Aloittelijalle kiikarit

Aloittaja Pororo, 12.01.2009, 18:42:13

« edellinen - seuraava »

avanti

Lainaus käyttäjältä: mistral - 28.10.2018, 16:19:21
Kiikarissa on melko eri käyttötarkoitus kaukoputkeen verrattuna. Ainakin itse näen kiikarin tähtitarhojen katseluun kun kaukoputkella näkee yksittäisiä tähtiä tai planeettoja. Tämä nyt on yksinkertaistus mutta kuitenkin kertoo karkean jaon. Välimaastoon kyllä pääsee jollain isommalla astrokiikarilla mutta sen ostaminen on ongelmallista kun kiinalaisissa voi olla laatuongelmia ja japanilaiset Vixen, Kowa tai Fujinon on kalliita.
Kiikarit ovat hyviä myös komeettojen ja usein laajojen mutta hyvin himmeiden DS-kohteiden kanssa. Uranuskin tuli nähtyä kerran 15x80 kiikarillani kun sain tietää tähtipolun sille. Oikeastaan vain pöllönsilmäkiikarit on tarkoitettu juuri tähtitarhojen katseluun.
ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

mistral

Niin joo tuon kokoiset kiikarit näyttää jo vaikka mitä, jalusta vaan alkaa olla investointi. Itselläkin 80mm kiikari ja rakensin sille painavan teräsjalustan ja siinä on Bilteman venevinssi korkeussäätimenä. Mutta hyppäys käsikiikareista on iso, pelkkä jalusta maksaa monta sataa.

Pappis

Mulla on 8*56 kiikareissa monojalka, ja se on havaittu käteväksi. Sen pystyy tukemaan minne vaan, missä on sopiva kolo/pinta. Monojalan päässä on kuulapää ja siinä kiikarijalka. Säätövaroja on sekä korkeuden että asennon ja suunnan puolesta. Ja olen nähnyt näillä sekä Uranuksen että Neptunuksen. Hyvien tähtikarttojen (Stellarium kännyssä) ja kärsivällisyyden avulla nekin löytyivät.

mistral

Uranuksen löysin kerran Newtonilla mutta kiikarilla en ole yrittänytkään, jos monopodilla löytää Neptunuksen, se on jo saavutus.

Pappis

Kyllä hyvän optiikan X*56 kiikareilla jo erottaa täplän tähdistä, jos on vaan pimeä paikka. Monta kertaa kyllä piti katsella ja gerrata tähtikarttaan, että uskalsi uskoa sen itsekin.

Mikko_L

Minä kyllä vähän haastaisin tuota, Uranus on alle 4" ja Neptunus noin 2" halkaisijaltaan.  Itse asiassa juuri nyt minulla on Uranus ED80:n näkökentässä ja diagonaalissa Baaderin zoomi, ja se vaatii suurennusta 50-75x jotta alkaa koon puolesta erottumaan viereisistä tähdistä.  Tämä tämäniltaisella kehnolla kelillä ja Helsingin keskustasta.

Paremmalla kelillä Uranus ja Neptunus löytyvät täältäkin helposti 10x50 kiikarilla, ja 16x70 kiikarilla erityisesti Neptunus erottuu tähtikentästä sinisen värinsä ansiosta.  Uranuksen väri ei omaan silmääni ole niin voimakas.

Ainahan on myös kirkkaita asteroideja (Juno, Vesta, Ceres ym.) joita on kiva etsiä kiikareilla.  Niiden erottumisesta kiekkoina ei ole toivoa millään kaukoputkella, joten siihen puuhaan kiikari on paras.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

avanti

Lainaus käyttäjältä: mistral - 29.10.2018, 18:01:14
Niin joo tuon kokoiset kiikarit näyttää jo vaikka mitä, jalusta vaan alkaa olla investointi. Itselläkin 80mm kiikari ja rakensin sille painavan teräsjalustan ja siinä on Bilteman venevinssi korkeussäätimenä. Mutta hyppäys käsikiikareista on iso, pelkkä jalusta maksaa monta sataa.
Tuo 15x80 kiikarini onkin jo iso ja raskas, joten jalustan on oltava vähintään samaa kaliiberia. Rahan menot pomppaavat kummasti yleiskiikareihin verrattuna. Kauhea ajatuskin pitää 15 kertaa suurentavaa kiikaria vain käsissä.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari