On tullut jo yli 20 vuotta tiirailtua Säijässä omalta takapihalta. Juurikin tuo etelän ja lounaan suunta on Pyhäjärven ja sen takana Vesilahden ja Tottijärven maaseudun ansiosta kelvollinen sektori, etenkin jos maassa ei ole lunta. Niinpä etenkin syksyllä ja keväällä on ihan kelpo näkymät lentokentän ja Tampereen läheisyydestä huolimatta. Jos pimeämpää haluaa/ muitakin suuntia, sitten joutuu jo kiertämään Pyhäjärveä ja matka Tampereelta pitenee ainakin tuplaksi ellei triplaksi. Tännehän ei ohitustien teon jälkeen mene kuin 20 min. Erityisen mukavaa on, että noissa suunnissa taivas senkuin pimenee alaspäin mentäessä, eli linnunradan matalalla olevat herkut näkyy suhteessa yllättävän hyvin.
Lumen ollessa maassa tilanne on huonompi, etenkin kun Tampereen/Lentokentän päällä monesti talvella leijailee pilvenriekaleita ja saastetta jotka heijastavat hajavaloa. Mutta silloin kun on täysin selkeää, kyllä talvellakin katsoa kestää.
Kiinnostuksella kuulisin, jos joku täälläpäin käy havaitsemassa ja vinkkejä annan haluaville. Itse kun olen kaiken kukkuraksi päätyöni ohessa myös sivutoiminen maanviljelijä, niin ainakin minun pelloilleni saa mennä huoletta havainnoimaan ja autollekin löytyy paikkaa. Kylvämään peltoja tuskin pääsee, ennenkuin valoisat yöt ovat jo alkaneet.
Oheisiin kuviin merkkasin liittymät parille pellolleni, jotka ovat juuri ja juuri Pirkkalan puolella. Etenkin tuo Höökinmäentien varressa (n. 300 metriä Vanhasta Rantatiestä järveä kohden) oleva antaa mukavasti etelään ja lounaaseen ja merkin kohdalla on liittymä pellolle johon voi auton pysäköidä. Puut sopivasti suojaavat pohjoiseen ja naapuritaloihin.
Toinen merkki on Vanhan Rantatien ja Höökinmäentien risteyksen vieressä (10 metriä Lempäälään päin) jossa on samoin liittymä pellolle johon voi auton laittaa. Sänkipeltoa kun tepastelee kauemmaksi tiestä, on siitäkin ihan hyvät näkymät etelään.
Varsinainen tilakeskus, jossa itse havaintoja teen, on näistä pari kilometriä Itään, Lempäälän puolella, eli tuolla havainnointi ei ketään haittaa vaikka siinä taloja lähettyvillä onkin. Yhdessä taitaa jopa olla jokin koiratarha, eli haukuntaa saattaa kuulua jostain kauempaa. Tilakeskuksen luona vaan Pirkkalantien katuvalot ovat jo sen verran lähellä idässä, että sinnepäin näkynee paremmin tuolta Pirkkalan puolelta.
Mutta jos joku haluaa oikein esteettömän näköalan etelään tai lounaaseen, ihan horisonttiin asti, silloin tilakeskukseni luota sellainen löytyy isohkon peltoaukean koillislaidalta. Jos joku kiinnostunut on, mielelläni olen avuksi.
Sitten merkkasin kylän uimarannan/venerannan Typyntien päässä, Haikalan puutarhan takana. Siinä pääsee julkisella paikalla ihan järven rantaan asti. Tosin siellä vuodenajasta riippuen voi kuleksia mopopoikia ja saattaapa joku auton valot nähdessään tulla katsomaan ettei ole venevarkaita...
Itse näin kevään kynnyksellä etsiskelin parempaa näkymää uudelle putkelleni Koillinen - Itä - sektorille, jossa kevään herkut luuraa ja näiltä palstoilta löytyneen valosaastekartan avulla päädyin tuonne Kuhmalahden takametsiin sadan kilometrin päähän. Sieltä arvelin löytäväni mahdollisimman saasteetonta taivasta. Uusi 30cm ekvatoriaalijalustainen Newton paloiksi ja autoon ja menoksi hyvän sääennusteen innoittamana ---- Ja Sahalahdelle ehdittyäni koko taivas umpipilveen ja siitä asti ollut... Huomenna mentävä töihin ja pakko purkaa kamat autosta pois. Tuli kuitenkin ajeltua keskellä yötä Padasjoelle asti ja siitä kiertäen kotiin ja samalla kartoitettua paikkoja. Tosi tiheään alkaa pikkukylissäkin olla katuvaloja nykypäivänä vaikkei kulkijoita olisikaan...Ja siellä missä ei ole valoja eikä ihmisiä, on umpimetsää eikä esteetöntä näkymää eikä kulkukelpisia teitä.
Aion ennen kesää vielä kerran yrittää, jos sää sallii, päästä mahdollisimman pimeän alle. Näyttäisi että lyhyemmällä matkalla pääsee (jopa alta 100km) kun ajaa Tampereelta pohjoiseen. Kurun pohjoispuolelta etsiskelin kansalaisen karttapaikan (kansalaisen.karttapaikka.fi) avulla muutaman metsäauto/umpitien jotka kulkevat sopivasti avoimen suomaaston läpi, jolloin pitäisi olla avoin paikka eikä asutusta lähellä ja kuitenkin kulkukelpoinen tie. Ja saa putken pulautettua suoraan auton viereen.
Mutta jos ei ole koko yötä ja tarmoa tälle antaa, silloin vaan putki autotallista ulos ja pellon reunaan.