Olkoon tämä toinen kaukoputken arvioimiseen käytetty thread jonka olen tällä foorumilla tehnyt, ensimmäinenhän koski
Celestron CPC800 kaukoputkea ja siitä on nyt aikaa noin 2,5 vuotta.
Eli nälkä on kasvanut harrastuksen myötä, ja olen jo hetken verran etsinyt järeämpää putkea 8" korvaajaksi. Pitkään olin ostamassa Celestronin edgehd kaukoputkea, mutta vastaan tuli hinta. Sittemmin tarkastelin Meaden LX90 ACF kaukoputkisarjaa, mutta minut peloteltiin siitä poies toisessa threadissa, sekä jälleenmyyjien avulla (lue: ongelmallinen elektroniikka suomen keleissä). Tässä vaiheessa mietin että mitähän sitä tekisi, joka lopulta johti siihen, että kun minulla on jo toimivaksi todettu ja testattu CPC800, niin miksen vain ostaisi isompaa versiota CPC:stä. Tarkistelin yleistä hintatasoa suomesta ja pistin kyselyitäkin, mutta toimitusaika, hinta ja kuljetuksen hinta vaikuttivat hieman korkeahkolta. Päädyin pistämään keskiviikko-iltana pari viikkoa sitten viestin telescope-servicelle, joka meni pääpiirteissään näin: "tehkää minulle CPC 1100 kaukoputkesta tarjous, jostan en voi kieltäytyä."
Seuraavana aamuna minua odotti vastaus sähköpostissa: "Valitettavasti hinta on niin tiukka, etten pysty siitä parempaa tarjousta tekemään, mutta jos ostat muuta putken lisäksi, niin sitten voidaan pakettitarjousta tarkistella tarkemmin."
Kävin muutaman sähköpostin mittaisen keskustelun, johon vastattiin 15-30min viiveellä, ja päädyin seuraavanlaisen kokoonpanoon: CPC1100 + kendrick heated dewshield + hitecastro mini dew controller. Tarjous tuli 2991e hintaan (kuljetus mukana) joten visa vinkumaan ja paketti lähti seuraavana maanantaina liikkeelle.
Tasan viikko lähetyksestä, eli tänään maanantaina, paketti saapui kotiovelle 11:00 maissa. Availin paketin ja löysin kaiken tarvittavan mitä olin tilannut, sekä erittäin positiivisena yllätyksenä minulle oli päätetty antaa lisäksi 12,8V 1,5A verkkovirta adapteri, joka riittää juuri ja juuri CPC1100 kaukoputkelleni, todella iloinen yllätys!

Jatkoin paketin purkamista ja asentelin putken aika nopeaa tahtia pystyyn, joka on normaalia CPC-kaukoputkille. Tässä kohtaa tulee toinen yllätys, onpahan putkella kokoa, oikeasti. En todellakaan odottanut että CPC1100 olisi näin jumalattoman kokoinen, mutta näyttääpähän tuo vain olevan. Isosta koosta huolimatta, putki+moottoriosa on vielä täysin liikuteltavissa, painoa sillä muistaakseni oli 29kg. Putki+jalusta kasattuna siirtely onkin sitten hieman vaikeampaa, CPC800 kanssa se vielä onnistui helposti, mutta CPC1100 kanssa se on hieman vaikeahkoa (huom: ote on jalustan yläosasta jalkojen juuresta, ei itse putkesta tietenkään) nimenomaan putken suuren koon takia. Mainittakoon vielä lisäksi, että CPC1100 joka minulle tuli, on FASTAR yhteensopivalla apupeilillä, joka tuli myös yllätyksenä.
Putki on tällä hetkellä pihalla jäähtymässä ja seurailemassa Venusta, eli optisesta laadusta en vielä kirjoittele. Kirjoitettakoon kuitenkin CPC1100 moottoreista, eli erittäin suureksi yllätykseksi ne ovat
hiljaisemmat kuin vanhassa CPC800:ssani, joka jälleen kerran tulee yllätyksenä. Moottorit tuntuvat myös jostain syystä paremmalta putkea ohjattaessa, mutten oikein tiedä että minkä takia, reagoivatko ne nopeammin vai onkohan verkkovirta-adapterilla syötetty virta tasaisempaa kuin powertankista. Kollimaatio näytti nopeasti vilkaistuna olevan kohdillaan, joka eroaa CPC800 ensikokemuksesta, silloinhan kollimaatio oli hieman vinossa.
Sen verran täytyy mainita, että telescope-express oli vahingossa leiskannut HC:hen LCM firmiksen, joka tuntuisi kyllä toimivan CPC:n kanssa, mutta ilmeisesti object database on kymmenys siitä, mitä sen pitäisi olla. Yritän leiskata CPC:n oman firmiksen kapulaan, sikäli kun saan apua kaverilta tietokoneen muodossa, jossa vielä tänäpäivänä on COM-portti.
Kirjoittelen lisää kokemuksia optiikasta, kunhan saan vähän paremmin siitä ensimakua (toivottavasti tänä iltana), samalla kun toivon että saisin myös hieman kuvattuakin. Kaikki kysymykset ovat myös tervetulleita, vastailen senkä minkä kykenen, ja jos jollain on jotain infoa jonka haluaa minulle kertoa putkesta (tai sen saloista), niin kommentit ovat toki tervetulleita.
EDIT1:Ei mitään toivoakaan, että CPC1100 olisi jäähtynyt tasan kahdessa tunnissa. Aika mielenkiintoista loimua+putkivirtauksia nähtävissä tähtitestillä. Kuten edellä mainittu, kollimaatio näyttäisi silti olevan jotakuinkin kohdillaan.
EDIT2:Leiskasin uusimman NXS-firmiksen CPC11:n ohjainkapulaan kun kaveri toi riittävän vanhan tietokoneen, jossa oli COM-portteja, kyläilemään illalla. Toteutin saman operaation myös CPC8:n ohjainkapulalle, kun oli kerrankin mahdollisuus.
EDIT3:Optiikka on nyt sitten testattu, pidimme kaverin kanssa visuaalihavaintoillan, jonka aikana tarkoitus oli katsella Marsia ja Saturnusta. Aikaisemmin illalla olin jo zoomaillut Venusta sekä Jupiteria, lähinnä sen takia kun seeing näytti olevan hieman rauhallisempi kuin viimeiseen viikkoon. Huomasin jo alkuillasta että CPC11 näyttää Venuksen ja Jupiterin hyvin tarkkarajaisena, sikäli kun jaksaa kohdistaa kunnolla ja odottaa pahimman lepatuksen ohitsemenemistä.
Kaverin kanssa katselimme Marsia ja Saturnusta Baaderin Hyperion Zoomin kaikilla polttoväleillä (8mm, 12mm, 16mm, 20mm ja 24mm) sekä barlowin kanssa sama ruljanssi läpi. Mars piirtyi terävänä ja detailia pystyi erottamaan aina barlowinkin kiinnillessa ja Hyperion 12mm poltovälisenä asti, 8mm polttoväli oli liikaa barlowin kanssa ilman lepatuksen takia. Saturnusta katselimme "vain" Hyperionin lävitse, eli emme jaksaneet ruveta barlowia ruuvaamaan kiinni Saturnuksen matalahkon sijainnin takia. Saturnus piirtyi hyvin terävänä okulaarissa, sekä cassinijako että pohjoispuolen vyö planeetan pinnalla erottuivat selvästi. Jos en ihan väärin muista, niin CPC8:lla Saturnuksen vöitä ei ihan hirveän helposti erottanut, jos ollenkaan.
Paremmalla kelillä/seeingillä asia vielä varmistunee jossain vaiheessa, mutta näin alustavilla testeillä CPC11:n optiikka on kiitettävällä tasolla, todennäköisesti parempi kuin mitä CPC8:ssani oli.