Tähtiharrastuksen erheelliset stereotypiat

Aloittaja West468, 02.01.2010, 11:18:02

« edellinen - seuraava »

naavis

Itse taidan kanssa olla aika lähellä tuota ensimmäisen viestin stereotypiaa, ainakin horoskooppeja ja astrologiaa lukuunottamatta.

Toni

Lainaa- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.
- Kaukoputki on aivan välttämätön.

Katotaan miten osuu muhun:

- Partaa ja silmälaseja ei ole, vaalea kihara tukka ja viikset löytyy.
- Matikkapää on hyvää tasoa, mutta ei huippuluokkaa. Putkeen katsoessa annan kyllä piut paut kaavoille.
- Huuhaalla on mulle vain huumoriarvo.
- Ilman putkeakin pärjäisi ainakin jos olisi valinnut kiinnostavat havaintokohteet toisin.

Yhdelle tutulle tulee aina tähtitieteilijästä mieleen vanha risupartainen, kaljuuntunut rillipäinen ukko joka tuijottelee yö yön jälkeen linssiputkeen jossain kaukana kaikesta älyllisestä elämästä. Toisaalta saman tyypin mielestä kaikki tiedemiehet ovat tutkijakammioissaan viihtyviä nörttejä. Tuskin olen kuitenkaan ainoa jolle harrastusyhteisö on äärimmäisen tärkeä asia enkä usko, että olisin taivaanihmeiden tuijottelua pitkään jatkanut ellen olisi päässyt yhdistystoimintaan mukaan ja saanut jakaa kokemuksia yhden jos toisenkin hengenheimolaisen kanssa.

Muutaman kerran on aamuyöllä lehdenjakaja tullut kotipihaan oman havaintosessioni aikana ja kysynyt että laitanko laatikkoon vai otatko mukaan? Ei ainakaan silminnähden ihmetellyt mitä nuori mies on pihalla punalampun valossa tekemässä. Naapuri on pariin otteeseen pistänyt ylimääräiset pihavalot päälle kun on nähnyt minut pihalla kaukoputkea pyörittelemästä. Valot ovat kuitenkin sammuneet aina kun on nähnyt että harmiton naapurin poikahan se siellä...

Opiskelupiireissä (HY:n mat-lu tiedekunta) tähtiharrastusta ja Ursa-kytköksiä on pidetty kaikin puolin normaaleina asioina. Kesätyöhaastatteluissa tuli pariin otteeseen haastattelijalta vähän uteliaita katseita, kun ilmoitin tähtitieteen tärkeimmäksi harrastukseksi. Kerran laitoin jopa pari tähtiaiheista kuvaa hakemuksen jatkoksi ja paikka irtosi :azn:

Ihan muissa yhteyksissä olen saanut kuulla, että mitä #¤%&#! järkeä on palella öisin pakkasessa ja tuhertaa lyijärillä havaintokorttiin kun samaan aikaan voisi viettää lämpimässä sisätiloissa XXXXXXXX:ää tehden. Havaintoja on kertynyt deepsky archiveen 463, joten on siinä jokunen tunti putken ääressä keretty viettää sitten vuodesta 2002 lähtien.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

mrkat

Jos jaetaan annettu ihmispopulaatio kahteen luokkaan, joista luokkaan A tulee selvimmin näitä piirteitä omaavia:

Lapsena:
-usein insinöörien ja kyläseppien lapsia
-ei hymyillyt lapsena niin paljon kuin sisaruksensa
-käyttää kirjakieltä ja hallitsee sitä
-ei välitä kuitenkaan näytelmistä ja luovasta kirjallisuudesta (jossei ole scifi)
-nopeasti oppivia, itseoppivia
-luomoutuvat pyöristä, päivämääristä kalenterista, luvuista
-rakentavat lego-torneja, pienoismalleja, sarjoja, keräävät kokoelmia
-nopeasti oppivia, itsekseen oppivia
-seuraavat auringon ja varjojen liikkeitä
-tietokirjat, matematiikka, fysiikka, kemia, insinöörialat kiinnostavat
-säähavainnoinnin, fysiikan, myrkky/räjähtelykemian, tietokoneohjelmointiharrastusta, näpräävät koneita tms

Teininä ja aikuisena:
-matemaattisten aineiden, luonnontieteiden harrastusta ja menestystä, vieraat kielet ja niiden kieliopit helppoja
-ainekirjoituksen ym kuvitteellisuuden kehnoutta
-"Kirjastoon vai bileisiin/juhliin?"-Kirjastoon
-"Museoon vai teatteriin ?" -Museoon
-suorapuheisia, töksäyttelijöitä, "totuudentorvia", joskus arvostettu ominaiuus,
mutta valitettavan usein johtaa ongelmiin ihmissuhteissa/töissä/harrasteissakin tämän takia
-sosiaalista kömpelyyttä, ei välitä mitä muut ajattelevat (vrt. Feynman), eikä muodista välitä, joten saattaa usein käydä,
että läheinen naisihminen voi joskus ostaa uuden vaatteen hänen puolestaan
-mesetys,irkkaus, smalltalk,Facebookit ym voivat tuntua oudolta ja käsittämättömältä puuhalta,
-tv:stä salkkarit ja BB-talot ei kiinnosta mutta scifi- ja dokumentit ennemminkin kiinnostaa.
-syy-seuraussuhteet ja luokittelu ja maailman systemointi(järjestely) kiinnostaa:
vuorten synty, eläinlajit tuntee ja synty kiinnostaa, miten langaton viestintä toimii, rakennusten, koneiden yksityiskohdet
-kaikki taulukot kiinnostavat tavan ihmistä enempi
-erinomainen keskittymiskyky: voi tuntikausia keskittyä itsekseen, jopa viikkojen vuosien ajan keskittyä johonkin tehtävään
-voi esiintyä fanaattisuutta, poliittis-ideologisia voimakkaita mielipiteitä, joilla saattaa ahdistaa
"sukulaisen päivällispöydässä nurkkaan" koska juuri sosiaalisen tyylitajun puute estää huomaamasta tilannetta..
-erinomainen huomiokyky, huomaa sellaista, yksityiskohtia, mitä tavan ihminen ei.
-lintubongausta, rekkaribongausta, junabongausta, pilvibongausta, myrskybongausta harrastuksena esiintyy.
-hyvä muisti, tekee listoja papereille, järjestää huoneensa ja kokoelmiaan ja muistaa ne ulkoa
(voi tosin olla myös täydellisen päinvastoinkin huone erityisen epäjärjestyksen tilassa)
-omituisia järjestelmiä tai kokoelmia:
  esim kuivuneiden varaleipien systeemejä, varashampoiden, hammasharjojen jonoja kylppärissä, joiden logiikka ei muille aukea 
-aistien ali- tai yliherkkyyksiä, äänille, valoille,hajuille, tekstiileille

Ja luokkaan B ne joilla on päinvastaisia piirteitä,(Säädetään kriteerit niin että 2-5% A:ssa ja 95-98% B:ssä).
Silloin luokassa A on suhteessa huomattavasti enempi rikastuneena tähtiharrastajia ja tähtitieteen ihmisiä kuin luokassa B.
Ja he ovat usein miehiä.

Kuvaus (A) on (soveltaen muokattuna) Simon Baron-Cohenin kirjassa Olennainen ero (Terra Cognita,2004).   Löysin tuon kirjan toissa kesänä ja se kuvasi pelottavan osuvasti paitsi minua myös monia tähtiyhdistyksen aktiiveja..

Voihan olla että perustähtiharrastajissa vaikkapa vain 20%:lla on noita piirteitä mutta mitä korkeammalla tähtitieteen tasolla mennään (yksittäinen nojatuoliharrastaja => vakava harrastaja => tähtiyhdistyksen vakava aktiivi => tieteellisiä mittauksia ja julkaistu tiedejournaalissa =>tähtitieteen opiskelija =>ammattitähtitieteilijä=>professori)
niin sitä useammin ja voimakkaammin noita A-piirteitä hänellä esiintyy, luulen ainakin niin.
Ja sitä näkyvämpi hän on mediassa ja hänet yleistetään niihin muihinkin perusharrastajiin, jotka ei kuulu niin tuohon A-luokkaan.

Ennen tuota kirjaa minä sanoin medialle "Meissä esiintyy tasapuolisesti kaikkia.." mutta nyt joudun valkoisesti valehtelemaan tai kiertelemään koska en enää usko, että edustamme aivan tasapuolisesti kaikkia väestöryhmiä ja sukupuolia jne.

Yksi omituinen piirre: aktiiveistamme miltei kaikki soittaa musiikkia, miltei kaikilla on kitara. 

Tieteellinen maailmankuva on monilla imettynä ja tähtiharrastaja-aktiivit varmaan tavan väestöä kriittisemmin suhtautuu astrologiaan, homeopatiaan tms ns. humbuugiin ja pseudotieteisiin. Astrologisen kartan tekopyyntö on siksi useimmille meistä melkoisen syvä loukkaus.

mrkat

Journalistisesti tarkasteltuna joku 1970-luvun T+A oli kuin malli-esimerkki
journalismista A-tyypiltä A-tyypille: taulukoita, kaavoja, tieteelliset viiittet ja matemaattisia termejä.
B-tyypin ihmisille se olisi ollut käsittämättömän kuivaa jo käsittämättömyyden takia.

2000-luvun T+A on enempi viestintää A-tyypeiltä  B-ihmisille: kaavat ja tieteelliset viitteet uupuu, paljon kauniita kuvia, pärstiä, yhteisöllisiä kokemuksia.

Kun taas tämän päivän B-ihmisten journaalista (Kalevasta) B-tyypin journalisti sattuu kohtaamaan A-tyypin ihmisen A-tyypin puuhassaan: havainnoimassa auringonpimennystä (minut), niin hän tekee A-tyypin ihmiselle (minulle) täysin käsittämättömän tempun: Häntä ei ollenkaan kiinnosta itse auringonpimennys vaan hän kuvaa vain minut. Auringonpimennyksestä itsestään ei koskaan tullut kuvaa lehteen, minun pärstä vain isona. Nyt ymmärrän, hyvin vaivalloisesti tosin, että kyse oli  B-B-viestinnästä: vain ihmisten suhteet ja reaktiot kiinnostaa heitä, ei ulkoavaruus  :huh: 

kajakki

Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta
Mikään kolmesta ei kolahtanut. Silmälasit saatan saada jossain vaiheessa.

Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi
Ikäväkseni minun on myönnettävä, että en ole kovin lahjakas matematiikassa. Tosin se saattoi olla myös motivaatiokysymys. Osasin kuitenkin laskea ylioppilaaksi kirjoittaessani (noin 10 vuotta sitten) satelliitin kiertoraradan, mutta jotkut ns. "helpommat" tehtävät menivät pieleen ;)

Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja
En osaa.

Kaukoputki on aivan välttämätön
Omistan tällä hetkellä vain kiikarit, putki on kyllä tulossa jo(!), mutta kiikareillakin pärjäsi hyvin ja pitkään.

mrkatin listasta sen sijaan löytyy yllättävän paljon tuttuja piirteitä. Kummallisimpana yhtäläisyytenä ehkä ääniyliherkkyys, josta ei valitettavasti ole  mitään hyötyä minulle tähtitieteessä. Kuulen paremmin kuin muut, mutta "suodattimeni" ei toimi kunnolla, eli on vaikea keskittyä esimerkiksi keskusteluun, jos ympäriltä kuuluu paljon ääniä. Tätä pidetään usein epäkohteliaisuutena. Ihmiset ajattelevat, että eivät ole tarpeeksi kiinnostavia, kun en "kuuntele" heitä. Ystävät onneksi ymmärtävät, mutta töissä saan monesti hiveän stressin palavereista, jos tiedän, että ne pidetään paikassa jonne kuuluu ulkopuolisia ääniä. Ikävin on kokoushuone, joka on keittiön vieressä. Astioiden korkeat kilahdukset ovat pahimpia ääniä viemään huomioni. Ehkä tämä on joku primitiivinen vietti, kun kaikki pienimmät rapsahduksetkin pitää kuunnella niin tarkkaan.


Kaizu

Lainaus käyttäjältä: mrkat - 05.01.2010, 00:54:38
Lapsena:
-usein insinöörien ja kyläseppien lapsia
-ei hymyillyt lapsena niin paljon kuin sisaruksensa
.
.
.

Löysin lapsuusajan muistikuvistani kutakuinkin kaikki yllämainitut A-tyypin ominaisuudet kuitenkin niin että pääosa aikuisikään liitetyistä ominaisuuksista (omituisuuksista) liittyi aikaan ennen murrosikää. Sen jälkeen aukeni n. kolme vuotta kestänyt biletyskausi jolloin kirjasto ei tosiaankaan voittanut kunnon bileitä. Tämän kauden lopussa huomasin että matkaan oli tarttunut perhe. Sen ylläpitoon on seuraavat runsaat kolme vuosikymmentä mennyt. Nyt kun jälkikasvu tulee toimeen omillaan olen taas voinut jatkaa niitä juttuja jotka jäivät kesken lapsuuden keskeytyessä.

Kaizu
Kai Forssen

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: West468 - 02.01.2010, 11:18:02


- Tähtiharrastajat ovat yleensä miehiä, joilla on silmälasit ja parta.
- Täytyy olla järjettömän hyvä matematiikassa, jotta tähdistä mitään ymmärtäisi.
- Tähtiharrastaja osaa laatia astrologisia karttoja ja horoskooppeja.  :cry:
- Kaukoputki on aivan välttämätön.

- ensimmäinen kohta (mies) osui, risuparta ja silmälasit puuttuvat (toistaiseksi).
- matematiikka korkeintaan keskitasoa.
- astrologiasta ja horoskoopeista en ymmärrä yhtään mitään.
- kaukoputki löytyy. Jos luopumaan joutuisin niin vieroitusoireita saisin.

Mutta kyllä siihen olen törmännyt, että yleinen mielikuva tähtiharrastajasta on tuo risupartainen, hieman mahakas keski-iän ylittänyt yön selässälinssiputki olkapäällä hiippaileva ja omituisia höpisevä huru-ukko. Toinen piirre, joka tunnutaan nykyisin yhdistävän tähtiharrastajiin (erityisesti kai meihin, jotka harrastetaan tähtikuvausta) on nörttiys.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

mrkat

Voisko tähtitieteen harrastuksen jakaa eri lohkoihin
1. tekniikkanäpertely,
2. matemaattisen tarkka tieteily, teoretisointi ja havainnointi
3. esteettiset nautinnot,  elämykset ja kollektiiviset elämykset (yhteiset retket jne),
4. neljäs on tarinointi, mietiskely, filosofointi ja unelmointi (amatöörin nojatuoli-astronomia).
Nämä jakaisi harrastajatyypit eri lohkoihin. 4:nteen kuuluisi myös astrologisimmat tulkinnat ja ufoimmat hörhöilyt, ufouskonnotkin.

Ja minullahan oli nimittäin ensin naurettava mutta sitten inhottavan tunteen kokemus kun taas katselin kaukoputkella tähtiä ja tuttu tuli kylään, käveli ohi siinä ja erehtyi kysymään mitä katson, puolivälissä "miniesitelmääni" sanoo "joo nyt tulee taas niin U.F.O.-juttua että..", minua ja häntä nauratti ja hän häippäisee isäni luo kylään. Mutta sitten aloin miettiä, erotunko joittenkin tavisten silmissä mitenkäään ufohörhö-ihmisistä kun yhtä käsittämätöntä tekstiä tulee suusta ..?


West468

Lainaus käyttäjältä: mrkat - 11.01.2010, 18:58:34
Voisko tähtitieteen harrastuksen jakaa eri lohkoihin
1. tekniikkanäpertely,
2. matemaattisen tarkka tieteily, teoretisointi ja havainnointi
3. esteettiset nautinnot,  elämykset ja kollektiiviset elämykset (yhteiset retket jne),
4. neljäs on tarinointi, mietiskely, filosofointi ja unelmointi (amatöörin nojatuoli-astronomia).
Nämä jakaisi harrastajatyypit eri lohkoihin. 4:nteen kuuluisi myös astrologisimmat tulkinnat ja ufoimmat hörhöilyt, ufouskonnotkin.

Ei huono ajatus ollenkaan. Itselläni tuo varmaan jakautuisi seuraavasti: kohta 3.=55%, kohta 4.=40% ja kohta 2.=5%.

Ari Haavisto

-Mies kyllä, mutta ei partaa eikä silmälaseja
-Hyvä (mutta en todellakaan erinomainen) matematiikassa
-Laadin hetkessä aivan käypäisen horoskoopin   :evil:
-Minulle kaukoputki on suorastaan pakkomielle

Olen kolmen stereotypian uhri: maanviljelijä, kone-DI ja tähtiharrastaja. Kaikki kolme jollain lailla hereillä lapsuudesta asti.  Mitkään kaksi näistä keskenään eivät herätä sen kummempaa hämmennystä, mutta jos kaikki kolme sattuvat tulemaan ilmi yhtäaikaa, ihmisillä alkaa olla vaikeuksia lokeroida koska en oikein vastaa mielikuvaa yhdestäkään. Eivät oikein tiedä mihin tarttua.

Noista A- ja B-tyypistä tuo A osuu vahvasti (Asberger-syndroomaksikin sitä kai kutsutaan?). Vasta tuota A-/B-viestiä lukiessani havahduin miettimään, että pienenä luin kirjahyllyssämme ollutta tietokirjasarjaa (se alkuperäinen Fakta-sarja) järjestyksessä läpi. Poikkeuksena kuitenkin ainekirjoitus sujui hyvin, sosiaalinen sokeus (totuuden torvi) jostain syystä pientä. Noista kolmesta edustamastani ryhmästä uskoisin parhaiten viihtyväni/sopivani toisten tähtiharrastajien seuraan. En tosin ole kokeillut, olen aina harrastanut yksin (yksi tuon A-tyypin ominaisuuksista uskoakseni) mutta täytynee joskus testata tuokin.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pekka Lehtelä

#25
Lainaus käyttäjältä: mrkat - 11.01.2010, 18:58:34
Voisko tähtitieteen harrastuksen jakaa eri lohkoihin
1. tekniikkanäpertely,
2. matemaattisen tarkka tieteily, teoretisointi ja havainnointi
3. esteettiset nautinnot,  elämykset ja kollektiiviset elämykset (yhteiset retket jne),
4. neljäs on tarinointi, mietiskely, filosofointi ja unelmointi (amatöörin nojatuoli-astronomia).
Nämä jakaisi harrastajatyypit eri lohkoihin. 4:nteen kuuluisi myös astrologisimmat tulkinnat ja ufoimmat hörhöilyt, ufouskonnotkin.

Tuosta kohdasta 4. voisi jättää nuo astrologiat ja ufot pois, filosofialla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. Uskallan sanoa näin, koska olen avoimessa yliopistossa aikanaan filosofiaa opiskellut. Filosofia mielletään usein vain niihin Sokrateen, Aristoteleen ja Platonin juttuihin vaikka se on nykyään ihan muuta, mm. tietoteoriaa, tieteenfilosofiaa, lause- ja predikaattilogiikkaa, argumentaarioteoriaa jne. Platonit ja kumppanit kuuluvat filosofian historiaan, joka on vain yksi osa filosofiaa. Tampereen yliopistossa filosofia kuuluukin nykyään informaatiotieteiden tiedekuntaan, ei enää humanistiseen, kuten joskus aiemmin. Näin asian pitääkin mielestäni olla.

Olisikohan aihetta perustaa luokka 5. jossa olisi astrologia, ufot sun muut hörhöilyt.  Minun mielestä tuo "luokkajako" olisi silloin ehkä parempi. Itsestäni löydän hieman jokaista kohdista 1-4, mutta tästä uudesta mahdollisesta luokasta 5. en  mitään.

T: Pekka

mrkat

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 12.01.2010, 17:49:10
Tuosta kohdasta 4. voisi jättää nuo astrologiat ja ufot pois, filosofialla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. Uskallan sanoa kun sitä olen avoimessa yliopistossa aikanaan opiskellut. Filosofia mielletään usein vain niihin Sokrateen, Aristoteleen ja Platonin juttuihin vaikka se on nykyään ihan muuta. Tietoteoriaa, tieteenfilosofiaa, logiikkaa jne. Platonit ja kumppanit kuuluvat vain filosofian historiaan.
..
Olisikohan aihetta perustaa luokka 5. jossa olisi astrologia, ufot sun muut hörhöilyt.  Minun mielestä tuo "luokkajako" olisi silloin ehkä parempi. Itsestäni löydän hieman jokaista kohdista 1-4, mutta tästä uudesta mahdollisesta luokasta 5. en sitten yhtään mitään.
"Filosofoinnilla" en nyt tarkoittanutkaan tieteellisempää filosofiaa, enempi tuota omia teorioiden, scifi-ennusteiden ja ideoiden pyöritystä.

Näin uusi jaottelu 4 ja 5:

4. lueskelu, tarinointi, mietiskely ja unelmointi, scifi, tv-dokumentit, nettisurfailu (amatöörin nojatuoli-astronomia).

(.,,,,,,.välissä iso hajurako.,,,,,.)

5. hörhöilyt: astrologiat, tähti-avaruus-U.F.O.-kultit (ufointoilu, scientologia, raelilaisuus, new-age, urantia-lahko), kabbala, eräät fundamentalistit ym.


mrkat

Isäni kertoi kerran muinoin, että joku fundamentalistituttu oli yrittänyt ostatella meidän kaukoputkea. Hän uskoi, että Venuksessa on asukkaita ja olisi kaukoputkella katsellut vain Venusta ja koittanut ehkä kommunikoida. Hänen harrastuksensa olisi täyttänyt kohdan 5 lisäksi lokerot 2-4.


Kastle

1. tekniikkanäpertely - no joo, tietokoneen kasaamiset ja raudan päivittämiset itse + kovasti perehtynyt videoeditointiin, audiosoftiin, linuxiin..
2. matemaattisen tarkka tieteily, teoretisointi ja havainnointi - huono matematiikassa
3. esteettiset nautinnot,  elämykset ja kollektiiviset elämykset (yhteiset retket jne) - ruoanlaitto, elokuvat, musiikki
4. neljäs on tarinointi, mietiskely, filosofointi ja unelmointi (amatöörin nojatuoli-astronomia) - yksin viihdyn vaikkapa sitten mietiskelemässä/musiikkia kuuntelemassa, huolimatta kolmesta lapsesta + vaimosta - tai ehkäpä juuri niistä!
5. ufot - uskon kyllä jossain määrin, mutta hörhöilyä en itsessäni tunnista (toivottavasti ei muutkaan) enkä tähtiharrastuksen parissa ole tämän takia.

Ja ne muut: mies ja risuparta, laseja ei ole. Kitaraa ja bassoa soitan ja alunperin maalta kotoisin. Ehkä siksi maanviljelijöitä on harrastajina, koska maalla tähdet näkee paljainkin silmin.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Pekka Lehtelä

#29
Lainaa[quote Marko. J Mutta kyllä siihen olen törmännyt, että yleinen mielikuva tähtiharrastajasta on tuo risupartainen, hieman mahakas keski-iän ylittänyt yön selässälinssiputki olkapäällä hiippaileva ja omituisia höpisevä huru-ukko. Toinen piirre, joka tunnutaan nykyisin yhdistävän tähtiharrastajiin (erityisesti kai meihin, jotka harrastetaan tähtikuvausta) on nörttiys.

No mutta Marko hyvä!

Eihän tuo mielikuva tähtiharrastajista voi mitenkään erheellinen olla. Minulla on risuparta ja silmälasit, olen ylittänyt keski-iän (mikä tuo keski-ikä nyt sitten onkaan?) ja mahaakin on ihan reilusti. Katselen tosin kahdella peiliputkella ja vain aurinkoa projisoin linssiputkella. Jotkut (ehkä useatkin) saattavat pitää puheitani omituisina höpötyksinä. Olen siis juuri sellainen kuin tähtiharrastajan pitääkin olla. :grin:

T: Pekka

ps. Palataan tuohon nörttiasiaan myöhemmin.