Kaukoputki kalustokuvia

Aloittaja tähti_ville, 26.04.2009, 01:52:13

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Kohta pitää pakata kaikki romu matkalaukkuun, niin ajattelin piirrellä tällaisen varmistaakseni että pysyn myös itse kärryillä siitä mitä kaikkea pitää käyttää.



Jarkko.A

Tuo alkaa näyttää jo suomalaisten rakennusfirmojen rahanpesun kulkukaaviolta. Itselläni ei mene kuin sähköpiuha jalustalle ja siitä sitten jalustan omat piuhat oikeisiin paikkoihin. Olen kyllä sen verran teknofiili että ehkä sitten keväällä alkaa näyttää tuolta kun on ccd- kamera ja ohjaustietokone hankittuja. Miten tuo eeepc on toiminut pakkasessa? Käytätkö sen näyttöä vai ohjaatko etänä sitä?

Lauri Kangas

Yleensä ohjaan etänä, espanjassa kuitenkin tarkoitus käyttää pelkästään sitä. Näyttö on kuitenkin päällä ja olen pakkasella pitänyt konetta kylmälaukussa, joka toimii muulloin piuhakassina.

Arzka

heh heh näyttää labyrintiltä :rotfl:

Meade-mad

Motoroitu 30cm f=4 dobson newton, moottorina 14,5 hv Brigss Stratton OHV:

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 04.01.2011, 19:26:49
Motoroitu 30cm f=4 dobson newton, moottorina 14,5 hv Brigss Stratton OHV:



Hei Jarmo,

Onkos sulla tallella alapuolella oleva leikkuri osa, meinaan saisin varaosiksi kun noi sun kuljetuskalusto näyttää olevan samat kun minullakin on.
Täytyi oikein käydä varastossa katsomassa onko tallella vielä heh. :grin:

terveisin Antti

getty

Tässäpä oma setuppi työn touhussa, pakkasta kolmattakymmentä. Kuva otettu ns. lämpimältä puolelta, parvekkeen ovea raottamalla. Celikan selässä kulkee ihan koemielessä 200-70 zoomi, jota olen vaihtamassa alakuvan modattuun FD 300/f4:een, kunhan saan seurantakameran. Toki tuolla on tarkoitus saada hieman laajakulmaisempia näkymiäkin, kun päätörppö on aika pitkä.
Pekka Peura, Oulu

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: getty - 12.01.2011, 20:57:31
Tässäpä oma setuppi työn touhussa, pakkasta kolmattakymmentä.

Siisti kokonaisuus!  Mikä sähköhärveli on C8:n alapuolella?  Minkälainen modaus FD:ssä?  Onko CAM:ssa tehdasrasvat?   :smiley:
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

getty

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 12.01.2011, 21:30:32
Siisti kokonaisuus!  Mikä sähköhärveli on C8:n alapuolella?  Minkälainen modaus FD:ssä?  Onko CAM:ssa tehdasrasvat?   :smiley:

Kasin alapuolella on tietty kamera :) mutta kiskossa sen kyljessä kiinni on NE555-ohjaus pääputken huurteenpoistolle. Vastuksissa on tehoa kymmenisen vattia, joten käytännössä ajelen täysillä miltei aina. FD: himmennin purettu kokonaan pois, lukittava tarkennus, säädetty sisäisesti tarkentumaan äärettömään myös tulevalla EF-perällä. CAM menee yllätys kyllä, ihan tehdasrasvoilla. Ainakin -22 seurasi koko yön, mutta ehkä olin havaitsevani hienoista errorin kasvua, kun vehkeet alkoivat olla umpijäässä.
Pekka Peura, Oulu

Timo Kuhmonen

tiedoksi... Siirsin kameran virransyöttöä koskevan keskustelun erilleen:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7716.0

Gronjyr

Tässä tämänhetkinen kokoonpano.
Jalusta, Heq5 karvalakkimalli, höystettynä kapulaan modatulla st4-portilla.
SW 20cm F5 newton, kuvauskamerana modattu 1000D
Guidausta hoitaa etsin ja QHY5-kamera.

Vielä sisäänajoa ja opettelua, että näkee kokoonpanon mahdollisuudet. Toistaiseksi pisimmät valotukset olleet 4 minuutin luokkaa.
Jalustan suuntaus ollut nopea matkasuuntaus eli kochab-clock menetelmä.

QHY5 ei ole vielä onnistunut temppuilemaan. Muutenkin on positiiviset tunnelmat paketin suhteen.



Jyrki G.
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

Mika H

Tällasilla mennään, laajempia kohteita kuvataan SW80ED Pro.lla

Nurinniska Observatory

Tässä hieman omia virityksiäni. Putkena on GSO Newton 200/1200.
Sen verran on noista kuvista muuttunut, että seurantaputkena on nykyisin Skylux 70/700. Skyluxista on peräisin myös Dec-säädön matovaihde joka näkyy yhdessä kuvassa. RA-matovaihteena on 449-hampainen itse tekemäni  messinkihammasratas ja rosterinen kierretanko joka on jousikuormitettu toisen laakeriyksikön avulla.
Olen pyrkinyt tekemään jalustaa mahdollisimman paljon itse ja laakerit, moottorit yms ovat enimmäkseen kirpputori/kierrätyskeskuskamaa, joten hintaa tälle jalustahöskälle kertyi jotain alle kaksisataa euroa. Hikeä, verta ja kyyneleitä kului sitten sitäkin enemmän :)










Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

mickut

Tämänhetkinen setuppi parvekkeella, jalustan kolmijalka on alimmassa asennossaan jatkotolppa päällä, jotta kaukoputken saisi mahdollisimman lähelle parvekkeen etureunaa näkökentän maksimoimiseksi. Kohteet parhaimmillaan näkyvissä noin 2h, näkökenttä lännestä pohjoiseen, Pohjantähti ei aivan näy suuntausta auttamaan, lattiassa on itä-länsi suuntainen teippaus kolmijalan takajalkojen karkeasuuntausta helpottamassa.


Parvekesetuppi

Alhaalta kohti kameraa siis HEQ5, FTDI-pohjainen eqdir-palikka, virranjakoboksi, Seletek Armadillo focus kontrolleri, C8, Teleskop-Servicen pyöritettävä Crayfordfocuser, johon sorvattu moottoriadapteri, Celestronin 0.63 reducer-corrector, Atik EFW2 pyörä, jossa 9 Baaderin 1.25" suodinta, SXVR-H18. Etupäässä vastapainona QHY5 ja painava Leican fl=280mm projektorilinssi kahdella Canon Y-ring pannalla kiskossa. Flickrissä tägättynä tärkeimpien palikoiden sijainti. USB-hubissa kiinni em lisäksi GPS-mokkula ja langattoman joypadin vastaanotin.

Softapuolella läppärissä Nebulosity2, CdC, EQMod, Bahtinov grabber, Seletek focus-ajuri ja softa, Astrometry.net plate-solver (muistikortilla 30 gigaa tähtitietokantaa), AstroTortilla solver-helpperi, ja PHD. Vaikka tuo AstroTortilla on vielä kesken ja epävakaa, on sen takia kuitenkin jo jäänyt Telrad pois kalustosta tarpeettomana kuvauskäytössä, jalustan synkronointi ja kohteen keskitys on helpompaa nappia painamalla kuin etsimen läpi pakkasessa tihrustaen.

Koko kalusto mahtuu kulkemaan kätevästi pienillä nokkakärryillä takakontissa

Mobiilisetuppi
ja kolmijalka ja vastapainot retkipatjalla pehmustetussa lasten suksipussissa ja selässä reppu jossa etäkäyttöläppäri, ruokaa, juomaa, espressokone ja lämmintä vaatetta.

-Antti

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 06.03.2011, 11:26:02
Tässä hieman omia virityksiäni. Putkena on GSO Newton 200/1200.
Sen verran on noista kuvista muuttunut, että seurantaputkena on nykyisin Skylux 70/700. Skyluxista on peräisin myös Dec-säädön matovaihde joka näkyy yhdessä kuvassa. RA-matovaihteena on 449-hampainen itse tekemäni  messinkihammasratas ja rosterinen kierretanko joka on jousikuormitettu toisen laakeriyksikön avulla.
Olen pyrkinyt tekemään jalustaa mahdollisimman paljon itse ja laakerit, moottorit yms ovat enimmäkseen kirpputori/kierrätyskeskuskamaa, joten hintaa tälle jalustahöskälle kertyi jotain alle kaksisataa euroa. Hikeä, verta ja kyyneleitä kului sitten sitäkin enemmän :)


On kyllä upean näköinen! Pioneerihenkeä! Oletko testannut millaiseen tarkkuuteen pääset jalustalla?