"Kollimointivapaa" -putki astrokuvaukseen?

Aloittaja mals77, 07.03.2012, 23:42:51

« edellinen - seuraava »

Timpe

Kiitos Ransulle perusteellisesta vastauksesta. Jos tuon tiivistäisi Mikolle lyhyeksi vastaukseksi, niin "mikään ei tule ilmaiseksi tähtikuvauksen vaativassa harrastuksessa" :wink: Liki kaikki kaupalliset ratkaisut ovat tässä mielessä vajaita ja niitä joutuu parhaansa mukaan tuunaamaan suorituskyvyn optimoimiseksi. Sama pätee käsittääkseni myös Petri Kehusmaan (link) omistamaan huipputason automaattiobservatorioon, johon on sijoitettu "muutama kymppitonni" riihikuivaa käteistä täällä Hyvinkäällä.

Edit:
Lainaus käyttäjältä: Ransu - 01.04.2012, 10:00:20
PHD hoitaa sitten ohjelmallisen puolen, siinä olen yrittänyt hakea isolle putkelle sopivia arvoja, kuitenkin graafissa näkyy tuntiakselin suunnassa jatkuvaa edestakaisin sahausta jota en ole vielä saanut pois, kuvissa se näkyy hiukan venyneinä tähtinä.

Craig Stark on itsekin myöntänyt, ettei PHD oikein hanskaa suuria putkia ja sille on vaikeaa löytää sopivia parametreja. Olen itse havainnut saman ilmiön 1500mm polttovälillä, mutta olen pitänyt sitä ison Newtonin tasapainotuksen hankaluutena. Edes PHD:n DEC-korjauksen muuttaminen vain toiseen suuntaan (esim. North) tapahtuvaksi ei ole vienyt tätä ominaisuutta kokonaan pois. Nyt olen guidannut pari sessiota MaxIm DL 5:lla (päivityshinta LE:stä 310€) ja kas kummaa, tuo deklinaatiosuuntainen vatkaus on kadonnut liki kokonaan, vaikka muut kuvausroippeet ovat pysyneet samoina.
- Timo Inkinen

mals77

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.04.2012, 14:26:59
Kiitos Ransulle perusteellisesta vastauksesta. Jos tuon tiivistäisi Mikolle lyhyeksi vastaukseksi, niin "mikään ei tule ilmaiseksi tähtikuvauksen vaativassa harrastuksessa" :wink: Liki kaikki kaupalliset ratkaisut ovat tässä mielessä vajaita ja niitä joutuu parhaansa mukaan tuunaamaan suorituskyvyn optimoimiseksi. Sama pätee käsittääkseni myös Petri Kehusmaan (link) omistamaan huipputason automaattiobservatorioon, johon on sijoitettu "muutama kymppitonni" riihikuivaa käteistä täällä Hyvinkäällä.

Onko tässä nyt sattunut joku "tulkintakupru" tai väärinkäsitys? En ole ainakaan tietoisesti pyrkinyt luomaan sellaista mielikuvaa tai odotusarvoa, että mikään tulisi helpolla tai ilmaiseksi. Jos tällaisen tulkinnan on kuitenkin joku tehnyt kirjoitusteni pohjalta, haluan korjata väärinymmärryksen ja pyytää nöyrimmin anteeksi aiheuttamaani mielipahaa tai hämmennystä.

-Mikko-

Timpe

Ei ole mitään syytä pyydellä anteeksi, sillä enempikin tässä on kyse optimistin ja pessimistin näkökannoista :laugh:
Olen jotenkin rivien välistä saanut käsityksen uskostasi laitteistojen kyvykkyydestä hoitaa hommat kotiin automaattisesti, kun vain osaisi ostaa juuri oikeat laitteet kuhunkin tarpeeseen. Itselläni ei tätä "laiteoptimismia" suuremmin ole vaan enemminkin olen yllättynyt siitä, jos jokin härpäke oikeasti tekee sen mitä lupaakin täällä Suomen olosuhteissa. Siksi omista kommentistani voi lukea rivien välistä (ja suorempaankin) noita epäilyksiä laitteiden kyvykkyydestä eri yhteyksissä. Suurella rahalla näitä puutteellisen tekniikan aikaansaamia vastoinkäymisiä voi toki välttää, mutta kovin kalliiksi se tulee suhteessa näistä saatavaan hyötyyn. 

Tästä samasta asiasta kertoo esim. tuo Ransun lausahdus jalustoista:
"Jalustassa hyppäys parempaan tietäisi 5000-15000€ sijoitusta, riippuen hankkisiko nykyisen jalustojen "Nissanin" tilalle Audin, Mersun vai Porschen. Sijoituksella toki saisi oikeasti kuvaukseen sopivan jaustan, niille noin kymmenelle kunnolliselle yölle vuosittain Suomen nykyisessä vallitsevassa säätilassa."
Siksipä minäkin kuvaan nykyisin "Skodalla", kun mielestäni ei ole järkevää sijoittaa tähän touhuun yhtään tuota enempää rahaa ja luulen, ettei jalustan vaihto kumminkaan tee kuvaamisestani paljoakaan ongelmattomampaa.
- Timo Inkinen

mals77

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.04.2012, 16:56:40
Ei ole mitään syytä pyydellä anteeksi, sillä enempikin tässä on kyse optimistin ja pessimistin näkökannoista :laugh:
Olen jotenkin rivien välistä saanut käsityksen uskostasi laitteistojen kyvykkyydestä hoitaa hommat kotiin automaattisesti, kun vain osaisi ostaa juuri oikeat laitteet kuhunkin tarpeeseen. Itselläni ei tätä "laiteoptimismia" suuremmin ole vaan enemminkin olen yllättynyt siitä, jos jokin härpäke oikeasti tekee sen mitä lupaakin täällä Suomen olosuhteissa. Siksi omista kommentistani voi lukea rivien välistä (ja suorempaankin) noita epäilyksiä laitteiden kyvykkyydestä eri yhteyksissä. Suurella rahalla näitä puutteellisen tekniikan aikaansaamia vastoinkäymisiä voi toki välttää, mutta kovin kalliiksi se tulee suhteessa näistä saatavaan hyötyyn. 

Tästä samasta asiasta kertoo esim. tuo Ransun lausahdus jalustoista:
"Jalustassa hyppäys parempaan tietäisi 5000-15000€ sijoitusta, riippuen hankkisiko nykyisen jalustojen "Nissanin" tilalle Audin, Mersun vai Porschen. Sijoituksella toki saisi oikeasti kuvaukseen sopivan jaustan, niille noin kymmenelle kunnolliselle yölle vuosittain Suomen nykyisessä vallitsevassa säätilassa."
Siksipä minäkin kuvaan nykyisin "Skodalla", kun mielestäni ei ole järkevää sijoittaa tähän touhuun yhtään tuota enempää rahaa ja luulen, ettei jalustan vaihto kumminkaan tee kuvaamisestani paljoakaan ongelmattomampaa.

Kiitos tarkennuksestasi Timpe! Olen nyt investoinut tähän harrastukseen kaikkinensa >5k€, saamatta juuri minkäänlaisia tuloksia, joten luulen suhtautuvani tähän hommaan melko realistisin odotuksin. Olisin kuitenkin hullu (jota sukulaisteni mukaan jo olen), jos en uskoisi siihen, mitä teen ja sen tekemisen aikanaan tuomiin tuloksiin jo näilläkin "investoinneilla" ;) Terveenäkään ollessani, moottoripyöräilyä lukuunottamatta, en ole satsannut ikinä näin paljon taloudellisia paukkuja mihinkään harrastukseen. Tänään oikein ääneen päivittelin, mikä on se hulluus, joka pistää 95% fyysisesti toimintakyvyttömän ihmisen yrittämään jotsain näinkin haastavaa hommaa kuin Astrokuvaus, kun se on tunnetusti todella haastavaa terveen fyysisen toimintakyvyn omaavallekin, puhumattakaan siitä, että korkeatasoisia astrokuvia on jo entuudestaan netti väärällään ;)

-Mikko-

Kaizu

Tavoitteita pitää olla. Omalla kohdalla tähtiharrastus, moottoripyöräily ja viehekalastus kilpailevat tasapäisesti ykkösasemasta. Kalan kilohinta on myös melko kova, aika lähellä tuhatta euroa.

Kaizu
Kai Forssen

Jyrki

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 01.04.2012, 22:04:34
Tavoitteita pitää olla. Omalla kohdalla tähtiharrastus, moottoripyöräily ja viehekalastus kilpailevat tasapäisesti ykkösasemasta. Kalan kilohinta on myös melko kova, aika lähellä tuhatta euroa.

Kaizu

Minulla on vähän sama juttu (astokuvauksen lisäksi) moottoripyöräilyn kanssa ...tosi kalliita kilometrejä. Kalastus puolella kilohinta taas lähestyy ääretöntä, sillä ostin viime kesänä aika hyvät perhovehkeet, joilla en ole toistaiseksi saanut yhtä ainoaa sinttiä.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Timpe

Tsemppiä Mikolle ja toivotaan, että löydät itsellesi toimivat kuvauslaitteet. Kuvailemaasi sinnikkyyttä tarvitaan varmaan myös jatkossa kun (jos ;) kuvauslaitteistosta löytyy pikkupuutteita ja säädettävää. Yleisesti ottaen tämä harrastus tulee sitä kalliimmaksi, mitä suuremmalla putkella (pidemmällä polttovälillä) kukin yrittää tähtitaivaan kohteita kuvata.

Oman kaluston kokonaishintaa en ole edes laskenut, mutta jotain olen raapustellut tänne ja tänne "Harrastuksesi hintalappu?" -ketjuun. Tuossa listassa ei ole edes kaikkea viimeaikaista hankintaa, mutta tässä vaiheessa olen jo lakannut laskemasta. Listalta löytyy jälkikäteen selviä virheinvestointeja ja loistavia järkivalintoja, mutta kun näistä härpäkehankinnoista ei ennakkoon tiedä mihin laariin ne ajan myötä päätyvät. (Jos olisin tiennyt vuonna 2008 saman mitä nyt tiedän, niin kuvaisin nyt nykyistä fiksummalla kalustolla selvästi halvempaan kokonaishintaan.) C'est la vie! :grin:
- Timo Inkinen

mals77

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 02.04.2012, 19:13:59
Tsemppiä Mikolle ja toivotaan, että löydät itsellesi toimivat kuvauslaitteet. Kuvailemaasi sinnikkyyttä tarvitaan varmaan myös jatkossa kun (jos ;) kuvauslaitteistosta löytyy pikkupuutteita ja säädettävää. Yleisesti ottaen tämä harrastus tulee sitä kalliimmaksi, mitä suuremmalla putkella (pidemmällä polttovälillä) kukin yrittää tähtitaivaan kohteita kuvata.

Oman kaluston kokonaishintaa en ole edes laskenut, mutta jotain olen raapustellut tänne ja tänne "Harrastuksesi hintalappu?" -ketjuun. Tuossa listassa ei ole edes kaikkea viimeaikaista hankintaa, mutta tässä vaiheessa olen jo lakannut laskemasta. Listalta löytyy jälkikäteen selviä virheinvestointeja ja loistavia järkivalintoja, mutta kun näistä härpäkehankinnoista ei ennakkoon tiedä mihin laariin ne ajan myötä päätyvät. (Jos olisin tiennyt vuonna 2008 saman mitä nyt tiedän, niin kuvaisin nyt nykyistä fiksummalla kalustolla selvästi halvempaan kokonaishintaan.) C'est la vie! :grin:

Kiitos Timpe! On lohdullista huomata, että muutkin ovat investoineet suhteessa poskettomia summia ja joskus jopa "turhaan"   :tongue: Tää on kuitenkin niin "välineurheilulaji", että romua kertyy väkisinki. Toisaalta ainakin mulle tuo vermeiden hankita ja näpläys on enemmän ku puoli ruokaa tässä lajissa ;) Jokainen ihminen panostaa lopulta kuiten siihen, mitä arvostaa. Toisille biletys on elämäntapa, joka sananmukaisesti imee vuositasolla tuhansia euroja. Toiset pistää saman rahan matkusteluun ja jotku hullut astrokrääsään  :tongue: Jokainen tavallaan.

-Mikko-