Draconidit 6.-10.10. - huippu 8.10.

Aloittaja jmantyla, 05.10.2011, 13:11:15

« edellinen - seuraava »

Immo

Reilu tunti Viialassa havainnointia, pilvilaatat häiritsevät melkolailla havaitsemista, veti hetki sitten täysin pilveen. Viisi olen onnistunut näkemään ja yhden kuvaamaan.

mmu

Lappeenrannassa osin pilvessä ja kuun valo haittaa. Klo. 22.10 - 22.45 näimme 6 kpl!
MMu

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: getty - 08.10.2011, 21:47:34
Täälläpä kovaa televastaisuutta liikkeellä  :cheesy: Tottahan laajakulmalla paahtaisin, mutta kun nyt sitä vain ei ole käsillä. Joku kuitenkin viuhahti kentän poikki tuossa kuvassa. FOV n. 4 astetta, valotus 30s, meni ajassa 20.43 30Dran ja Rastabanin välistä suunta radiantista päin.
..

Lähellä radianttia tekee erittäin lyhyen jäljen, ei likikään (muutamaa) astetta. Eli tuo ei ole Draconidi, todennäköisimmin kai satelliitti tai sitten ehkä joku muu meteori.

Esko

malx

Raisiosta,hyvää iltaa

15 minuuuttia pihalla vaimon kanssa katselemassa , näimme 6 kpl. Seeing todella hyvä.

kocmok

Vesilahdella tasan tunnissa 25kpl, muutama tarttui filmillekin

EDIT:

MattiH

Liedossa näkyi kymmeniä tunnin sisällä (22-23) Kennollekin tarttui monta, yllättävänkin monta, mutta olivat tosi himmeitä.

Muutaman kerran näkyi parin sekunnin sisään kahta peräkkäin.
Maksimiajankohta sijoittui siihen n. klo 22:30-45 tienoille.
http://mattihelin.kuvat.fi/kuvat/Maisemat/Astrokuvia/DSC_4479.jpg


hlehto

Kaarinassa klo 22-22.30, 22.30-23, 23-23.30: 12, 29, 16. eli yht 62 mukaalukien aiemmat 5. klo 22-2230 lisaksi sporadista.
Drakonidit kauniita ja hitaita. Kolmannes 0 magnitudia kirkkaampia. Osa todella himmeita (lahella radianttia). Maksimiajankohdat ulkomuistista 2247 ja noin 2258. Aika hyvin poijjat arvas. Vois hetken viela paivystaa.

Harry

calster

Tampere, pyynikin rinteillä.
Metsässä kuhisi muitakin katsojia. Ei yhtään pilviä, kuu loisti kylläkin kovasti.
22.10 - 23.30 noin 35 tähdenlentoa jäi verkkokalvolle kiinni .
Kaikkiaan siis todella tyytyväinen Dragonin tuottamiin valoilmiöihin.

kocmok

Voiko meteori hajota ilmakehässä kahtia siten että se piirtää y mallisen jäljen, joskin toinen sakara oli hyvin lyhyt/olematon? Lennon loppupuolella (kohti koillista) vana kääntyi terävästi noin 25 astetta (kohti itää) lyhyen matkaa. Vai oliko kyseessä jokin optinen harha?

Nikke

Forssassa parvekkeelta näkyi ~23 aikoihin minuutissa muutama, puolisen tuntia jaksoin istua kunnes kylmyys lannisti. Mutta, olin huomaavinani mielenkiintoisen ja todennäköisesti harvinaisen ilmiön: kahden meteorin törmäyksen. Vastakkaisista suunnista näkyi meteorien tulevan toisiaan kohti, osuvan toisiinsa ja aiheuttavan pienen himmean pölypilven jonka näki juuri ja juuri. Onko tämä mahdollista vai tekikö silmäni tepposet?
Skywatcher Evostar 102
Nikon D3100
Panora 8x40

EsaL

Pohjois-Turussa ihan mukavat kelit vuodenaikaan nähden. Kevyitä pilviä ajoittain, mutta enimmäkseen Kuusta huolimatta hyvä näkyvyys. Muutama tiheämpi sarja ja kaikkiaan kymmeniä meteoreja n. tunnin aikana. Olin pihalla selälläni katselemassa, lämpimässä makuupussissa.

einari

Lainaus käyttäjältä: Nikke - 09.10.2011, 00:00:55
Forssassa parvekkeelta näkyi ~23 aikoihin minuutissa muutama, puolisen tuntia jaksoin istua kunnes kylmyys lannisti. Mutta, olin huomaavinani mielenkiintoisen ja todennäköisesti harvinaisen ilmiön: kahden meteorin törmäyksen. Vastakkaisista suunnista näkyi meteorien tulevan toisiaan kohti, osuvan toisiinsa ja aiheuttavan pienen himmean pölypilven jonka näki juuri ja juuri. Onko tämä mahdollista vai tekikö silmäni tepposet?

Tuon tapauksen todennäköisyys on kyllä - no astronomisen pieni.

Oma saalis on nyt varsin vaatimaton.
Automatisoituna sain yhden napattua (HandyAvi-ohjelmisto ja SPC880NC webkamera) noin 3 tunnin aikana.
Ja Canonin kittilinssillä yksi näytti osuneen ruutuun. Itse asiassa viimeinen 60 ruudun sarjasta (30s valotuksella).
Omin silmin näin yhden. Tosin käytin aktiivista katseluaikaa vain muutaman minuutin.

http://einarin.1g.fi/kuvat/stars/2011/08_10_dragonid/
___
Tapio

VeePee

Pistimme tyttöystävän kanssa viisaat silmämme yhteen ja saimme yhteistulokseksi 77, 22:45-23:35 välisenä aikana. Paikkanana oli Turku. Taivas oli miltei loppuun asti ihan selkeä, mutta toinen puoli taivaasta oli kuun häiritsemä. 22:50-23:20 aikana oli huippu kun saatiin tulokseksi 60.

Immo

Kolme silmäparia Viialassa täysin selkeän taivaan alla klo 23.10 -23.40 saalina 35 tähdenlentoa.

Space Star

Itse pälyilin taivaankantta täällä Tiirismaan tienoilla ja kipusin tuon Tiirismaan maston juurelle. Ehkä tuo paras havainnointi aika meni omalta kohdalta ohi, mutta ainakin reilusti päälle 10 kpl näkyi tähdenlentoja. Yksi todella kirkas sattui myös kohdalle ja kesti varsin kauan, mutta sattui jäämään ikävästi puiden taakse  :undecided: Loput olivatkin melko "pieniä", mutta kuitenkin selkeitä ja ihan tyytyväinen olen kun pelkällä silmäpelillä mentiin.

Sen sijaan muutama "outo" ilmiö sattui kohdalle, joita itse en osaa selittää, mutta ehkä joku osaa.

1) Kaksi valopistettä (tähtiä, meteoreja vai mitä lie?) liikkui melko lähekkäin ja peräkkäin samaan suuntaan taivaalla. Ja nuo eivät liikkuneet horisontissa vaan sen verran korkealla, että niskat melkein kipeytyivät. Nämä olivat tosiaan yksittäisiä valopisteitä, enkä ainakaan itse huomannut mitään pyrstöjä yms, mutta tapahtuma kesti kuitenkin useita kymmeniä sekuntteja ja liikkuivat tosiaan melko nopeasti. Ja koko ajan peräkkäin. Ensin ajattelin, että kyseessä on kaksi lentokonetta, mutta niin lähekkäin en usko kahden lentokoneen lentävän.

2) Kuten tekstistä huomaa, niin olen todella noviisi tähtitieteen kanssa, mutta pakko kysyä, että liikkuuko tähdet koko ajan? Nimittäin kun alkoi tuijottamaan yhtä tähteä tarkemmin, niin näytti, että se värähtelee ja tekee pientä liikettä paikallaan? Onko mahdollista vai oliko kylmyys jo iskenyt silmiin? :D

PS. Itsekkin taisin todistaa meteoridien keskinäistä törmäystä tai jtn, kun näkyi sellainen himmeän kirkas pilvi/tomupilvi, joka kesti ehkä max. 3 sekunttia.