Kaukoputkisuosituksia hintaluokassa 200 - 400 euroa?

Aloittaja Spaca, 15.05.2007, 17:47:26

« edellinen - seuraava »

Spaca

Vähän oli liian pieni lahjashekki  ;D joten joutuu vähän omistakin laittamaan, mutta tässä tapauksessa rahan sijoittaminen varmasti kannattaa. Tällä hetketkellä ykkösvaihtoehto on dobson ja tarkemmin SkyWatcher Dobson 200/1200mm. Todennäköisesti sen päädyn tilaamaan. Alkuun voi katsella visuaalisesti kohteita ja mikäli harrastus vie lopullisesti mukanaan niin sitten hommataan kallis seurantajalusta kuvaamista varten tai tehdään sellainen itse. Tosin taitaa noita kuvia saada kuusta ja suurimmista planeetoista ilman seurantaakin?  ??? Deep sky vasta vaatii seurannan? Tämä kuva rohkaisi valitsemaan dobsonin, kyllä tuolla jalustalla pystyy melkein missä vaan tukevasti taivasta katsomaan.

Tällä hetkellä mietin enään lähinnä sitä, että mitä tarvikkeita tilaisin heti samalla kertaa. Barlowin ja suotimia vissiin ainakin... Ideoita?
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Spaca - 28.05.2007, 21:21:20
Alkuun voi katsella visuaalisesti kohteita ja mikäli harrastus vie lopullisesti mukanaan niin sitten hommataan kallis seurantajalusta kuvaamista varten tai tehdään sellainen itse.

Hmmm....mikähän ajaa ostamaan valokuvausvermeet, jos harrastus vie mukanaan ??? Paremminkin, jos visuaaliharrastus vie mukanaan niin valokuvausvehkeillä ei tee mitään...
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.05.2007, 08:41:05
Hmmm....mikähän ajaa ostamaan valokuvausvermeet, jos harrastus vie mukanaan ??? Paremminkin, jos visuaaliharrastus vie mukanaan niin valokuvausvehkeillä ei tee mitään...
Eipäs saivarrella  :D Tunnen kyllä itseni.  ;D Siinä vaiheessa kun innostus on huipussaan, niin velipojalle ja muillekin tutuille pitää olla olla heti lähettämässä jos jonkinlaista hämärää kuvaa todisteeksi, että tällainen pilkku piste tuli taivaalta havaittua.  :D
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Spaca - 29.05.2007, 09:36:40
jonkinlaista hämärää kuvaa todisteeksi, että tällainen pilkku piste tuli taivaalta havaittua.  :D

Saivarrellaan vielä hieman...koska elämäntehtäväni on levittää ds-havaitsemisen iloja niin suosittelen ennemmin piirtämään sen havainnon, kuin ottamaan kameralla :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Spaca

Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

jaava

Toisaalta jos haluaa nähdä enemmän, on kamerointi yksi keino. Toinen tietty kasvattaa putken apertuuria. Ja optiikan laatua. Sekä havaintopaikan ja ajankohdan hyvyyttä.

Niin ja voihan tietysti tehdä tietokoneohjelman joka simuloi kaukoputkea ja otta sillä kuvia. Pääsee eroon ilmakehän haitallisista vaikutuksista, kehnosta optiikasta ja kameran epäideaalisuuksista.
Tätä minä olen yritellyt viimeaikoina innokkaasti. Ensimmäisiä kuviakin jo saanut.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Poro

Lainaus käyttäjältä: jaava - 29.05.2007, 15:53:32
Niin ja voihan tietysti tehdä tietokoneohjelman joka simuloi kaukoputkea ja otta sillä kuvia. Pääsee eroon ilmakehän haitallisista vaikutuksista, kehnosta optiikasta ja kameran epäideaalisuuksista.
Tätä minä olen yritellyt viimeaikoina innokkaasti. Ensimmäisiä kuviakin jo saanut.

JV
Olisi hienoa nähdä ja verrata näitä sinun bittiavaruus kuvia normaalin avaruuden kuviin?
Oletko mahdollisesti javasta vääntäny kyseisen ohjelman?
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

jaava

Offtopic juttua - kun saan ohjelman valmiimmaksi pistetään uusi aihe ja oikeaan ryhmään.

Olen kirjoitellut sitä C++:lla, johtuen vaan sen tuttuudesta. Toistaiseksi olen saanut aikaiseksi vain geometrisen optiikan taikoja ja hieman yritellyt difraktion mallinnusta. Jos löytyy hyviä vinkkejä tai ideoita, otan mielelläni vastaan.

Tässä yksi ensimmäisistä kuvista kaksoistähdestä (muistaakseni Maksutov-Gassegrain ja fokus hieman pielessä, en muista kuinka paljon noilla oli kulmaeroa):



JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Spaca - 28.05.2007, 21:21:20SkyWatcher Dobson 200/1200mm

Nyt se on sitten tilattu! Toivottavasti hymyilyttää yhtä paljon vielä siinä vaiheessa kun paketti saapuu. Onneksi tuollainen dobsoni pitäisi olla suht helppo kasata, ettei mene hermot heti alkuunsa.  ;D

Tilasin URSA:lta Aurinko- ja kuusuotimet sekä SkyWatcherin Barlowin, jota voi myöhemmin käyttää myös kamera-adapterina kunhan järkkärin saan hankittua. Mukaan lähti vielä pokkarikamera-adapteri tuolle vanhalle canonin S10 pokkarille. Syksyllä olisi tarkoitus ostaa joku pieni ja hyvä okulaari, jotta päästäisiin lähelle tuota dobsonin teoreettista maksimisuurennosta. Talvella järjestelmäkamera ja sen perään seurantajalusta.  :D Eli rahanmenoa on jo kovasti tiedossa, vaikka en ole vielä edes putkea livenä nähnyt. Mukava nähdä sitten keväällä, onko suunnitelmat toteutuneet ja vielläkö on yhtä kova innostus.

Nyt vaan pitäisi aika saada jotenkin kulumaan siihen asti, että putki saapuu. No sitä varten liityin URSA:n jäseneksi, niin saan alkuvuoden lehdet luettavaksi. Seuraavaksi kirjastoon...  8)

Kiitos kaikille tässä topicissa mielipiteitä ja ohjeita antaneille! Tämä on ollut opettavaista! Varmasti tulen pyörimään tällä keskustelupalstalla myös tulevaisuudessa!
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Keke

optical systemsin toimitukset kestävät aivan liian kauan! vanhempani tilasivat minulle tuon saman putken jo huhtikuussa eikä ole vieläkään tullu  :'( :'(
Aleksi Flyktman

Spaca

Kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Minulle lupasivat lähettää putken 12.6.2007. Huomennapa se nähdään eteneekö tilaus...
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Keke

Aleksi Flyktman

Spaca

No, vähän venähti tuosta 12. päivästä. Eilen tuli UPS:ltä viestiä että putki olisi rahdissa tulossa. Nyt jännittää... Kannatti muuten tilata pari viikkoa takaperin, jolloin sai vielä 50e halvempaan hintaan putken kuin tänään. Hinnat on pompsahtaneet ylöspäin... :)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

J-M

Lainaus käyttäjältä: Oscuro - 15.05.2007, 18:40:23
Oikeassa olet, vaatii tasaista alleen.

No joo - ei sen nyt niin kovin tasaista tarvitse olla. Dobsonien pohjassa on kolme tuttia, joiden varassa jalusta lepää. Ne ovat yleensä noin kaksi senttiä korkeudeltaan, niiden varassa se lepää aika tasapainoisesti. Kalteva maasto voi olla ongelma, mutta kyllä sekin aika kalteva saa olla, ennekuin putki alkaa kääntyilemään itsestään. Alppirinteet ovat sitten asia erikseen.

Itse päädyin dobsoniin paitsi halvemman hinnan vuoksi niin myös juuri siitä syystä, että jalustan virittelyyn ei tarvitse haaskata havaintoaikaa. Eikä vielä ole tullut sellaista paikkaa vastaan, etteikö sieltä sitä neliömetrin tasaista aluetta löytyisi.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Spaca

#44
Lainaus käyttäjältä: J-M - 20.06.2007, 12:26:14Itse päädyin dobsoniin paitsi halvemman hinnan vuoksi niin myös juuri siitä syystä, että jalustan virittelyyn ei tarvitse haaskata havaintoaikaa. Eikä vielä ole tullut sellaista paikkaa vastaan, etteikö sieltä sitä neliömetrin tasaista aluetta löytyisi.
Samat perustelut itselläkin. Halvempi hinta, helppo ja nopea pystyttää. Lisäksi tulin siihen tulokseen, että putki on loppujen lopuksi loistava kompromissiratkaisu planeetoille ja syvälle taivaalle tuossa hintaluokassa. Ja jos loppujen lopuski tähtikuvaaminen vie mukanaan, niin ei se seurantajalustan hinta n. 400e maksa oikeastaan paljon mitään... :)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas