T-paidan korvike - Flattimaski

Aloittaja TuRe, 23.09.2010, 16:35:57

« edellinen - seuraava »

TuRe

Flättikuvien tekoa varten rakentelin oheisen maskin. Muovikaupasta löytyi  läpikuultavaa 3 mm "maitomuovia", johon liimasin muovikaistaleesta taivutetun kauluksen Contact A3-
liimalla. Siinä se istuu lujasti.  Maskin voi pistää putken päähän ja kuvata tasalaatuiset flätit, esim. vaaleaa pilvitaivasta vasten.


Tuomo Repo

Lauri Kangas

Hyvän näköinen. Tuon taakse kun liimaat parin kympin hintaisen EL-kalvon (glowhut.com) niin saat hyviä lättejä vaikka keskellä yötä.

J-P

Tai läppärin näyttö valkealla kuvalla.

TuRe

Olisi todella käytännöllistä ottaa session jälkeen heti flätit. Laurin ehdotus on hyvä. Ole hyvä J-P ja kerro vähän tarkemmin omasta ehdotuksestasi. Tarkoitatko kuvata läppärin
näyttöä vasten.
Tuomo Repo

J-P

Juu, diffuserin kanssa se antaa hyvin tasaisen valon, kuin EL-kalvo, ja yleensä kuvatessa mukana.

Lauri Kangas

Olen itse käyttänyt myös paljon läppärin näyttöä flättikalvona, mutta lähinnä kameraoptiikalla kuvatessa, jolloin voin irrottaa kameran+linssin jalustasta ja suunnata sen läppäriä kohti. Tuomon systeemillä tilanteen aikaansaaminen voi olla haastavaa (kiinteä linssiputkiasennus).

Nyttemmin käytän pelkästään EL-kalvoja kun ovat niin käteviä ja hyviä, mutta vielä parempia tulisi jos rakentaisin tuollaisen samanlaisen muovilevyvirityksen. Himmentäisi samalla sopivasti, herkälle CCD-kameralle meinaavat olla paikoitellen liian kirkkaita.

TuRe

J-P:n vaihtoehto voi olla juuri kameraobjektiivilla kuvaamisessa hyvä, mutta tässä minun tapauksessani tuntuu hankalalta käyttää.
Tuomo Repo

einari

Eikös tonne observatorin seinään voi laittaa valkoista lakanaa, valaista sitä jollain työmaavalolla ja kuvata sitä joko tuon t-paita flätin korvikkeella tai ilman.
Ongelma tietty voi olla että saako noin tarpeeksi tasaisen valon.
___
Tapio

TuRe

Olen kokeillut useampaa tapaa  suoraa- ja epäsuoraa keinovaloa, mutta aina olen törmännyt epätasaiseen valaistukseen. Valon pitäisi tulla riittävän kaukaa, että se olisi tasalaatuista. Tuo Laurin ehdottama EL- kalvo saattaisi olla ainuvia tasaisia valoja pimeässä, mikäli onnistuu saamaan valaistuksen määrän sopivaksi. Oliko se valotusaika 2 - 20s välillä sopiva.     
Tuomo Repo

Lauri Kangas

20s on vähän turhan pitkä aika, ei muuten mutta menee turkasen kauan saada tarpeeksi monta flättiä. Kahdesta sekunnista alaspäin sekunnin murto-osiin (ei nyt ehkä ihan 1/1000 asti) on hyvä järkkärillä. Tässä haarukassa voi siis yrittää muuttaa valonlähteen kirkkautta, itse kuvaustilanteessa kannattaa antaa kameran valottaa oikein käyttämällä järkkärin Av-moodia.

Itsekin olen yrittänyt jos jonkinlaista lakanaa ja t-paitaa mutta kovin hankalaa meinaa olla.

J-P


Tässä on oma ratkaisuni, kuvvan molemmille, linssille ja putkell flatit tällä A2 EL-kalvovirityksellä.
http://astroanarchy.blogspot.com/2008/09/new-flat-box-with-el-sheet.html



TuRe

#11
Sieltähän se tuli. Siihen kai tarvitaan mukaan jonkinlainen invertteri korkeammalle Hz-arvolle. Täytynee harkita pilvipoutien ratoksi.

Tilasin kalvon Raumalta.   
Tuomo Repo

einari

Kukas Raumalla noita myy ?
___
Tapio

TuRe

#13
XENONLED.com myy kokoa 200x100mm. On vähän kapeaa. Täytyy kysyä, kun saa puh yhteyden, että voiko kalvoa leikata ja liittää leveämmäksi, tai kaksi kalvoa vierekkäin yhteen. Hinta tuolle oli 15 €+3€ postimaksu.

Toinen toimittaja, jolta löytyy eri kokoisia levyjä ja invertterejä: glowhut.com
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Onpas edukasta, jos 100mm riittää. Itse tilasin 110mm linssiputkelle A5-kokoisen jonka lyhempi sivu n. 15cm. Hintaa tuli invertterin kanssa posteineen 44 euroa: http://glowhut.com/a5-size-electroluminescent-sheet--back-light--panel--lam5.html

Nyt on nurkissa A4, A5 ja A6 kokoiset kalvot. Jännästi tuota härpäkettä vaan kertyy.  :huh: