Tekijänoikeudet Internetissä

Aloittaja J-P, 25.11.2009, 16:16:53

« edellinen - seuraava »

J-P

Hei,

Törmäsin tällaiseen ihme juttuun.

Venäjänkielinen sivusto/blogi, johon on kopioitu Blogiani pitkät pätkät.
http://astro.ks.ua/ käyttäkää Google translaattoria Venäjä>Englanti tai Suomi, jos tarvis, ne multta kopsatut
ovat englanniksi. Sivusto on erikoisrtunut mm. Horoskooppihörhöilyyn!
En löytänyt mitään yhteystietoja, jotta voisin pyytää poistamaan materiaalin.

Pari kertaa aiemminkin on näitä sattunut, mutta ovat aina poistaneet luvattoman kaman, kun olen asiasta huomauttanut.

Mitähän tässä voisi tehdä? Saako joku selvää, mikä on tuo palveluntarjoaja? Kun klikkasi "Details" linkkiä vasemmassa yläkulmassa (eng. käännös)
siellä esiintyi "WordPress" nimi, muttei näy osoitteessa...

Edit.
Niin ja missään ei ole edes mainittu lähdettä!

J-P

Timo Kuhmonen

moi,

http://whois.domaintools.com/

auttaako tämä, sinne laitoin saitin http osoitteen. Tuloksista päätetllen itärajan takana jossain.
Gmaili osoite näkyi siellä...

J-P

Kiitos kovasti Timo, tuohan oli hieno palvelu!
Olen yhteydessä ylläpitäjään.

J-P

Olli

Olen venäläinen (asunut suomessa kylläkin koko ikäni, sukulaisten kanssa puhun venäjää). Voin auttaa kääntämisessä jos tarvitset apua.  :wink:

Sivusto kyllä vaikuttaa ihan asialliselta (ainakin mitä nyt lueskelin [kieli asu siisti, yms]). En sitten tiedä miten olet saanut selville että he kopioivat sinulta.

Edit: Tuskin tuossa kyllä enää apua tarvii, mutta kuitenkin.  :smiley:

DarkSide

Moi..

Harmillista, todella harmillista J-P  :angry: :angry:  Törkeää VARASTAMISTA tuommoinen.
Jos et muuta saa vastineeksi, niin tingi edes loppuelämän horoskoopit itsellesi ja emännälle!!

Käyttämäsi osaaminen ja energia ovat kovassa arvossa, joten putsailen jo tykinpiippua..
Ei muuta kun koordinaattia tänne, niin ampuan  :grin: :grin: 

Ehkä voisit laittaa signeerauksen isommalla ja itse kuvaan tulevaisuudessa??

t.Jyrki  :wink:

J-P

#5
Kiitos Olli,

Jos asiallisuudella tarkoittaa kieliasua, niin ehkä...
Minusta ei ole asiallista kopioida luvatta sivutolkulla materiaalia luvatta ja ilman lähdetietoja.
Liittää se vielä osaksi horoskooppijuttuja  :angry:

Hyvä juttu on, että poistivat jo kaiken materiaalin!!!
Sinne jäi nyt vain heidän Horoskoopiroskaansa, numerologiaa yms.

Sinne oli kopioituna kymmeniä sivuja, mutta nyt siis poistivat, kun lähestyin melkoisen kovankohteliaalla
meilillä molempia, heitä ja palveluntarjoajaa. kiitokset heille välittömästä oikaisusta.

Edit.
Kyseessä on todennäköisesti  kuitenkin ajattelemattomuus, eikä muuta.
Ajattelemattomuuden puolesta puhuu sivuston sisältökin...

J-P

oksanen

Tuo luvaton kopiointi on erittäin harmillista, mutta hyvin vaikea estää. Kuviin kannattaa laittaa 'vesileimat' tai tähtikuviin lisätä muutama ylimääräinen tähti, jotta voi edes todistaa omistavansa kuvien oikeudet. Edellyttää että kopioijaan saa jotenkin yhteyden. Satojen miljoonien internet-käyttäjien joukossa on liian paljon sellaisiakin joille kaikki ladattavissa oleva on vapaata riistaa. 

Kannattaakin ajatella että jos laittaa jotain nettiin vapaasti katsottavaksi, niin käytännössä samalla luopuu oikeuksistaan.

arto

Meade-mad

Tämä sama ongelma on myös muilla internettiä hyödyntävillä aloilla. On virtuaali kenneleitä ja hevostalleja.

Olen löytänyt kuvaamiani kuvia mitä erikoisemmista yhteyksistä. Jopa myynti-ilmoituksista. Joskus nimet ja rotutiedot on vaihdettu mutta joskus kaikki on kopioitu sellaisenaan.

Sivujen ylläpitäjiin on tosi vaikea olla yhteydessä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

J-P

Arto, ei se minusta noin mene.

Missään tapauksessa ei pidä katsoa läpi sormien materiaalin väärinkäyttöä.
Kokeileppas ottaa vaikka National Geographin sivuilta kuvia sekä juttuja ja laittaa ne omille sivuillesi ilman linkkejä ja gredittejä.
Ei mene pitkään kun saat aika kiukkuisen yhteydenoton ja laskun perässä.
Tai lainaa sivullesi Hesaria sanasta sanaan ilman viitettä, sama juttu.

Kun esimerkiksi, muutamia vuosia sitten, USAlaisen amatööri A-kuvaajan kuvaa oli käytetty Australialaisessa lehtimainoksessa,
kului noin kaksi tuntia julkaisusta kun tekijä jäi kiinni. Kiitos tästä pienelle ja tiiviile kansainväliselle kuvaajien porukalle,
joka tunnisti ja ilmoitti rikoksesta. Luvaton käyttö maksoi tuhansia Euroja...

Minulla esim. on sopimus kansainvälisen kuvatoimiston kanssa materiaalini julkaisuoikeuksien myynnistä,
joten he ovat myös oikeuksien haltijan asemassa (ei yksinoikeus). Toimisto on tunnettu agreesiivisesta puuttumisesta väärinkäyttöihin.
Oikeuteen mennään poikkeuksetta, ellei asiaa rahalla sovita ennen sitä.
Erityisesti, jos kyse on kaupallisesta käytöstä.

J-P







Olli

Niin, minkäs noille harrastelija-astrologeille tekee...  :laugh:
Varmasti todella ärsyttävää kun omia juttujasi käytetään semmoseen hölynpölyyn.

Miten siis sait selville että tiedot on kopioitu sulta? Löysitkö sattumalta vai kertoiko joku?

J-P

Mulla on joissain kuvissa upotettuna tracker koodi kokeeksi (näkymätön vesileima), se ohjasi sivustolle.
Hakukoneet löytävät sen hyvin.

J-P

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: J-P - 26.11.2009, 16:40:17
Mulla on joissain kuvissa upotettuna tracker koodi kokeeksi (näkymätön vesileima), se ohjasi sivustolle.
Hakukoneet löytävät sen hyvin.
Kerropa tästä lisää, erittäin mielenkiintoista. Vaikka tosin, mun kuvien kohdalla kopioinnin riski tuskin on kovin iso...
Vesku
www.vkastronomy.com

J-P

Tässä muutamia menetelmiä.
http://www.riecks.com/security/

Käytin kokeiluasteella olevaa ilmaista demoa, sitä ei enää ole saatavilla ja
softa on lukkiutunut ajat sitten.

J-P

oksanen

Lainaus käyttäjältä: J-P - 26.11.2009, 15:10:03
Missään tapauksessa ei pidä katsoa läpi sormien materiaalin väärinkäyttöä.

Ei tietenkään, mutta noihin voi vain olla lähes mahdotonta puuttua. Kuvien vesileimaus yms. ovat hyviä konsteja ja näin ainakin 'rehelliset' kaupalliset on mahdollista saada kiinni, mutta vähänkin villimmät ja epärehellisemmät tahot peittävät jälkensä niin hyvin että todellisia fyysisiä henkilöitä voi olla vaikea löytää saati saada jotenkin vastuuseen teoistaan. Jo tuolta itänaapurista voi olla hyvin vaikea saada oikeutta jos eivät kiltisti suostu kuvia poistamaan kuten sinun tapauksessasi nyt onneksi kävi.

Kuvat ja kaikki muu web sivujen materiaalit kopioituvat joka tapaukissa lukemattomiin haku- ja arkistointipalveluihin (laillisiin ja laittomiin) ikuisiksi ajoiksi, halusi tai ei, ja riippumatta millaisia estoja palvelimelle asettaa. Kiltit robotit toki tottelevat kieltoja, mutta ilkeät osaavat naamioitua luvallisiksi ja vievät kaiken mihin vain joku linkki osoittaa. Googlellakin taitaa olla useampi kopio koko Internetin sisällöstä omissa palvelimissaan.

Minulla ainakin on sellainen periaatteellinen linja, että kaikki mitä nettiin pannaan näkyviin on julkista omaisuutta. Kuvianikin saa kopioida ihan vapaasti. Ja tätä tekstiäkin saa siis lainata lupaa minulta kysymättä.  :wink:

arto

MarkoM

En viitsi aloittaa uutta ketjua (ainakaan vielä), mutta koska kyse on tekijänoikeuksista niin laitan tähän jatkoksi... Elikkä kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin aikoo antaa eduskunnalle lakiesityksen ns. tekijänoikeuden työsuhdeolettamasta.

Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että kaikki työ- ja virkasuhteessa tehdyn työn tekijänoikeus menisi automaattisesti ja korvauksetta työnantajalle kun se nyt on ollut luovan työn tekijällä. Asia koskisi myös freelancereita siltä osin kuin he tekevät työtä työsuhteessa, mikä on tilanne esim. monilla esittävillä taitelijoilla tai opetustyötä tekevillä. Myös radiolle ja televisiolle tehty free-työ on lakiemme mukaan työsuhteista. Yhdellä päätöksellä siirrettäisiin valtava omaisuusmassa sadoilta tuhansilta yksittäisiltä ihmisiltä pääasiassa media-alan suuryrityksille.

En tiedä, missä määrin tämä koskee tähtivalokuvaajia, mutta ihan periaatteen vuoksi (koska kyseessä olisi selkeä heikennys tekijänoikeuslakiin) ainakin itse kävin allekirjoittamassa lakiesitystä vastustavan adressin, joka löytyy osoitteesta: http://www.adressit.com/tekijanoikeus
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry