Jatkan Kaizun ja Veskun tuplapotrettisarjaa. Tämä otos syntyi selkeänä yönä 23.3.2007. Ilmassa oli sen verran vähän vettä eri olomuodoissaan, että katulamput ja kuu eivät synnyttäneet merkittävää valosaastetta omakotialueemme yläpuolelle.

Suuremmalla resoluutiolla sama kuva:
http://kotisivu.dnainternet.net/markke/m81_2007_03_23_MK_1280.jpgJS-jalustan mekaaninen seurantatarkkuus on yllättävän hyvä, kunhan vain on keino hienosäätää pyörimisnopeus kohdalleen. Minulla se sujuu 300W invertteristä kyhätyllä taajuussäätimellä. Olen korvannut taajuussäätötrimmerin 10-kierroksisella tarkkuuspotentiometrilla, jolloin pääsen n. 48.7Hz - 52.0Hz säätöalueeseen. Kullakin kierroksella on 50 asteikkomerkkiä eli niitä käyttäen säädöllä on n. 0.007Hz resoluutio. Tällä säädöllä olen pystynyt ihannetapauksessa tekemää 4 minuutin valotuksia. Yleensä teenkin niin, että säädän seurannan aika tarkasti kohdalleen 4 minuutin valotuksella ja käytän sitten 2 minuutin valotusta, jolloin siirtymät ovat vielä pienempiä.Toisaalta napasuuntaus on aika vaikeaa laitteistollani, joten jäljelle jää vielä hieman seurantavirhettä siitä johtuen.
Laitteisto: Skywatcher Skyliner 200/1200 dobson+ JS-seurantajalusta + Canon 350D + Baader UV/IR cut 2" + omatekoinen taajuussäädin (50Hz +- 2Hz). Kuvia 60 kpl x 120s (ISO800) = 2 tuntia, bias 10 kpl, dark 10 kpl, flat 10 kpl. Käsittely Iris v. 5.33. ja Corel PhotoPaint 11. Kuva on croppi ja 25% pienennys alkuperäisestä.
EDIT: lisäsin hieman värisaturaatiota, koska kuva näytti melkein mustavalkoiselta