Tähtiharrastuksen erheelliset stereotypiat

Aloittaja West468, 02.01.2010, 11:18:02

« edellinen - seuraava »

West468

Olen pohdiskellut, millaisiin stereotypioihin tähtiharrastajat tuppaavat törmäämään. Omalla kohdallani ainakin aika usein toistuvat ne samat käsitykset tähtiharrastuksesta aiheesta tietämättömiä ihmisiä kohdatessani. Tässä muutama. Onko kellään muita kokemuksia?

- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.  :cry:
- Kaukoputki on aivan välttämätön.

Pete

Moron


Mun mielestä noista ei itseeni osunut mikään.
Itse ennemminkin olen huomannut harrastajien olevan enemmänkin korkeasti lukeneita ja/tai hyvin toimeen tulevia
varsinkin kaalliiin kaluston omaavat.
Itse ein ole korkeasti koulutettu ja hankin sopivasti.
Mun mielestä pääosa korkeasti koulutettuja ja ikävä kyllä miehiä.



Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

MLuoto

Lainaus käyttäjältä: West468 - 02.01.2010, 11:18:02
- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.  :cry:
- Kaukoputki on aivan välttämätön.
Tuossa taitaapi olla ne yleisimmät joihin olen törmännyt. Muutamia muita joita olen kuullut:
-Kaikilla harrastajillakin on oma observatorio
-Alaa harrastavat vain yksinäiset hörhöt (Ikävä kyllä tähänkin olen törmännyt)
-Kaukoputki on pieni linssiputki huteralla jalustalla tai suuri linssiputki tähtitornissa
-Harrastajan täytyy olla miljonääri, jotta saisi ostettua putken
Enempää en ainakaan nopeasti ajateltuna keksi...Silloin tällöin joudun korjailemaan mm. kavereideni ja vanhempieni kavereiden käsityksiä tähtiharrastuksesta, joten kuulen välillä mitä mielenkiintoisimpia erheellisiä käsityksiä :rolleyes:
Mio Luoto
--------
C8-N 200/1000 & SW 80ED
Losmandy GM8
Canon EOS 500D

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pete - 02.01.2010, 12:38:10
Itse ennemminkin olen huomannut harrastajien olevan enemmänkin korkeasti lukeneita ja/tai hyvin toimeen tulevia
varsinkin kaalliiin kaluston omaavat.

Pieleen menee tuokin luokittelu, jos vertaat sitä itseeni: ammattikoulun elektroniikka-asentajalinjalta valmistunut ja palkaltaan vain noin 60% suomalaisen miehen keskipalkasta ansaitsevana en voi sanoa olevani korkeasti lukenut tai runsaasti ansaitseva :rolleyes:  Yleensä luokittelun puolesta mennään vahvasti nörtti/hörhölinjalle, jota olen yrittänyt karistaa mm. naapureita putken ääreen kutsumalla ja ottamiani tähtikuvia niille näyttämällä. Ongelmanahan on useimmiten se, että tähtiharrastus on niin kapea-alaista puuhailua, että vastapuoli tipahtaa käyrryiltä heti toisen lauseen kohdalla, jollei harrastusta saa ankkuroitua johonkin konkreettiseen todellisuuteen heti alussa.
- Timo Inkinen

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: West468 - 02.01.2010, 11:18:02
Olen pohdiskellut, millaisiin stereotypioihin tähtiharrastajat tuppaavat törmäämään. Omalla kohdallani ainakin aika usein toistuvat ne samat käsitykset tähtiharrastuksesta aiheesta tietämättömiä ihmisiä kohdatessani. Tässä muutama. Onko kellään muita kokemuksia?

- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.  :cry:
- Kaukoputki on aivan välttämätön.

1. osu ja uppos

Kaizu
Kai Forssen

Ilkka Nuojua

Kerran kotipuolessa vanhempani kyselivät että mitäs sillä kaukoputkella on näkynyt ja innostuin siinä hieman kertoilemaan tähtitaivaan upeista näkymistä ja aikani seliteltyä seurasi pitkä hiljaisuus ja isäni kommentoi asiaa:

-Taitaa kaikki tähtitieteilijät olla aika omituisia höpöttäjiä...  :laugh:
Sky-Watcher Skyliner 300P
Celestron AstroMaster 114 EQ
8x30 kiikarit

teluiden

Mä olen ihan tyytyväinen jos ihmiset ajattelee minusta ja harrastuksistani että hullu mutta vaaraton.

Yksi stereotypia vielä: luullaan että jos katselee tähtiä niin uskoo ufoihin.

Pekka

ER

Lainaus käyttäjältä: West468 - 02.01.2010, 11:18:02

- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.

Eka ja toka osui kohdalle. Silmälasit ja parta - check. En ole järjettömän hyvä matematiikassa enkä ymmärrä tähdistä mitään - check. ;)

Kaizu

Työpaikallani tiedetään että olen tämän alan hörhö. Työkaverit tulevat silloin tällöin kyselemään jos ovat nähneet taivaalla jotain epätavallista. Tiedetään myös että minun käsissäni UFOt muuttuvat aika usein IFOiksi. Työpaikallani on myös aika paljon valokuvauksen harrastajia, kuitenkin niin että päälaji on jokin muu ja valokuvaus on tapa dokumentoida tapahtumat. Tähtiharrastajana olen saanut pimeiden ja kylmien olosuhteiden asiantuntijan hatun tässä joukossa. Joukkoon kuuluu sukeltajia, kiipeilijöitä, alppihiihtäjiä etc.
En ole antanut sen häiritä itseäni että jotkut pitävät minua outona harrastukseni vuoksi. En ole sen vuoksi vielä menettänyt työpaikkaani, ehkä juuri outouden vuoksi olen saanut sen pitää. Uraputkessa on ohi viilettänyt kaikenlaisia ylipaineinsinöörejä, osa ylös- ja osa alaspäin. Yhteinen piirre alaspäin menijöille on ollut totisuus ja harhakuvitelma omasta tärkeydestään.
Lähinaapurustossa harrastukseni tunnetaan, ehkäpä pihalla seisovan tähtitornin vuoksi. Silloin kun kokosin Kosmologista nelimetristä kupolia pihallani, yksi isäntä ulkoilutti koiraansa ohi useaan kertaan ja viimein rohkeni tulla kysymään että millaiset moottorit siihen tulee.
Kuten edellä jo kerroin, hörhötason tähtiharrastajan perusasiat ovat kunnossa. Olen silmälasipäinen mies jolla on parta ja kaukoputki.

Kaizu
Kai Forssen

West468

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 02.01.2010, 16:48:20
Silloin kun kokosin Kosmologista nelimetristä kupolia pihallani, yksi isäntä ulkoilutti koiraansa ohi useaan kertaan ja viimein rohkeni tulla kysymään että millaiset moottorit siihen tulee.

:grin:

Ehkä tuo ensimmäinen listan kohta olisi pitänyt kirjoittaa muotoon "tähtiharrastajat ovat aina miehiä, joilla on silmälasit ja parta". Miksi lienen haksahtanut.  :wink: Onhan noissa jotain totuuden siementäkin, tunnen montakin harrastajaa, joihin osa noista sopii (jopa siihen kolmoskohtaan). Tarkoitukseni onkin miettiä, mitä ihmisille yleensä tulee mieleen henkilöstä, joka sanoo olevansa tähtiharrastaja.

weldor

Lainaus käyttäjältä: MLuoto - 02.01.2010, 12:55:25
-Alaa harrastavat vain yksinäiset hörhöt (Ikävä kyllä tähänkin olen törmännyt)

Aika osuvaa...

Työpaikalle tuli uus työntekijä ja niitä näitä siinä juteltiin. Harrastuksista sitten tuli juttua ja sanoin harrastavani tähtitiedettä. Kaverin silmät meni pyöreiksi ja oli hetken hiljaa. Kysyi sitten että "oot vissiin sinkku?" , sanoin että on minulla vaimo ja kaksi lasta. Kommentiksi tuli "Ahaa...".  :grin:
"Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

-Paul Gauguin-


Havaintovälineet 25.8.2012 alkaen:

-Sky-Watcher 200P / HEQ5

Pekka Lehtelä

- on silmälasit ja risuparta
- matematiikan taito vähän niin ja näin
- horoskooppeja en tee enkä niitä myöskään lue
- kyllä, kaukoputki on minulle välttämätön

- olen hörhö toiseen potenssiin, koska tähtiharrastuksen lisäksi opiskelen ja luen filosofiaa sun muita sen kaltaisia juttuja.
- observariota ei ole, saisi kyllä mielellään olla
- ufoihin en usko enkä ole niitä nähnytkään

En juurikaan välitä muiden mielipiteistä, kaiken lisäksi minun ammatissani kaikki ovat hieman omalaatuisia joten yksi hörhö ei siinä joukossa paljon tunnu. Naapuritkin ovat jo tottuneet yötouhuihini pihalla putken kanssa. Ihmeen kiinnostuneita ihmiset noin yleensä ovat tähtitieteestä ja tietävätkin siitä enemmän tai vähemmän

Olen nyt ollut esimieshommissa vuodesta 2002 ja työkaverit reissusta tullessaan kysyvät "mikäs siellä lounaan suunnalla matalalla loisti kirkkaana?" Samoin lähtiessään reissuun kyselevät mihinkäs suuntaan pitäisi katsoa, että näkisi niitä meteoreja/planeettoja yms. kohteita. Kaiken kaikkiaan olen varsin onnellinen hörhö, hörhöily kuuluu minun elämäntapaani ja olisin taatusti onneton ei-hörhönä.

Pekka

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: West468 - 02.01.2010, 11:18:02
- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.  :cry:
- Kaukoputki on aivan välttämätön.

Nuo ovat kyllä yleisiä harhaluuloja. Tähdistä ei tarvitse ymmärtää mitään. aina voi vain katsella ja ihailla taivaankappaleita. Kohtaa kolme ei missään nimessä tarvita. Neloskohtaan senverran, että peljailla silmillä, ja perus kiikareillakin pärjää mainiosti.

Mikään noista ei minuun osu.

Nukkumaan.  :wink:

Mellon

- Mies: ei täsmää
- Silmälasit: ei täsmää (enää)
- Parta: ei täsmää (no ehkä joskus tulevaisuudessa :D)
- Matemariikka: ei uppoa, "Mathematics not Zathras' skill".
- Laatia horoskooppeja?: Periaatteessa kuka tahaansa _osaa_...eihän astrologihörhöilyyn mitään koulutusta ole koskaan tarvittu?
- Kaukoputki? Ekat 10v pärjäsi ilmankin, mutta kyllä nyt joutuu myöntämään että täsmää.

Minusta stereoptyyppisellä tähtiharrastajilla oleellista on myös se että parta on harmahtava. Poirot-viikset eivät myöskään sovi profiiliin.
Varmaan juuri tämä parran puutos on se mikä on omalta kohdaltani saanut kuulijan kulmat kohoamaan kun on tunnustautunut alan harrastajaksi. :}

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: mellon - 03.01.2010, 12:20:34
Minusta stereoptyyppisellä tähtiharrastajilla oleellista on myös se että parta on harmahtava. Poirot-viikset eivät myöskään sovi profiiliin.
Varmaan juuri tämä parran puutos on se mikä on omalta kohdaltani saanut kuulijan kulmat kohoamaan kun on tunnustautunut alan harrastajaksi. :}

Minun parta alkaa olemaan aika harmaa ja viikset eivät ole Poirot-mallia. Taidan olla aika lähellä sitä sterotypiaa... :grin:

Pekka