IC 342 "The Hidden Galaxy"

Aloittaja DarkSide, 22.02.2011, 00:45:09

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Lopputulos on oikein mainio  :cool: vaikka minun silmään hieman vihertävä onkin mutta tämä taas voi tietenkin johtua näytön kalibroinnista tai tässä tapauksessa tietenkin sen kalibroimattomuudesta  :grin: . Ehkäpä kuitenkin kannattaisi vielä käyttää aikaa kuvan käsittelyyn koska näyttää siltä että värikanavat eivät olisi ihan kohdallaan mutta tarkista kuitenkin itse. Otin kuvan photoshoppiin, siirtelin värikanavia sekä säädin hieman väritasapainoa jne, voin pistää tuloksen näytille jos se vain sinulle sopii. Kaiken kaikkiaan kuva on kritiikistä huolimatta hyvä.

DarkSide

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 26.02.2011, 12:14:14
Lopputulos on oikein mainio  :cool: vaikka minun silmään hieman vihertävä onkin mutta tämä taas voi tietenkin johtua näytön kalibroinnista tai tässä tapauksessa tietenkin sen kalibroimattomuudesta  :grin: . Ehkäpä kuitenkin kannattaisi vielä käyttää aikaa kuvan käsittelyyn koska näyttää siltä että värikanavat eivät olisi ihan kohdallaan mutta tarkista kuitenkin itse. Otin kuvan photoshoppiin, siirtelin värikanavia sekä säädin hieman väritasapainoa jne, voin pistää tuloksen näytille jos se vain sinulle sopii. Kaiken kaikkiaan kuva on kritiikistä huolimatta hyvä.
Kiitos, tottakai voit version laittaa näytille. Tuo kalibrointi on minulla ongelma. Tämä läppäri on vielä joku "CrystalBrite"-malli.

Murtsi

Tässäpä tämä nyt sitten on, ottakaa huomioon että kyseessä on minun näkemys ottamatta kantaa sen enempää siihen mikä on käsitelty oikein ja mikä väärin.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 25.02.2011, 02:10:50
8 tuntia Luminanssia ja 1,5 RB-kanavat kpl + 1h vihreää. Pari tuntia käsittelyä, kalibroitu bias, dark ja flat.
Saa puolestani riittää tämä kohde tältä erää..

Tämä on upea! Näytti hyvältä jo kännykän näytöllä, mutta piti tarkistaa uusiksi kotikoneen näytöltä, kun tämän ääreen pääsin. Sama lopputulos: eli onpas hyvä lähikuva! :cool:
(Värit olivat ihan hallitun kohdallaan tällä näytölläni, vain kirkkaissa tähdissä oli hiukan vihertävää kehää (tähden oikeassa reunassa), mutta itse galaksi on suhteellisen neutraalin kellanvalkoinen (ei mikään harmaasävykuva, mutta toimii aiheensa takia hyvin näin kellertävänäkin). Ai niin, satelliittivana klo 10 -> klo 4 (hiukan ytimen päällä) on se vihertävänä näkyvä diagonaaliraita.

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 26.02.2011, 12:14:14
...minun silmään hieman vihertävä onkin mutta tämä taas voi tietenkin johtua näytön kalibroinnista tai tässä tapauksessa tietenkin sen kalibroimattomuudesta

Jälkikäsitelty meni jo punertavaksi tällä näytöllä... :undecided:
- Timo Inkinen

DarkSide

Kiitos Timpe. Vai onnistui värin määritys kerrankin lähelle. Hyvä.
Ollutkin ongelmia saada aikaan oikean värinen kuva.

Timpe

Tämän kohteen kuvaaminen on sekin venynyt luvattoman kauas alkuperäisistä suunnitelmistani, mutta tässä tämä "piilotettu galaksi" nyt on melko vaatimattomalla 7h 25min kokonaisvalotusajalla. Kuvattu kahtena marraskuun iltayönä 300/1500mm Newtonilla ja QSI 583ws CCD-kameralla (Astrodonin LRGBHa-suodinsetillä). Osavalotukset RGB kanavissa 8min (2x2 bin) + L/Ha kanavissa 15min (1x1 bin). Punaisen kanavan sekaan on sekoitettu 45min Ha-valoa + L-kanavaan loput 30min Ha:t tuomaan nuo kierteishaarojen vety-alueet paremmin esiin (sekoituksen kaava on tässä: LRGBHa = 135+30min : 80+45min : 80min : 72min).

Tein kuvasta kaksi versiota ja kun en osannut päättää kumpi olisi parempi: (luultavasti ei vielä kumpikaan  :tongue:)


Se toinen (ensin repäisty ensivaikutelma) on sitten täällä: http://astrokuva.galleria.fi/kuvat/NGC-luettelon%20galaksit/IC342_LRGBHa_165min_80min_80min_75min_45min_7h25min_final.jpg/_full.jpg

Tätä kuvatessa tuli eteen uusi ongelma, kun pääsin kuvaamaan kerrankin n. 5,5 h session yhteen putkeen. Nimittäin huurtumattomaksi kehumani Newton putki veti pääpeilin huurteeseen kesken kuvauksen. Tästä oli tietysti seurauksena tolkuttomat kuvankäsittelyongelmat, kun flat-ruudut sopivat vain osaan kuvia ja lopuissa itse kohdekin oli kuvattu huurreläikän läpi. Tausta on sen takia melko tummaksi käsitelty ja kenties vielä hiukan läikikäskin joillakin monitoreilla, mitkä näyttävät tämän kovin vaaleana. Lisäksi tuossa taitaa olla jokin hento vihertävä (?) värihuntu galaksin päällä tuon huurrekalvon takia.  Koettakaa kestää... :huh:
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Tykkään enemmän tuosta linkin takana olevasta. Selkeämpi ja spiraalihaarojen himmeimmät ulko-osat paremmin näkyvillä. Komeita kuvia molemmat.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Ransu

Minun silmää miellyttää myös tuo kakkoskuva enemmän. Molemmat on hienoja, ja ei kannata liikaa ruoskia itseään :grin:
Kohdehan on vaikea ja Marraskuussa kahden kuvauskelpoisen yön osuminen kohdalle on jo vähintään pienen lottovoiton arvoinen tapaus.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

J-P

Hienosti on salat paljastettu Timpen kuvassa! Yksi komeimpia otoksia tästä vaikeasta kohteesta, joita olen nähnyt. Onnittelut!


J-P

einari

Hieno työvoitto näissä keleissä.
___
Tapio

vesa k

Hienoja ovat molemmat kuvat. Linkkikuva mielestani parempi.
Kauanko meni aikaa kuvankasittelyyn niiden huurrekuvien vuoksi ?

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Tonike

#26
Nuo erikoiset halo + diffraktiokuviot tuo kuvaan kivaa omaleimaisuutta.

Kyllä tuossa kuvassa silmä lepää  :smiley:

Optiikka: Equinox 120ED, Canon EF200/2.8L,
Kamerat: 5d mk2, Atik314e
Jalusta: Heq5 pro eqmod

Timpe

Kiitos kommenteista kaikille!
Omaan mieleen tämä kohde jäi vähän "tynkänä" ts. en saanut tästä kaikkea irti mitä olisin halunnut...
Kuvauskeleistä kyselinkin jo tähän ketjuun eli ne eivät suosineet, kun pilvilauttoja purjehti taivaalla usean tunnin kuvausajan edestä. Sitten tuli vielä tuo jäätymisongelma, mikä taisi vaikuttaa jotenkin "läikittäin" väribalanssiin. (Olisikohan punainen kanava kärsinyt eniten tuosta huurteesta ja vihreä vähiten, kun kuvan keskialalta (galaksista) nousi väkisin vihreää esiin käsittelyn aikana.)

Linkatusta kuvasta tykkään itsekin enemmän, mutta se on näistä kahdesta "rupuisempi" tekniikaltaan (mm. gradientit nousevat siinä pahemmin esiin ja siellä on muutakin käsittelytöhnää/virhettä piilossa tummassa päässä). Tämä selittyy sillä, että tein sen version melko krouvisti rankkoja käsittelytapoja käyttäen ja tuo toinen kuva on sitten hennommin hivuttaen käsitelty. Siinä sivussa tuli opittua muutama uusi juttu Photarista, joten kyllä kai tämä kumminkin plussan puolelle nousee kokonaisuudessaan :smiley: 

Kerron näistä lähinnä sen takia, ettei muille tule harhakäsitystä siitä, että täällä suunnalla kaikki sujuisi jotenkin helpommin kuin muilla.  Kuvankäsittelyaikaa tällaiseen kuluu tiivistettynä 2-3 päivän/yön vapaa-ajat eli kerään ensin rohkeutta useita päiviä ja odotan sopivaa fiilistä & rauhallista tilaisuutta, sitten nykäisen 3-5h session kuvan kanssa (kunnes olen liki tyytyväinen kuvaan)... odotan seuraavaan päivään ja useimmiten hylkään tuon ensiversion kuvasta. Sitten kerätään taas rohkeutta kunnes toinen viritys/yritys (vaikka viikon päästä) saattaa lähteä puolivälistä edellistä käsittelykierrosta ja päätyä sitten ihan erilaiseen lopputulokseen kuin ykkösversio. Tämä IC342 odottaa nyt sitä kolmannen kierroksen käsittelyä, mihin olisin itsekin tyytyväinen. Tuo edellinen (NGC 7129) jäi tähän "ok/finished" -tilaan, mutta vastaavasti esim. NGC 1333 korpeaa miehen mieltä edelleenkin noin vuoden jälkeen, vaikka näkyvä lopputulos onkin ihan kohtuullinen. Tässä Ransu on oikeassa sanoessaan ettei "kannata liikaa ruoskia itseään" :cheesy:
- Timo Inkinen

naavis

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.11.2012, 23:27:49
Tämän kohteen kuvaaminen on sekin venynyt luvattoman kauas alkuperäisistä suunnitelmistani, mutta tässä tämä "piilotettu galaksi" nyt on melko vaatimattomalla 7h 25min kokonaisvalotusajalla. Kuvattu kahtena marraskuun iltayönä 300/1500mm Newtonilla ja QSI 583ws CCD-kameralla (Astrodonin LRGBHa-suodinsetillä). Osavalotukset RGB kanavissa 8min (2x2 bin) + L/Ha kanavissa 15min (1x1 bin). Punaisen kanavan sekaan on sekoitettu 45min Ha-valoa + L-kanavaan loput 30min Ha:t tuomaan nuo kierteishaarojen vety-alueet paremmin esiin (sekoituksen kaava on tässä: LRGBHa = 135+30min : 80+45min : 80min : 72min).

Ymmärsinköhän nyt oikein, että olet tehnyt eri värikanaviin sekoittamista varten erisuuruisia pinoja H-alfasta? Kannattaa mieluummin pinota kaikki kuvaamasi Ha-ruudut ja sitten lisätä pino värikanaviin halutuilla painotuksilla. Jättämällä ruutuja pinosta pois huononnat kuvan signaali-kohina-suhdetta turhaan. Mitä enemmän valoa Ha-pinossa on, sitä parempi approksimaatio se on taivaalta tulevasta Ha-valon jakaumasta. Jättämällä ruutuja pinosta pois huononnat approksimaatiota ja käytännössä lisäät kohinaa lopulliseen kuvaan.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: naavis - 29.11.2012, 22:42:18
Ymmärsinköhän nyt oikein, että olet tehnyt eri värikanaviin sekoittamista varten erisuuruisia pinoja H-alfasta? Kannattaa mieluummin...

Vastaus ja lisäkysymys Naavikselle nyt täällä: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=11002.0 (=ei hukata tämän galaksiketjun juttuja muun käsittelytauhkan sekaan :wink:)
- Timo Inkinen