SW 127 MAK.iin laatu okulaareja sekä suotimet?

Aloittaja HenkkaM, 22.10.2009, 21:59:10

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: HenkkaM - 15.03.2010, 22:04:39
Galaksit ovat luultavasti liiankin pieniä tuhnuja tuolle 127.lle joten mietin että sumut voisi olla mielekkäämpiä bongauskohteita tuolla apertuaarilla.
Muita mahdollisia kohde vinkkejä?
Tuolle putkelle taitaa asia olla tasan päinvastoin. Kun polttoväliä on puolitoista metriä saa pienistäkin galakseista jotain näkyviin, edellyttää tosin pitkää valotusta. Laajoille sumuille polttoväli on liian pitkä, pitää kuvata osissa ja yhdistää. Planetaarisille sumuille polttoväli taas sopii hyvin, samoin kuin planeetoillekkin. Minä hommasin tuon saman putken seurantaputkeksi juurikin pitkän polttovälin vuoksi.

Kaizu
Kai Forssen

HenkkaM

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 15.03.2010, 23:06:38
Tuolle putkelle taitaa asia olla tasan päinvastoin. Kun polttoväliä on puolitoista metriä saa pienistäkin galakseista jotain näkyviin, edellyttää tosin pitkää valotusta. Laajoille sumuille polttoväli on liian pitkä, pitää kuvata osissa ja yhdistää. Planetaarisille sumuille polttoväli taas sopii hyvin, samoin kuin planeetoillekkin. Minä hommasin tuon saman putken seurantaputkeksi juurikin pitkän polttovälin vuoksi.

Kaizu
Kiitos vastauksesta, jäi tuossa mainitsematta että suotimet tulisi tällä hetkellä pelkkään visuaalikäyttöön, mutta otetaan vinkki kuitenkin talteen tulevaisuuden varalle.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)

juha_k

Jos havaintopaikka on kelvollinen, kyllä 127:lla pitäisi galaksejakin näkyä enemmän ja vähemmän.
Suotimista en tiedä kun en ole käyttänyt.
Esim. M81, M82 ja M51 olen bongannut aika kehnoissakin olosuhteissa.

Sumuista esim. M1 on muuten helppo, mutta häviää tosi nopeasti jos taustataivas ei ole musta.

Kovasti vain havaintoja tekemään, kyllä noilla eväillä pitäisi pitkälle päästä!
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

HenkkaM

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 16.03.2010, 10:16:32
Jos havaintopaikka on kelvollinen, kyllä 127:lla pitäisi galaksejakin näkyä enemmän ja vähemmän.
Suotimista en tiedä kun en ole käyttänyt.
Esim. M81, M82 ja M51 olen bongannut aika kehnoissakin olosuhteissa.

Sumuista esim. M1 on muuten helppo, mutta häviää tosi nopeasti jos taustataivas ei ole musta.

Kovasti vain havaintoja tekemään, kyllä noilla eväillä pitäisi pitkälle päästä!

Kiitos vinkistä. Näitä galakseja täytyy yrittää bongata tuolta porkkalan niemeltä käsin kun sinne ehtii.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)