Kaukoputkisuosituksia hintaluokassa 200 - 400 euroa?

Aloittaja Spaca, 15.05.2007, 17:47:26

« edellinen - seuraava »

Spaca

Olen saamassa valmistumiseni johdosta rahoitusta jonkin pienen haaveeni toteuttamiseen ja olen suunnitellut hankkivani putken hintaluokassa alle 300e.
Tällä hetkellä vaihtoehtoni ovat VilleStarilta löytyvät:
Optica/Astrun Phenix peilikaukoputki. 150/1500 199e
Konusmotor 130/1000 255e

Olen lueskellut näitä teidän juttuja ja tiedän suurin piirtein mihin speksien pohjalta ehdokkaani pystyvät, mutta kaipaisinkin henkilökohtaisia kokemuksia lähinnä käytettävyydestä ja itse putken ja jalustan laadusta kestävyydestä.

O/A:ta puoltaa halvempi hinta ja vähän paremmat (?) speksit ja jälkimmäistä taas lisävarusteet. Varsinkin kamerateline planeettakuvia varten vakiona ja elektroninen fokusointi. Onko tuosta elektronisesta fokusoinnista oikeasti hyötyä? Olisihan mukava saada Saturnuksesta kuva, kun sen näkyviin sitten joskus saan.

Kumpaa te kokeneemmat suosittelisitte ja miksi? Entä löytyykö kyseisessä hintaluokassa parempaa?
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Oscuro

Jos kuvaaminen ei ole etusijalla niin suosittelen dobson -putkea. (ja ihan vaan vinkikinä, tähtibasaarissa minulla on myynnissä pieni dobson  ;)) Dobson putki on helppokäyttöinen ja tuohon hintaluokkaan saat melko mukavan kokoisen. Toki dobsonillakin voi kuvata, mutta se vaatii sitten seurantajalustan (maksaa muistaakseni n. 400€).

Jos haluat enemmän katsella planeettoja kuin ds-kohteita, niin linssiputki taitaisi olla parempi vaihtoehto. Joku paremmin tietävä korjatkoon, jos olen väärässä :D
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Spaca

Kyllä se dobsonkin periaatteessa mukava vaihtoehto olisi, mutta 400e seurantajalustasta on aika paljon. ;) Tarkoitus on aloittaa kuusta ja planeetoista sitten pikkuhiljaa siirtyä ds:ään. Kuuta ja planeettoja varmaan tulee kuvattua, mutta Deep Sky kohteita tuskin pystyy kuvaamaan noilla vaihtoehdoilla, varsinkaan pokkareilla. Tärkeä ominaisuus putkelle on myös se, että putki on kohtuullisesti (autolla) kuljetettavissa pois täältä Oulun kaupungin valosaasteesta pois. Tuohon Konusmotoriin tulisi mukana ainakin kuljetuslaukku, tiedä sitten tuosta toisesta.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Oscuro

No eihän sitä seurantajalustaa pakko ole heti ostaa. Opettelet käyttämään kaukoputkea ja ihailet kohteita viuaalisesti, ja sitten jos aikaa/halua riittää niin ostat seruantajalustan ja kokeilet kuvausta. Ja kuutahan pystyy kuvaamaan ilman seurantaa, tosin itse en ole siinä onnistunut kun syystä tai toisesta kamera ei halunnut tarkentua kunnolla.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Spaca

Dobsonin jalusta taitaa olla myös ongelma, eli jos lähden putken kanssa jonnekin maalle valosaastetta pakoon ja pellolle tiirailemaan, niin putken tukeva asettaminen taitaa olla aika vaikeaa?
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Oscuro

Fakta on vain jähmeä mielipide.

Spaca

Lisätäänpä vielä, eli tarkoituksena on tosiaan löytää optimi vaihtoehto, jolla voisi katsella planeettoja tarpeeksi suurella suurennoksella, mutta valovoima riittäisi myös joidenkin kirkkaimpien deep sky havaitsemiseen.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Jore

Miten olis villenkellon SW 130/650 peiliputki? hinta 249 ja eq 2 jalustalla. Tuollakin saa otettua jo pokkarilla tarpeelliset valotus ajat eli noin 15s ilman tähtien venymistä? Muutenkin teräväkuvainen putki. Tosin Eihän tuo mikään hirmu iso putki vielä ole.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Spaca

Sky Watcher olisi varmaan ainakin laadultaan luotettavampi vaihtoehto? En tiedä sitten kuinka hyvän arvion suorituskyvystä saa tuolla Telescope Calculatorilla, mutta Saturnus esimerkiksi näyttäisi kuitenkin melko pieneltä tuon SW:n speksien asetuksilla.  ???

VilleStar on myynyt aikaisemmin Optica/Astrun 150/750 ja nyt sivuilla näyttäisi olevan tuo halpa Optica/Astrun Phenix 150/1500 myynnissä 199e, jota mainostetaan samalla tavalla TM-testivoittajaksi. Onkohan putkea oikeasti "pidennetty" vai onko kyseessä virhe nettisivuilla? Lähetin Villen Kellolle mailia, mutta eipä nuo ole ainakaan vielä vastanneet...
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Spaca

Lueskelin läpi noita SkyWatcherin malleja ja löysin pari uutta mielenkiintoista putkea listaan. Taidan valita jommankumman seuraavista riippuen kuinka iso shekki sieltä ensi viikolla lahjojen mukana kolahtaa:  ;D

SkyWatcher 130/900mm EQ-2 Telescope 209e
SkyWatcher 150/1200mm EQ-3-2 Telescope 339e

Onko kukaan aikaisemmin tilannut tuolta Optical-systemssiltä? Ilmeisesti luotettava firma? UPS-kulut eivät vaikuta hinnan päälle pahalta...
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

xpro

Minulla olis myynnissä tuo malli mutta uudempi (130/650) jalustoineen...onhan tuo ihan hyvä alkuputkeksi ja sillä varmasti pärjää niin kauan kun ite vain haluaa.
Yleensä kaukoputki kuume iskee ja sittten on vain "pakko" hankkia joko isompi tai yrittää liittyä APO putkien maailmaan!

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Spaca

Kiitos tarjouksesta. Mietin ensiksi kyllä käytettyäkin vaihtoehtona, mutta tuntuu että en voi ostaa lahjaksi käytettyä. Edes itselle...  :)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

xpro

Kannattaa myös käydä telescope-service.de sivuilla ja katso jos sieltä bongaisit putken!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Spaca

Kiitos vinkistä! Täytyypä katsella läpi. Muutkin linkkivinkit ovat tervetulleita.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

MaZa

TAL-1:kin olisi vaihtoehto tuossa hintaluokassa.