DeepSkyStacker

Aloittaja Uppo, 06.08.2006, 18:09:19

« edellinen - seuraava »

Mare Nectaris

#15
Hei!

Tuossa Juha-Matin ohjeessa alkoi askarruttaa tuo tallennusmuoto "embed... but do not apply". Koska on kyseessä TIFF -tallennus, otin tuon Stackerin käyttöön ja yritin katsoa sen helppiä tarkemmin...

Siellä DSS:n FAQ -osiossa sanotaan näin:

"Where are saved the post-processing adjustments settings in the TIFF files?

The settings are stored as private TIFF tags. It is a documented feature of the TIFF file format. On the other hand if you overwrite the file with software other than DeepSkyStacker, the private tags will be removed and the settings will be lost.

What is the difference between applied adjustment settings and embedded adjustments settings in the TIFF file?

When the adjustment settings are embedded the picture stored in the TIFF file is the picture without any modification as it results from the stacking process. The settings are included so that the next times you open the TIFF file in DeepSkyStacker you can continue to work from where you stopped.

This option is useful if you want to continue to post-processing later using DeepSkyStacker or if you want to do all the post-processing with another software.

When the adjustment settings are applied, the picture stored in the TIFF file is the one resulting from applying the settings to the picture resulting from the stacking process. It is the picture as you see it in the processing tab."

Tärkein on kai lause: "When the adjustment settings are embedded the picture stored in the TIFF file is the picture without any modification as it results from the stacking process" eli "kun säätöasetukset (tallennettaessa) upotetaan (embedded), TIFF -tiedostoon tallettuu kuva, jossa ei ole mitään (ohjelmassa tehtyjä) modifikaatioita mukana, vaan se tallennetaan sellaisena kuin se tuli pinoamisprosessista ulos".

Manuaalissa sanotaan asiasta myös seuraavasti:

"Saving the resulting picture

DeepSkyStacker can save the resulting image as 16 or 32 bit TIFF or FITS  files using two methods::
- by applying the adjustments
- by not applying the adjustments (but storing them in the case of the TIFF file in order to continue the post processing the next time the image is loaded by DeepSkyStacker)."

Eli olennaista on ilmeisesti se, että jos valitsee tallennusvaihtoehdon "embed ... do not apply", kuvaan ei tule näkyviin mitään niitä muutoksia, joita siihen säätimillä DSS:n ikkunassa tehdään, vaan ne tallettuvat TIFF -formaatissa asetustagina. Näin kuvan voi ladata uudelleen DSS -ohjelmaan, ja jatkaa sen prosessointia siitä mihin jäi (DSS lukee tagista asetukset avatessaan kuvan, mutta kuvan voi  yhä palauttaa takaisin pinottuun muotoon koska tagi on vain ohje ohjelmalle niistä asetuksista, joita kuvalle edelliskerralla tehtiin).

Kun kuva sitten avataan jollakin muulla ohjelmalla ja talletetaan, asetustagi ei ilmeisesti jää voimaan vaan kirjoitetaan yli.

Selittäisikö tämä sitä, miksi Poksun kuva ei näytä samalta toisella ohjelmalla? Jos tuo ohjelma ei osaa lukea TIFFin DSS -tagia, se ilmeisesti näyttää kuvan sellaisena kuin se tuli pinoamisvaiheessa näkyviin?

Edit: korjailin kirjoitusvirheitä pari


Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Timpe

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.10.2008, 10:29:21
8. DSS tekee pinoamisen jälkeen automaattisesti autosave.tif-nimisen tiedostoon siihen hakemistoon jossa kuvat ovat olleet. Tämä tiedosto kannattaa lukea myöhemmin kuvankäsittelyohjelmaan koska siinä on laajempi dynamiikka (32-bittinen). Ainakin Photoshop osaa lukea sen.

...ja Photoshop Elements ei osaa  >:( Taas yksi lisä pohjattomaan tähtikuvausbudjettiin, jos sellaisen aloittaisi.
PSE valittaa siitä näin...
- Timo Inkinen

poksu

Moi,

laitoin nyt rastin tallennusvaiheessa siihen "Apply adjustments..." ja nyt kaikki meni niin kuin pitikin, eli
tekemäni kuvankäsittelyfiksaukset ennen DSS:n tallennusta olivat nyt mukana tallenteessa.

Kiitos neuvoista!

poksu

Timpe

Kokeilinpa minäkin DSS:llä kolmen M31:n tienoilta otetun 30s valotuksen pinoamista. Kuvat otin lokakuun alussa Canonin EOS 20D järkkärillä (ISO 800) ja Canon EF200/2.8L teleä käyttäen. Jalustana toimi tuo myyntipalstalla nytkin oleva ekvatoriaalinen JS-Dobson, joka riittää hyvin tähän tarkoitukseen. Pinotessa kuvista tuli kovin vaalea (liki harmaa 20%?) lopputulos, josta käyriä vääntelemällä sain DSS:llä / Photoshop Elements viitosella tehtyä oheisen kuvan. En tiennytkään omistavani mustavalkokameraa, koska värit näkyivät hävinneen jossain vaiheessa kuvankäsittelyä... :o  Missä meni pieleen vai onko mahdotonta arvata niukojen lähtötietojen takia?
- Timo Inkinen

Miika

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.10.2008, 21:53:51
En tiennytkään omistavani mustavalkokameraa, koska värit näkyivät hävinneen jossain vaiheessa kuvankäsittelyä... :o  Missä meni pieleen vai onko mahdotonta arvata niukojen lähtötietojen takia?

Itsellä oli sama ongelma, kun tallensin kuvat fits-tiedostona, mutta kun aloin tallentamaan kuvat DSS:llä 16 bittisenä tiffinä, niin väritkin alkoivat pysymään kuvissa. Olisi kyllä mukava tietää, että miten värit saa pysymään fits-tiedostoissa.
Miika V.

Timpe

Kuvakäsittely meni kameran tuottaman JPG:n kautta DSS:n 16-bit TIF:ksi. Tuolta leikepöydän kautta PS Elementsiin, jossa vielä hienosäätöä käyrille. Kuvat olivat 30s ja darkki oli väärän mittainen (90s), liekö tässä syy? Hyvin tuolla DSS:llä silti sai kaivettua M31:n spiraalihaaroja esiin näin lyhyillä osavalotuksillakin :)  Samaan aikaan kuvatuissa Pohjois-Amerikka -sumun kuvista on nähtävissä jotain värejäkin, mutta M31:ssä on kovin heikot värit näin lyhyillä valotuksilla. Pitäisköhän jokainen originaali vääntää ennen pinoamista PSE:llä timmimpään kuntoon (levels:it ja värikylläisyys kohdalleen)?
- Timo Inkinen

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.10.2008, 22:44:34
Pitäisköhän jokainen originaali vääntää ennen pinoamista PSE:llä timmimpään kuntoon (levels:it ja värikylläisyys kohdalleen)?

Rankkaa hommaa.

Tämä vaikutti aluksi mustavalkoiselta DSS:n jäljiltä. Karkkinappulat kaakkoon ja se parani hieman. Pitänee joskus tutustua aiheeseen, ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta ja muillakin näyttää olevan samaa "ongelmaa"
http://www.kolumbus.fi/javirtanen/Kuvat/M31_uusi.jpg
Jani Virtanen

Julius

#22
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.10.2008, 21:53:51
Pinotessa kuvista tuli kovin vaalea (liki harmaa 20%?) lopputulos, josta käyriä vääntelemällä sain DSS:llä / Photoshop Elements viitosella tehtyä oheisen kuvan. En tiennytkään omistavani mustavalkokameraa, koska värit näkyivät hävinneen jossain vaiheessa kuvankäsittelyä... :o  Missä meni pieleen vai onko mahdotonta arvata niukojen lähtötietojen takia?

Olen itsekin kummastellut DSS:n käytttäytymistä. Lähes kaikkiin kuviin käytän ainakin seuraavia asetuksia
liiallisen jyrkkyyden pienentämiseksi. Luminancen Darkness-säätimistä alempi 70:een ja Midtonen ylempi
30:een oletuksiin verraten. Lisäksi Saturation usein jopa +20. Nuo kun saisi oletusasetuksiin! Sitten
RGB-levels silmämääräisesti sopivaan kohtaan. Kuitenkin niin, että pohjataso jää hiukan harmaaksi.
Näin tuntuisi kuvainformaatio säilyvän tallennukseen varsinaista kuvankäsittelyohjelmaa varten.
Tuo 32-bittinen tallennusvinkki on myös hyvä ja vaikuttaa tulokseen selvästi.

EDIT: Kappas, tuosta rattaan kuvakkeesta avautuu talletusikkuna omien asetuksille, jotka voi nimetä erikseen.



Korjailkaa / lisäilkää, jos on aihetta. Pienekin vinkit on varmaan tervetulleita DSS:n käyttäjille.

TuRe

Hyvä aihe ja näyttää kiinnostavan useita.
Itse haen myös sopivaa kuvien pinoamis- ja käsittelyohjelmaa, kun Registax ei oikein pelaa (tai en osaa)isoille (digijärkkäri-) kuville ja varsinkaan Raw-kuville. Kun nyt on tullut useita kommentteja ohjelman työstämisessä, niin jos joku voisi yhdistää tiedot yhdeksi. Siihenhän voi sitten myöhemmin lisätä, jos joku on vielä parannuksia keksinyt. 
Tuomo Repo

einari

Tarkoitus olisi pitää täällä meidän yhdistyksen puitteissa tähtikuvien käpistelykurssi ja sinne olisi tarkoitus tehdä DSS:stä ohjetta.
Joten kai tuonkin ohjeen voisi laittaa julkiseen jakoon.
___
Tapio

TuRe

#25
Kiitoksia einari jo etukäteen.
Tuomo Repo

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 25.10.2008, 17:31:34
Toivottavasti osaan auttaa. Olen jo parin vuoden ajan käyttänyt Deepskystacker ohjelmaa.
Kiitos ohjeista. Täytyy katsoa josko niistä olisi apua.
Alla kaksi kuvaa, jotka olen käsitellyt ns. mutu-tuntumalla. Kohteena Delfiinin NGC 6934:

Tuo oli pinottu Registaxilla ja tämä alla oleva puolestaan DSS:lla:

Molemmissa Tal 200K +  Atik ATK-16HR 10 x 15 + 10 x 30 s.
Dss:n kuva on huonompi, mutta ehkä sitä voi parannella ... ?

Jorma M.
Kangasala


Timpe

Lainaus käyttäjältä: Julius - 29.10.2008, 08:39:26
Olen itsekin kummastellut DSS:n käytttäytymistä. Lähes kaikkiin kuviin käytän ainakin seuraavia asetuksia
liiallisen jyrkkyyden pienentämiseksi. Luminancen Darkness-säätimistä alempi 70:een ja Midtonen ylempi
30:een oletuksiin verraten. Lisäksi Saturation usein jopa +20.

Thanks! Pitänee kokeilla paremmalla ajalla näillä asetuksilla pinoamista. Toisaalta ei tuo originaalien esikäsittely PS/PSE:llä ole niin suuri vaiva, kun meikäläisen pinot ovat jääneet vielä kovin mataliksi (toistaiseksi vain alle 10 kpl, kun koko kuvaushomma on tutustumisasteella).
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 29.10.2008, 22:02:24
Dss:n kuva on huonompi, mutta ehkä sitä voi parannella ... ?

Noista on paha vertailla ohjelmien suorituskykyä, kun ovat saaneet erilaisen käsittelyn muutenkin. Registaxin kuvassa on liikaa terävöitystä ja taustataivas on leikattu kokonaan mustaksi.

jmantyla

Olen taas istunut pari iltaa tietokoneen ääressä ja aloin tutkia mitä DSS:lla ja Registaxilla saa aikaan.
Otin uusintakäsittelyyn vuoden takaiset Holmes-kuvat ja käytin kaikki ottamani mustat ruudut sekä pinosin 15, 30, 45 ja 60
sekunnin valotukset 16 bit tiffeinä. Tulos yllätti:

[Tal-150P + Pentax K110D 7,5 minuuttia 15.11.2007 klo 23.00]

Tällä kertaa DSS tuotti selvästi paremman kuvan. Registaxin komeetta näytti jotenkin harsomailselta, mutta DSS toi esiin kohteen
aidon utumaisena, jollaisena se erottui myös visuaalihavainnoissa.
Hmm... täytyy perehtyä tarkemmin tähän DSS:aan.

Jorma M.
Kangasala