J-P:kin kuvaa keskeltä karmeinta valosaastetta, alkoi putkibudjetin kokoonhaaliminen.   No, pienituloisellakin pienperheellä on monta rahareikää, ja lamakin siinä kehotteli varovaisuuteen ... kesälomalta palatessa laukussa oli isältä lainaan saatu 'ylimääräinen' Canon 400D ja siihen pari vanhaa telelinssiä, ja niiden kanssa pääsi hienosti harjoittelemaan ds-kuvankäsittelyä.  Ensimmäinen putki jonka silloin vuosi sitten ajattelin ostaa oli Astromaster 130EQ, ja vaikka ennen lopullista tilausta ehdin valita varmaan 20 erihintaista ja -tasoista putkea, Astromasterin sitten myös lopulta ostin.  Ja miten kävi 20v deepsky-kuvauksesta haaveilleelle?  Liki ensitöikseni, putkenkäytön perusteet opeteltuani, lankesin aivan totaalisesti Kuuhun, jota olin suorastaan ylenkatsonut koko putkiprojektin ajan (luulisin jopa sanoneeni jollekin että "kuuta nyt ei viiti katella, mutta jo plejadit ..."). 

Joten tässä sitä mennään, vähän vanhana mutta siltikin aivan, aivan vihreänä -- kuusuotimen vihreänä! -- harrastajana.  Pirulliset kelit se nyt pukkasi, juuri kun oli pääsemässä vauhtiin, mutta toisaalta minähän olen *aina* tykännyt myös internet-astronomiasta ;)

Taas tästä tuli romaani, mutta tulkoon!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Antti

Lainaus käyttäjältä: Librari - 24.11.2009, 04:56:43
Moi vaan kaikille
Jos sitä uskaltaisi ilmoittautua. :rolleyes:
Foorumia tulee luettua todella ahkerasti, kirjoittaminen jää vähemmälle.

- Harrastukset: tähtitiede, tähtivalokuvaus, luontokuvaus, elektroniikka puuhastelu.
- Yhdistykset: Mikkelin Ursa ry, Ursa
- Kaukoputket: 60/700 linssituubi, Celestron Omni XLT 150
- Muut "havaintovälineet": Kiikari 7x50, Tähtitorni maaseudulla
- Kamera: Canon 30D
Mukava kuulla että Mikkelistäkin löytyy lisää tähtiharrastajia. Paikallisen tähtiyhdistyksen Mikkelin Ursan  toiminta on pyörähtänyt mukavasti käyntiin. Tervetuloa mukaan!
Jep. Mukava nähdä täällä muitakin Mikkeliläisiä. Kovin montaa tähtiharrastajaa en Mikkelistä tunnekaan. Ja vaikka olenkin tähtitiedettä jo jonkin aikaa harrastanut, en silti ole Mikkelin tähtitornilla kertaakaan käynyt. Omilla välineillä olen pärjäillyt varsin hyvin.
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

Olli

Privet vsem!

Esittäydyn nyt sitten mäkin.
Eli tämmönen venäläis-suomalainen oon.
Pääasiassa lueskelen foorumia, kirjottaminen vähän vähemmälle jäänyt.

Harrastuksiin kuuluu tähtitiede, urheilumiekkailu ja musiikki.
Ikää löytyy kohta 15.
Asuinalueena Oulu.
Havaintovälineet ovat tällä hetkellä vain paljas silmä (rillien kera) ja joku surkia 8x21 kiikari. Ehkä jouluksi sais vaikkapa jotain muutakin.


Aapeli

Moi kaikki

Harrastan leikkimielistä ....en nyt sanoisi että tähtitiedettä, ehkäpä olisi parempi sanoa että taivaan tutkiskelua.  Sukupuoli mies, Keskipohjanmaalta Kymenlaaksoon muuttanut 40v. Työ, muut harrastukset ja koulutus eivät mitkään liity tähtitieteeseen, siis täysin uusi harrastus minulle tämä "tähtitiede".

Tavoitteena kehittyä vuosien kuluessa:
Tunnistamaan ja löytämään yleisimmät tähtikuviot, löytämään ilman tähtikarttoja ja kompasseja  syväntaivaan kohteet  tai ainakin muutamia.
Jatkaa kuun kuvaamisen harjoittelemista ,miinimaallisella kalustolla.
Opetella kuvien käsittelÿn ja pinoamisen niksit.
Jossain vaiheessa hommata erillinen kuvausputki seurannalla ja kelpo kamera.

Sitten eläke vuosilla alkaa koko päiväiseksi Avaruuden tutkijaksi, istua keinutuolissa ja fundeerata elämän tarkoitusta.
Kävelykeppi kädessä linkuttaa ulos ,  kiivetä portaat ylös ja ihailla omasta tähtitornista aukeavaa tähtitaivasta.
Esitellä jälkikasvulle tähtikuvioita ja noin vaan löytää hetkessä henkeäsalpaavia kohteita lapsen lapsille esiteltäväksi. Jotka katsovat minua ihaillen ja totevat : vau oletko  todella käynyt tuolla?

Siinä maltillinen tulevaisuuden suunnitelmani, ei siis mitään suuruuden hullutuksia.


Amatööri

Minäkin nyt uskaltaudun tänne..  :undecided:     

Ikä: 13
Harrastukset: Taivaan tiirailu, lukeminen.
Erikoistunut: Planeetat, galaxit
Havaintovälineet: Mars 66 linssikaukoputki 60/700, kiikarit
Yhdistykset: ei ole

En minäkään niin vanha ole...

pappa

Tervetuloa nuoret ja vähän vanhemmatkin, sanotaan että moottoriurheilu on parasta paikan päällä. Niin on avaruudenkin tutkiminen paljain silmin manuaalisesti ilman gotoa ja digiä kuten edellä todetaan.

Mielipiteitä on monia, nauttimistapoja sitäkin enemmän. Kaikille on tilaa :grin:
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Potnapekka

Jospa minäkin ilmoittautuisin

Nimi on Pekka, ikää kohta 52, asun eteläisellä Pirkanmaalla. Työn puolesta paljon ulkona maaseudulla ja kaikki ympäristössä kiinnostaa. Taivaan havainnointi alkoi kun opin lukemaan almanakkaa 60-luvulla. Vanhemmat ei osannut juuri vastata kun kyselin mikä on kiertotähti tai miten sellaisen erottaa tavallisesta tähdestä.

Eniten pidän ihmettelystä. Siksi harrastus on edelleen ruohonjuuritasolla ja leviää kaikkeen ja kaikkialle. Vähän Konsta Pylkkäsen tapaan.

Aiemmin esiinnyin nimimerkillä teluiden.

Pekka

jtbo

Oma ikä on 35, hyvänen aika, mustahan on tullut vanha  :shocked: :cry:

Juu, no aina olen ollut utelias ja ihmetellyt miten kaikki toimii, jotenkin tähtiharrastuksen aloitus tuli ajankohtaiseksi vasta tässä pari vuotta sitten, kun muutin maaseudulle, jossa pääsee vähän tuota valosaastetta karkuun.

Rasitteena on nuorena vallinnut korkea oivaltamisen taso, älytesteissä on tullut yli 180 pistettä, mutta sitten iski joku pöpö, joka vei pitkäksi aikaa teholle ja nykyään taitaisi se satkukin olla tiukassa, vaan en anna sen suotta häiritä, oivaltamisen sijaan pitää opetella ja monta kertaa ennenkuin pysyy asia päässä, siinäpä tämä tähtiharrastus onkin hauskaa jumppaa, kun yritän taltioida tähtikuvioita mieleen.

Autoharrastaja ja joskus omaksi iloksi tulee kilparadallakin pyörittyä harjoittelemassa, tai sanotaanko joka kesä uusiksi opettelemassa, kun se muistikin meni siinä sairastamisen lomassa vähän kehnoksi.

Töissä tulee sitten juostua silloin kun niitä on, reissutyöt on ainoita joissa pysyy mielenkiinto yllä, joten jokapuolella tätä maata on tullut kuljettua ja tulee kuljettua vastakin.

Inhoan kulutushysteriaa, sekä sen myötä täyttä piittamattomuutta jätevuorien kasvusta ja ihmisten hyväntahtoisuuden väärinkäyttöä, kannatan ekologisuutta järkevästi toteutettuna, ei rahaa byrokratiaan ja hienoihin lausumiin, enemmänkin takapihalla kierrätyksellä uusioenergiaa on oma näkökulma ekologisuuteen, sekä tietty se kestävyys, ei se ole ekologiaa että uutta vaihdetaan jatkuvalla syötöllä, itse kannatan siis vanhaa joka palvelee vielä pitkään ilman jatkuvaa huoltoa.

Tosin aika retrohenkinen muutenkin, ennemmin 60-luvun tuote kuin 2010 tuote, suksetkin on hyvät 40-luvun mallit sauvoineen :cheesy:

Nimi on netissä JTbo, kasvokkain jotain muuta, tämä nykyaika :rolleyes:

vesa k

#114
Hei

Olen syntynyt 1955 Helsingissä. 1979 Tele ins HTOL:stä, Sen jäkeen (Inetelin Edit: pitää olla Intel) FAE pohjoismaissa (silloin kun prosessori oli 8080, 8085 ja vihdoinkin 16 bittinen 8086) Nokiassa niin datassa kuin telenoikialla.
Kaakkois-Aasiassa silloin kun Nokian liikevaihto oli sama kuin Eriksonin Liikevoitto.
Aina kiinnostunut kaikesta. Kysyy paljon joskus (toivottavasti vain joskus) ärsyttää.
Yrittäjä vuodesta -90.
Aika kiinnostunut tähtitieteestä ja kvanttimekaniikasta.
Laitteisto:
Celestron cpc 9,25"
Atik 16IC
Philips toucam
Maxim DL
Thesky 6 pro

Täytyy opetella kuvankäsittelyä.
Tykkään keskusteluista.
Koittakaa kestää
Vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

TähtiJussi

#115
Terve! Olen 8lk. käyvä nuori.

-Harrastukset:

  • Astronomia, valokuvaus, postimerkkeily, juoksu ja kyykkä
-Havaintovälineet:

  • SkyWatcherin 8" dobson eli Skyliner 200
  • Kiikarit 7*50
-Kamerat:

  • Canon PowerShot A610
  • Canon EOS 1000D
  • Yashica FX-3 [kinofilmi]
-Kiinnostunut:

  • Kemia ja fysiikka
  • Muut luonnontieteet
  • Liikunta
  • Puu- ja metallityöt
Muuta: Harrastus alkoi vuoden 2008 keväällä, jolloin ehkä vähän tyhmiäkin kysymyksiä esittänyt.

Ps. Tällekkin foorumille on kertynyt paljon nuorisoa ja se on hyvä että löytyy muitakin samanikäisiä.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Villem

Piti sitten itekkin laittaa  :grin:

Ikä: 14
Paikkakunta: Helsinki
Harrastukset: Tähtitiede, jalkapallo ja pyöräily
Yhdistykset: Ursa
Havaintoväline: Sky-Watcher 102 ja ikivanhat Rainbow kiikarit
Tähtiharrastusta jo vuodesta 2009

Nurinniska Observatory

Ikä: 34
Harrastuksia: tähtitiede, taide, elektroniikka, eläimet (meillä on pari vuohta, kanoja, kissoja ja koira), Ladan korjaaminen, laiterakentelu yms...
Asuinpaikka: Verttuun kylä Kankaanpäässä, oma vanha talo jossa kantovesi yms (sähköt sentään löytyy...)
Koulutus: LuK (teoreettinen fysiikka), gradu vaiheessa jo vaikka kuinka monetta vuotta
Työpaikka: ei missään nyt, teen gradua kotona.
Lapsuudenkoti: Torniossa
Tähtiharrastusta takana n. 20 vuotta.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Gronjyr

Ikä 27

Helsingissä asustelen vaimon ja pojan kanssa. Havainnointi ja kuvaus tapahtuu pääasiassa Lohjan suunnalla (n.50km Helsingistä). Sieltä olen liikkeelle ponkaissut niin harrastuksen kanssa ja muutenkin.

Harrastuksia tämän lisäksi on kitaransoitto, laulaminen, kirjoittaminen ja valokuvaus. Ennen myös lenkkeily, mutta nyt pitkä sairasloma tuon estänyt.

Tutkinto löytyy mediapuolelta. Liikkuvan kuvan/valokuvauksen saralta. Myös värikäs elämä kuuluu koulutukseen.

Tällä hetkellä olen siis piiitkällä sairaslomalla. Ennen sitä toimin muutaman vuoden rakennusalan yrittäjänä.
Olen myös tehnyt TV/elokuva-alan töitä jonkin verran. Pari vuotta hartwall areenalla toimin myös Jokrujen DJ:nä yms. muuta sekalaista.

Tähtiharrastus alkoi joskus 10-vuotiaana. Liityin silloin Lohjan ursaan. Haaveilin T&A:n sivuilla olevista kaukoputkien kuvista jne...
Ostin sitten silmäparin avuksi kirpparilta vanhat ja jykevät 7x50 kiikarit, joista oli hävinnyt toinen okulaari. Eli kaukoputken lailla sillä sihtailin.
Muistan elävästi pitäneeni havaintopäiväkirjaa ja ensimmäinen kohteeni oli m31 galaksi. Sen tuijotin lähes puhki.
Sitten harrastus hieman taantui teinivuosina.

Liityin Ursaan reilu vuosi sitten. Ostin käytetyn kaukoputken SW 200/1000, mukana akromaatti 60/700 viime keväänä. Rakensin siihen aluksi dobson jalustan.
Kesällä löytyi sitten HEQ-5 käytettynä sekin ja pääsi sitten tuota tähtikuvausta harjoittelemaan.

Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

tomppa

#119
Kaipas pitäisi munkin vähän päivitellä.. Elikkä olen Tomi ja asustelen Porin seudulla. Tähtitieteestä olen ollut kiinnostunut lähestulkoon aina, mutta harrastukseksi tätä on voinut kutsua sellaiset 5 vuotta. Ursaan tuli liityttyä siinä 2006 vuoden paikkeilla, ja tämä teko kannatti, koska mukana tulee alan paras lehti, joka on erittäin monipuolinen. (terveisiä T&A:n toimitukselle) Taivaalle on tiirailtu aina, mutta aktiivisempi tiirailu alkoi siinä vuoden 2007 Marsin opposition aikoihin, jolloin kävin ensimmäistä kertaa tiirailemassa Porin karhunvartijoiden tornilla.

Eniten olen kiinnostunut planeetoista, sekä niiden havaitsemisesta. Planeetat on kaikki havaittu ja toisia on tutkittu toista enemmän. Myös kaikenlaiset havaintovälineet ovat mielestäni kiinnostavia. Kiinnostusta on myös muita luonnontieteitä kohtaan.

Kun sitten vihdoin ja viimein sain sen ensimmäisen kaukoputken, muuttui koko harrastus täysin. Aloin löytää aina vain uusia ja toinen toistaan hienompia kohteita, vaikka kaukoputken koko (10 cm) rajoittikin DS - kohteiden seuraamista. Olen todennut, että en olisi voinut aloittaa paremmalla putkella, kuin Skymax 102. Koska tuo putki on erittäin kompakti ja siinä on polttoväliäkin riittävästi. Ainoa huono puoli putkessa on, ikävä kyllä, sen jalusta.  :sad: Putki tarvitsisi ehdottomasti vähintään EQ-3 - jalustan.

Viime syksynä liityin Porin Karhunvartijoihin, joka oli harrastukseni kannalta paras teko ikinä. Tässä porukassa olen saanut todella paljon hyviä neuvoja, sekä käynyt hyviä keskusteluja. Yhdistyksen Celestron C11 - putkea olen oppinut myös pikkuhiljaa käyttämään, mutta goto - ohjelmassa on PALJON opittavaa..
Meillä on todella hyvä ilmapiiri ja hauskaakin on.  :grin:

Viime keväänä sain erittäin vakavan sairauden, johon on vain yksi parannuskeino, sairaus nimeltään kaukoputkikuume. Noh, aloin selailla netistä informaatiota ja aloin miettimään putken kriteerejä. Ensimmäinen oli, että putken on ehdottomasti olla kuljetettava, toinen oli, että putken piti olla vähintään 8'' ja kolmas oli, että siinä piti olla seuranta. Loppujen lopuksi päädyin Celestonin 8'' CPC - putkeen, koska sen jalusta oli tukeva, putki oli jotenkin liikuteltavissa ja siinä oli kivasti polttoväliä. Sillä on tullut tehtyä hyviä havaintoja.

Tuossa oli vähän harrastukseni historiaa ja nykyisyyttä. Kannattaa muuten käydä Karhunvartjoiden tornilla tiistaisin.  :wink: