Dark ja flat -kuvien käyttö tähtikuvauksessa

Aloittaja TuRe, 01.12.2009, 16:02:24

« edellinen - seuraava »

Pietari

Olen lukenut flatteistä mutta en ole löytänyt vastauksia kysymyksiin, jotan kysyn. Miltä näyttää yksi flat ruutu? Pystyykö tehä itse flat laatikkoa ilman el-kalvoa?

Lauri Kangas

Todella roskainen flättiruutu näyttää tältä: http://www.skyimaging.com/images/traitements_fims_planetes/flat_reel.jpg (tutoa on ehkä vielä hieman venytetty idean havainnollistamiseksi).

EL-kalvo ei ole mikään vaatimus, se on vain helppo keino saada aikaan tasainen valopinta. Normaali tapa tehdä flättiboksi on käyttää jotain valkoista hieman läpihohtavaa muovilevyä ja laittaa sen taakse joku valkoinen paperi jota valaistaan vaikka ledeillä.

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 12.09.2010, 17:40:04
Olen lukenut flatteistä mutta en ole löytänyt vastauksia kysymyksiin, jotan kysyn. Miltä näyttää yksi flat ruutu? Pystyykö tehä itse flat laatikkoa ilman el-kalvoa?

Suoraan kamerasta tulleena onnistunut flat on tasavärinen eikä puhkipalanut.  Levelsiä säätämällä (eli kuvan kontrastia jyrkentämällä) esiin nousee kuva optiikan vinjetoinnista (tyypillisesti: kirkkaampi keskusta, himmeämmät nurkat), ja mahdollisten pölypalleroiden jms. aiheuttamat varjot.   Esim. tässä on varsin tyypillisiä flat-ruutuja.  Flatit voi ottaa esim. virittämällä optiikan eteen valkoisen t-paidan ja valaisemalla sitä tasaisella valokeilalla (mikä tarkoittaa sitä, että pieni led-lamppu aivan lähellä t-paitaa ei toimi -- apertuuri täytyisi pystyä valaisemaan koko pinta-alaltaan samalla intensiteetillä).

Kamera Av-asetukselle (tämän pitäisi taata yllämainittu tasavärisyys/puhkipalamattomuus), viimeisimpien tietojen mukaan mahdollisimman pienelle ISO-asetukselle (flatien kohinan minimoimiseksi) ja sitten vaan suljin laulamaan -- eli otetaan monta kuvaa, jotka sitten DSS:ssä (tms) pinotaan nk. Master Flatiksi.

Huom!  Sinun ei tarvitse, tai pidä, itse säätää flatin tasoja muutoin kun tarkastellaksesi flatin "laatua".
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

einari

Flat ruutu on vaaleanharmaa kuva jossa yleensä on tummentumaa reunoille päin ja pölypallojen muodostamia donitseja.
Jos olet tätä samaista ketjua lukenut mihin kysymyksesi laitoit niin eka sivulla on jopa esimerkkikuva.

Flättejä eli tasoituskuvia voi tehdä esim. niin että putken suulle laittaa t-paidan (tai muun valkoisen ohuen kankaan) ja tätä valaistaan jollain tasaisella valolla (tai sitten suunnataan taivaalle päiväsaikaan tai auringonlaskun/nousun aikaan.
Flättiboksin voi tehdä myös perinteisemmillä lampuilla (siis ei välttämättä tarvitse EL-kalvoa).

Jaha, Lauri oli nopeampi.
Sanoisin vielä että parasta on ehkä tehdä valaistus epäsuorasti.
Muistelin että täällä joku mainosti jonkin flättilaatikon tekoa mutta nyt en löytänyt sitä enää.
___
Tapio

Pietari

Kiitoksia. Olisi semmonen kysymys vielä, että onko hyötyä flatteista kun kuvaa pokarilla syväntaivaan kohteita kaukoputken läpi? Olisi hyvä tietää ennen kuin rupean rakentaa flat laatikkoa.

Lauri Kangas

On siitä vinjetoinnin korjaamisessa hyötyä. Pokkarissa helpottaa se ettei pölyä pääse kennolle niinkuin järkkäreissä, jolloin periaatteessa voit aina käyttää samoja flättejä. Kokeile ottaa valkoisesta läppärin näytöstä kuvia ennenkuin rakennat mitään, toimii yleensä riittävän hyvin.

Pietari

Tuossa on otettu valkoista tietokoneen näyttöä vasten muutama flat harjoitus. Kuuluuko flattien näyttää tuolta miltä ne näyttää minun kuvissa?

naavis

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 13.09.2010, 17:49:24
Tuossa on otettu valkoista tietokoneen näyttöä vasten muutama flat harjoitus. Kuuluuko flattien näyttää tuolta miltä ne näyttää minun kuvissa?

Pokkarin pitäisi olla myös tarkennettu äärettömään, eli samaan paikkaan kuin tähtitaivasta kuvatessa. Nyt näyttää vähän siltä että pokkari on yrittänyt tarkentaa läppärin ruudussa oleviin roskiin.

Pietari

Lainaus käyttäjältä: naavis - 13.09.2010, 17:57:51
Pokkarin pitäisi olla myös tarkennettu äärettömään, eli samaan paikkaan kuin tähtitaivasta kuvatessa. Nyt näyttää vähän siltä että pokkari on yrittänyt tarkentaa läppärin ruudussa oleviin roskiin.
Nyt laitoin tarkennuksen äärettömiin.

einari

Nyt näyttää oikeammalta mutta onkohan linssissä vai näytössä moskaa (oikealla alhaalla) ?
___
Tapio

Pietari

Lainaus käyttäjältä: einari - 13.09.2010, 18:18:22
Nyt näyttää oikeammalta mutta onkohan linssissä vai näytössä moskaa (oikealla alhaalla) ?
Suurimmalla mahdollisuusdella on okulaarissa.

J-P

Flatit on kuvattava samoilla asetuksilla ja tarkennuksella, kuin itse kuvat! Muutoin homma ei toimi.
Muista sitten vähentää Flateistä Bias masterin, jotta Flattiin tulee oikea Offset ja homma toimii oikein.

J-P

Pietari

Lainaus käyttäjältä: J-P - 13.09.2010, 18:31:46
Flatit on kuvattava samoilla asetuksilla ja tarkennuksella, kuin itse kuvat! Muutoin homma ei toimi.
Muista sitten vähentää Flateistä Bias masterin, jotta Flattiin tulee oikea Offset ja homma toimii oikein.

J-P
Öö... mikä mahtaa olla Bias master? Ja kuinka ne vähennetään flatteista?

Murtsi

Bias on kameran nollataso, se otetaan siten että otat kuvia mahdollisimman lyhyellä valotusajalla kameran linssi peitettynä eli kennolle ei saa päästä yhtään valoa aivan kuten darkkeja kuvatessakin. niitä kannattaa ottaa heti useampi kymmenen kerralla että saat kohinan minimoitua. Deep Sky Stackerissa sitten lataat kuvat ohjelmalle aukaisemalla offset/bias files valikon ja sieltä vain valitset kyseiset kuvat ja ohjelma hoitaa loput. Samalla voit sitten ottaa ne flätti darkitkin. Ohjelman tekemää master bias kuvaa voit sitten käyttää jatkossakin koska niitä ei tarvitse ottaa joka kerralla vaan riittä kun ottaa ne silloin tällöin.

Lauri Kangas

Ottakaahan kanssa huomioon, että jos kalibroidaan JPG-kuvilla niin flatit eivät joka tapauksessa toimi oikein (ei ole lineaarinen) ja biassia tuskin saa kamerasta oikeantasoisena pihalle ollenkaan. Parasta ehkä unohtaa biassit ensin ja kokeilla miten pelkät flätit toimii.