Kaukoputki kalustokuvia

Aloittaja tähti_ville, 26.04.2009, 01:52:13

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 03.08.2012, 22:07:21
Arto huomautti jo silloin, etta kamerani ei ole aivan kohdallaan. Tutkin asiaa ja tein kameralle saadettavan tuen.

Varmaan ihan kannattava modaus, kun katsoo kuvauskokoonpanosi pituutta.  :rolleyes:
SCT:n perään syntyy helposti tuollaisia pitkiä "kuvausjunia" toisin kuin Newtoneissa, joissa on aina tiukkaa backfokuksen kanssa. Tuki tuli siis varmaan tarpeeseen...
- Timo Inkinen

jperala

Laitetaan nyt tänne myös, tuolta voi lukea mitä on tehty.  Kyseessä siis hieman modattu Helios Evostar 102/1000.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=10270.0

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

JVO



Sain vihdoin hommattua tuommoisen seurantalaitteen. Isompia vehkeitä tulisi varmaan ikinä raahattua minnekään, joten tuommoinen pieni ja siro laitos saa kelvata.

TuomoL

Onko kyseessä TS:n myymä Travelset?
Kuvauskalustoa: Olympus Pen E-P1 & E-PL1 & E-PM1 + M.Zuiko 14-42mm / ED 70mm APO "lintuputki" / Samyang 7.5mm F3.5 Fish-eye / Meade ETX-90AT

JVO

Lainaus käyttäjältä: TuomoL - 11.08.2012, 16:50:31
Onko kyseessä TS:n myymä Travelset?
Ei sentään. Jalusta on iänikuinen Slik ja kuulapää vähän tuoreempi malli. Astrotrac ja sen wedge on ostettu tuolta Tähtibasaarin puolelta.

VeijoT

Joskus parvekkeelta täytyy päästä näkemään mahdollisimman ylös, kun yläkerran parvekelaatta estää näkyvyyttä.
Niinpä ostinkin tuollaisen vipuvarren, kevyelle kameralle ja putkille.
Rakentelin myös Canon 20mm loittorenkaasta Atik 16 IC kameralle sopivan adapterin Canon ja Pentax objektiiveille. Pentax objektiivit voi liittää Canon kameraan noin 20 € hintaisella soviterenkaalla. Loput tarvikkeet löysin adapteriin miljoonalaatikosta.





Veijo T

Joke

Kätevän näköinen ratkaisu, VeijoT. Tuonkaltaista viritelmää voisi itsekin kokeilla parvekehavainnointiin. Tuo JVO:n seurantalaite on kyllä tosi söötti :tongue:.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Timo Kuhmonen

mahtaako tuo joystick -tyylinen kuula olla kuinka vakaa ? Minä vastaavaa työkolleegaltani kokeilin, normaalin luontokuvauksen piirissä. Lyhyen kokemuksen perusteella, pysyin kaukana moisesta tuotteesta. Oli sen verran hutera... (vaikkakin Manfrotto oli)

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 20.08.2012, 15:18:58
mahtaako tuo joystick -tyylinen kuula olla kuinka vakaa ? Minä vastaavaa työkolleegaltani kokeilin, normaalin luontokuvauksen piirissä. Lyhyen kokemuksen perusteella, pysyin kaukana moisesta tuotteesta. Oli sen verran hutera... (vaikkakin Manfrotto oli)

Hankala tuon tukevuutta on sanoa ilman kokeilua, mutta testasin että ainakin tuon Eq6 vastapainon noin 5 kiloa kantaa kevyesti ilman että kuula antaa periksi.
Tämä ei ole Manfrotto merkkinen. Lisäksi tuossa on kuusiokoloruuvilla säädettävä kuulan kireys, jonka säädin riittävän kireäksi. Tänä iltana olisi tarkoitus testata tositoimissa.

Veijo T

jaapas

sais vain ton kuva laitettua. no laitetaan video.

http://www.youtube.com/watch?v=ELX3HJL9D4A&feature=plcp

varmaankin ois "oikea" jalusta ostolistalla.

tästä se lähtee. Oho se alkaa selekenemään eikun kalusto takapihalle ;)
sw20cm, neq5,dmdeq5,canon650d,mslifecam.

TeroP

Noh pistetään nyt tänne tämä kun kerran olen kuvaksi asti saanut. Eli tuorein hankintani helmikuulta, takuussa peilin putsauksessa vajaan 5kk eli koko kesän lojunut Celestron CPC1100 planeettakuvauskunnossa parvekkeella ja virrat adapterilla seinästä. Vain se kamera puuttuu kuvasta. Niin ja powertank myös. Noh en kyllä kehdannut pistää zapcappiinkaan virtoja kun oli sen verran kuivaa ja lämmintä.

Tuota CPC1100:sta käytän pääsääntöisesti kaikkeen, eli visuaalihavaitsemiseen sekä planeettakuvaamiseen. Onhan minulla vielä se CPC8 jota en ole saanut myytyä, mutta se on varastossa piilossa odottelemassa hakijaansa. Onhan tuo ihan edustavan näköinen tuossa kuvassa ja kokoakin näköjään löytyy, olin jo unohtanut koko asian kun putki oli niin pitkää poissa :cry:

Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

kurppa

Onse Upea laite :azn:
Pitäs varmaan omastaki putkesta laittaa kuva näytille tänne jahka saan aikaseksi.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

jperala

(puutarha)kalustokuvia  :azn:


SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Timi

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 16.09.2012, 23:03:00
Noh pistetään nyt tänne tämä kun kerran olen kuvaksi asti saanut. Eli tuorein hankintani helmikuulta, takuussa peilin putsauksessa vajaan 5kk eli koko kesän lojunut Celestron CPC1100 planeettakuvauskunnossa parvekkeella ja virrat adapterilla seinästä. Vain se kamera puuttuu kuvasta. Niin ja powertank myös. Noh en kyllä kehdannut pistää zapcappiinkaan virtoja kun oli sen verran kuivaa ja lämmintä.

Tuota CPC1100:sta käytän pääsääntöisesti kaikkeen, eli visuaalihavaitsemiseen sekä planeettakuvaamiseen. Onhan minulla vielä se CPC8 jota en ole saanut myytyä, mutta se on varastossa piilossa odottelemassa hakijaansa. Onhan tuo ihan edustavan näköinen tuossa kuvassa ja kokoakin näköjään löytyy, olin jo unohtanut koko asian kun putki oli niin pitkää poissa :cry:


Kunnon tötterö näkyy huurresuojana olevan putkessasi, omassa celikassani vastaavan pituinen omatekoinen ja yhä vetää huuruun korjauslasia jonkin verran ainakin näin syksykelillä yli tunnin ulkona olon jälkeen.
Kaipaisi jotain lämmitystä.
Liekö tuo Celestronin oma suoja?

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Timi - 18.09.2012, 11:39:08
Kunnon tötterö näkyy huurresuojana olevan putkessasi, omassa celikassani vastaavan pituinen omatekoinen ja yhä vetää huuruun korjauslasia jonkin verran ainakin näin syksykelillä yli tunnin ulkona olon jälkeen.
Kaipaisi jotain lämmitystä.
Liekö tuo Celestronin oma suoja?
Itseasiassa se on Kendrickin 310mm ZapCap, jonka ostin CPC11 mukana Telescope Servicestä. Tarvitsee tietenkin säätimen, ettei käy liian kuumana. Kannattaa lukaista kokemuksia tuosta putkesta katadioptristen putkien foorumilta, olen pyrkinyt sinne pistämään kaiken oleellisen, mikä tuon putken kanssa on vastaan tullut.

Ostin tuon ZapCapin sen vuoksi, koska normaali huurresuoja ei CPC8:ia pitänyt huurtumattomana kuin maksimissaan kaksi tuntia, joten en jaksanut jättää sattuman varaan huurtumisen ilmaantumista, se kun on melkein joka kerta havainnointi-illan päättänyt.

EDIT: tarkistin hupina paljon CPC11 maksaa tänä päivänä tuolta, hintaa näyttäisi pelkällä putkella olevan enemmän kuin mitä maksoin helmikuussa koko paketista :rolleyes:

EDIT2: Niin joo, olihan mulla niitä CPC8 kuviakin jotka otin myyntiä varten, niitä voi tarkastella vaikka täältä.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal