Meade LXD 750 vastaan Neq-6

Aloittaja Tane, 23.03.2012, 00:00:04

« edellinen - seuraava »

Tane

 Sain käyttööni Meaden jo liki 20 vuotta vanhan jalustan LXD 750.Se ei ole mekaanisilta osiltaan kuin 2,5 kiloa painavampi Eq-6 jalustan vastaavia mutta sanotaan olevan kantokyvyltään kaksinkertainen(n.38kg).Kun sattui käymään niin että oli myös tämä Eq-6 asettaa vertailuun niin tein viidentoista minuutin valotuksia molemmilla 107/700 Triplet APO-putken läpi Atik 16hr kameralla.Tuon Meaden suhteen olisi saanut olla joku isompi putki käsillä.Kun laitteita kiireessä joutuu pilvimassojen vyöryessä vaihtelemaan niin sata varmaa tulosta ei saa.Vaatisi pitemmän ajan ja paneutumisen.Piti kuitenkin koettaa kun tuota Meadea ei kuvausjalustaksi mielletä.Ehkä siinä joku saa näkymään erottumista puoleen tai toiseen.Käsitelty kuvia ei ole,eipä olisi taitojakaan.Itse huomasin sen että kun PHD lähtee ohjaamaan niin Meade vaatii odotella muutaman minuutin ennenkuin asettuu.Näkyy vaikkapa tuossa Trial galaksien kuvassa soikeina tähtinä kun ei ole maltettu odottaa.
Celestron C14,

Ransu

Onnittelut jalustahankinnasta, tuota Meaden 750:ä ei luultavasti kovin montaa kappaletta Suomesta löydy. Sen verran uteliaisuudesta netistä katsoin että todella jykevän näköinen jalusta on kyseessä. Onko tuo sinun tripletti APM:n listalla oleva?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Tane

#2
 Kiitos!Putki on Sky-Watcherin 120/600 akromaatista mutta objektiivi tosiaan on APM:n 107/700 ns."SuperApo".Se on FPL-53 mutta ei sentään kalleimpia laatuja. Strehl 95 seutuja.Tuon jalustan otin kun arvelin että menee ainakin visuaalisessa mielessä isommankin newtonin tai vastaavan kanssa.Mekaniikka siinä on säilynyt ehjänä kun on ollut kuormana ainoastaan tähän saakka se Meaden 178 ED putki,noin 19 kiloinen ja jota varten jalusta silloin 1992 suunniteltiin.Ehkäpä siitä voisi yrittää saada jonkinasteiseen kuvaukseenkin kykenevää...
Celestron C14,

Tane

#3
 Näyttää että epätasaisellakin seurannalla varustettu jalusta hieman ojentuu kun lyhentää guidauskameran valotusaikoja.Se vaatii tosin hyvän seeingin.Siinä mielessä alan tajuta tuota adaptiivista optiikkaa jota käytetään seurannan apuna.Käytin Meade LXD:llä 0,2 ja 0,5 sekä 1,5 sekunnin valotuksia Qhy-5 guidauskameralla ja PHD-ohjelmalla.Kuitenkaan 0,2 sekuntia ei tuonut enää parannusta.
Celestron C14,

Tane

 Jalustan sisälle ei oltu aivan äsken katsottu niin teinkin sen ja tuollaista löytyi esimerkiksi RA-puolelta.Puhdistin ja laitoin uudet rasvat.Olen lukenut että näistä on tehty vielä kuvauskelpoisia vaihtamalla pienet servomoottotit vähän suurempiin askelmoottoreihin,joita saa ainakin Astroelekronicilta.Hammasvaihteet vaihtuu hihnaan.Samalla on ohjaus uusittava.Oli tarkoitus vielä koettaa mitä puhdistus vaikuttaa mutta aikomukseksi se taisi jäädä.Kun laittaa virrat niin Ra-moottori lähtee menemään kovinta nopeuttaan eikä välitä kapulan komennoista.De puoli toimii moitteetta.Harmi kun en ole sähköspesialisti vai auttaisiko sekään?
Celestron C14,

Tane

 Noiden hammaspyörien moottorin vastaisella puolella(missä tuo musta nuppi on)on hyvin ohut pyörivä levy jota kohden on asetettu noin neliösentin kokoinen ohut metalliliuska saman suuntaisesti.Liuskan kautta menevät käskyt kapulasta moottoriin.Kun purin ne tarkistaakseni hammastuksien kunnon niin tuo liuska unohtui takaisin asennettaessa.Samalla irtosi yksi neljästä johdosta jotka menevät ohjauskapulasta tuohon liuskaan.Siksi moottori paineli vain yhtä ja suurinta nopeutta.Vielä kun sain hajotetuksi toisen moottoriin menevän johdon niin laite mykistyi tyystin.Tinasin johdot ja aloin asetella sitä liuskaa paikoilleen.Yrityksen ja erehdyksen tie vei lopulta tyydyttävään lopputulokseen.Eilen jalusta horisi vielä miten sattui mutta nyt alkoi totella ohjausta.Neljäkymmentä minuuttia pysyi guidaus ainakin kohdallaa.Valoisuuden takia saa enää juuri 4x10 minuutin otoksen mutta jalustan kokeilun vuoksi piti vielä yrittää.Tähtikuvausten osalta kausi on pulkassa.
Celestron C14,

Tane

#6
 Asetin Meaden jalustaan SW-304 f/5 newton putken.Minulla on ollut aiemmin kymmenen tuuman Skyliner Eq-6:n päällä.Se putki painoi pantoineen ja kiskoineen noin 14 kiloa.Mutta vaikka peilien kokoero on "vain" kaksi tuumaa,niin johan on putkilla painoeroa!Tämä kaksitoista tuumainen on pantoineen ja Losmandy kiskolla 24,5 kiloa,eikä siinä ollut vielä edes etsintä eikä okulaaria.Eli rankka urakka olisi Eq-kuutoselle.Meade tuonkin kantaa hyvin.Omien kahdenkymmenen kilon lisäpainojen päälle vaati ladata yhden kympin lisää,kuitenkin tankoa saa työntää vähän sisäänpäin vakauden parantamiseksi.Autoguidaus pysyi kohdallaan sen reilun puolituntia alustavaksi kokeeksi.Muutenkin tuossa newtonissa riittää haastetta,että pitäisi vielä jalustan kestokykyä pelätä...Siis vaikka autoguidaus pysyy kohdallaan niin se vasta antaa suuntaa sille että tähdet kuvissa ovat pyöreitä...
Celestron C14,

Tane

 Laitan vielä juttua että miten 12 tuumainen hoituu jalustalleen.Kun jaksaa nostaa putken 35 senttiselle jakkaralle ollaan pitkällä.Ensin putki kiini ja sen jälkeen painot tankoon.Eq-6:n jalat lyhensin joskus kymmentuumaista Skylineriä varten.Vieressä näkyy Meaden oma jalusta kolmen tuuman putkijalkoineen.Painoa jo reilu 20 kiloa.Sen piti suoriutua silloin alkujaan 178 F/9 refraktorin liikuttelussa.Parhaimmin nämä toimii kuitenkin kiinteällä pystytyksellä.
Celestron C14,

Timpe

Täällä on LXD 750:stä pätevän tuntuinen testiartikkeli: http://www.astromart.com/articles/article.asp?article_id=640
(Tuon kirjoittajana on ilmeisesti CN:n foorumilta tuttu nimimerkki "Eddgie", jos rivien välistä luin oikein. Ts. pikkutarkka kaveri, jonka tietämys on hyvää tasoa.)
Toinen sivu (http://www.chuckhawks.com/telescope_mount_list.htm) luokittelee oikeastaan vain tuon LXD 750:n kantavuuden suhteessa muihin GEM-jalustoihin.

Näyttäisi siltä, että olet löytänyt sangen hyvän jalustan itsellesi, Tane :cheesy:
- Timo Inkinen

Tane

#9
 Kun sain SW-304 F/5 putken meni toista viikkoa että sää antoi hieman myöten tutustumiseen.Oli aikaa suunnitella ja asensin 9x50 etsinputken guidaamiseen ja 6x30 pikkuputken etsimeksi.Kun on kookas newton laitoin etsimen niin alas että samalla yltää jalustan säätimiin,lukitsimiin toisella kädellä.Tasapainotus sellaiseksi että putki pysyy kohdallaan ilman kiinnittimiä.Olin toissa talvena jo harjoitellut kaksi tuumaa pienemmällä ja Eq-6 jalustalla.Tuossa viikolla sentään pilvien välissä sain kahdeksan minuutin valotuksen Atikilla jossa tähdet pysyi pyöreinä.Laitoin 1pin ja koetin 15 minuuttia.Teki viivaa kuin tulitikkuja.Guidaus oli kokoajan kohdallaan.Vaihdoin miniläppäriin,jota en yleensä käytä kun se vaatii Atikin väliin minilyhyen johdon toimiakseen(tehot ei riitä).Tähdet pysyi taas pyöreinä.Siinä on uudempi Artemis versio.Tuli todettua yksi syy lisää jos tähdistä tulee viivoja.Kannattaa tarkistaa tietokoneeseen asennetut ohjelmat että pelaavat keskenään.Olin jo sitä mieltä ettei 12 tuumainen tottele Meaden jalustaa.Mutta ei raja tullut siellä vastaan vielä...
Celestron C14,

Tane

#10
 Meade LXD 750 jalustan päätyminen minulle on ollut sattumien summaa...Pari vuotta sitten ostin Eq-6 jalustan ja sovittelin siihen kymmentuumaisen Skylinerin.Tuolloin alkoi ajatus itää kantokyvyltään luokkaa järeämmästä jalustasta.Luin vaikkapa Timpen kokemuksista etsiä sopivaa jalustaa isolle newtonille.Tilasin lopulta Losmandy g-11:n joka olisi kantanut ainakin kymmentuumaisen kuvauskuntoonkin viritetyn newtonin.Satuin tilaamaan vain väärästä paikasta.Lupasivat pelkkiä tuulentupia.Kyllästyneenä aloin katselemaan ulkomailta myytäviä käytettyjä.Silmä osui lopulta Saksalaisen foorumin ilmoituksiin jossa tätä Meadea kauppasi eräs Tanskalainen harrastaja.Otin yhteyttä,tiedustelin.Hinta oli aluksi ollut kaksi tonnia ja putosi lopulta tuhanteenneljäänsataan...Mielessä oli kyllä kunnon kokonaan uusi jalusta mutta tuolla Losmandy kauppiaalla oli minulta jo jalustarahat ja ei aavistusta miten niiden käy.Toisaalta olen ollut alunpitäen visuaaliharrastaja ja kokeillut kuvaamista vasta vajaa kolme vuotta enkä katso enää tavoittelevani maksimisuorituksia sillä saralla.Tanskalaiselta sain käsityksen Meaden hyvästä mekaanisesta  kunnosta ja tein kaupat.Kun tuohon hintaankin saa liki 40 kiloa kantavan jalustan niin voihan siihen tehdä tarpeellisia moottori ja muita päivityksiä.Nythän tässä toimii Goto vaikka en sitä yleensä käytä ja toiminta säätöineen on helppoa ja yksinkertaisempaa kuin jopa Eq-kuutosella.Siinä tämä on muinaisesine ettei ole valmistettu enää tällä vuosituhannella ja käytettyjäkin on liikkeellä erittäin harvoin.Tästä harrastelijat näkyivät vielä muuan vuosi sitten varoittelevan kun ei ole varaosia saatavilla.Jos elektroniikka pettää on siinä painava läjä romua.Nyttemmin näihin saa askelmoottoreita,sellainen onkin juuri tilauksessa.Oma servomoottori ja kuluneet vaihteet tekee epävakaata seurantaa joka näkyy hyvin planeettakuvauksessa isoilla suurennuksilla kun kohde seilaa tuon tuosta.Visuaalikatselussa se ei häiritse ja autoguidaus auttaa pitemmille valotuksille.Tavoite nelisen vuotta sitten alkaessa enemmän paneutua tähän harrastukseen oli saada ehkä Eq-6 luokan jalusta.Voi kai sanoa että tuo  toteutuu tässä nyt "kaksinkertaisena";Laatu on sama mutta kapasiteettia tuplasti.Otin selvää ja alunperin jalusta tehtiin kantamaan 178 ED putkea joka pelkän objektiivin ja tarkennuslaitteen kanssa painoi 19 kiloa ja oli 151 sentin pituinen.Tarkoitus on ollut ketjussa tuoda muun muassa kokemuksesta esille seikkoja mikä merkitys on jalustan kantavuudella ja nehän vahvistavat paljossa sitä mitä foorumillakin on usein todettu.
Celestron C14,

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tane - 11.09.2012, 00:44:10
...katselemaan ulkomailta myytäviä käytettyjä.Silmä osui lopulta Saksalaisen foorumin ilmoituksiin jossa tätä Meadea kauppasi eräs Tanskalainen harrastaja.Otin yhteyttä,tiedustelin.Hinta oli aluksi ollut kaksi tonnia ja putosi lopulta tuhanteenneljäänsataan...

Mielenkiintoinen kertomus siitä, kuinka tuo Meade LXD 750 päätyi haltuusi. Tuo taitaa olla (?) se toinen Suomeen tullut käytettynä yksityishenkilöltä Euroopasta hankittu jalusta, jos oma Gemini G41 Obs+ jalustani lasketaan mukaan. Vai onko noita paremman (yli 30kg) kantavuusluokan jalustoja päätynyt muitakin Suomeen yksityiskauppana?

Gemini G41 kantaa myöskin tuon 40 kg ja noin 27 kg 12" Newton-putki tuntuu melko sopivalta kuormalta tuon jalustan päällä. Kantavuus/euro -suhde on kyllä kokonaan LXD 750:n puolella, kun sait sen noin "halvalla" ja jalusta on muutenkin sellainen harvinainen "löytö". Toivotaan, että jalustan elektroniikka kestää eikä yllättäviä vikoja tule. Sen verran vinkkaan, että Astro Elektronik FS2 goto-kapulaa voinee käyttää monen muun jalustan kanssakin kuin tämän Gemini G41:n. Ainakin TS myy tätä vajaan 900€ hintaan ja kertoo yhteensopivuudesta näin: "...suitable for all equatorial mounts with bipolar stepper motors...".
Tuo voisi olla varasuunnitelma, jos Meaden elektroniikka joskus pettää :wink:
- Timo Inkinen

Tane

#12
 Meaden jalustan oston aikoihin aloin ottaa selvää sen parantelu ja korjaus mahdollisuuksista kun ulkomaan foorumeilla asiasta varoiteltiin.Otin yhteyttä Astroelektronikin Michael Kochiin ja hän sanoi kyllä järjestävänsä askelmoottorit joko FS-2 ohjauksella tai myös pelkät moottorit.Olin lukenut että Little Foot Vpover käy lähes kaikkiin askelmoottoreihin ja sitä Teleskop-Service myy alle kolmensadan.Kysyin myös Vpoverin valmistajalta Anand Rajivalta soveltuisiko ohjain noihin SECM3 moottoreihin ja sain myöntävän vastauksen mutta hän suositteli paranneltua Goto-ominaisuudet sisältävää Elegance Photo versiota(600 euroa).Nyttemmin sain tietää että Yhdysvalloissa Astronomy-Shoppe järjestää elekroniikkaa vanhoille Meaden tuotteille kuitenkaan moottoreita ei enää saa.Kun noilla OSDV:n pojilla Saksassa oli muista peruuntuneista kaupoista ylijäämää jäljellä vaadittava summa SECM3 moottoreihin niin pyysin heitä välittämään Astroelektronikilta.Kun ne joskus saa (Koch lupasi kahdessa viikossa mutta OSDV välikätenä saa tähänkin menemään aikaa...) niin voi etsiä vielä sopivaa ohjausjärjestelmää.Niin kauan saisi vanha elektroniikka kestää ja mitä olen lukenut,päivitys on auttanut seurantatarkkuutta...niissä rajoissa mitä 180 hammasvälitykselle pystyy.
Celestron C14,

Tane

 Tekemällä oppii.Kuvittelua oli että tietokoneohjelman viallisuus jotenkin sotki jalustan kulkua vaikka guidaus näytti pysyvän kohdallaan.Kiristin taannoin matoruuvia tiukempaan kun tuntui olevan klappia.Jo 13 kilon kuormalla pitemmillä valotuksilla (yli 10minuttia)venyi tähdet pitkulaisiksi.Kun laitoin newtonin eli painoa tuplasti ja kiristin vielä hiukan välityksiä niin syy paljastui.Nimittäin guidaus loppui minuutin päästä ja kapula käskytti vain pystysuuntaiset liikkeet.Jumi johtui liiasta matoruuvin kireydestä.Kun löysäsin niin tähdet ovat taas pyöreitä.On pieni kuusiokolo ruuvi jota hölläämällä ja kiristämällä säätö tehdään.Tämä jalusta pienen moottorinsa kanssa on siitä erityisen herkkä.Iso newtonputki opettaa muutakin...vaikkapa guidausputken paikan.Mieluusti samalla korkeudella kuin mistä putki on kiini jalustasta.Vähäinenkin tuulen aiheuttama värähtely alkaa jo sotkea mikäli guidaus tapahtuu ylempää tai alempaa.Mutta isommat systeemit kuuluisivatkin kupolien alle ja suojaan.Kyllä syyssäällä saa aika fakiiri olla saadakseen 12 tuuman putkella onnistuneita pitempiä valotuksia.Siinä konkretisoituvat,tulevat korostuneena esille tähtikuvauksen eri pullonkaulat.
Celestron C14,

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tane - 17.09.2012, 04:20:13
Iso newtonputki opettaa muutakin...vaikkapa guidausputken paikan.Mieluusti samalla korkeudella kuin mistä putki on kiini jalustasta.Vähäinenkin tuulen aiheuttama värähtely alkaa jo sotkea mikäli guidaus tapahtuu ylempää tai alempaa.

Tuuli sotkee muutenkin seurantaa myös OAG-ratkaisuissa, kun kuvataan suurilla Newtoneilla ilman tornin suojaa. Kirjoittelin tänne aiheesta:
   http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7984.msg91511#msg91511

PS. Kaikella ystävällisyydellä: tekstiäsi olisi mukavampi lukea, kun välimerkkien (.,;: jne.) perään tulisi se Suomen kieliopin mukainen välilyönti luettavuutta parantamaan (ks. link, "Pisteen jälkeen tulee välilyönti, paitsi jos seuraa loppusulje tai lainauksen lopettava lai­naus­merk­ki."). Kiitos!
- Timo Inkinen